Announcement

Collapse
No announcement yet.

takapyöränlaakerin vaihtoon apuja (e36)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11108
    • Oulu

    takapyöränlaakerin vaihtoon apuja (e36)

    Niin elikkäs olis nyt tällä viikolla edessä noitten laakerien vaihto ja nyt ainakin aluksi ajattelin tee-se-itse miehenä kokeilla vaihtaa itse, mutta nyt jo heti tuli ongelmia ennen kuin pääsin edes kunnolla purkamaan tuota perää.

    Eli tuo pyörän navan mutteri oli niin erikoisen mallinen, että ei itsellä löydy tuollaiselle hylsyä, niin voisiko asiasta enemmän tietävät kertoa milainen hylsy siihen pitäisi passata, ja mistä niitä kannattaisi kysellä?

    Ja toiseksi tuossa laakerien mukana (kl-varaosat) tuli pieni pussi rasvaa mukana, niin pitäisikö nuo laakerit vielä rasvata ennen kuin laitan ne paikoilleen vai onko tuo rasva tarkoitettu johonkin muuhon väliin?

    Kiitoksia vastauksista nyt jo etukäteen!

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
  • tl81
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 67

    #2
    napamutteri

    törmäsin itse viimekesänä samaan ongelmaan ja kun tarkastelin mutterin muotoja niin totesin siihen käyvän aivan tavallisen lenkkiavaimen (siis se lenkkipää ja sopivan kokoinen, kokoa en muista 32?) sellainen jossa on pää taivutettu siten että menee sinne mutterin ympärille nätisti. hain sellaisen bauhaussista ja hyvin toimi.

    on melko tiukassa, että apulainen painamaan jarrua ja toinen polkaisee jalalla mutterin auki.

    ja muista naputella se lukituslommo auki.

    varsinainen työvaihe olikin sen navan irti saaminen....korjausoppaan mukaan: naputtele irti. saakeli. siitä on naputtelu kaukana ku sitä paukuttaa. ulosvetäjääkään ei voi käyttää kun tulee vetoakseli vastaan. suosittelenkin sopivan kierretanko-hylsy prässin rakentamista.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11108
      • Oulu

      #3
      Itsekkin huomasin juuri että normi lenkki avain passaa siihen mutteriin, paitsi että ei vaan sattunut olemaan sopivan kokosta taivutettua, mutta onneksi kaverin luota löytyi sopiva hylsy. Ja koko oli 30mm jos joku muu tietoa tarvitsee.

      Vaan kummiskin vielä tarvitsisi tietää tuo rasvan tarkoitus.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        #4
        En mä ainakaan ymmärrä, että mihin väliin sitä rasvaa vois tossa hommassa tarvita. Laakeri on ainakin sen mallinen, että ei ole edes tarkoitettu avattavaksi. Parempi kun et avaa sitä pussia ollenkaan, sotkee vaan kaikki paikat.


        Comment

        • dunkelblau
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 1151
          • Uusimaa

          #5
          Takapyörän laakeri... tietäisittepä vaan. Ensin kestää xxx uskotella asentajalle että se jurina kuuluu juuri tuosta laakerista. Sen pitkällisen väännön ja tuskan jälkeen vihdoin mennäänkin sitten varaamaan huoltoaikaa, joka onneksi sekin sopii 'jo' 2,5 viikon kuluttua...

          Että woi... tu!

          Mun asiakkaat yleensä alkaa repiä pelihousujaan notskiin jo 2-3 vuorokauden viiveellä, ja lomiinkin on vielä niiin ja niin pitkä, ja autoakin tarvis hieman päivittäin...
          "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

          Comment

          • Rottay
            Newbiemmer
            • Apr 2006
            • 5
            • Jääli

            #6
            Entiseen bemariin vaihdoin itse takapyörän laakerin ku se oli loppu, en muista että olis ollu mitään "isompaa" ongelmaa, meillä piti ottaa koko napa käteen että saatiin se irti, sisä kooli putos nätisti ku puolet laakerikuulistaki oli hävinny mutta ulko kooli oli hirttäytynyt melko lujassa kiinni, varmaan 4-5 tuntia hakattiin lekalla ja rauta putkella sitä irti ei varmaan itellä olis tullu yhtään mitään koko hommasta jos ei kaverin isäntä ois ollu auttamassa
            EX:
            Bmw e36 316 -92
            Bmw e36 325 -94
            Volvo s40 -98

            Nykyinen kauppakassi:
            Bmw e46 318ci -02
            sigpic

            Comment

            • Juubi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 999

              #7
              Eipä tästä liene mitään hyötyä, mutta otin aikoinaanmuutaman kuvatuksen omasta laakerin vaihdosta:



              Tuosta näkee ainakin nyt sitten kuinka ihanasti laakeri (luultavasti) jämähtää napaan. Ja on sitten todella tiukassa!

              Comment

              • mikalkai
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 308
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Juubi View Post
                Eipä tästä liene mitään hyötyä, mutta otin aikoinaanmuutaman kuvatuksen omasta laakerin vaihdosta:



                Tuosta näkee ainakin nyt sitten kuinka ihanasti laakeri (luultavasti) jämähtää napaan. Ja on sitten todella tiukassa!
                Hieman OT mutta pakko mainita: Loistavat ohjeet löytyvät kyllä tuolta sun linkistä! Tälläisiä lisää. Tosin taisi olla käytössä sullakin kunnon laitteet ja kuitenkin oli kova homma edessä
                Ajossa:
                E39 530i Touring M-Sport

                Comment

                • Kurre
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 384
                  • Veteli

                  #9
                  Originally posted by Rottay View Post
                  Entiseen bemariin vaihdoin itse takapyörän laakerin ku se oli loppu, en muista että olis ollu mitään "isompaa" ongelmaa, meillä piti ottaa koko napa käteen että saatiin se irti, sisä kooli putos nätisti ku puolet laakerikuulistaki oli hävinny mutta ulko kooli oli hirttäytynyt melko lujassa kiinni, varmaan 4-5 tuntia hakattiin lekalla ja rauta putkella sitä irti ei varmaan itellä olis tullu yhtään mitään koko hommasta jos ei kaverin isäntä ois ollu auttamassa
                  pikku vinkkinä, että auttaa kovasti irroittamisessa se, että hitsaa kovasti ulkokoolin sisäpinnalle ympäri asti...sitten naputtelemaan ison ruuvarin ja pikkulekan kanssa. Näin otin itse irti napa paikallaan ehkä puolessa tunnissa tms..:think
                  sigpic
                  Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                  ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11108
                    • Oulu

                    #10
                    Jep nyt on sitten laakerit vaihdettu ja ajellakkin pystyy taas ilman kuulosuojaimia. Pari päiväähän tuossa vierähti ja "jokunen" kirosana kerkesi lentää siinä ajassa, mutta tulipahan tehtyä. Muutenhan tuosta selvisi kierretanko-ulosvetäjä patenttien avulla, mutta tosiaan tuo laakerin ulompi härpäke oli jämähtänyt todella tiukkaan siihen napaan, mutta loppujen lopuksi tein siihen rälläkällä loven johon sitten pieksin taltalla, niin johan se mureni pois.

                    Tuo rasvan käyttökohde on kyllä vieläkin epäselvä, mutta eipä tuolla kannata enää päätään vaivata.
                    Last edited by Pazi88; 05-07-2007, 21:16.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16445
                      • Asikkala

                      #11
                      Olisko vetarin pooriin se rasva?

                      Comment

                      • tl81
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2006
                        • 67

                        #12
                        siihen

                        taisin minäkin laittaa sen. siis niinhin urituksiin.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎