Announcement

Collapse
No announcement yet.

320 touring e36 perä vuotaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #16
    Kyllä pitäis riittää, että laskee pakoputkea edestä/ottaa sen kokonaan irti, ja sit vetari kokonaan irti(sekä perän laipasta, että pyörännavasta). Siinäpäs onkin sitten jo tarpeeksi tilaa laipan irti vetämiseen. Semmoinen kutina on, että 1-2h tuohon hommaan menee.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • D-sub328i
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 32

      #17
      Asentaja kertoi, että takanapaa pitää saada siirrettyä noin 10 cm ulospäin, että sisempi vetonivel saadaan ulos perämurikasta. Tällöin kaikki tukivarret tulisi irroittaa. Pitänee vertailla hintoja..

      Samalla vaihdetaan takapitkittäistukivarsien puslat. Ilmeisesti niissä on väljää, sillä nopeasti kiihdytettäessä auto puoltaa vasemmalle aika paljon. Näiden vaihtoon kuulemma menee noin tunti/puoli. Tätä en kyseenalaistanut.

      Ajattelin vaan, että jos joku olisi itse vaihtanut perän stefan ja tietäisi mitä pitää purkaa että sen saa vaihdettua.

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        #18
        mä oon e30:n stefan vaihtanu ei se mekaniikka varmaan 36:ssa paljoo poikkee. meni 2,5 tuntia kauniina kesäpäivänä pihalla. mitään kiirettä ei pidetty ja ekaa kertaa kun tein niin tuli tehtyy aikapaljon kaikkee turhaakin. mä siis otin koko perän "pöydälle"
        vetari ja poski irti sit kaivetaa vanha stefa pois ja hakataan uus tilalle ei siinä mitään ihmeitä. tän jälkeen vetarin tuppea hieman hivaisin 600 santapaperilla isoimmat röhnät pois joidenka takia tuo stefa oli kulunut väljäksi.
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          #19
          Originally posted by D-sub328i View Post
          Asentaja kertoi, että takanapaa pitää saada siirrettyä noin 10 cm ulospäin, että sisempi vetonivel saadaan ulos perämurikasta. Tällöin kaikki tukivarret tulisi irroittaa. Pitänee vertailla hintoja..

          Samalla vaihdetaan takapitkittäistukivarsien puslat. Ilmeisesti niissä on väljää, sillä nopeasti kiihdytettäessä auto puoltaa vasemmalle aika paljon. Näiden vaihtoon kuulemma menee noin tunti/puoli. Tätä en kyseenalaistanut.

          Ajattelin vaan, että jos joku olisi itse vaihtanut perän stefan ja tietäisi mitä pitää purkaa että sen saa vaihdettua.
          Ehkä noin, jos ei irroita vetaria navasta ollenkaan, mutta järkevintä ainakin miun mielestä on ottaa pelkkä vetari kokonaan irti, jos siis ei tarttee muuta vaihtaa kun stefa. Puslan vaihtoon menee tosiaan noin tunti per puoli, sillä oletuksella, että on "oikeat" välineet käytössä.
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • D-sub328i
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 32

            #20
            Kävin eri pajoilta vähän kyselemässä arvioita työn ajasta ja siitä, pitääkö koko tuenta purkaa. Näkemyksiä kumpaankin asiaan oli kyllä monenlaisia, mutta arvoitu aika oli paljon pienempi jokaisessa muussa korjaamossa. Paikallisessa merkkiliikkeessä oli se näkökanta, että tuentaa pitää purkaa aika tavalla, ja väkisin vääntämällä saa vaan muuta tuhoa aikaan. Selvähän on, etteivät asentajien "viralliset työohjeet" tunne mitään oikoreittejä. Pitkittäistukivarsi irroitetaan tieltä joka tapauksessa, sillä niiden puslat vaihdetaan.

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #21
              Muistelen, että pitkittäistukivarren puslien vaihtaminen onnistuu myös pelkästään tukivarren etupään ja renkaan irroittamalla. Tai silloin tukivarren saa sen verran alas, että vanhan puslan voi "hakata" ulos esim. paineilmataltalla. En tiedä minkälaista puslaa olet tukivarteen laittamassa, mutta jos laitat alkuperäisen, voi se vaatia prässillä painamista, jolloin koko tukivarren kyllä joutuu irroittamaan. Powerflexit oli kahdessa osassa, joten meni ihan käsivoimilla puristamalla paikalleen, kun käytti kuparitahnaa liukkarina. Vähemmällä työllä jos haluaa uusien puslien kanssa selvitä, niin kannattaa noita Powerflexejä suosia.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • D-sub328i
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 32

                #22
                Powerflexit olivat kyllä vakavasti harkittava vaihtoehto. Päädyin kuitenkin alkuperäistä vastaaviin pusliin kahdesta syystä. Sain puslat molemmille puolille parilla kympillä, ja koska olen pitänyt auton alustan kaikin puolin alkuperäistä vastaavana ja olen sen ominaisuuksiin ollut tyytyväinen, en viitsinyt ottaa riskiä sisä-äänien kasvamisesta tai mukavuuden heikkenemisestä. (jos nyt e36:n kohdalla voidaan mistään hiljaisista sisä-äänistä puhua..)

                Päätin viedä auton kuitenkin tutulle korjaajalle, jolloin säästän työn hinnassa melkoisen summan, vaikkei se tapahtuisikaan aivan alkuperäisten työohjeiden mukaisesti. En usko, että ne muut puslat nyt niin herkästi rikki menevät.

                Comment

                • D-sub328i
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 32

                  #23
                  Auto saatiin taas nosturille muutama päivä sitten. Pitkittäistukivarsien, eli navan puslia tarkasteltiin, mutta niissä ei päälle päin näyttänyt olevan mitään vikaa. Kumissa ei ollut halkeamia, ja takarenkaita väänneltäessä ne eivät heiluneet mitenkään hälyttävän paljon. Samalla myös väänneltiin poikittaistukivarsia ja nekin olivat todella tukevan tuntuiset. Kuitenkin takapää tuntuu ajossa todella veltolta kiihdytettäessä. Korjaaja sanoi, että puslat voidaan vaihtaa, mutta eroa ei minkäänlaista eroa tuskin tulee sillä nykyisetkin puslat ovat ehjät

                  Voiko vetely johtua muusta kuten esimerkiksi renkaista tai liian alhaisista rengaspaineista. Kesärenkailla en nimittäin vetelyä kiihdytettäessä huomannut alkuunkaan.

                  Comment

                  • Kouris
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 683

                    #24
                    Jos haluaa perän irroittaa niin vetarin saa pois ilman tukivarsien irroitusta. Tai siis irti perästä. Navasssa se voi olla niin tiukassa että ilman tunkkia ja paksua perse levyä sitä ei irti saa. Turhaan ei siis hommaan kannata ryhtyä jos ei asian mukaisia työkaluja ole saatavilla.

                    Pitkittäis tukivarsien puslan vaihto ei vaadi prässiä, niissä on kehä poikki kahdesta kohtaa joten eivät ole tiukkoja asentaa. menee paikalleen kierretangon avulla helposti. Ei vaadi muuta purkamista kuin tukivarren kiinnitys kehikon irroittamisen pohjasta. Jos tässä remontissa haluaa olla varma niin tilaa uudet pultit ja mutterit. Siis se pultti joka menee puslasta läpi, kehikon pultteja ei tarvi vaihtaa. Pultit voivat olla jumiutuneet niin tiukkaan että niitä ei irti saa ilman rälläkkää ainakaan silloin kun tukivarsi on autossa kiinni.
                    Last edited by Kouris; 24-12-2007, 23:11.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎