Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erot e36:sen 2,5i ja 2,8i moottoreilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwee
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 188
    • 70820 Kuopio

    Erot e36:sen 2,5i ja 2,8i moottoreilla

    Tää saattaa olla pikkasen idiootti kysymys, mutta ajattelin kuitenkin kysyä... eli käykö 325:sen kansi 328:iin tai toisin päin? Onko kuutiontilavuutta kasvatettu alakerran avulla vai onko 328:ssa kantta muokattu jotenkin?
    Ahdin määrää tahdin ja Minä suunnan!

    Ajossa:
    GT 335i xDrive M-Sport -14
    Z3 2,8i Coupe -99
    318i Cabriolet -91
    325itic taxi -89
  • eeki
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1966
    • HKI

    #2
    Kansi varmaankin sopii koska molemmissa on sama poraus. Iskutilavuuden kasvu 328i:ssä tulee pidemmästä iskusta, eli erilaisesta kampiakselista.
    Ducati 998 -02 //

    Comment

    • aLostSheep
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 102

      #3
      Kannet ovat samanakaltaiset. Vuosimalleissa eroja ja Vanos tyypeissä. Sen sijaan imusarjoissa on eroja. 325i (m5?b25) isku 75mm, 328i (m5?b28) isku 84mm. Poraus kummassakin 84mm. Kansi menee konetyypin mukaan (m50, m52 jne). M52b28 moottoreissa on alunperin m52b20 (2l.) IMUSARJA, jolla on saatu tehot pudotettua Saksassa edullisempaan veroluokkaan. Joten jos m52b28 vaihdetaan m52b25 koneen imusarja niin saadaan lisää tehoa. Tai päinvastoin; m52b25 koneeseen vaihdetaan m52b28 sisuskalut (kampura, kiertokanget ja männät), saadaan lisääntynyt teho ja vääntö.


      P.S.
      "Iskutilavuuden kasvu 328i:ssä tulee pidemmästä iskusta, eli erilaisesta kampiakselista."

      Voisitko kertoa, mikä määrää iskunpituuden?
      Last edited by aLostSheep; 28-08-2007, 21:16. Reason: Esson baari...

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by aLostSheep View Post
        M52b28 moottoreissa on alunperin m52b20 (2l.) IMUSARJA, jolla on saatu tehot pudotettua Saksassa edullisempaan veroluokkaan. Joten jos m52b28 vaihdetaan m52b25 koneen imusarja niin saadaan lisää tehoa.
        m52-koneet on kaikki samalla imusarjalla 2.0-2.8, tämä virtaavampi sarja on m50b25-koneen imusarja...
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16418
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by aLostSheep View Post
          Kannet ovat samanakaltaiset. Vuosimalleissa eroja ja Vanos tyypeissä. Sen sijaan imusarjoissa on eroja. 325i (m5?b25) isku 75mm, 328i (m5?b28) isku 84mm. Poraus kummassakin 84mm. Kansi menee konetyypin mukaan (m50, m52 jne). M52b28 moottoreissa on alunperin m52b20 (2l.) IMUSARJA, jolla on saatu tehot pudotettua Saksassa edullisempaan veroluokkaan. Joten jos m52b28 vaihdetaan m52b25 koneen imusarja niin saadaan lisää tehoa. Tai päinvastoin; m52b25 koneeseen vaihdetaan m52b28 sisuskalut (kampura, kiertokanget ja männät), saadaan lisääntynyt teho ja vääntö.


          P.S.
          "Iskutilavuuden kasvu 328i:ssä tulee pidemmästä iskusta, eli erilaisesta kampiakselista."

          Voisitko kertoa, mikä määrää iskunpituuden?
          Mikä tässä on epäselvää?
          bmwee:lle niin iskutilavuus ei muutu olkoon kansi mikä vaan, iskutilavuus tehdään nimenomaan alakerralla.

          Comment

          • eeki
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 1966
            • HKI

            #6
            Originally posted by aLostSheep View Post
            P.S.
            "Iskutilavuuden kasvu 328i:ssä tulee pidemmästä iskusta, eli erilaisesta kampiakselista."

            Voisitko kertoa, mikä määrää iskunpituuden?
            Ettämitä?
            Ducati 998 -02 //

            Comment

            • Kaimann
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 1214
              • Karigasniemi

              #7
              Originally posted by aLostSheep View Post
              Voisitko kertoa, mikä määrää iskunpituuden?
              Eikös se ole juri tuo kampiakseli joka sen määrää. Kiertokangen kiinnitys kun tulee kauemmaksi kampiakselin keskikohdasta niin iskun pituus kasvaa.
              "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

              Comment

              • Racink
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2004
                • 840
                • Jkl

                #8
                Originally posted by eeki View Post
                Kansi varmaankin sopii koska molemmissa on sama poraus. Iskutilavuuden kasvu 328i:ssä tulee pidemmästä iskusta, eli erilaisesta kampiakselista.
                Originally posted by aLostSheep View Post
                Kannet ovat samanakaltaiset. Vuosimalleissa eroja ja Vanos tyypeissä. Sen sijaan imusarjoissa on eroja. 325i (m5?b25) isku 75mm, 328i (m5?b28) isku 84mm. Poraus kummassakin 84mm. Kansi menee konetyypin mukaan (m50, m52 jne). M52b28 moottoreissa on alunperin m52b20 (2l.) IMUSARJA, jolla on saatu tehot pudotettua Saksassa edullisempaan veroluokkaan. Joten jos m52b28 vaihdetaan m52b25 koneen imusarja niin saadaan lisää tehoa. Tai päinvastoin; m52b25 koneeseen vaihdetaan m52b28 sisuskalut (kampura, kiertokanget ja männät), saadaan lisääntynyt teho ja vääntö.


                P.S.
                "Iskutilavuuden kasvu 328i:ssä tulee pidemmästä iskusta, eli erilaisesta kampiakselista."

                Voisitko kertoa, mikä määrää iskunpituuden?


                Jos palotilatkin on kansissa samanlaisia niin luulisi b28:ssa olevan suht. kova puristussuhde verrattuna b25:seen? Molemmissa kuitenkin tasalakiset männät...

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Racink View Post
                  Jos palotilatkin on kansissa samanlaisia niin luulisi b28:ssa olevan suht. kova puristussuhde verrattuna b25:seen? Molemmissa kuitenkin tasalakiset männät...
                  Olisko mäntien puristuskorkeus mitään?
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Racink
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 840
                    • Jkl

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Olisko mäntien puristuskorkeus mitään?
                    Olisi, mutta toiminnan kannalta luultavasti sama.Eli lohkon tasalle tulevat molemmissa moottoreissa.Eli b28 männässä matalampi puristuskorkeus.

                    Comment

                    • eeki
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 1966
                      • HKI

                      #11
                      Originally posted by Racink View Post
                      Jos palotilatkin on kansissa samanlaisia niin luulisi b28:ssa olevan suht. kova puristussuhde verrattuna b25:seen? Molemmissa kuitenkin tasalakiset männät...
                      ... ja b28:ssa 5mm lyhyemmät kanget.
                      [edit]
                      Niin, taisiis tarkemmin sanottuna niin että m50b25:ssa on samanpituiset kanget kuin b28:ssa, mutta vanoksella varustetussa m50b25:ssa on pidemmät kanget. Eli eroja löytyy myös mäntien puristuskorkeudesta.
                      Last edited by eeki; 29-08-2007, 11:30.
                      Ducati 998 -02 //

                      Comment

                      • Racink
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 840
                        • Jkl

                        #12
                        Originally posted by eeki View Post
                        ... ja b28:ssa 5mm lyhyemmät kanget.
                        [edit]
                        Niin, taisiis tarkemmin sanottuna niin että m50b25:ssa on samanpituiset kanget kuin b28:ssa, mutta vanoksella varustetussa m50b25:ssa on pidemmät kanget. Eli eroja löytyy myös mäntien puristuskorkeudesta.
                        Varmasti löytyy, mutta lohkon ~tasalle(ainakin kuvittelisin?) ne tulee molemmissa moottoreissa.Eli siinä tapauksessa pitää b28:sin kannessa olla suurempi palotilan tilavuus kuin b25:ssa.Tai muuten on b28:ssa kohtuu suuri puristussuhde verrattuna b25:een...En tiedä, mutta villi veikkaus että kannet on erilaisia ainakin sen palotilan osalta.Valaiskaa viisammat!!

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎