Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Alusta + Jarrut höpinää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hammu
    Moderator
    • Nov 2006
    • 3971
    • Nurmijärvi

    E36 Alusta + Jarrut höpinää

    Omaan muovitaxiin kun on päivitys alussa / meneillään niin avataan tästä vähän keskustelua.
    Elikkä kun tuolla muuta keskustelua #3 höpistiin jo noista H&R kallistuksenvakaajista ja kun asiaa riittää enemmänkin niin avataan nyt sitten uus topicci kokonaan tästä aiheesta.

    Kallistuksenvakaajista

    Eli H&R tarjoaa 28+21mm etu/takavakaajasatsia 325:seen, ja M3:Seen 28+24mm vakaajapakettia.

    Tuo 28+24mm varmaan aiheuttaa yliohjautuvuutta aika reippaasti.
    Mutuahan tämä on, voi korjata jos on kokemusta / tietoa.

    Todennäköisesti tulee tilattua tuo 28+21mm satsi.

    Harmi vain ettei powerflexillä ole sopivankokoisia puslia enään noille vakaajille, vaan joutuu käyttämään H&R omia. Ei sinänsä, ei nekään varmaan huonot ole kun polyuretaania nuokin.

    Powerflexin puslat

    Tuli sitten ostettua nuo powerflexin "hard-race" puslat, missä shoreluku on muistaakseni 95, ja näitä käytetään yleensä N ryhmän kilpureissa

    Nämä pitäis laittaa joka nurkkaan paitsi just noihin kallistuksenvakaajiin.
    Saas nähdä tippuuko hampaat, mutta pitäis ainakin kestää paremmin kuin vakiopuslat.

    Motorsportin X-brace

    Kukaan jälkiasentanu tuollaista omaansa?
    Kiinnostaa vaan että jäykistääkö tuo oikeasti, vai onko vaan hifistelyä?
    Sinänsähän tuo nyt ei pahan hintainen ostos ole, vaikka ei paljoa jäykistäisikään.

    Poikittaistuet

    Wiechersin etupoikkituki tulikin asennettua vähän ennen alustasatsia. Kyllähän tuon huomas auton käytöksessä perstuntumalla.

    Mitenkäs takapoikkituki, onko yhtä suurta vaikutusta?
    Jotenkin vaan tuntuu siltä ettei ole sen suurempaa merkitystä tällä.

    Alustasarja

    Nyt alla KW Variante 2.
    Tyytyväinen oon tähän ollu
    Kun auto lähtee talviunille, pitää ehkä vaihtaa jäykemmät jouset tuohon.

    Jarrut

    Teräspunosletkut ehdottomasti.

    Jarrusatuloista nyt ehdokaslistalle on päässyt WILWOOD, OUTLAW ja HI-SPEC.

    Wilwood superlite 4mäntäset satulat eivät olis edes pahan hintaiset. 200e kappale.

    Outlaw tarjoaa kanssa 4mäntästä satulaa, hinta vaan on vielä kysymysmerkki.
    Ilmeisesti samaa luokkaa kuin tuo Wilwood.

    Hi-speciltä löytyy 4mäntästä satulaa suht samaan hintaan noiden kahden kanssa, mutta meikäläistä enemmän kiinnostavampi vaihtoehto on tuo 6mäntänen Monster satula.
    Tästä löytyykin aika paljon isompi hintalappu, 280 Puntaa englannissa, verottomana.


    Alustavasti etupäähän suunnitteilla nuo Wilwoodin satulat + 330x22mm rei´itetyt tai uritetut jarrulevyt.

    Takana riittää varmaan hyvin nuo zimmermannin rei´itetyt levyt ja kunnon palat.

    Harmi vaan kun mikään valmistaja ei tee noihin reikälevyihin kaveriks tapitettuja paloja





    Eipä tässä tähän hätään muuta.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Selviskö että sopiiko tuo 24 mm takatanko paikalleen?
    Sisäpuolen fillarin nouseminen voi olla enemmän ongelma kuin liika yliohjautuminen, lukkoahan sulla ei ole (hukkuu veto mutkasta tullessa..)?
    Kuinka paljon M3 ja 325i alustoilla on eroa? Jos ei ihmeitä ole eroja laittaisin kyllä tuon paksumman vakaajan (ja kyllähän siitä eroon pääsee).
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Hammu
      Moderator
      • Nov 2006
      • 3971
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by petrolhead View Post
      Selviskö että sopiiko tuo 24 mm takatanko paikalleen?
      Sisäpuolen fillarin nouseminen voi olla enemmän ongelma kuin liika yliohjautuminen, lukkoahan sulla ei ole (hukkuu veto mutkasta tullessa..)?
      Kuinka paljon M3 ja 325i alustoilla on eroa? Jos ei ihmeitä ole eroja laittaisin kyllä tuon paksumman vakaajan (ja kyllähän siitä eroon pääsee).


      Ei vielä oo jaksanu selvittää sopiiko toi 24mm vakaaja.
      Tullu tässä nyt oltua 12h päiviä töissä, kotiin 10h nukkumaan ja takas töihin.


      Lukkoperää ei VIELÄ ole. Talven jälkeen on.
      Jännä vaan nähdä onko 25% vai paljon tiukempi. Budjetista riippuen.


      Tiian kanssa juttelin särkänniemi-reissulla alusta-asioista ja jos en väärin muista niin Tiian muovicoupessa on M3 takavakaaja. Kunhan nyt sais varmistuksen siihen.
      Jos näin oli, niin silloinhan ainakin muovicoupeen menis tuo 24mm vakaajakin kaiken järjen mukaan.
      Ja kun tietääkseni Coupen ja Taxin vakaajissa ei ole eroa, niin pitäis tuo 24mm mennä alle taxiinkin.

      Comment

      • Mörökölli
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 1735
        • Turku

        #4
        Onko M3 etuvakaaja "samanlainen" kuin 325 vakaaja lukuunottamatta paksuutta?

        päätykiinnityshän tapahtuu eri paikkaan joka jo ilmeisesti itsessään jäykistää pakettia. Eli onko ero ainoastaan kiinnitysosissa ja itse tanko on käytännössä samanlainen? Tämän kiinnityspisteen muutoksen ehkä itse tekisin, tai itse asiassa on tekeilläkin. Tallilla on M3-osat odottamassa asennusta, ei ole vaan vielä tullut vertailtua noiden eroja.

        KW:n 325:seen tarkoitetussa coilitolpassa tuskin kyllä on M3-vakaajan korvaa, vai onko?


        Wilwood/Outlaw ym. kamojen pölysuojaus on itselle aiheuttanut mietteitä, eli onko niissä suojausta lainkaan? Kaikissa kilpasatuloissahan ei ole. Ihan mukava seikka autossa jolla ajetaan muuallakin kuin radalla ja jota ei pureta joka viikko. Itsekin noita satuloita joskus harkinnut.
        www.nenifab.com

        Comment

        • Mörökölli
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 1735
          • Turku

          #5
          Ei ole Tiian autossa M3-vakaajat ja tolpat vielä paikallaan. Eli juurikin nuo Tiian auton kamat odottelee tallilla asennusta. Pistän infoa kun osat on kiinni.

          Uskon kyllä vahvasti että takatanko on ihan bolt-on.
          Last edited by Mörökölli; 22-08-2007, 23:53.
          www.nenifab.com

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #6
            Jos kiinnostaa bolt on jarrut etupäähän niin multa löytyisi uudenveroiset e36 M3 etujarrut napoineen ja tukivarsineen. Eiköhän niilläkin pysähdy.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • Hammu
              Moderator
              • Nov 2006
              • 3971
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by Mörökölli View Post
              Onko M3 etuvakaaja "samanlainen" kuin 325 vakaaja lukuunottamatta paksuutta?

              päätykiinnityshän tapahtuu eri paikkaan joka jo ilmeisesti itsessään jäykistää pakettia. Eli onko ero ainoastaan kiinnitysosissa ja itse tanko on käytännössä samanlainen? Tämän kiinnityspisteen muutoksen ehkä itse tekisin, tai itse asiassa on tekeilläkin. Tallilla on M3-osat odottamassa asennusta, ei ole vaan vielä tullut vertailtua noiden eroja.

              KW:n 325:seen tarkoitetussa coilitolpassa tuskin kyllä on M3-vakaajan korvaa, vai onko?

              Wilwood/Outlaw ym. kamojen pölysuojaus on itselle aiheuttanut mietteitä, eli onko niissä suojausta lainkaan? Kaikissa kilpasatuloissahan ei ole. Ihan mukava seikka autossa jolla ajetaan muuallakin kuin radalla ja jota ei pureta joka viikko. Itsekin noita satuloita joskus harkinnut.

              Tuohon etuvakaajan samanlaisuuteen en osaa sanoa mitään.

              Tuossa KW:n tolpassa ei ole vakaajalle kiinnityskorvaa.
              Omaani laitoin vakaajan kiinni pallonivelellä alatukivarteen kiinni.
              Eli samanlainen kiinnitys kuin 92-> uudemmissa 325 on.

              Tuo pölysuojaushomma pitänee vielä selvittää, mutta hi-specin satulat on ainakin pölysuojattuja. Jos wilwood / outlaw ei ole, niin sitten hi-spec tilaukseen.


              Eli meikäläisen muisti pätki, ei ollu siis coupeen asennettu vielä noita.
              Pistä joo ihmeessä tarinaa siitä sopivuudesta jahka tiedät.

              Comment

              • Hammu
                Moderator
                • Nov 2006
                • 3971
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by Robi View Post
                Jos kiinnostaa bolt on jarrut etupäähän niin multa löytyisi uudenveroiset e36 M3 etujarrut napoineen ja tukivarsineen. Eiköhän niilläkin pysähdy.

                Hmm, mitäs hintaa pidät noilla?

                Ja olikos nuo M3 laikat nyt 315mm vai mitkä? Ja satula 4 mäntänen vai miten?

                Comment

                • Hammu
                  Moderator
                  • Nov 2006
                  • 3971
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Asiasta jarrupaloihin.


                  Mitäs paloja jengi käyttää vakiojarruissa?

                  Pitäis itse hakea EBC:n greenstuffit tai yellowstuff, kun isot pojat niitä niin paljon kehuu.

                  redstuff onkin jo sitten liian ratapala...
                  Last edited by Hammu; 06-09-2007, 22:39.

                  Comment

                  • Jummi_Jammi
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 40
                    • Helsinki

                    #10
                    Ferodo Racing on yks vaihtoehto.. katsoo vaan omaan käyttöön sopivan pinnoitteen. DS2500 varmaan monikäyttöisin. Rata/street etc.
                    Itsellä jotkut Ferodon peruspalat.
                    e39 530i touring -01
                    Ex. E36 328iC Club Sport

                    Comment

                    • Hammu
                      Moderator
                      • Nov 2006
                      • 3971
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Noniin, palataas taas aiheeseen.



                      Saapui sitten eilen tuo H&R vakaajapaketti, eli 28mm/21mm ja tuli asennettua toi etuvakaaja jo.


                      Kokemuksia:

                      aliohjautuva siitä tuli. Mutkiin kyllä pystyy ajamaan aivan saatanan kovaa, eli ei kallistele sen ihmeemmin.

                      Etupään pito heikkeni tottakai jonkunverran, mutta siihen varmaan vaikuttaa omalta osaltaan sekin kun tuli laitettua eteen hieman erilaiset renkaat.



                      Pitäisi huomenna vaihtaa tuo takavakaaja.
                      Paksumpi takavakaaja kun aiheuttaa yliohjautuvuutta, niin saa nähdä miten se vaikuttaa tuohon etuvakaajan aiheuttamaan aliohjautuvuuteen.
                      Ei se ainakaan enää kovin paljoa voi vaikuttaa tuohon kaarrekallisteluun, mutta jos sillä saisi tuota aliohjautuvuutta pois.

                      Lisää kokemuksia tulee kun tuon saa asennettua.
                      Last edited by Hammu; 06-09-2007, 23:32. Reason: Ajatushärö

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Originally posted by Hammu View Post
                        Yliohjautuva siitä tuli. Mutkiin kyllä pystyy ajamaan aivan saatanan kovaa, eli ei kallistele sen ihmeemmin.

                        Etupään pito heikkeni tottakai jonkunverran, mutta siihen varmaan vaikuttaa omalta osaltaan sekin kun tuli laitettua eteen hieman erilaiset renkaat.
                        Se on tunne että pystyy ajamaan kovaa, paksummilla vakaajilla pito heikkenee. Sen sijaan esim. slalomilla aika varmasti nopeutuu kun paino ei enää seilaa puolelta toiselle yhtä paljon.

                        Paksumpi takavakaaja kun aiheuttaa aliohjautuvuutta, niin saa nähdä miten se vaikuttaa tuohon etuvakaajan aiheuttamaan yliohjautuvuuteen.
                        Väittäisin kyllä toisinpäin :think Mielestäni paksumpi vakaaja nimenomaan huonontaa pitoa, jos ei nyt ihan hukassa muisti ole.

                        Mikä on monimäntäsatuloiden asennuksen tarkoitus? Jos ei ole ratapaloihin tarvetta siirtyä niin miksi kisaisempiin satuloihin? Ihan vaan mielenkiinnosta, pysäytysvoimaa suhteessa hydraulipaineeseen löytyy vakioistakin, usein enemmän kuin noista monimäntäisistä. Niillä on ihan omat etunsa.

                        Kannattaa tarkkailla sitten koria kun lyöt nuo kivikovat powerflexit paikalleen. E30:ssä on joiltain alkanut kori repeilemään, vielä jos lyöt kivikovan alustan siihen niin... Kaaria se kaipaisi ettei se kori löysty.

                        X-bracella on vaikutusta. Takapoikkituella ei taas ole alustan toimintaan mitään vaikutusta, ja kun voimat eivät oikein välity tuonne takatolppiin on sen vaikutus aikalailla 0.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Xhawk
                          OBTCF Member
                          • Jul 2004
                          • 2326
                          • Kierrosalueella (hki)

                          #13
                          Varmaan odotettavissa lisää pidon heikkenemistä, jos edestä jo heikkeni, vaikkakin toiset renkulat alla?
                          "Position One, Position One"
                          Punainen miesten voimisteluauto

                          BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                          Comment

                          • Hammu
                            Moderator
                            • Nov 2006
                            • 3971
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Se on tunne että pystyy ajamaan kovaa, paksummilla vakaajilla pito heikkenee. Sen sijaan esim. slalomilla aika varmasti nopeutuu kun paino ei enää seilaa puolelta toiselle yhtä paljon.



                            Väittäisin kyllä toisinpäin :think Mielestäni paksumpi vakaaja nimenomaan huonontaa pitoa, jos ei nyt ihan hukassa muisti ole.

                            Mikä on monimäntäsatuloiden asennuksen tarkoitus? Jos ei ole ratapaloihin tarvetta siirtyä niin miksi kisaisempiin satuloihin? Ihan vaan mielenkiinnosta, pysäytysvoimaa suhteessa hydraulipaineeseen löytyy vakioistakin, usein enemmän kuin noista monimäntäisistä. Niillä on ihan omat etunsa.

                            Kannattaa tarkkailla sitten koria kun lyöt nuo kivikovat powerflexit paikalleen. E30:ssä on joiltain alkanut kori repeilemään, vielä jos lyöt kivikovan alustan siihen niin... Kaaria se kaipaisi ettei se kori löysty.

                            X-bracella on vaikutusta. Takapoikkituella ei taas ole alustan toimintaan mitään vaikutusta, ja kun voimat eivät oikein välity tuonne takatolppiin on sen vaikutus aikalailla 0.


                            Aivan oikein tuon yli ja aliohjautuvuuden kanssa, tässä kävi nyt oma ajatushärö kirjoittaessa.

                            Tosiaan tuo jarruhomma nyt on vain ajatuksella leikittelyä, tottakai jos satulat laittaa, niin palatkin vaihtuvat kisaisempiin.
                            Tällähetkellä näyttää siltä, että laitan E36 M3 jarrut tuohon, ja street/track palat.


                            Kaaret asennetaan talven aikana, eli ei pitäisi korin repeilystä olla huolta.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Noniin, hyvä homma Tehdäänkö jonkun sarjan sääntöjen mukaan?
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎