Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 320i lastun vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mudybank
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 15
    • Jyväskylä

    e36 320i lastun vaihto

    Eli, neuvoja tarvitaan koskien tuota ohjaus boxia. Otin tänään omasta autostani (320i e36 -91) boxin irti ja auki, tarkoituksena oli selvittää originaali lastun numerosarja. Kun avasin boxin niin poiketen 325:sta tuossa olikin kaksi piirilevyä päällekkäin, ja lastuun kiinni pääsemiseksi olisi pitänyt tuo ylempi piirilevy irrottaa boxista.

    Onko siis joku vaihtanut samanlaiseen boxiin tuota chippiä, ja onko tuon ylimmäisen piirilevyn irrotus vaikea homma? Ainakin siinä liitinrungossa näytti olevan aika tukevasti kiinni. Jos tuo lastun vaihto on mahdollista jopa nakkisormet omaavalle basistille, niin ohjeita tähän suuntaan.. :wink:
    320i e30 --> 320i e36 --> 328i e36 --> w201 2.0 KE-Jet --> 535d e60 lci
  • underground motorsport
    Banned
    • Feb 2004
    • 186
    • Helsinki

    #2
    joo!

    se ylempi piirilevy lähtee irti kun painat sitä liittimen ylintä riviä alaspäin ja vedät sen pois! on joskus saamarin tiukassa/jumissa mutta kyllä se siitä irtoaa, kokele mutta älä riko väkisin, ja sen boksin numerohan lukee siinä kannessa vai haluatko tietää siis sen lastunkin numeron noh?!

    Comment

    • mudybank
      Newbiemmer
      • Aug 2004
      • 15
      • Jyväskylä

      #3
      Nimenomaan tuon lastun numerosarjaa olin selvittämässä, kuten mainitsit niin boxin numeronhan löytyy siitä kannesta. Yritin kyllä väännellä ja käännellä sitä liittimen ylintä riviä suuntaan jos toiseen, mutta eipä suostunut irti lähtemään. Lopetin leikin kun mietin että kohta on jotain pysyvästi rikki ja jos tuosta ecusta jotain hajoaa niin eipä taida auto edes käyntiin lähteä. Täytynee unohtaa tuo lastun vaihto nykyisen autoni kohdalta. Onko kenelläkään kokemuksia onko tuohon 320:seen lastun vaihdosta mitään todellista hyötyä? Lastu olisi ollu Drs-systemsin valmistama.
      320i e30 --> 320i e36 --> 328i e36 --> w201 2.0 KE-Jet --> 535d e60 lci

      Comment

      • dantte
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1532
        • Helsinki

        #4
        No eipä juurikaan oo mitää hyötyy... ellei löydy sit pelitisarjaa ja putkistoa... Mut eipä nyt noistakaan tuu lisää mitään merkittävää. Ainoo on et lasulla voidaan kierrättää pidemmälle. Mut en sit tiedä onko tuokaan ihan terveellistä koneelle. Hanki joku turbo diisseli ja laitappa siihen lastu ni johan mennään. Noitten vapareiten lastutus on aika turhaa sanon mä... mut ihan miten vaa

        Comment

        • icebox
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 194
          • Tampere

          #5


          Tuossa on linkki jonkun mondeon lastutuskäppyröihin. Kaikista ei varmaan saa vastaavalla tavalla tehoja irti, mutta antaa tuo kuitenkin ideaa siitä mitä voi lastulla saada vaparista. Tosin tuossa on tehty autokohtainen lastu, mutta silti ihan kiitettävästi on käyrät nousseet.
          "Without Hope,
          Without Fear"

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Jos "lastu" elikkä eeprom muistipiiri on juotettu piirilevylle, ÄLÄ ALA itse sitä irroittamaan jos siitä ei ole aikaisempaa kokemusta. Tuhoat takuuvarmasti piirilevyn. Siinä hommassa pitää tietää mitä tekee.

            Jos se on mikropiirikannalla, se lähtee irti sopivasti nyppäsemällä, ja silloin suurehkoa vaaraa ei ole.

            Paitsi jos tuhoaa sen ESD:llä (Electro Static Discharge = sähköstaattinen purkaus). Sillä useimmiten et sitä edes näe saati tunne, ja silti vaatteistasi purkautuva sähkövaraus tuhoaa mikropiirin.

            Oletko joskus saanut kunnon sähkötälliä kun olet noussut autosta? Varsinkin kangaspenkeillä varustetuissa autoissa tuttujuttu. Paljon pienempikin monesti riittää ja mikropiiri on kaputt.

            t: Timo

            Comment

            • mudybank
              Newbiemmer
              • Aug 2004
              • 15
              • Jyväskylä

              #7
              Kiitti vinkeistä.. Tuo chippi on piirilevyllä nimenomaan mikropiirikannalla, eli irrotettavissa on. Ongelmanahan tässä alunperin oli tuon kaksiosaisen boxin "levittäminen" eli ylemmän piirilevyn irrotus boxista. Olen saanut kyseiseen operaatioon hyvät ohjeen joten eiköhän se tästä.

              ps. maadoitus ranneketta en unohda kikkaeltaessa elektroniikan kanssa. On opittu kantapään kautta :wink:
              320i e30 --> 320i e36 --> 328i e36 --> w201 2.0 KE-Jet --> 535d e60 lci

              Comment

              • sailor
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2003
                • 369
                • Jyväskylä

                #8
                Toi mondeon käppyrä johtunee että 1.8 koneesta on kaksi keinotekoisesti (lastulla) tehtyä tehomuunnosta. Sama homma on volvon 140 ja 170 hevosvoiman mallit. Eli siitä ei voi vetää johtopäätöksiä.

                Jani

                Comment

                • tokatamm
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2003
                  • 40

                  #9
                  Boksista saa päälimmäisen levyn irti siten, että nappaa boksin pohjasta pois valkoisen lukitustapin (toinen pää näkyy päälimmäisen piirilevyn keskellä päällä). Tappi oli itselläni ainakin tarran alla. tämän jälkeen boksin pohjassa on kasi pienempää torx ruuvia ja 4 isompaa. avaa ne kaksi pienempää. tämän jälkeen nostat ylemmän piirilevyn taka reunan irti nastoista jotka ovat siinä sivussa jossa johdot yhdistää ylemmän ja alemman piirilevyn. Sitten nostat ylemmän piirilevyn taka reunaa niin paljon, että johdot ovat suorassa(avita sormella). tämän jälkeen vedät ylempää piirilevyä taaksepäin. Näi sen pitäisi irrota liittimestä, voi olla vähän tiukka mut irtoo hajoamatta.
                  Itse asensin juuri teholastun 520i 24v -91:een. Jaksaa vetää paremmin 1500-3000 kieroksella kuin ennen ja rajoitin nousi 700rpm. Mutta ei lastu mun autosta mitään formulaa tehnyt, mut en oo katunut ostosta.

                  Comment

                  • Lanttu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 1643

                    #10
                    Sillähän se teho vaparissa pääasiassa saadaan, että pyörintänopeus nousee. Tehon kaavahan on P = 2*pii*n*M.

                    Comment

                    • Ihmemies
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 83
                      • Tampere

                      #11
                      http://www.turnermotorsport.com/pages/chip_id_v8.htm oli ihan mukavannäköiset ohjeet ainakin tiettyjen boksien avaamiseen. Luulisi että tuossakin on samanlainen kun kaksi piirilevyä päällekkäin jne.
                      Audi A6 1999 | Audi S8 2001

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎