Announcement

Collapse
No announcement yet.

Edit: E36 318-91 nokkahihnasta hampaat menny. ongelma ratkaistu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • legendaa
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 102
    • Raisio

    Edit: E36 318-91 nokkahihnasta hampaat menny. ongelma ratkaistu!

    Eli auto jäi tien poskeen kun sammu varoittelematta... pienen tutkimisen jälkeen venakopan kansi pois ja kas kas... nokka-akseli ei pyöri. Lisää purkua ja hihnan yläosa nyt paljaana mutta hihna vaikuttaa ehjältä :think Mikäs vittu sitä vaivaa ettei hihnaan voima välity? hihna vaikuttaa aavistuksen löysältä mutta ei kai se ole tässä se suurin murhe. Lisää purkua mutta ei ole tallipaikkaa niin joutuu säiden armoilla valitsemaan koska tuota malmikasaa korjaa.... Eli mikäs murhe voi olla jos remmi on ehjä mutta ei pyöri? Venttiilit on kaikki ylhäällä? eli taisi isompi tuho jäädä painajaiseksi?

    Kone siis kaikkien kehuma m40

    Ja vitutukseen
    Last edited by legendaa; 18-09-2007, 01:31.
    Keinuni on karu, siinä on vain yksi naru

    Legendan[at]luukku.com
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #2
    kaikki venttiilit ei voi olla täysin kiinni yhtä aikaa. Tuossa on todennäköisesti lähtenyt hihnasta hampaat kampiakselin hihnapyörän kohdalta.

    Comment

    • legendaa
      Bimmer Rookie
      • Apr 2006
      • 102
      • Raisio

      #3
      Originally posted by WSE1 View Post
      kaikki venttiilit ei voi olla täysin kiinni yhtä aikaa. Tuossa on todennäköisesti lähtenyt hihnasta hampaat kampiakselin hihnapyörän kohdalta.
      Kerrohan tyhmälle että miksi ventiilit on kaikki ylhäällä? Eli viittaako se sihen ettei siellä olisi katastroofia tapahtunut? Haulla en löytänyt mitään kuvaa tuosta purkamisesta eli mitä kaikkia sieltä alhaalta pitää purkaa että remmiin pääsee kokonan käsiksi ettei tule turhaa työtä tehtyä... ensimmäinen kerta kun moinen operaatio on nyt käsillä. Onkos se yleistä että se voisi olla päässyt pyörimään "tyhjää" tuo kampiakselin hihnapyörä
      ja remmi "näyttää priimalta niin meneekös se järkeen että yhdestä kodasta hampaat lähtee taivaan tuuliin....

      Suuret kiitokse ketä viitsii informoimaan asiasta.

      Mitäs kaikkia sen remmin lisäksi kannataa laittaa vaihtoon kun paska nyt on leviänä.


      Apuakin voisi tälläinen amatoori tällä alalla ottaa vastaa.... Raisiossa malmikasa lepäilee.....korvausta tietenkin jos apua löytyy
      Last edited by legendaa; 16-09-2007, 00:05.
      Keinuni on karu, siinä on vain yksi naru

      Legendan[at]luukku.com

      Comment

      • legendaa
        Bimmer Rookie
        • Apr 2006
        • 102
        • Raisio

        #4
        Pieni kysymys vielä... kone ei kierrä yli 5000rpm Nokka oli kuin pakasta vedetty ja tuli mieleen että voisiko tuo hihna vaikuttaa jos ei ole pykälällän oikeassa kohdassa tai jotain siihen liittyvää? Ajatus tuli ihan hatusta mutta eiköhän klubun velhot tähän osaa vastailla kone kylläkin on käynyyt oikein nätisti ja käyntiin lähtee sekunnissa....
        Keinuni on karu, siinä on vain yksi naru

        Legendan[at]luukku.com

        Comment

        • kimplee
          Newbiemmer
          • Jan 2006
          • 9

          #5
          Originally posted by WSE1 View Post
          kaikki venttiilit ei voi olla täysin kiinni yhtä aikaa. Tuossa on todennäköisesti lähtenyt hihnasta hampaat kampiakselin hihnapyörän kohdalta.
          Mielenkiintoista..! Edellä mainitun mukaan kaikki tämä kummallinen moottorin käyttäytyminen on (ehkä) mahdollista. Sori olen ehkä hiukan kännissä. Mutta en tahdo kenellekkän mitään pahaa enkä epäonnea. Silti merkit minun tämän koulutuksen puitteissa näyttää huonolta. Toivon että olen helkkkarin väärässä.

          Kaikesta huolimatta jos kerta auto on sammunu kesken laukan ÄLÄ missään tapauksessa yritä sitä käyntiin ennen ku tiedät mikä sitä vaivaa... Ei puruja sieraimeen mielellään. Sinuna päästäsin suosista kannen pois.. Mutta sehän on vaan mun mielipide.... Joku joka tietää voi sanoo viimesen sanan.!

          Comment

          • LeWe
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 168

            #6
            Joo känni päällä täälläkin, mut yllensä se hina antautuu sieltä missä vähiten pitopintaa,eli just sieltä alapäästä. Nokallahan tuplamäärä hampaita panemassa "vastaan". Eikä ne kaikki venttiili oo samaanaikaan auki, se vaan voi näyttää, ku hydraaliset välyksentasaajat laskee paineet pois... M40 moottori tarttee sellaiset hihnanvaihto kalut, jotka lukitsee kampuran ja nokan. Jos vaihtaa itse(tai joku muu), niin ei tuu tarkkaa ajoitusta ja toimii ylhäällä tai alhaalla tai jois hyvinkäy, niin onnistuu....

            Comment

            • Jamppu_83
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 40

              #7
              Jos kone ei kierrä yli 5000rpm todennäköisesti nokka on kulunut, tyypillinen vika m40 myllyssä. Hihnan vaihto väli taitaa olla 40tkm. Halvin ratkaisu taitaa olla ostaa käytetty toimiva kansi joltain, kato semmonen jota pystyt testaan että toimii varmasti. Vaihto ei ole kauheen vaikee, täältä löytyy hyvät ohjeet remmin vaihtoon.

              Comment

              • legendaa
                Bimmer Rookie
                • Apr 2006
                • 102
                • Raisio

                #8
                REmmihän se oli hampaaton alhaalta 10cm matkan.... uusia hiluja hakemaan... mutta tuosta nokan asennosta? haulla koitin löytää tuloksetta eikä ole mitään erikoistyökaluja niin milläs sen saisi kohdilleen? Mitään kohdistusmerkkejä ei löydy mistään....:think Mitäs patentteja teillä on käytössä ollu. Korjaamoonkaan ei viitsi enää viedä kun tuossa parkkipaikalla tuhannen pillun päreinä "rakas" kulkine

                Ei olisi kellään mitään kuvia heittää tapauksesta?
                edit: noita m40 koneen jakoremmin vaihtoohjetta en täältä puusilmänä löytäny.... linkkiä?
                Keinuni on karu, siinä on vain yksi naru

                Legendan[at]luukku.com

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by legendaa View Post
                  edit: noita m40 koneen jakoremmin vaihtoohjetta en täältä puusilmänä löytäny.... linkkiä?
                  Olli.

                  Comment

                  • legendaa
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2006
                    • 102
                    • Raisio

                    #10
                    Ja jatkuu... Kampiakselin lukitsin sieltä startin vierestä työntämällä 8mm pultin eli 1 pytty pitäisi olla ykk. Sitten koitin pyöräyttää nokka-akselia oikeaan kohtaan niin pysähtyy kuin seinään ennen kun on oikeassa kohdassa. Teenkös jotain päin persettä vai onkos sieltä sitten venttiili(t) paskana....

                    Vai pitääkös tuo nokka ensin pyöräyttää kohdalleen ja sitten vasta alakerta :think
                    Keinuni on karu, siinä on vain yksi naru

                    Legendan[at]luukku.com

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by legendaa View Post
                      Ja jatkuu... Kampiakselin lukitsin sieltä startin vierestä työntämällä 8mm pultin eli 1 pytty pitäisi olla ykk. Sitten koitin pyöräyttää nokka-akselia oikeaan kohtaan niin pysähtyy kuin seinään ennen kun on oikeassa kohdassa. Teenkös jotain päin persettä vai onkos sieltä sitten venttiili(t) paskana....

                      Vai pitääkös tuo nokka ensin pyöräyttää kohdalleen ja sitten vasta alakerta :think
                      Kun jako kerta on sekaisin, niin joudut pyörittelemään nokan ja kammen samaan aikaan(tai siis vuorotellen), jotta saat ne merkkeihin ja sitten vasta lukitset kammen, tosin on sulla kuitenkin jokatapauksessa venttiilejä rikki.
                      Olli.

                      Comment

                      • t-race
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2003
                        • 722
                        • North from Nurmijärvi

                        #12
                        Originally posted by Rocla View Post
                        Kun jako kerta on sekaisin, niin joudut pyörittelemään nokan ja kammen samaan aikaan(tai siis vuorotellen), jotta saat ne merkkeihin ja sitten vasta lukitset kammen, tosin on sulla kuitenkin jokatapauksessa venttiilejä rikki.
                        Itse olen kahteen tapaukseen törmännyt, joissa on M40:stä lähtenyt hampaat remmistä. Kampuran hihnapyörä on kulunut -> ei ota koko hampaalta remmiin -> rasittaa remmiä. Jokatapauksessa kuten on aiemmin jo todettu, niin kansi vaan irti suosiolla. Teet periaatteessa aivan turhaa työtä jos laitat sen remmin nyt paikalleen. Kansi pois ja venttilitöihin. Hyvällä tuurilla selviää venttilien hiomisella (ei siis hiomatahnalla, vaan koneistamalla uudet pinnat), huonolla tuurilla uusia venttiileitä ostamaan. Ja M40:n ollessa kyseessä ehdottomasti uudet ohjainrullat ja kiristin. Suositeltavaa olisi vaihtaa myös se kampuran pyörä.
                        BMW Rennsport Racing Motorsport Club
                        BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
                        Ach so, je mehr, desto besser!
                        sigpic

                        Comment

                        • legendaa
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2006
                          • 102
                          • Raisio

                          #13
                          Originally posted by t-race View Post
                          Itse olen kahteen tapaukseen törmännyt, joissa on M40:stä lähtenyt hampaat remmistä. Kampuran hihnapyörä on kulunut -> ei ota koko hampaalta remmiin -> rasittaa remmiä. Jokatapauksessa kuten on aiemmin jo todettu, niin kansi vaan irti suosiolla. Teet periaatteessa aivan turhaa työtä jos laitat sen remmin nyt paikalleen. Kansi pois ja venttilitöihin. Hyvällä tuurilla selviää venttilien hiomisella (ei siis hiomatahnalla, vaan koneistamalla uudet pinnat), huonolla tuurilla uusia venttiileitä ostamaan. Ja M40:n ollessa kyseessä ehdottomasti uudet ohjainrullat ja kiristin. Suositeltavaa olisi vaihtaa myös se kampuran pyörä.
                          Taisi olla hyvää tuuria mukana.... Kone takaisin paketissa eikä ongelmia tunnu olevan eli ei saanut venttiilit osumaa. Käy ja kehrää hienosti. Ilmaus vaan tuottaa pientä ongelmaa vaikka koitan Hemin ohjeita noudattaa....

                          Kiitokset kaikille neuvoista, onneksi en kylläkään lähtenyt kantta repimään irti... toivottasti tuo remmin kireys meni "tuurilla" oikein. Jos ei niin sitten isompaa konetta tilalle tuhon jälkeen
                          Last edited by legendaa; 17-09-2007, 20:50.
                          Keinuni on karu, siinä on vain yksi naru

                          Legendan[at]luukku.com

                          Comment

                          • legendaa
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2006
                            • 102
                            • Raisio

                            #14
                            Eli onkos tuo normaalia että konen lämpömittari nousee mormaaliin mutta alavesiletku on kylmä.... sisälle ei puhalla lämpöä vaikka vettä on lisätty enemmän kuin sieltä pois tuli :think vatiiko lisää ajoa että "rauhoittuu"

                            Auton nokka ylhäällä ja kaadettu nestettä mitä menee vaikka ei sitä tuon nokkarempan ansiosta mitään mahdottomia uloskaan tainnut päästä. VAikka lämmöt on normaalissa ei ilmausruuvissa siinä alavesiletkun päässä tule vettä ulos. Viisaammaat voisi taas armollisesti neuvoa moottoriin tutustuvaa biimeristiä.....
                            Keinuni on karu, siinä on vain yksi naru

                            Legendan[at]luukku.com

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎