Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ovet päivän auki, ja akku tyhjeni kokonaan..WTF?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    e36 ovet päivän auki, ja akku tyhjeni kokonaan..WTF?

    Nyt alkaa jo pikkuhiljaa huolestuttamaan tuon oman katiskan sähköviat... Eli aamusella töihin tultuani ajoin auton talliin kuivamaan, avasin kaikki ovet ja konepellin sekä kontin luukun. Sammutin sisävalon, mutta konttiin saattoi jäädä valo, kun se ei taida sammua muiden sisävalojen mukana. Työpäivän jälkeen(13h) yritin käynnistää auton, mutta akku oli aivan tyhjä. Mikähän kumma voi akun syödä noin nopeasti loppuun, kun kyseessä on kuitenkin alle vuoden vanha 100Ah akku?

    Muita valoja ei autossa palanut kuin kontin valo, ja senkään palamisesta en ole aivan varma(jos sammuu viiveellä tjsp). Ynnäiltiin tuossa, että jos kontissa on esim. 5W lamppu, joka voi olla aika lähellä totuutta, pitäis akun kestää ~200h, että jostain muualta hävinnee virta.

    Muita oireita on laturin merkkivalon palaminen, vaikka laturikin lataa ohjearvojen mukaisesti, ja on alle vuoden vanha. Aiemmin merkkivalo paloi tyhjäkäynnillä tosi himmeästi, 2000rpm välkkyi, ja >2000rpm paloi kirkkaammin. Nyt välkkymisvaihetta ei ole enää, vaan valo kirkastuu heti kierrosten noustessa. Maadotukset yms. on korjaamolla mitattu, ja normaalit jännitehäviöt niistä. Mikäli pajaan on luottaminen.

    Voiko keskuslukitus aiheuttaa tuon akun purkautumisen, kun oikeanpuoleisen takaoven lukko on viimeaikoina jumitellut..? Ainakin yhdessä uudessa Jetassa keskuslukituksen viallinen ohjausyksikkö oli purkanut akun täysin tyhjäksi.

    Tässäpä hitusen spekuloitavaa, kaikki apu on tarpeen, mitä teillä on tarjota..
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
  • goldenm
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 544

    #2
    Kannattaa ladata akku täyteen ja sen jälkeen tarkistaa ampeerimittarin kanssa sulake kerrallaan, katoaako virta tosiaan jonnekin.
    Eli akun napa irti ja siihen rinnalle ampeerimittaus..
    Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

    Comment

    • O-Peksi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 2775
      • Joensuu

      #3
      Jeps, huomenissa ajattelin kyseisen toimenpiteen suorittaa. Osaako kukaan sanoa mikä rele on takakontin vasemmassa reunassa, lähellä takavalon suojusta? Harmaa oli väriltään, ja siihen tulee kuutisen piuhaa. Napsahtaa aina kun akun piuhan laittaa paikoilleen, ja kun releestä otti piuhan irti, ei huomannut mitään muutosta missään, vaikka auto oli käynnissä. Voiskohan liittyä sähköantennin hiluihin, joka autossa on joskus ollut?:think
      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

      Comment

      • metanolman83
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 249
        • itä suomi

        #4
        voi olla silti laturin hiilet sulla lopussa. itsellä oli vähä samanlainen juttu viime syksynä.parkissa saattoi näyttää että lataa yli14 ja sitten jonkun matkaa ajat niin alkaa valot hävitä ja auto pätkiä..eli kannattaa ladata se akku täyteen ja ajella vähän ja tutkia lataako. tuo sulake kerrallaan homma toimii myös jos vika muualla

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9102
          • Oulu

          #5
          Originally posted by goldenm View Post
          Kannattaa ladata akku täyteen ja sen jälkeen tarkistaa ampeerimittarin kanssa sulake kerrallaan, katoaako virta tosiaan jonnekin.
          Eli akun napa irti ja siihen rinnalle ampeerimittaus..
          Siis sarjaan! Ja voihan sen virrankulutuksen mitata suoraan irrotetun sulakkeen kannoista.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            #6
            Nyt kävin mittailemassa vähän tuota autoa, ja sähköantennin relehän se oli mikä osittain virtoja hävitti. Tosin vain 0,2 ampeerin luokkaa, että ei kovin merkittävää. Ja lopulliseksi hävikiksi jää 0,15A, joka johtunee soittimesta ja Check-Panelista? Kai se akku on sit tyhjentynyt vaan suht lyhyiden ajomatkojen ja pitkien seisomisten takia. Latauksen merkkivalon palamiseen en edelleenkään keksi syytä, ja ei oikein mistään osaa vikaa etsiäkkään.
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            • goldenm
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 544

              #7
              Siis sarjaan! Ja voihan sen virrankulutuksen mitata suoraan irrotetun sulakkeen kannoista.
              Hupsista.. Sarjaan tietysti. Tuohon aikaan ei saisi kirjoitella enään mitään
              Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎