Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M50B25 -Latausjännite

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spud
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 810
    • Helsinki

    E36 M50B25 -Latausjännite

    Onkohan kukaan sattunut mittaamaan tyhjäkäynnin latausjännitettä?

    Omassa hajosi vanha akku totaalisesti ja nyt runttasin 92AH järkäleen tilalle. Tyhjäkäynnillä lataa 13.6v:lla ja silti kun heittää verkkovirtalaturin kiinni, niin horii 5-6A. Auto kyllä käynnistyy toistaiseksi moitteetta, mutta ei viitsisi pilata uutta akkua heti kättelyssä. Vai voiko olla että startti imaisee niin paljon että ei ehdi ladata takaisin 10km työmatkalla? Mitään hifejä ei ole revitelty eli kulutus pitäisi olla suht. normaalilla tasolla. Virtojen ollessa pois päältä kulutus on 26mA.
    Bad whiskey is better than wine
    ---------------------
  • Toipis
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 122
    • Kotka

    #2
    Latausjännite kai yleensä jotain 13,5V-14,2V luokkaa joten tuo menee rajojen sisään. Tuossa verkkovirtalaturissa on luultavasti korkeampi jännite joten laturi "imee" siitä virtaa tuon 5-6A. Mittaapa verkkolaturin kiinniollessa jännitettä akun navoista. Tarkista myös akun ja laturin maadoitus, mahdolliset hapettumat napojen ympäriltä.

    Akun pitäisi kestää aivan normaalisti tuolla 10km työmatkalla, eli latautua siinä ajassa se mitä käynnistys kuluttaa.
    ex. E39 528iA -96
    ex. E61 530xdA -08
    ex. E91 320iA Touring -08
    ex. E39 525iA Sedan -02
    ex. E36 318is Coupe -92

    Comment

    • hate79
      Bimmer Fanatic
      • May 2003
      • 485
      • Iisalmi

      #3
      Itsellä myös M50B25:ssa latausjännite tyhjäkäynnillä on 13,6, eikä se tuosta kauheasti kierroksillakaan muutu. Mitattu ihan yleismittarilla, sekä OBC:n mukaan. Akku on Vartan puolisen vuotta vanha vakiota hieman tehokkaampi.

      Kun ostin uuden akun mittasin paljonko auto imee virtaa virrat pois kytkettynä, muistelisin sen olleen ~25mA.

      Joten ihan normaalilta kuulostaa.
      540ia m-sport touring -98
      Ex bmw: e30 320 m-tech1 cabriolet, e36 328 m-sport touring, e36 325ia sedan

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        Tuo akku on ainakin kapasiteetiltaan aivan liian suuri. Mikset laittanut orkkiskokoista ampeerituntimäärältään?

        Comment

        • etulasii
          Newbiemmer
          • Aug 2004
          • 4
          • Vaajakoski

          #5
          Latausjännite

          Latausjännite on hiukan alhainen, pitäis olla 13,8 min ja 14,7 välillä ajovalot päällä ja ajokieroksilla mitattuna, koska akku ei tule täyteen 13,7 jänitteellä. Akun jännite ollessaan täynnä on 12,7 V vuorokauden kuluttua latauksesta, siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
          ...pannaan turbo vinkumaan...

          Comment

          • Spud
            BTCF Member
            • Mar 2003
            • 810
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Lanttu
            Tuo akku on ainakin kapasiteetiltaan aivan liian suuri. Mikset laittanut orkkiskokoista ampeerituntimäärältään?
            Kun on 12m2 lasikuitumattoa, 4kg hartsia + epämääräinen kasa poppiskamaa oottamassa niputusta. Toiselle akulle+isolaattorille ei ole tilaa joten menköön yhdellä tehokkaammalla.
            Bad whiskey is better than wine
            ---------------------

            Comment

            • Spud
              BTCF Member
              • Mar 2003
              • 810
              • Helsinki

              #7
              Re: Latausjännite

              Originally posted by etulasii
              Latausjännite on hiukan alhainen, pitäis olla 13,8 min ja 14,7 välillä ajovalot päällä ja ajokieroksilla mitattuna, koska akku ei tule täyteen 13,7 jänitteellä. Akun jännite ollessaan täynnä on 12,7 V vuorokauden kuluttua latauksesta, siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
              Pitänee mitata latausjännite tuolla 2000rpm tienoilla. Jos jää vielä alle niin hommataan uusi jännitteensäädin.

              BTW. Eikös Boshin jännitteensäädintä pysty modaamaan? Ainakin joskus taannoin kuulin tuommoisesta. Jos joku tietää/muistaa konstin niin kiitos tänne heti. Venyttäis kerralla tuonne 14.7v:n
              Bad whiskey is better than wine
              ---------------------

              Comment

              • Lanttu
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 1643

                #8
                Liian korkea latausjännite aiheuttaa ongelmia...noidankehä...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4624
                  • Tampere

                  #9
                  Re: Latausjännite

                  Originally posted by Spud
                  Originally posted by etulasii
                  Latausjännite on hiukan alhainen, pitäis olla 13,8 min ja 14,7 välillä ajovalot päällä ja ajokieroksilla mitattuna, koska akku ei tule täyteen 13,7 jänitteellä. Akun jännite ollessaan täynnä on 12,7 V vuorokauden kuluttua latauksesta, siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
                  Pitänee mitata latausjännite tuolla 2000rpm tienoilla. Jos jää vielä alle niin hommataan uusi jännitteensäädin.

                  BTW. Eikös Boshin jännitteensäädintä pysty modaamaan? Ainakin joskus taannoin kuulin tuommoisesta. Jos joku tietää/muistaa konstin niin kiitos tänne heti. Venyttäis kerralla tuonne 14.7v:n
                  Säätimiä löytyy eri jännitteillä..
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Toipis
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2004
                    • 122
                    • Kotka

                    #10
                    Originally posted by Lanttu
                    Tuo akku on ainakin kapasiteetiltaan aivan liian suuri. Mikset laittanut orkkiskokoista ampeerituntimäärältään?
                    Eikai akku voi sentään liian suuri voi olla.
                    ex. E39 528iA -96
                    ex. E61 530xdA -08
                    ex. E91 320iA Touring -08
                    ex. E39 525iA Sedan -02
                    ex. E36 318is Coupe -92

                    Comment

                    • antti79
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 2499
                      • Littoinen

                      #11
                      Originally posted by Toipis
                      Originally posted by Lanttu
                      Tuo akku on ainakin kapasiteetiltaan aivan liian suuri. Mikset laittanut orkkiskokoista ampeerituntimäärältään?
                      Eikai akku voi sentään liian suuri olla.
                      Ihan hyvä toi akku on. Itsellä on kanssa 92 Ah akku ja oikein BMW original.
                      sigpic
                      Originally Posted by jari kihlman
                      "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                      Comment

                      • Lanttu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 1643

                        #12
                        Ylisuuri akku vakiolaturilla aiheuttaa varmasti ongelmia talvella viimeistään, akku ei ikinä lataudu täyteen.

                        Comment

                        • Toipis
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 122
                          • Kotka

                          #13
                          Originally posted by Lanttu
                          Ylisuuri akku vakiolaturilla aiheuttaa varmasti ongelmia talvella viimeistään, akku ei ikinä lataudu täyteen.
                          Hmm... ei tuo kuullosta järkevältä. Jos käynnistän autoni virtaa kuluu. Ajan autolla, akku latautuu. Siis miten akun koko tuohon vaikuttaa? Paremminkin iso akku ei mene tyhjäksi niin helposti talvella, kun siinä riittää varausta enemmän. Samalla tavalla se laturi lataa isoa akkua kuin pientä. Myös käynnistysvirta on suurempi isolla akulla, joten auto käynnistyy paremmin. Ei siis tarvi startata niin kauaa. En nyt ymmärrä miten iso akku aiheuttaisi ongelmia talvella. Selvitäppä hieman...
                          ex. E39 528iA -96
                          ex. E61 530xdA -08
                          ex. E91 320iA Touring -08
                          ex. E39 525iA Sedan -02
                          ex. E36 318is Coupe -92

                          Comment

                          • tihuovin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1422
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Toipis
                            Originally posted by Lanttu
                            Ylisuuri akku vakiolaturilla aiheuttaa varmasti ongelmia talvella viimeistään, akku ei ikinä lataudu täyteen.
                            Hmm... ei tuo kuullosta järkevältä. Jos käynnistän autoni virtaa kuluu. Ajan autolla, akku latautuu. Siis miten akun koko tuohon vaikuttaa? Paremminkin iso akku ei mene tyhjäksi niin helposti talvella, kun siinä riittää varausta enemmän. Samalla tavalla se laturi lataa isoa akkua kuin pientä. Myös käynnistysvirta on suurempi isolla akulla, joten auto käynnistyy paremmin. Ei siis tarvi startata niin kauaa. En nyt ymmärrä miten iso akku aiheuttaisi ongelmia talvella. Selvitäppä hieman...
                            No osittain siinä on perää. Jos nimittäin auto kuluttaa melkein kaiken viirran mitä laturi syöttää => akku ei saa tarpeeksi virtaa lataukseen. Mutta silloin täytynee olla kaikki laitteet päällä (valot, pitkät, puhallin, ilmastointi, takalasin lämppäri, yms.yms.) ja lisäksi nippu lisälaitteita (isotehoinen autoradio vahvistimineen yms.yms.). Pelkkä moottorin käyminen vie yllättävän paljon "kusoa" (moottorinohjausboxi, sytytys, ruiskusuuttimet yms.).

                            Mutta harvoin se tilanne tulee eteen. Mutta toki mahdollista...

                            Kylä itsekin pyrin laittamaan "ylikokoisen" akun, jos vain tilansa puolesta mahtuu. Varsinkin talvella siitä on etua, käynnistäminen helpompaa kun vääntää "riskimmin" ja kauemmin.

                            t: Timo

                            Comment

                            • etulasii
                              Newbiemmer
                              • Aug 2004
                              • 4
                              • Vaajakoski

                              #15
                              Pienestä akusta on useammin ongelmia kuin isosta, iso akku latautuu siinä kun pienikin jos laturin teho on suurempi kuin kulutuksen keskiarvo. Jos taas se on pienempi, niin silloin myös vaikeudet koittaa pienellä akulla viimeistään pakkasaamuna.
                              ...pannaan turbo vinkumaan...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎