Meni E36:n mittaristo täysin pimeäksi. Bensa-, lämpö- ja nopeusmittari näyttävät nollaa. Saako mittariston avattua siten, että pääsee piirilevyyn käsiksi?
E36:n mittariston avaus
Collapse
X
-
-
Taitaa olla kuusi vuotta aikaa kun irrotin piirilevyn omasta mittaristosta bensamittarin temppuilun vuoksi. En enää oikein pysty muistamaan minkä näköinen se tarkalleen oli, mutta muistaakseni siitä pitää poralla, dremelillä tms jyrsiä ruuvitornien "kaulukset" pois. Piirilevy pysyy kiinni muovisessa pohjassa, koska ne ruuvinpaikkojen ympärystät on sulatettu tai jotenkin muuten levitetty hiukan siihen levyn päälle.Originally posted by ZeiH View PostKun mittaristo on kahdessa osassa, niin miten valkoisesta pohjasta saa piirilevyn irti. Kaikki komponentithan ovat piirilevyn ja valkoisen pohjan välissä.
Katso nyt vielä vaikuttaako tämä vinkki mitenkään järkevältä ennen toimenpiteisiin ryhtymistä, voi olla että siihen olisi joku oikeampikin tapa ollut, mutta noin tein itse aikanaan.
Comment
-
Katso nyt vielä vaikuttaako tämä vinkki mitenkään järkevältä ennen toimenpiteisiin ryhtymistä, voi olla että siihen olisi joku oikeampikin tapa ollut, mutta noin tein itse aikanaan.[/QUOTE]
Saitko piirilevyn sitten hyvin takaisin kiinni? Eipä sitä taida saada auki kuin pienellä väkivallalla niiden sulatettujen muovinastojen takia.
Comment
-
Silloin aikanaan ruuvasin piirilevyn sisäpuolelta taustaansa lyhyillä ruuveilla ennen kuin laitoin mittariston kummatkin puolet kasaan. Sillä systeemillä piirilevy on siis pohjassaan tukevasti kiinni.Originally posted by ZeiH View PostSaitko piirilevyn sitten hyvin takaisin kiinni? Eipä sitä taida saada auki kuin pienellä väkivallalla niiden sulatettujen muovinastojen takia.
Mulla on koko mittaristo kasassa tälläkin hetkellä edelleen pelkästään niiden muovisalpojen kanssa, alkuperäiset ruuvit eivät ole käytössä koska niiden paikalla on ne lyhyet ruuvit pitämässä piirilevyä. Tuosta ei vaikuttanut olevan vuosikausiin mitään ongelmaa, mutta nyt tämän kevään "kellon tilalle kiekkamittari"-projektin jälkeen ilmeni ongelma joka voisi johtua tuosta puutteellisesta koko mittariston niputuksesta, silloin tällöin kierroslukumittari hyppii aivan miten sattuu. Jotain kontaktihäikkää ehkä kuitenkin seurasi siitä että mittariston etu- ja takapuoli eivät enää ole tukevasti ruuveilla toisissaan. Täytyy miettiä jotain muuta patenttia siihen piirilevyyn kun jaksaa. Ehkä sen saisi liimatipoilla kiinni siihen taustaan jolloin voisi taas käyttää takakannesta läpi tulevia alkuperäisiä ruuveja koko paketin kokoamiseen. Vinkkejä otetaan vastaan, jos ja kun keksit jonkun paremman tavan.
Comment
-
Pikaliima tuli ensimmäisenä mieleen. Sitä kun laittaa niihin muovitötsiin niin luulis pysyvän. Mitä varten muuten jouduit avaamaan mittariston? Itsellä meni akku tyhjäksi ja kun sain lisävirtaa, niin ei enää toiminut kuin kello ja matkamittari, johon oli vielä tullut 250000 km ylimääräistä.Originally posted by Tipe View PostSilloin aikanaan ruuvasin piirilevyn sisäpuolelta taustaansa lyhyillä ruuveilla ennen kuin laitoin mittariston kummatkin puolet kasaan. Sillä systeemillä piirilevy on siis pohjassaan tukevasti kiinni.
Mulla on koko mittaristo kasassa tälläkin hetkellä edelleen pelkästään niiden muovisalpojen kanssa, alkuperäiset ruuvit eivät ole käytössä koska niiden paikalla on ne lyhyet ruuvit pitämässä piirilevyä. Tuosta ei vaikuttanut olevan vuosikausiin mitään ongelmaa, mutta nyt tämän kevään "kellon tilalle kiekkamittari"-projektin jälkeen ilmeni ongelma joka voisi johtua tuosta puutteellisesta koko mittariston niputuksesta, silloin tällöin kierroslukumittari hyppii aivan miten sattuu. Jotain kontaktihäikkää ehkä kuitenkin seurasi siitä että mittariston etu- ja takapuoli eivät enää ole tukevasti ruuveilla toisissaan. Täytyy miettiä jotain muuta patenttia siihen piirilevyyn kun jaksaa. Ehkä sen saisi liimatipoilla kiinni siihen taustaan jolloin voisi taas käyttää takakannesta läpi tulevia alkuperäisiä ruuveja koko paketin kokoamiseen. Vinkkejä otetaan vastaan, jos ja kun keksit jonkun paremman tavan.
Comment
-
Ohhoh, onpas erikoinen häikkä sun mittarissa! On mullakin laturin hiilien loppumisen seurauksena akku tuosta mennyt täysin kuivaksi, mutta sen lataamisesta (ja kahden päivän päästä akun vaihdosta kun vanha ei kestänyt tuota totaalista tyhjenemistä) ei aiheutunut mitään sivuvaikutuksia.Originally posted by ZeiH View PostMitä varten muuten jouduit avaamaan mittariston? Itsellä meni akku tyhjäksi ja kun sain lisävirtaa, niin ei enää toiminut kuin kello ja matkamittari, johon oli vielä tullut 250000 km ylimääräistä.
Valitettavasti mun tapauksesta ei ole tuon selvittämiseen apua. Mulla aikanaan bensamittari jämähti äkkiä näyttämään aina samaa lukemaa, kaikki muu toimi. Töissä yksi elektroniikkakaveri piirilevyä silloin tutkaili. Mitään varsinaista vikaa hän ei pikaisesti silmämäärin tutkimalla huomannut, korjasi vain pari huonon näköistä juotosta. Sen jälkeen se on noilta osin kyllä pelannut moitteettomasti, valohoito auttoi.
Laitetaan nyt tähän vielä pieni mainos myytävästä mittaristosta. En tiedä tarkemmin mikä auto sulla on, mutta ehkä tästä olisi apua ellet saa vanhaa kuntoon:
Last edited by Tipe; 21-08-2007, 22:58.
Comment
-
Auto on 316i vm. -92. Koetan vielä rassata mittaristoa, mutta luulen että uusi pitää hankkia. Otan sitten yhteyttä. Jos kellon paikalle asentaa kierroslukumittarin, niin tarviiko se muuta kuin vaihtaa kierrosluvullisen mittariston?Originally posted by Tipe View PostOhhoh, onpas erikoinen häikkä sun mittarissa! On mullakin laturin hiilien loppumisen seurauksena akku tuosta mennyt täysin kuivaksi, mutta sen lataamisesta (ja kahden päivän päästä akun vaihdosta kun vanha ei kestänyt tuota totaalista tyhjenemistä) ei aiheutunut mitään sivuvaikutuksia.
Valitettavasti mun tapauksesta ei ole tuon selvittämiseen apua. Mulla aikanaan bensamittari jämähti äkkiä näyttämään aina samaa lukemaa, kaikki muu toimi. Töissä yksi elektroniikkakaveri piirilevyä silloin tutkaili. Mitään varsinaista vikaa hän ei pikaisesti silmämäärin tutkimalla huomannut, korjasi vain pari huonon näköistä juotosta. Sen jälkeen se on noilta osin kyllä pelannut moitteettomasti, valohoito auttoi.
Laitetaan nyt tähän vielä pieni mainos myytävästä mittaristosta. En tiedä tarkemmin mikä auto sulla on, mutta ehkä tästä olisi apua ellet saa vanhaa kuntoon:
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=100125
Comment
-
Ei tarvitse mitään muuta. Laitoin omaan 316i:hin (jossa oli kello mittaristossa) toisesta mittaristosta koko etuosan kiekkamittareineen niin että mun alkuperäinen piirilevy ja sitä myötä vanhat (isommat) kilsat jäi käyttöön. Kiekkamittari toimi suoraan ilman mitään muita muutoksia.Originally posted by ZeiH View PostJos kellon paikalle asentaa kierroslukumittarin, niin tarviiko se muuta kuin vaihtaa kierrosluvullisen mittariston?
Comment
Comment