Ensin hieman taustoja. Automaatti on koko minulla olo aikansa toiminut hieman epämääräisesti kylmänä kolmoselta neloselle vaihtaessaan. Oireisiin kuuluu, että kolmoselta neloselle vaihdetaan jossain 3000 rpm:ssä, sen jälkeen kierrokset tipahtavat n. 2500. Tämän jälkeen kuitenkin -- edelleen kiihdytettäessä -- kierrokset tipahtavat vielä 2000 rpm pintaan. Tällä tasolla ne myös pysyvät lopun kiihdytyksen ajan, mutta sen loputtua laatikko taas ikäänkuin laittaa pienemmän vaihteen ja kierrokset pomppaavat 2500 rpm:ään. Tätä tapahtuu siis kylmänä, ja laatikko on nelipykäläinen.
Joskus myös käy niin, että kun pian liikkeelle lähdön jälkeen tasakaasulla n. 100 km/h ajan jyrkähköön ylämäkeen, kierrosten ollessa n. 2500 rpm, saattaa kierrokset tipahtaa 2000 rpm:ään niin pitkäksi aikaa kun mäkeä riittää. ja taas ylämäen jälkeen pomppaavat normilukemaan, n. 2500 rpm. Nopeus pysyy koko tämän ajan n. 100 km/h:ssa.
Tuota se on tehnyt koko sen ajan kun auto on minulla ollut. En ole kuitenkaan asiasta kauhean huolissani ollut, laatikko toimii muuten oikein hienosti. Toukokuussa vaihdettiin öljyt, mutta se ei tätä asiaa muuttunut oikeastaan mitenkään.
Muutama viikko öljynvaihdon jälkeen eräällä reissulla aloittaessani jyrkähkössä alamäessä ohituksen kaasu pohjassa, syttyi mittaristoon vaihdelaatikon vikavalo. Ok, päätin että nyt pitää jo huolestua. Valo sammui kuitenkin kun ajoin parkkiin ja sammutin auton. Käytin autoa kuitenkin BMW-huollossa, jossa todettiin että vaihdelaatikossa oli n. litra liikaa öljyä. Lisäksi nopeusanturista (ja jostain toisesta, jota en enää muista) oli vikakoodi. Nämä kuulemma kuitenkin sopivat hyvin siitä liiasta öljymäärästä johtuvaksi. Huollosta lähdettyäni totesin, että laatikko toimi pehmeämmin ja jotenkin terveemmin.
Tuon liian öljyn poisvalutuksen jälkeenkään tuo kolmoselta neloselle -vaihtamisongelma ei kuitenkaan korjaantunut, mutta muuttui niin että lämpimänä laatikko toimii hyvin myös sen ongelmallisen kohdan (aiemmin se oli vähän satunnaisempaa).
Nytpäs kuitenkin perjantaina matkaa tehdessäni se vikavalo syttyi taas, matkaa oli n. 100 km takana ja laatikko oli toiminut siihen asti oikein hyvin. Mutta juuri vähän ennen syttymistään neloselle vaihtaessaan se jotenkin luisti tavallista korkeammille kierroksille. Sitten kun vaihde vaihtui, vikavalokin syttyi. Taas parkkiin, auto sammuksiin ja startti: ei mitään ongelmaa.
Sitten tänään sattunutta: ohitin juuri paria autoa kick downilla, jolloin n. 120 km/h nopeudesta laatikko olisi vaihtanut nelosta (vähän aikaisessa...); vaihto jotenkin tuntui taas luistavan, kierrokset nousivat hetkellisesti jonka jälkeen uusi pykälä meni päälle, mutta vikavalo taas syttyi. Tällä kertaa myös kokeilin, onko vaihdelaatikko lukinnut itsensä kolmoselle, ja olihan se. Noh, auto sammuksiin ja taas käyntiin, eikä valo pala.
Elikkäs, nyt olisi aikomus mennä luetuttamaan vikakoodit taas. Osaisiko joku kuitenkin arvella noiden oireiden perusteella, mistä voisi olla kysymys? Niitä on vähän vaikea kuvata, kun käytännössä kaikki haitta on ollut vaihdelaatikon ollessa kylmänä kolmoselta neloselle vaihdossa tuo kierrosten pomppiminen, sekä satunnaisesti ylämäissä. Lämpimänä homma on toiminut ihan mukavasti. Pomppiminen on kuitenkin selkeästi vaihdelaatikosta johtuvaa (auto nykäisee aavistuksen vaihteen vaihtuessa), itse moottori tuntuu olevan elämänsä iskussa.
Tuo vikavalon syttyminen on tuntunut olevan käsi kädessä sen kanssa, että jos olen ajanut matkaa ja kenties aavistuksen normaalia raskaammalla kaasujalalla (muutamia ohituksia ja nopeus yleensä 110 km/h - 115 km/h). Lisäksi vikavalon syttymistä on aina edeltänyt tuo jonkinlainen luistaminen, eli kierrokset ovat pompanneet hieman tavallista korkeammalle ennen vaihteen vaihtumista.
Auto on siis E36 325 TD -97, ajettu n. 210 000. Laatikko on nelipykäläinen, GM:n valmistama. Minulla kottero on ollut toukokuusta lähtien (perhana jos olisin koeajolla huomannut tämän vaihdelaatikkoasian, olisin jättänyt ostamatta).
Joskus myös käy niin, että kun pian liikkeelle lähdön jälkeen tasakaasulla n. 100 km/h ajan jyrkähköön ylämäkeen, kierrosten ollessa n. 2500 rpm, saattaa kierrokset tipahtaa 2000 rpm:ään niin pitkäksi aikaa kun mäkeä riittää. ja taas ylämäen jälkeen pomppaavat normilukemaan, n. 2500 rpm. Nopeus pysyy koko tämän ajan n. 100 km/h:ssa.
Tuota se on tehnyt koko sen ajan kun auto on minulla ollut. En ole kuitenkaan asiasta kauhean huolissani ollut, laatikko toimii muuten oikein hienosti. Toukokuussa vaihdettiin öljyt, mutta se ei tätä asiaa muuttunut oikeastaan mitenkään.
Muutama viikko öljynvaihdon jälkeen eräällä reissulla aloittaessani jyrkähkössä alamäessä ohituksen kaasu pohjassa, syttyi mittaristoon vaihdelaatikon vikavalo. Ok, päätin että nyt pitää jo huolestua. Valo sammui kuitenkin kun ajoin parkkiin ja sammutin auton. Käytin autoa kuitenkin BMW-huollossa, jossa todettiin että vaihdelaatikossa oli n. litra liikaa öljyä. Lisäksi nopeusanturista (ja jostain toisesta, jota en enää muista) oli vikakoodi. Nämä kuulemma kuitenkin sopivat hyvin siitä liiasta öljymäärästä johtuvaksi. Huollosta lähdettyäni totesin, että laatikko toimi pehmeämmin ja jotenkin terveemmin.
Tuon liian öljyn poisvalutuksen jälkeenkään tuo kolmoselta neloselle -vaihtamisongelma ei kuitenkaan korjaantunut, mutta muuttui niin että lämpimänä laatikko toimii hyvin myös sen ongelmallisen kohdan (aiemmin se oli vähän satunnaisempaa).
Nytpäs kuitenkin perjantaina matkaa tehdessäni se vikavalo syttyi taas, matkaa oli n. 100 km takana ja laatikko oli toiminut siihen asti oikein hyvin. Mutta juuri vähän ennen syttymistään neloselle vaihtaessaan se jotenkin luisti tavallista korkeammille kierroksille. Sitten kun vaihde vaihtui, vikavalokin syttyi. Taas parkkiin, auto sammuksiin ja startti: ei mitään ongelmaa.
Sitten tänään sattunutta: ohitin juuri paria autoa kick downilla, jolloin n. 120 km/h nopeudesta laatikko olisi vaihtanut nelosta (vähän aikaisessa...); vaihto jotenkin tuntui taas luistavan, kierrokset nousivat hetkellisesti jonka jälkeen uusi pykälä meni päälle, mutta vikavalo taas syttyi. Tällä kertaa myös kokeilin, onko vaihdelaatikko lukinnut itsensä kolmoselle, ja olihan se. Noh, auto sammuksiin ja taas käyntiin, eikä valo pala.
Elikkäs, nyt olisi aikomus mennä luetuttamaan vikakoodit taas. Osaisiko joku kuitenkin arvella noiden oireiden perusteella, mistä voisi olla kysymys? Niitä on vähän vaikea kuvata, kun käytännössä kaikki haitta on ollut vaihdelaatikon ollessa kylmänä kolmoselta neloselle vaihdossa tuo kierrosten pomppiminen, sekä satunnaisesti ylämäissä. Lämpimänä homma on toiminut ihan mukavasti. Pomppiminen on kuitenkin selkeästi vaihdelaatikosta johtuvaa (auto nykäisee aavistuksen vaihteen vaihtuessa), itse moottori tuntuu olevan elämänsä iskussa.
Tuo vikavalon syttyminen on tuntunut olevan käsi kädessä sen kanssa, että jos olen ajanut matkaa ja kenties aavistuksen normaalia raskaammalla kaasujalalla (muutamia ohituksia ja nopeus yleensä 110 km/h - 115 km/h). Lisäksi vikavalon syttymistä on aina edeltänyt tuo jonkinlainen luistaminen, eli kierrokset ovat pompanneet hieman tavallista korkeammalle ennen vaihteen vaihtumista.
Auto on siis E36 325 TD -97, ajettu n. 210 000. Laatikko on nelipykäläinen, GM:n valmistama. Minulla kottero on ollut toukokuusta lähtien (perhana jos olisin koeajolla huomannut tämän vaihdelaatikkoasian, olisin jättänyt ostamatta).
Comment