Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 -95 318is:n viritys!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #16
    Originally posted by Bayer
    Originally posted by pmv
    No Schnizer ja motorsport abteilung on ottaneet tästä koneesta vaparina irti sellaiset 300 heppaa, 8500 r/min ollessa maksimikierroksina.
    Eipä noissa Schnitzerin ja muiden viripajojen 318is kilpureissa ollut yhdessäkään M42 pannua, joka on katuversiossa. 300 hepan tehot otettiin irti S14 ja S42 koneista. Ja tuo S42 on lähempänä S14 kuin M42:sta.

    Mikähän tämä S42 kone oikeastaan mahtaa olla? Missä vakiomalleissa se muka on esiintynyt? Ei ainakaan bmwclub finlandin sivuilla sellaista tunnettu. E36 korisissa Super Touring autoissa käytettiin aina kaksilitraista 16v nelipyttyistä konetta. Säännöt sanoivat, että lohkon ja kannen pitää perustua sarjatuotantomoottoriin. Kausina 92-94 E36:ssa käytettiin E30 korisesta M3:sta tuttua S14 konetta, mutta kun sen luokitus päättyi 94 kauden lopussa, otettiin vuodeksi 95 käyttöön uusi moottori. Mitään muuta mahdollisuutta ei ollut, kuin M42 koneeseen perustuva aihio. Eli S42 on vain tehtaan käyttämä nimitys M42:sta tehdystä kisakoneesta.

    Kysyisinkin sitten, että millä tavalla S42 muistuttaa enemmän S14 konetta kuin M42 konetta? kuitenkin säännöt rajaavat mm. lohkot samankaltaisiksi kuin vakiomalleissa.

    Comment

    • Bayer
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 100
      • Ylöjärvi

      #17
      Moro,
      Jep, olet oikeassa S42 kone on kehitetty BMW Motorsport pajan toimesta vakioautosarjoihin 95-97. S42 ei siis missään vaiheessa ole esiintynyt missään vakiomallissa. M42 ja S42 moottoreilla yhteistä on samat lohkot, mutta kaikki muut osat: kampura, kansi, läppärungot, sisuskalut yms ovat kehitetty tuohon koneeseen ja ovat enemmän tai vähemmän sukua S14:lle.
      Mutta M42 lohko höystettynä M pajan viriosilla niin tuloksena: S42/97 FIA 2.0 L 315 hp - 260 Nm.

      Originally posted by pmv

      Kysyisinkin sitten, että millä tavalla S42 muistuttaa enemmän S14 konetta kuin M42 konetta? kuitenkin säännöt rajaavat mm. lohkot samankaltaisiksi kuin vakiomalleissa.
      Ihan siihen perustin väitteeni, että vaikka S42 ja M42 ovat samat lohkot niin nuo motorsport sarjan koneet
      ovat mielestäni enemmän sukua toisilleen :wink:
      2002ti -70
      1602 -72
      E39 530i Touring -01

      Comment

      • dunkelblau
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 1151
        • Uusimaa

        #18
        Originally posted by bemmunisti
        Kannen ajattelin työstää ja lastuttaa. Olisko mitään järkee miettii turboo. Peltisatsit ja putkistot pystyn tekeen itse töissä jos tarve vaatii. Ja kavereita on jos apua tarvii.
        Ei tarvii kantta työstää, on työstetty jo tehtaalla. Lastuista en osaa sanoa. Turboa ei saa luville. Eiks siinä oo jo peltisatsi ja 2" rööri?

        Saksalaiset viripajat nostivat omien ruiskuviritelmiensä lisäksi tehoa 318is:ssä pidempi-iskuisella kammella ja porauksella, jolloin iskutilavuus nousi jonnekin 2.3 litraan. Sillon saatto irrota jopa tuo jo mainittu +25hv...
        "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

        Comment

        • Slave1
          Bimmer Rookie
          • Apr 2003
          • 84
          • Finland

          #19
          www.tatech.net

          Moi. Jos oikeesti alat laittaan konetta niin tarvitset varmasti jonkun moottorin ohjausjärjestelmän. Käy kattoon osote www.tatech.net. sieltä saat mahtavan vermeen sitä varten. Vois suositella lämpimästi, ehdoton juuri omiin projekteihin ja virittelyihin.
          BMW 520d 2008
          www.pocum.com

          Comment

          • mcly
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 354

            #20
            laita samantien remmi..

            Comment

            • Kilpuri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 831
              • Tampere

              #21
              Suoraan sanoen mää en ymmärrä porukka joka hankkii ilmeisen "halvalla" 318iS M3-look a liken ja sitten ihmettelee kun se ei kulje. Säästäisi hieman kauemmin tai ottaisi enemmän vekkulia ja ostais kunnon auton vaikka ilman korisarjoja + muita hässäköitä. Niitä muoviosia on kuitenkin huomattavasti edullisempi ja HELPOMPI kiinnitellä.
              Now: 525xd -09
              Ex: 330d -07
              Ex: 328i -96

              Comment

              • Kilpuri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 831
                • Tampere

                #22
                Suoraan sanoen mää en ymmärrä porukka joka hankkii ilmeisen "halvalla" 318iS M3-look a liken ja sitten ihmettelee kun se ei kulje. Säästäisi hieman kauemmin tai ottaisi enemmän vekkulia ja ostais kunnon auton vaikka ilman korisarjoja + muita hässäköitä. Niitä muoviosia on kuitenkin huomattavasti edullisempi ja HELPOMPI kiinnitellä.
                Now: 525xd -09
                Ex: 330d -07
                Ex: 328i -96

                Comment

                • kastemato
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 121
                  • Vantaa

                  #23
                  mitenkähän mahtais mennä jos innostuis täräyttään -91 318is coupeen ahtimen. eikös se ahtimien ahdisteluraja mennyt -92:ssa? jos ottais dynossa paperit jollain 0.2bar ahdoilla niin ettei tehot juuri nousisi mihkään ja pitäis ajopaineina vähän korkeammat...

                  -- Mato
                  I've got a need... a need for speed...

                  e34 5xxi *virn* Barbie-bemu
                  e34 5xxi (touring)
                  Volvo 850 T-5 STW "Sporttractor"
                  Saab 9000 CSE "What can you say?"

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #24
                    Originally posted by kastemato View Post
                    mitenkähän mahtais mennä jos innostuis täräyttään -91 318is coupeen ahtimen. eikös se ahtimien ahdisteluraja mennyt -92:ssa? jos ottais dynossa paperit jollain 0.2bar ahdoilla niin ettei tehot juuri nousisi mihkään ja pitäis ajopaineina vähän korkeammat...

                    -- Mato
                    Taitaa silti olla vähäpäästöinen vaikka on -91?
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎