Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 kardaanin rättinivel..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metanolman83
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 249
    • itä suomi

    e36 kardaanin rättinivel..

    pikaista apua kaivataan! eli saako tuon nivelen vaihdettua ilman purkamatta pakoputkistoa ja kardaania?otettiin jo tuossa ne pultit auki mutta näyttäisi että se ei mahdu sieltä tulemaan..jos joku on vaihtanut niin olisin kiitollinen tiedosta että miten se onnistuu mahdollisimman vähällä työllä..kun putkisto näyttää siltä että ilman rälläkkää sitä ei saa irti..auto e36 325 coupe
    Last edited by metanolman83; 12-08-2007, 13:10.
  • m50 turbo
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 454

    #2
    veikkaampa että joudut irroittamaan pätkän pakaria, sen päällä olevan lämpökilven ja kardaannin.
    http://www.teammadmax.com

    Comment

    • tasa4
      Bimmer Rookie
      • Jun 2005
      • 35
      • Nummela

      #3
      Originally posted by metanolman83 View Post
      pikaista apua kaivataan! eli saako tuon nivelen vaihdettua ilman purkamatta pakoputkistoa ja kardaania?otettiin jo tuossa ne pultit auki mutta näyttäisi että se ei mahdu sieltä tulemaan..jos joku on vaihtanut niin olisin kiitollinen tiedosta että miten se onnistuu mahdollisimman vähällä työllä..kun putkisto näyttää siltä että ilman rälläkkää sitä ei saa irti..auto e36 325 coupe

      onnistuu kyllä, vaihdoin paripäivvä sitten muijan autosta sen.
      pultit irti, kardaani niin taakse kuin mene, v.laatikon kiinnikkeet
      (se tukirauta mikä on siinä) irti ja rengasraudalla jostain välistä yrität vääntää konettalaatikkoa muutaman millin eteenpäin! takaisinlaitossa on hyvä olla kahestaan, toinen vääntää konetta eteenpäin ja toinen asettaa kartaanin kohalleen... yksin se ei ollut kivaa...
      E36 325 Coupe

      Comment

      • Janik83
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 473
        • Oulu/Oulunsalo

        #4
        Pakoputken joutu puottamaan takaa alas, eli kiinikkeet irti takaa vaihdelaatikossa olevaan tukeen asti. Lämpösuojapellin otin myös irti, saa vedettyä taakse pois edestä, kun putkea hieman vääntää alas. Tämän jälkeen rättinivelestä pultit pois ja kardaani niin taakse, kuin vaan menee. Ainakin omasta autosta pienellä kääntelyllä sai tuon rättinivelen välistä pois ja uusi tilalle. Kasaaminen sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Yksinkin onnistuu, mutta kaverista ei ole kyllä haittaakaan. Konetta joutuu pyöräyttämään tai autoa liikauttamaan, kun rättinivelen pultit on hieman hankalassa välissä niin näin ne saadaan pyöräytettyä näkösälle.
        ___________________
        e39 530iA M-sport -02
        Dodge RAM VAN -89

        ex. e36 325i coupe -94

        Comment

        • metanolman83
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 249
          • itä suomi

          #5
          kiitoksia vastauksista. nivel on onnistuneesti vaihdettu ja onnistui ilman irroittamatta putkistoa ja kardaania!

          Comment

          • Blindi
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 524
            • Järvenpää

            #6
            Tässä olis sama homma menossa, mutta tarvis vähän neuvoja kun ei tuo näytä onnistuvan. Auto on 325i sedan vm. 91

            Tilanne tämän näköinen. Eli risa nivel poistettu "väkivalloin", mutta tarttis tilaa uuden paikalleen saattamiseksi. Vaihteiston takakannatin on irti, mutta sehän ei paljoa liiku, ja näkyvillä ei ole vielä mitään rakoa mista uuden nivelen pujottaisi. Kardaania sain taaksepäin alussa ehkä pari senttiä, pitäisikö liikkua enemmän?

            Kardaanin irrottaminen ei innosta siitä samaisesta syystä, että pakoputkiston irrottamisessa on oma hommansa...

            Comment

            • error
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 148
              • iisalmi

              #7
              Originally posted by Blindi View Post
              Tässä olis sama homma menossa, mutta tarvis vähän neuvoja kun ei tuo näytä onnistuvan. Auto on 325i sedan vm. 91

              Tilanne tämän näköinen. Eli risa nivel poistettu "väkivalloin", mutta tarttis tilaa uuden paikalleen saattamiseksi. Vaihteiston takakannatin on irti, mutta sehän ei paljoa liiku, ja näkyvillä ei ole vielä mitään rakoa mista uuden nivelen pujottaisi. Kardaania sain taaksepäin alussa ehkä pari senttiä, pitäisikö liikkua enemmän?

              Kardaanin irrottaminen ei innosta siitä samaisesta syystä, että pakoputkiston irrottamisessa on oma hommansa...
              Kyllä se ainakin itellä meni viellä taaksen päin. Koitat jollakin kammeta vaan sitä. rautatanko on hyvä
              ex
              E30 325 cabrio, E34 525, E39 528 touring, E34 525, E30 320 cabrio,E39 528 E36 325 coupe "badboy/gynther-look"

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Kardaanin taaksepäin menemisen estää perän vakionopeusnivel (keskilaakerin kumi kyllä antaa periksi). Jos sen runnoo väkisin siitä, on seurauksena vakionopeusnivelen "muokkautuminen". Sama kuin vetaria hakkaisi väkisin kasaan. Ja jos se nivel ei anna helpolla periksi on seuraavana linjassa perän sisääntuloakselin laakeri, joka tosin ei anna näkyvästi periksi, kärsii kyllä. Mutta kukin tyylillään, kun järki loppuu otetaan voima käyttöön
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • full
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 1214
                  • Tampere

                  #9
                  Ei ihan E36 mutta mitenkäs sitten E28 535/M535 laita eli kuinka paljon joutuu purkamaan että tuon rättiniverlen saa vaihdettua ja paljonko moinen rätti maksaapi
                  BMW M535iA -86
                  Volvo V90 -18

                  Comment

                  • metanolman83
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 249
                    • itä suomi

                    #10
                    itsellä ainakin e36 maksoi n30€ se nivel.

                    meitä oli kaksi sitä vaihtamassa.eli ensin kardaani niin taakse kun menee kohtuu voimalla ja sitten se laatikon kiinnike löysälle ja toinen väänsi rautakangella laatikkoa eteenpäin ja itse laitoin nivelen paikoilleen. menee ehkä 10min vaihtaessa jos on monttu/nosturi. pulttipyssy on hyvä olla niitä rätin pultteja aukaistessa..

                    Comment

                    • furi
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 135
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by metanolimies
                      itsellä ainakin e36 maksoi n30€ se nivel.
                      Mistä löytyy noin halvalla? Omassa tarttis vaihtaa ja marmoritiskin takaa huutelivat 88e ja merteil ottaa sen 65e...
                      E61 520dA LCI -08

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by furi View Post
                        Mistä löytyy noin halvalla? Omassa tarttis vaihtaa ja marmoritiskin takaa huutelivat 88e ja merteil ottaa sen 65e...
                        Ite meinasin kysellä samaa, kun omastani maksoin n.70e, ja taas repeillyt... Oliskohan jossain muussa mallissa kestävämpää rättiniveltä alkuperäisen tilalle, niin ei tartteis kerran vuoteen vaihtaa?
                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Kardaanin ristinivel tarkistukseen jos kumikiekkoja menee. Kyllä se vaparivoimaa kestää mutta jos ristinivel takkuaa niin tuhoaa sen kiekon aika nopsaan.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #14
                            Onko ristinivel siis kulunut väljäksi vai jumissa, silloin kun se tuota rättiniveltä tuhoaa? Ainakin viimeksi kun kannatinlaakerin ja rättinivelen vaihdoin, oli kardaani kaikinpuolin kunnossa.:think Aiemmin rikkinäisellä rättinivelellä tuntui täyskaasukiihdytyksessä aikamoista tutinaa, ja nyt tutina on tullut takasin, joskin lievempänä.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Yleensä siihen tulee pykälää, oliko kardaani irti autosta?
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎