Announcement

Collapse
No announcement yet.

käsijarrun kiristys/kehiminen e36 316 sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • migself
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 165
    • Sawo

    käsijarrun kiristys/kehiminen e36 316 sedan

    otsikko kertoo kaiken.. kuinka homma onnistuu? pitääkö mennä auton alle vai onnistuuko kahvasta? :think
  • mika68
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1966
    • ......

    #2
    Originally posted by migself View Post
    otsikko kertoo kaiken.. kuinka homma onnistuu? pitääkö mennä auton alle vai onnistuuko kahvasta? :think
    Rumpu vai levyjarruilla?

    Comment

    • Ha2
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1786
      • Oulu

      #3
      Edit: Näin siis, jos takana on levyjarrut.

      Haku kertoo myös kaiken mutta vielä kerran:

      1. Käsijarrukahvan suojapussi irti ja vaijereiden lukitus- ja säätömutterit ruuvataan ihan vaijerinpäiden kierreosien päähän.
      2. Nyitään kahvasta muutaman kerran kunnolla, että vaijerit liikkuu. Jätetään kahva alas.
      3. Nostetaan auton taka-akseli ilmaan vaihde vapaalla.
      4. Otetaan renkaat pois ja irrotetaan käyttöjarrun satula tai kammetaan jarrupalat selvästi irti levystä, ettei käyttöjarru häiritse säätöä.
      5. Valaistaan yhdestä pultireijästä taskulampulla sisään. Vasemalla puolella autoa kello n. 2:ssa (oikealla puolella n. kello 10:ssä) reiän läpi näkyy siivellinen säätöpyörä, jota tasapäämeisselillä pyörittämällä käsijarrukengät säätyvät lähemmäs rumpua.
      6. Pyöritä säätöpyörää niin kauan, että et saa enää pyöritettyä jarrulevyä käsin. Kokeile aina muutaman pyöräytyksen välein liikkuuko levy vielä. Kun on pyöritelty niin kauan, että levyä ei pysty enää pyörittämään käsivoimin, ota hieman takaisin; vain sen verran levy pyörii vapaasti. Säädetään molemmat puolet samalla tavalla. Jos ei ala kiristymään, on pyöritetty väärään suuntaan.
      7. Palataan autoon sisälle ja ruuvataan vaijerin säätöpultteja, niin kauan, että tuntee vaijerin alkavan kiristymään. Jos kiristää liikaa niin käsijarru jää laahaamaan. Kokeillaan vaijerien säätöjen jälkeen, että jarrulevyt pyörivät vapaasti, kun kahva on alhaalla. Jos kaikki toimii oikein, ruuvataan vaijerien säädön lukitusmutterit kiinni.
      9. Renkaat paikalleen ja kokeillaan vielä, että renkaat pyörivät vapaasti, kun kahva on alhaalla ja lukittuvat kun kahva vedetään ylös. Tällä säätömenetelmällä 4 napsua pitäs riittää.
      9. Asennetaan käsijarrun suojapussi takaisin, lasketaan auto maahan ja ajetaan mäkeen ja testataan vielä kerran, että auto pysyy paikallaan mäessä pelkällä käsijarrulla.

      Jos näillä ohjeilla ei tuu käsijarruun järkeä nii käytetään jarrulevyt irti ja tutkitaan, että kaikki on on ehjänä.

      Tän jälkeen en enää kirjota tätä ohjetta.
      Last edited by Ha2; 18-10-2007, 08:24. Reason: kirjotusvirheitä
      E61 525d LCI

      Comment

      • migself
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 165
        • Sawo

        #4
        Originally posted by Ha2 View Post
        Edit: Näin siis, jos takana on levyjarrut.

        Haku kertoo myös kaiken mutta vielä kerran:

        1. Käsijarrukahvan suojapussi irti ja vaijereiden lukitus- ja säätömutterit ruuvataan ihan vaijerinpäiden kierreosien päähän.
        2. Nyitään kahvasta muutaman kerran kunnolla, että vaijerit liikkuu. Jätetään kahva alas.
        3. Nostetaan auton taka-askeli ilmaan vaihde vapaalla.
        4. Otetaan renkaat pois ja irrotetaan käyttöjarrun satula tai kammetaan jarrupalat selvästi irti levystä, ettei käyttöjarru häiritse säätöä.
        5. Valaistaan yhdestä pultireijästä taskulampulla sisään. Vasemalla puolella autoa kello n. 2:ssa (oikealla puolella n. kello 10:ssä) reiän läpi näkyy siivellinen säätöpyörä, jota tasapäämeisselillä pyörittämällä käsijarrukengät säätyvät lähemmäs rumpua.
        6. Pyöritä säätöpyörää niin kauan, että et saa enää pyöritettyä jarrulevyä käsin. Kokeile aina muutaman pyöräytyksen välein liikkuuko levy vielä. Kun on pyöritelty niin kauan, että levyä ei pysty enää pyörittämään käsivoimin, ota hieman takaisin; vain sen verran levy pyörii vapaasti. Säädetään molemmat puolet samalla tavalla. Jos ei ala kiristymään, on pyöritetty väärään suuntaan.
        7. Palataan autoon sisälle ja ruuvataan vaijerin säätöpultteja, niin kauan, että tuntee vaijerin alkavan kiristymään. Jos kiristää liikaa niin käsijarru jää laahaamaan. Kokeillaan vaijerien säätöjen jälkeen, että jarrulevyt pyörivät vapaasti, kun kahva on alhaalla. Jos kaikki toimii oikein, ruuvataan vaijerien säädän lukitusmutterit kiinni.
        9. Renkaat paikalleen ja kokeillaan vielä, että renkaat pyörivät vapaasti, kun kahva on alhaalla ja lukittuvat kun kahva vedetään ylös. Tällä säätömenetelmällä 4 napsua pitäs riittää.
        9. Asennetaan käsijarrun suojapussi takaisin, lasketaan auto maahan ja ajetaan mäkeen ja testataan vielä kerran, että auto pysyy paikallaan mäessä pelkällä käsijarrulla.

        Jos näillä ohjeilla ei tuu käsijarruun järkeä nii käytetään jarrulevyt irti ja tutkitaan, että kaikki on on ehjänä.

        Tän jälkeen en enää kirjota tätä ohjetta.
        ERITTÄIN suuri kiitos hyvin havainnollistavasta ohjeesta

        voispa melkein laittaa sticky osastolle on senverta asiallinen ohje

        vielä kerran suuri kiitos.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎