Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M50 (Vanos)ensiöketjun kiristin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jölli2
    Newbiemmer
    • Aug 2007
    • 7

    E36 M50 (Vanos)ensiöketjun kiristin

    Joo alko pitää kone rahinaa,mut en nyt tiedä että johuuko toi rahina vanoksesta vai siitä ketjun kiristimestä. Koneella ajettu 160tkm,eli kysymys kuuluukin,että voiko ton ensiöketjun kiristimen ottaa irti ja vaihtaa uuteen ilman että tarvitsee muuten purkaa konetta ja millä toi vanoksen rapina/rohina eroaa siitä jakoketjun äänestä.Olen yrittänyt hakea kyllä haulla tietoa,mutta mitään faktaa en ole löytänyt (suomeksi).
  • quisma
    BTCF Member
    • May 2005
    • 384
    • Toijala

    #2
    Jos koneella on ajettu todistettavasti vaan 160tkm, niin rahina ei 99% varmuudella aiheudu ylemmästä ketjunkiristimestä(tai jakopäästä yleensäkään).Omalla m50b25 koneella oli rullattu 220tkm, kun sen vaihdoin,eikä mainittavaa kulumista näkynyt.Ei myöskään suurta pitkittäis -tai poikittaisvälystä ensiöketjussa. Toki se kiristin on helppo vaihtaa ihan kotioloissakin, jos ylimääräistä intoa riittää. eli ei muuta kun venttiilikoppa auki + vähän sorminäppäryyttä uuden kiristäjän paikallelaitossa
    Rahinaa pitää lähteä etsimään vanoksen puolelta, jos se vaan itseä häiritsee. Sekin ääni on kuuleman mukaan enemmän ominaisuus kun vika, eikä pitäisi olla vaarallista.
    e46 325ci cabrio m-sport2

    Ex: e46 320da touring -04
    e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
    e39 528ia -96
    e34 525i -92
    e30 320i touring -88
    e36 328i coupe -97
    e36 325i -91

    Comment

    • jölli2
      Newbiemmer
      • Aug 2007
      • 7

      #3
      Ok,mutta?

      Originally posted by quisma View Post
      Jos koneella on ajettu todistettavasti vaan 160tkm, niin rahina ei 99% varmuudella aiheudu ylemmästä ketjunkiristimestä(tai jakopäästä yleensäkään).Omalla m50b25 koneella oli rullattu 220tkm, kun sen vaihdoin,eikä mainittavaa kulumista näkynyt.Ei myöskään suurta pitkittäis -tai poikittaisvälystä ensiöketjussa. Toki se kiristin on helppo vaihtaa ihan kotioloissakin, jos ylimääräistä intoa riittää. eli ei muuta kun venttiilikoppa auki + vähän sorminäppäryyttä uuden kiristäjän paikallelaitossa
      Rahinaa pitää lähteä etsimään vanoksen puolelta, jos se vaan itseä häiritsee. Sekin ääni on kuuleman mukaan enemmän ominaisuus kun vika, eikä pitäisi olla vaarallista.
      En kyllä tiedä että onko autolla varmuudella ajettu toi 160tkm,saksasta tuotu peli,mutta tarkoitin tuota ensiöjakoketjun kiristintä ,siis sitä joka pyörittää pako nokkaa ja alapäätä,eli ei tarvitse venakopaa irroittaa.Elikkäs jos sen kiristimen sieltä ruuvaa auki ja vaihtaa vaan uuteen niin onko homma todellakin noin yksinkertainen?

      Comment

      • Jukipuki
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 380
        • Kontiolahti, Lehmo

        #4
        Onkohan kyseessä tämä hommeli?

        Tuolla lukee näin: "While many people misdiagnose this problem as a failing VANOS unit, it’s more likely to be a failing lower chain tensioner. This may occur in high-mileage or even some low-mileage engines; it doesn’t seem to be uniformly related to the total number of miles driven."

        Eli ei vissiin kaikki rahinat ja kilinät tule vanoksesta.
        Last edited by Jukipuki; 05-08-2007, 10:41.
        Ajossa:
        G20 330E
        Ex:
        E30, E36, E46, E90, F20x3, F34, G21x2, IX3x2

        Comment

        • jölli2
          Newbiemmer
          • Aug 2007
          • 7

          #5
          Juuri tuota.

          Originally posted by Jukipuki View Post
          Onkohan kyseessä tämä hommeli?

          Tuolla lukee näin: "While many people misdiagnose this problem as a failing VANOS unit, it’s more likely to be a failing lower chain tensioner. This may occur in high-mileage or even some low-mileage engines; it doesn’t seem to be uniformly related to the total number of miles driven."

          Eli ei vissiin kaikki rahinat ja kilinät tule vanoksesta.
          Mutta tuossa kuvassa näkyy kun moottoria on purettu,eli tarkoitan että voiko vaihtaa ilman purkamatta?

          Comment

          • quisma
            BTCF Member
            • May 2005
            • 384
            • Toijala

            #6
            Aivan juu, tarkotitkin alempaa kiristintä :think Kyselin asiaa aikoinaan kl-varaosien bemariasiantuntijoilta, niin tiesivät kertoa, että kiristimistä ylempi on jostain syystä paljon herkempi kulumiselle. Itse en tiedä siihen järkevää selitystä, mutta näin kertoivat. Mutta kyllähän rahina on suht helppo korvalla paikallistaa, jos alempi kiristin todella on jostain syystä finaalissa.
            e46 325ci cabrio m-sport2

            Ex: e46 320da touring -04
            e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
            e39 528ia -96
            e34 525i -92
            e30 320i touring -88
            e36 328i coupe -97
            e36 325i -91

            Comment

            • jölli2
              Newbiemmer
              • Aug 2007
              • 7

              #7
              Originally posted by quisma View Post
              Aivan juu, tarkotitkin alempaa kiristintä :think Kyselin asiaa aikoinaan kl-varaosien bemariasiantuntijoilta, niin tiesivät kertoa, että kiristimistä ylempi on jostain syystä paljon herkempi kulumiselle. Itse en tiedä siihen järkevää selitystä, mutta näin kertoivat. Mutta kyllähän rahina on suht helppo korvalla paikallistaa, jos alempi kiristin todella on jostain syystä finaalissa.
              Juu,alempi kiristin justiinsa,eli vielä kyselisin,että onko kyseinen osa mahdollista vaihtaa tyyliin,vanha pois uusi tilalle,ilman mitään sen kummempia toimenpiteitä ja purkamista/säätämistä?

              Comment

              • Kouris
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 667

                #8
                Originally posted by jölli2 View Post
                Juu,alempi kiristin justiinsa,eli vielä kyselisin,että onko kyseinen osa mahdollista vaihtaa tyyliin,vanha pois uusi tilalle,ilman mitään sen kummempia toimenpiteitä ja purkamista/säätämistä?

                On mahdollista. Kattoo vaan että kiristimen lovi menee varmasti kohilleen.

                Comment

                • jölli2
                  Newbiemmer
                  • Aug 2007
                  • 7

                  #9
                  Originally posted by Kouris View Post
                  On mahdollista. Kattoo vaan että kiristimen lovi menee varmasti kohilleen.
                  Asia ok,kiitti vastauksista.

                  Comment

                  • Koo
                    Newbiemmer
                    • Oct 2006
                    • 15

                    #10
                    EDIT: ei mitään enää, kyse olikin ihan väärästä osasta...
                    Last edited by Koo; 23-09-2007, 12:06.

                    Comment

                    • Bouma
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 3108
                      • Tampere

                      #11
                      Minkä hintanen tuo alempi ketjun kiristin mahtaa olla tuohon M50B25 vanos pataan???:think Ylempiketju ja kiristin on jo vaihdettu mutta varmuuden vuoksi ajattelin vaihtaa alemman kans!

                      En tiedä onko luulosairautta mutta tuntuu että joku muu rahisee kuin vanos sillä ku antaa kierrosta 2000-3000rpm verran niin siinä kohtaa rahina kovimmillaan!:think
                      MB CLS-12 350CGI AMG

                      MYSTINEN.FI

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Hiukan jäänyt tuo ketjunkiristimen toiminta epäselväks. Säädetäänkö sitä jotenki tosta ulommasta mutterista vai mitä? Mitä tapahtuu kun kiristin kuluu tai rikkoutuu, löystyykö ketju? Liittyykö tuohon jotenkin hydraulinen säätö kun kauluksessa on reikiä? Vaikuttaako huono kiristin käyntiin jotenkin? Sen ymmärrän toki jos ketju on löysä ja pääsee hyppäämään pois paikalta tai vastaavaa, mutta taitaa moiset tapaukset aika harvassa olla?
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by Bouma View Post
                          Minkä hintanen tuo alempi ketjun kiristin mahtaa olla tuohon M50B25 vanos pataan???:think Ylempiketju ja kiristin on jo vaihdettu mutta varmuuden vuoksi ajattelin vaihtaa alemman kans!

                          En tiedä onko luulosairautta mutta tuntuu että joku muu rahisee kuin vanos sillä ku antaa kierrosta 2000-3000rpm verran niin siinä kohtaa rahina kovimmillaan!:think
                          Olisikohan ollut jotain 40e luokkaa, jollen täysin väärin muista. Väljä ketjukin voi pitää rolinaa, samoin ö-pumpun ketju jne..
                          Originally posted by Supa View Post
                          Hiukan jäänyt tuo ketjunkiristimen toiminta epäselväks. Säädetäänkö sitä jotenki tosta ulommasta mutterista vai mitä? Mitä tapahtuu kun kiristin kuluu tai rikkoutuu, löystyykö ketju? Liittyykö tuohon jotenkin hydraulinen säätö kun kauluksessa on reikiä? Vaikuttaako huono kiristin käyntiin jotenkin? Sen ymmärrän toki jos ketju on löysä ja pääsee hyppäämään pois paikalta tai vastaavaa, mutta taitaa moiset tapaukset aika harvassa olla?
                          Jos en ihan hakoteillä ole, niin esijännitys on jousella ja auton käydessä kiristys tapahtuu öljynpaineella, samalla se pissii sieltä välistä ölpänderiä myös siihen ketjulle..Eli on ns. mäntä rakenne.
                          En ihan varma ole kun pelailen noiden M52 osien kanssa, ne hiukan poikkeaa noista.
                          Kiristimen hajotessa vanha ketju löystyy hälyyttävän paljon, ja on todella suuri vaara saada se pomppaamaan jopa pois paikaltaan. Lopun varmasti tiedätkin mitä tuosta seuraa.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #14
                            Bouma: Omasta kuuluu myös noilla kierroksilla aikamoinen rallatus/rahina, eikä alemman kiristimen vaihdolla ollu mitään vaikutusta. Eikä muutenkaan jakopääremontilla sillon aikanaan kun tein sen. Nyt ajattelin vaihtaa öljyt parempiin ja kokeilla josko ääni kuuluis nostimista ja häviäis paremmilla öljyillä. Suht hankala paikallistaa tuota ääntä..
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎