Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 m3 3,2 tukivarret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tap1
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 49
    • Lieksa

    #16
    Originally posted by mortimer View Post
    KL-varaosat ei välttämättä ole paljoa kalliimpi ja hitaampi kuin merkkiliike

    Oli se kl-varaosat todellakin kalliimpi...ja vieläpä hitaampi:think.210€/kpl kl-varaosissa,merkkiliikkeessä 186€.Ensi viikon keskiviikkona pitäis tulla uudet tukivarret ja puslat varsien päihin.
    E70 40D X5 -11

    EX F11 535D xDrive -12
    EX E61 520D -07
    EX E39 530DAT -01
    EX E36 M3 3,2 Sedan -96
    EX E30 318i -87

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Originally posted by JTMD View Post
      niinpä. Miksihän se tukivarsi on suunniteltu kiinteällä pallolla?!

      Sitä miettiessäsi marssi sinne liikkeeseen ja tilaa ne tukivarret.

      Ja ne jotka niitä uusia palloja sinne vanhoihin tukivarsiin sorvailee niin voisivat harkita Opelin ostoa. Siinä on erilliset pallot. Näitä "tein itse niin säästin" tapauksia on kyllä taas kuultu. Auton alusta on väärä paikka Pirkkanikseille!
      Oisko siksi, että niitä tukivarsia on kivampi myydä kuin pelkkiä palloja, $$. Miksi E30 pallot ovat samanlaisia ja sopivat? Hohhoijaa, varmaan se tukivarsi kuluukin, asia on eri jos alumiini materiaalina estää pallon uudelleenasennuksen.

      Olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että autoilu on väärä paikka säästää! Mitään varaosia osteta, vaihdetaan se koko auto! Saa sitten kaiken maailman amikset vaihdella osia autoonsa, ei siitä enää hyvää tule!

      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #18
        Originally posted by Cell View Post
        Oisko siksi, että niitä tukivarsia on kivampi myydä kuin pelkkiä palloja, $$. Miksi E30 pallot ovat samanlaisia ja sopivat? Hohhoijaa, varmaan se tukivarsi kuluukin, asia on eri jos alumiini materiaalina estää pallon uudelleenasennuksen.

        Olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että autoilu on väärä paikka säästää! Mitään varaosia osteta, vaihdetaan se koko auto! Saa sitten kaiken maailman amikset vaihdella osia autoonsa, ei siitä enää hyvää tule!

        Hyss hyss...
        Olli.

        Comment

        • mortimer
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1079
          • Satulinna kaukomaan

          #19
          Originally posted by Tap1 View Post
          Oli se kl-varaosat todellakin kalliimpi...ja vieläpä hitaampi:think.210€/kpl kl-varaosissa,merkkiliikkeessä 186€.Ensi viikon keskiviikkona pitäis tulla uudet tukivarret ja puslat varsien päihin.
          tämä menee nyt kyllä OT:ksi mutta:

          bmw-varaosakauppa se on mikä kannattaa

          i3S -20
          E30M3 slotcar 1:32
          XKE FHC 1971
          Mgb Gt -66
          T6 -19
          E91 -08

          Comment

          • jamata
            Newbiemmer
            • Sep 2004
            • 25
            • Kälviä

            #20
            Originally posted by JTMD View Post
            niinpä. Miksihän se tukivarsi on suunniteltu kiinteällä pallolla?!

            Sitä miettiessäsi marssi sinne liikkeeseen ja tilaa ne tukivarret.

            Ja ne jotka niitä uusia palloja sinne vanhoihin tukivarsiin sorvailee niin voisivat harkita Opelin ostoa. Siinä on erilliset pallot. Näitä "tein itse niin säästin" tapauksia on kyllä taas kuultu. Auton alusta on väärä paikka Pirkkanikseille!
            Ei muuten oo ollu 25v ainakaan ainttukaan opelia missä olis niittaamatta laitetut alapallot.Saahan ne irti ku poraa ja laittaa pulteilla kiinni mut kannattaako ku puslatki on kumminki jo vanhat?
            jani

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10028
              • KVLA

              #21
              No tulipahan tänään vaihdettua alapallo omaan E36 ämmään.E30:n "joustamaton" alapallo käy suoraan 1:1.

              Oli takapään kumi ja toinenkin pallo ihan ok. kuntoiset.Kuten katsastuksessa väljäksi määritelty ulompi nivelkin.Mutta kun olin uuden ostanut ja osat poydällä,niin tulipahan vaihdettua alle parinkympin (n.1/10 osa tukivarren hinnasta ja saksassa valmistettu) pallonivel yksillä viinoilla.

              Minä(kään) en ymmärrä koko tukivarren vaihtoa,jos kerran se ei ole välttämätöntä.
              Last edited by Heguli 31; 15-11-2007, 13:38.

              Comment

              • Fasti
                BTCF Member
                • Mar 2007
                • 671
                • FIN

                #22
                Viitsitkö tarkentaa että minkä E30 mallin alapallo oli kyseessä, jos niissä nyt on eroa?

                Paljonko kustansi?
                Current
                sigpic

                Comment

                • JTMD
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 834
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  No tulipahan tänään vaihdettua alapallo omaan E36 ämmään.E30:n "joustamaton" alapallo käy suoraan 1:1.

                  Oli takapään kumi ja toinenkin pallo ihan ok. kuntoiset.Kuten katsastuksessa väljäksi määritelty ulompi nivelkin.Mutta kun olin uuden ostanut ja osat poydällä,niin tulipahan vaihdettua alle parinkympin (n.1/10 osa tukivarren hinnasta ja saksassa valmistettu) pallonivel yksillä viinoilla.

                  Minä(kään) en ymmärrä koko tukivarren vaihtoa,jos kerran se ei ole välttämätöntä.
                  Eikös tuolla voi olla vakavie seurauksia jos systeemi ei kestä?
                  Uudessa tukivarerssa olevaa palloa ei pysty peukololla kääntelemään ja on todella jämäkkä istuvuudeltaa tietysti.

                  Veikkaan että asennuksessasi ei ole havaittavissa samaa.

                  Johonkin 300€ talvipommiin tajuan että yritetään päästä mahdollisimman halvalla eikä laadulla, mutta en kunnon käyttikseen saatika sitten M3:een laittaisi mitään ns. "virityksiä".
                  -10 e93 325i
                  -04 e46 320i
                  -92 e31 850i 6speed
                  -92 e30 325 cab
                  -93 e36 M3
                  -91 e36 325

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #24
                    Originally posted by JTMD View Post
                    Eikös tuolla voi olla vakavie seurauksia jos systeemi ei kestä?
                    Voi. Miksi se ei kestäisi?

                    Originally posted by JTMD View Post
                    Uudessa tukivarerssa olevaa palloa ei pysty peukololla kääntelemään ja on todella jämäkkä istuvuudeltaa tietysti.

                    Veikkaan että asennuksessasi ei ole havaittavissa samaa.
                    Miksei olisi? Veikkaan että on.

                    Originally posted by JTMD View Post
                    Johonkin 300€ talvipommiin tajuan että yritetään päästä mahdollisimman halvalla eikä laadulla, mutta en kunnon käyttikseen saatika sitten M3:een laittaisi mitään ns. "virityksiä".
                    Jännä juttu, kertaalleen tässä e36 m3 tukivarsiin e30 niveltä prässätessäni havaitsin, että molemmissa palloissa oli samat merkinnät...

                    Eli kyseessä on sama osa, jostain syystä organisaatio ei vain halua sitä e36 m3 tapauksessa myydä irtona, pelätäänkö, että tuollainen auto syö niveliä niin tiuhaan, että irtonivelillä vaihto suoritettaisiin niin monta kertaa auton iän aikana, että tukivarren reikä menisi väljäksi?

                    Edellisistä kommenteistani huolimatta pidän irtopallojen vaihtamista m3 tukivarsiin naurettavana pelleilynä, romumetallin arvoiset tukivarret(varsinkin 3,2 mallien) saa edelleen lähettää minulle, maksan kulut.
                    Olli.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10028
                      • KVLA

                      #25
                      Originally posted by JTMD View Post
                      Eikös tuolla voi olla vakavie seurauksia jos systeemi ei kestä?
                      Uudessa tukivarerssa olevaa palloa ei pysty peukololla kääntelemään ja on todella jämäkkä istuvuudeltaa tietysti.

                      Veikkaan että asennuksessasi ei ole havaittavissa samaa.

                      Johonkin 300€ talvipommiin tajuan että yritetään päästä mahdollisimman halvalla eikä laadulla, mutta en kunnon käyttikseen saatika sitten M3:een laittaisi mitään ns. "virityksiä".
                      Onkohan tämä nyt jotain Esson baarissa kuultua isojen poikien juttuja,vai mistä olet saanut päähäsi että autoni on nyt pilalla.Haluaisin jotain faktaa,eikä sanahelinää noiden väitteidesi lisäksi.Mistähän vakavista seurauksista puhutaan?

                      Uusi pallonivel painettiin präsillä paikoilleen paksuun rautaiseen (ei siis mihinkään alumiiniseen tai peltiseen) alatukivarteen ja oikeaan asentoonkin jopa.Pallon sivuliike siis huomioitu.Joten mikä vaaratilanne on tulossa?Kerro äkkiä,ettei synny mitään korvaamatonta vahinkoa.

                      Uusi nivel on tiukka ja todennäköiseti kestää taas seuraavat 150tkm.Täysin mutua ja perustuu ihan omakohtaisiin kokemuksiin alapallon uusimisesta autoon.Samoja palloja on asennettu F-ryhmän M3:een ja kestää siinäkin,niin miksei siviililiikenteessäkin?

                      Jos itse kuulut ryhmään,joka vaihtaa koko takakelkan uuteen alkuperäiseen kun jokin kumipusla antautuu,niin siitä vaan.Eipä synny ainakaan "vakavia seurauksia".

                      Kysehän ei ole mitään ratalanka virityksestä tai ilmastointiteippi patentista.Normaali kulutusosan vaihto.Ja jopa Saksalaivalmisteinen eikä mikään viikon toimiva Italiaano.

                      Joten laitappa asiasta jotain faktaa kehiin,mikä meni pieleen.Pelkkiä isojen poikien juttuja kun ei aina kannata uskoa.FAKTAA kehiin...


                      Ja edelleen pointti on se,että E30:n alapallo käy,jos vaan ei pelkää "vakavia seurauksia".
                      Last edited by Heguli 31; 16-11-2007, 03:00.

                      Comment

                      • TheLate
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 418

                        #26
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        No tulipahan tänään vaihdettua alapallo omaan E36 ämmään.E30:n "joustamaton" alapallo käy suoraan 1:1.

                        Oli takapään kumi ja toinenkin pallo ihan ok. kuntoiset.Kuten katsastuksessa väljäksi määritelty ulompi nivelkin.Mutta kun olin uuden ostanut ja osat poydällä,niin tulipahan vaihdettua alle parinkympin (n.1/10 osa tukivarren hinnasta ja saksassa valmistettu) pallonivel yksillä viinoilla.

                        Minä(kään) en ymmärrä koko tukivarren vaihtoa,jos kerran se ei ole välttämätöntä.
                        No niin, kiitoksia tästä infosta, ettei tarvitse täysin uusia alkaa ostamaan Laakkosen sikahinnoilla.

                        Ja ettei Rocla vie kaikkia tukivarsia niin tännekkin voi lähettää yhden parin kun olisin niitä vailla

                        Comment

                        • JTMD
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 834
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Onkohan tämä nyt jotain Esson baarissa kuultua isojen poikien juttuja,vai mistä olet saanut päähäsi että autoni on nyt pilalla.Haluaisin jotain faktaa,eikä sanahelinää noiden väitteidesi lisäksi.Mistähän vakavista seurauksista puhutaan?
                          Tuskin autosi pilalla on. Epäilin vain kestoikää. Aina kun Johonkin vanhaan asentaa uutta, jää johonkin välystä. onhan se vanha tukivarsi ollut siinä autossa jo sen 150-200tkm. Mutta jos kestää niin OK.

                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Uusi pallonivel painettiin präsillä paikoilleen paksuun rautaiseen (ei siis mihinkään alumiiniseen tai peltiseen) alatukivarteen ja oikeaan asentoonkin jopa.Pallon sivuliike siis huomioitu.Joten mikä vaaratilanne on tulossa?Kerro äkkiä,ettei synny mitään korvaamatonta vahinkoa.

                          Uusi nivel on tiukka ja todennäköiseti kestää taas seuraavat 150tkm.Täysin mutua ja perustuu ihan omakohtaisiin kokemuksiin alapallon uusimisesta autoon.Samoja palloja on asennettu F-ryhmän M3:een ja kestää siinäkin,niin miksei siviililiikenteessäkin?
                          Jos sinulla on vehkeet ja taito siihen että sinä saat sen siihen oikein asennettua niin hieno homma. Suomessa kun tuollaisen homman jostain tilaa niin taas on iso vaara siitä että jää paskaa käteen kun Otto Autokorjaaja sen sulle siihen halvalla fiksaa.

                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Jos itse kuulut ryhmään,joka vaihtaa koko takakelkan uuteen alkuperäiseen kun jokin kumipusla antautuu,niin siitä vaan.Eipä synny ainakaan "vakavia seurauksia".
                          Justiinsajoo

                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Kysehän ei ole mitään ratalanka virityksestä tai ilmastointiteippi patentista.Normaali kulutusosan vaihto.Ja jopa Saksalaivalmisteinen eikä mikään viikon toimiva Italiaano.

                          Joten laitappa asiasta jotain faktaa kehiin,mikä meni pieleen.Pelkkiä isojen poikien juttuja kun ei aina kannata uskoa.FAKTAA kehiin...
                          Otahan Esson iso poika se herne pois nenästä...

                          Asenteeni johtui siitä kun on kaikenlaisia mukavia juttuja nähty.

                          Tarvikeosat on mitä sattuu ja tilattu työ Otto Asentajalla voi aina pettää.
                          Suomessa kun on se käsite että mikään EI saa maksaa mitään.
                          --> Tehdään helposti patentteja ja takeita osan/korjauksen toimivuudesta ei taas enää olekkaan

                          Yksi scenaario elämästä:
                          Pallonivel antautuu -> pyörä ottaa käännettäessä kiinni lokasuojaan ja yhtäkkiä maalaus ja alapallo onkin kalliimpi kuin se koko tukivarsi.

                          Nyt En taas lähde arvostelemaan sitä ettetkö sinä osaa, vaan taas näitä tekijöitä voi olla 1 osaaja 15:sta.

                          Näin suurta "riskiä" ei mielestäni todellakaan ole alkuperäisosassa.

                          Jos nyt olet valmistanut kunnollisen 150tkm kestävän osan niin hyvä jes.
                          Suurin osa meistä kuitenkin ei tule Otto Asentajilta samanlaista palvelua tai takeita osasta ikinä saamaan.
                          -10 e93 325i
                          -04 e46 320i
                          -92 e31 850i 6speed
                          -92 e30 325 cab
                          -93 e36 M3
                          -91 e36 325

                          Comment

                          • Rocla
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 7692
                            • Kajaani

                            #28
                            Originally posted by JTMD View Post
                            jää johonkin välystä.
                            Pallonivelen kartion ja olkatuen väliin jää välystä tasan yhtä paljon uudella pallolla ja uudella tukivarrella, eli ehjillä osilla ei yhtään, muutoin korjaus on joka tapauksessa epäonnistunut käyttipä mitä osaa tahansa.

                            Pallonivelen rungon ja tukivarren väliin jää oikein asennettuna oikea sovite, jollei jää on tukivarsi pilalla ja vaihtoa ei tule suorittaa siihen tukivarteen. Tämän aiheuttaa väärä tekniikka tai liian monta kertaa vaihdettu pallonivel. Tällaistä osaa ei tule enää käyttää, muutoin korjaus on epäonnistunut.

                            Uudessa pallonivelessä on yhtäpaljon sisäistä välystä ostipa sen irtona tai tukivarren kanssa, muutoin osat ovat epätasalaatuisia tai rikkinäisiä ja korjaus on epäonnistunut.

                            OT: kaikissa pallonivelissä on aina sisäistä välystä, välyksetön pallonivel ei liiku ollenkaan, eikä näinollen ole nivel.

                            Originally posted by JTMD View Post
                            Tarvikeosat on mitä sattuu.
                            Kukas käski ostaa tarvikeosan? Alkuperäislaatua on saatavilla.

                            Jos ei kykene tekemään asiallista korjausta, on turha vaihtaa mitään osia autoonsa, riskit ovat suuret jos vaan ei osaa.


                            Ja yhäkin ne vanhat varret voi lähettää minulle.
                            Last edited by Rocla; 16-11-2007, 06:49. Reason: Tekstiä selkeämmäksi/lisää.
                            Olli.

                            Comment

                            • JTMD
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2006
                              • 834
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by Rocla View Post
                              Kukas käski ostaa tarvikeosan? Alkuperäislaatua on saatavilla.
                              Et lukenut... Erotin käsitteet alkuperäis ja tarvikeosa tekstissäni

                              Munmielestä molempien kannat on nyt sitten perusteltu. Eiköhän lopeteta tää lässytys jooko?

                              Originally posted by Rocla View Post
                              riskit ovat suuret jos vaan ei osaa.
                              Niin... peruskoulussahan jo tämä pallonivelien vaihto kaikille opetetaan ala asteella. Lisäksi jaetaan ilmaiset työkalut ja tallit.
                              Last edited by JTMD; 16-11-2007, 06:43.
                              -10 e93 325i
                              -04 e46 320i
                              -92 e31 850i 6speed
                              -92 e30 325 cab
                              -93 e36 M3
                              -91 e36 325

                              Comment

                              • Rocla
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 7692
                                • Kajaani

                                #30
                                Originally posted by JTMD View Post
                                Munmielestä molempien kannat on nyt sitten perusteltu. Eiköhän lopeteta tää lässytys jooko?
                                Näin tehdään, mutta vasta seuraavan jälkeen:

                                Originally posted by JTMD View Post
                                Niin... peruskoulussahan jo tämä pallonivelien vaihto kaikille opetetaan ala asteella. Lisäksi jaetaan ilmaiset työkalut ja tallit.
                                Tämä vielä pakko sanoa, ilman riidanhalua tai muutakaan:

                                Jos ei itse tiedä/osaa, ei kannata väittää ettei kukaan muukaan tietäisi/osaisi, et toki noilla sanoilla sanonutkaan, mutta minulle ainakin tuo kuva välittyi.
                                Olli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎