memebuy23buy

E36 rata-alustan rakentaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SER
    Newbiemmer
    • Oct 2007
    • 13
    • Punkaharju

    E36 rata-alustan rakentaminen?

    Tarkoituksena olisi rakentaa E36:sta Endurance kilpuri ja kaikenlaisia vinkkejä alustan rakentamiseen otetaan vastaan.

    Joka nurkkaan varmaankin jäykkyys- ja korkeussäädettävät coiloverit, mutta tarvitseeko kallistuksenvaimentimille tehdä jotain? Myös suosituksia hyväksi todetuista iskarimerkeistä otetaan vastaan.
  • Hammu
    Moderator
    • Nov 2006
    • 3971
    • Nurmijärvi

    #2
    Isot pojat (lue rikkaat) käyttää ainakin bilsteiniä ja öhlinsiä.

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17797
      • Jämsä

      #3
      varmaan nämä perinteiset laatumerkit, eli Bilstein, Koni, KW, H&R ym. H&R:ltä löytyy jäykempiä vakaajia ja puslat tietysti jäykempiin, powerflex? eteen tukivarsiin M3 epäkesko puslat? ja sitten varmaan etuiskarin yläpäihin camber säätö palikat... eiköhän noilla jo alkuun pääse :think
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Jamppa1983
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 739
        • Pirkanmaa

        #4
        Riippuuhan se siitäkin että mistä itse tykkää, eli hyvä alustasarja ja uudet puslat ja tukivarret(vakiot) ihan sen takia että tietty pehmeys ja tuntuma tiehen säilyy. Ainakin tällä ohjeella itse ajattelin tehdä, kun rallikuskit näin ovat vinkkejä annelleet. Ei tuu sellainen kivireki jos kuitenkin turvakaaria meinasit rakennella.
        Mulla kylläkin auto tulee ihan tieliikenne käyttöön, että senkin takia haluan tiettyä "pehmeyttä" sen ajettavuuteen.
        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

        M3 e90 & "M3" e30 turbo

        Comment

        • Jamppa1983
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 739
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by bemu2000 View Post
          varmaan nämä perinteiset laatumerkit, eli Bilstein, Koni, KW, H&R ym. H&R:ltä löytyy jäykempiä vakaajia ja puslat tietysti jäykempiin, powerflex? eteen tukivarsiin M3 epäkesko puslat? ja sitten varmaan etuiskarin yläpäihin camber säätö palikat... eiköhän noilla jo alkuun pääse :think
          Onko campeeriin säätö palikoita jossain ihan myynnissä?
          Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

          M3 e90 & "M3" e30 turbo

          Comment

          • Kilpuri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 831
            • Tampere

            #6
            Mistä autosta olet tekemässä? 323i?

            Kannattaa lukea sääntökirjaa tarkasti alustan (ja muunkin) rakennusta suunnitellessa!!! Saloon autojen tekniikkapykälät on tosi tarkkoja.

            Säännöt:


            Muutama lainaus:
            " 17.70.6.3. Kallistuksen vakaajat

            Vakiot. Saman mallisarjan autosta. Kiinnitys koriin vakio ja tukivarsiin/joustintukiin vapaa. Puslat vapaat. (ei “Uniball”-niveliä). Kallistuksen vakaajan saa poistaa kiinnikkeineen.
            "

            "17.70.6.4. Nivelet

            Joustavat puslat nivelissä vapaat. “Uniball”- tyyppiset nivelet pyöränripustuksessa ovat kielletyt, paitsi joustintuen yläkiinnityslautasessa. Yläkiinnityslautanen voi olla säädettävä. Alkuperäiset osat tulee voida asentaa takaisin.
            "

            Alustapaketeiksi parhaat on varmaan joko Bilsteinin tai KW-valmit setit.
            Last edited by Kilpuri; 02-10-2007, 21:33.
            Now: 525xd -09
            Ex: 330d -07
            Ex: 328i -96

            Comment

            • SER
              Newbiemmer
              • Oct 2007
              • 13
              • Punkaharju

              #7
              Kiitoksia vastauksista!

              Mallina tosiaan on 323i. Lähinnä noiden kallistuksen vaimentimien kohtalo on epäselvä näin uutena takaveto tiiminä, aiemmassa etuvetoisessa kilpurissamme kun etuvakaaja otettiin kokonaan pois toiminnasta paremman vetopidon saavuttamiseksi.

              Ilmeisesti bemarissa (tai ylejään takavetoisessa) ei moista toimenpidettä kannata tehdä edes takavakaajalle?

              Comment

              • Jochen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1229
                • Valkeakoski & Trondheim

                #8
                Originally posted by SER View Post
                Kiitoksia vastauksista!

                Mallina tosiaan on 323i. Lähinnä noiden kallistuksen vaimentimien kohtalo on epäselvä näin uutena takaveto tiiminä, aiemmassa etuvetoisessa kilpurissamme kun etuvakaaja otettiin kokonaan pois toiminnasta paremman vetopidon saavuttamiseksi.

                Ilmeisesti bemarissa (tai ylejään takavetoisessa) ei moista toimenpidettä kannata tehdä edes takavakaajalle?
                Terve vaan, taidankin tuntea teidän tiimin

                Jenkkifoorumilta olen lukenut että siellä joidenkin rata E36:sten takavakaajat joskus poistetaan kokonaan ilmeisesti paremman vetopidon saamiseksi mutkista poistuttaessa.

                Nyrkkisääntönä ei voi sanoa että noin kannattaa aina tehdä. Auton kallistelu pitää kuitenkin saada jotenkin hanskaan ettei renkaan kosketuspinta tiehen vaihtele aivan holtittomasti camber muutoksien takia.

                Ilmeisesti paras vaihtoehto on ensisijaisesti hoitaa auton kallistelun hallinta tarpeeksi jäykillä jousilla ja iskunvaimentimilla. Kallistuksenvajaakan tehtävä on kyllä rajoittaa kallistelua mutta se toimii myös linkkinä eri puolien jousitusten välillä eli erillisjousituksesta tuleekin vähemmän erillinen. Eli jos sisäkaarteen puoleinen vähemmän kuormitettu rengas menee vaikka kävyn tai oravan yli, kallistuksenvakaaja pyrkii nostamaan radan pinnasta myös ulkokaartenpuoleista rengasta joka vastaa valtaosasta käytettävissä olevasta pidosta.

                Eikös sen takavakaajan voi jättää aluksi paikalleen ja poistaa kokeilumielessä toisesta päästä sen koiranluun joka kytkee vakaajan tukivarsiin tms? Noin voisi nopeasti kokeilla onko siinä eroa.
                Last edited by Jochen; 04-10-2007, 10:40. Reason: Krhm

                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  #9
                  Originally posted by Jochen View Post
                  Jenkkifoorumilta olen lukenut että siellä joidenkin rata E36:sten takavakaajat joskus poistetaan kokonaan ilmeisesti paremman vetopidon saamiseksi mutkista poistuttaessa.

                  Nyrkkisääntönä ei voi sanoa että noin kannattaa aina tehdä. Auton kallistelu pitää kuitenkin saada jotenkin hanskaan ettei renkaan kosketuspinta tiehen vaihtele aivan holtittomasti camber muutoksien takia.
                  Muistaakseni Haverisen Mantassa on homma toteutettu juurikin niin, että alusta on pirun jäykkä ja etupäässä on kunnon vakaaja mutta takavakaaja on poistettu kokonaan.

                  Eikös e36:sissakin vakaajat pitäisi sopia ristiin, eli kannattaa varmaan kokeilla eri vakaajia siitä ohuimmasta sinne jäykempään, niitä tuskin on 3 kokoa enempää ja halvempia kokeilutankoja pitäisi löytyä purkaamoilta pilvin pimein.
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • Kilpuri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 831
                    • Tampere

                    #10
                    Touringissa näyttäis olevan 25,5mm etuvakaaja, muissa (avo, coupe ja sedan) 24mm.
                    Now: 525xd -09
                    Ex: 330d -07
                    Ex: 328i -96

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #11
                      Originally posted by Kilpuri View Post
                      Touringissa näyttäis olevan 25,5mm etuvakaaja, muissa (avo, coupe ja sedan) 24mm.
                      Touringissa ja M3:ssa näyttäis olevan tuo 25,5mm etuvakaaja vakiona ja muihin m-sport alustan yhteydessä, normaalisti 24. Normi takavakaaja 15mm ja m-sport alustaisissa 18mm, M3:ssa 19mm ja individuaaleihin on saanut myös 19mm vakaajaa.

                      Vähän on sekalainen seurakunta
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16577
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by NokiLeka View Post
                        Touringissa ja M3:ssa näyttäis olevan tuo 25,5mm etuvakaaja vakiona ja muihin m-sport alustan yhteydessä, normaalisti 24. Normi takavakaaja 15mm ja m-sport alustaisissa 18mm, M3:ssa 19mm ja individuaaleihin on saanut myös 19mm vakaajaa.

                        Vähän on sekalainen seurakunta
                        Ja sitten vielä m3 22,5 eteen, 318 is m-tech 26 mm eteen ja h&r tarjoaa e36 taakse 21 ja 24 mm ja ensimmäisissä 318is- malleissa joitain välikokoja molempiin päihin. Tuskin on vieläkään kaikki mainittu...

                        Comment

                        • Kilpuri
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 831
                          • Tampere

                          #13
                          H&R:n tai M3:sen (pl. M-tech) EI SAA käyttää.

                          " 17.70.6.3. Kallistuksen vakaajat

                          Vakiot. Saman mallisarjan autosta. Kiinnitys koriin vakio ja tukivarsiin/joustintukiin vapaa. Puslat vapaat. (ei “Uniball”-niveliä). Kallistuksen vakaajan saa poistaa kiinnikkeineen.
                          "
                          Now: 525xd -09
                          Ex: 330d -07
                          Ex: 328i -96

                          Comment

                          • Jani#68
                            Newbiemmer
                            • Feb 2007
                            • 1

                            #14
                            Nythän on vähän myöhäistä kun kisat on tälle kesää ajettu, mutta mukaan aikovien kannattaa käydä kisapaikalla kyselemässä miten läsnäolevat on asioita toteuttaneet.

                            Itellä yleisempi E30 malli käytössä. Siinä nyt säädettävä etuyläpää, jossa asteita (camber) yleensä kolmesta neljään. Taakse rakenneltiin puslasysteemit lähinnä jotta saatiin sieltä auraus pois. Madaltaminen tuo takapäähän camberia vähintäänkin riittävästi ja noilla puslilla sitä on nyt jopa vähennetty. Jousina ei varmaan normaali madallusjousia kannata käyttää vaan reilusti jäykempää. Ite on kyllä palattu pehmempään suuntaan ihan ensimmäisestä versiosta. Takaa vielä vakaaja pois toiminnasta ja vakion koneen teho on pysynyt hyvin kurissa.

                            Eipä tuolla kärkeen ole asiaa, mutta melko helppoja kilometrejä ajeltu nyt jo neljänä kesänä.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16577
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by Kilpuri View Post
                              H&R:n tai M3:sen (pl. M-tech) EI SAA käyttää.

                              " 17.70.6.3. Kallistuksen vakaajat

                              Vakiot. Saman mallisarjan autosta. Kiinnitys koriin vakio ja tukivarsiin/joustintukiin vapaa. Puslat vapaat. (ei “Uniball”-niveliä). Kallistuksen vakaajan saa poistaa kiinnikkeineen.
                              "
                              Eikö e36 m3 kuulukkaan samaan mallisarjaan/mitä mallisarjalla tarkkaan ottaen tarkoitetaan ? Vakiot vakaajat eli ei saa vaihtaa eri paksuisiin ?

                              Comment

                              Working...
                              X