Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ja e39 automaattilaatikot? kestävyys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mosselman
    Bimmer Rookie
    • Aug 2002
    • 110
    • Vantaa, Finland

    e36 ja e39 automaattilaatikot? kestävyys?

    Minkälaisia nämä 2,3-2,8l kutoskoneisten automaattilaatikot on kestävyydeltään? ja mikä on niiden öljynvaihto väli suositus?
    ja tällainen legendaarinen kysymys onko ne "hyviä"?
    kun monet e36 2,8 ja 528 näyttää olevan automaatteja niin siksi kyselen...
    Turbo hmm...
  • Flyingfinn1980
    Newbiemmer
    • May 2004
    • 18
    • Germany / Bayern

    #2
    Mulla on itellä 523iA vm. 12.95 ja olen nyt ajellu autolla n. 1500 km. eli juuri ostettu. Laatikko vaihtaa todella pehmeästi ja en ole itse mitään huonoa laatikosta kuullu. 8) Öljyä sun ei tarvii vaihtaa ollenkaan koska askissa on Longlife öljyt sisällä, kannattaa tarkistuttaa vain että öljyä on tarpeeksi askissa (täyttömäärä yli 10 l.).
    T. Jan
    BMW-the best car of the world

    Comment

    • Flyingfinn1980
      Newbiemmer
      • May 2004
      • 18
      • Germany / Bayern

      #3
      Mulla on itellä 523iA vm. 12.95 ja olen nyt ajellu autolla n. 1500 km. eli juuri ostettu. Laatikko vaihtaa todella pehmeästi ja en ole itse mitään huonoa laatikosta kuullu. 8) Öljyä sun ei tarvii vaihtaa ollenkaan koska askissa on Longlife öljyt sisällä, kannattaa tarkistuttaa vain että öljyä on tarpeeksi askissa (täyttömäärä yli 10 l.).
      T. Jan
      BMW-the best car of the world

      Comment

      • mhi1
        Newbiemmer
        • Aug 2004
        • 3

        #4
        :lol: Parempaa laatikkoa ei ole vielä keksittykkään,mitään negatiivista en ole kuullut ja toimii kuin unelma. Itselläni on 523ia -98. Kyllä nämä lootat kestää!! 8)
        E Pur Si Muove

        Comment

        • pete81
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 2056
          • .........

          #5
          Originally posted by Flyingfinn1980
          Mulla on itellä 523iA vm. 12.95 ja olen nyt ajellu autolla n. 1500 km. eli juuri ostettu. Laatikko vaihtaa todella pehmeästi ja en ole itse mitään huonoa laatikosta kuullu. 8) Öljyä sun ei tarvii vaihtaa ollenkaan koska askissa on Longlife öljyt sisällä, kannattaa tarkistuttaa vain että öljyä on tarpeeksi askissa (täyttömäärä yli 10 l.).
          T. Jan
          onko siellä muka niin paljon öljyä?? pitäis hommata e36 328i, mut kai ne öljyt vaihdan kun tiedä niistä!

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            #6
            Oon ajanu omalla E38 2.8 + steptronicilla puolisen vuotta ja kyllä se tuntuu toimivan. Kerran se on vaihtanu "ei niin pehmeesti" isommalle, mut siis vaan sen kerran. On se kyllä edelliseen E32 3.0 + kova aski verrattuna vähän kumilankamainen ajaa, mutta lootan muistin resetointi saattas parantaa tilannetta hiukan.

            Nahkahousujen foorumeilla jengi arvuutteli kanssa tuota öljyjen ikuista kestävyyttä ja ne tuli siihen johtopäätökseen, että BMW ei oo laskenut autojen käyttöikää ihan yhtä pitkäks, kuin monet harrastajat, joten kyllä se öljyjen ja suodattimen vaihto kannattaa tehdä jos ite osaa eikä tarvii viedä bemarille tehtäväks. Siinä oli jotain kikkoja miten se vaihdetaan, mutta joltain jenkkisivuilta löytyy kyllä kuvalliset ohjeet, linkkiä en ikävä kyllä muista.
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • hate79
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 485
              • Iisalmi

              #7
              Itse olen ajellut omalla 325 E36 automaatilla nyt reilun vuoden ja kilometrejä on tullut hieman yli 40 tkm. Öljyt vaihdoin heti, kun auton sain ja lootassa ei ole mitään hämminkiä ollut. Mukava kruisailla kaupungissa, vaikka toiset sitä manuaalia niin kovasti hehkuttavatkin. Ja onhan tuo parempi puoliskokin ollut hymy, sanonko missä asti, kun ei ole sitä kytkintä tarvinnut olla koko ajan polkemassa.

              Ainut ongelma oli lootanohjausboxin päävirtareleen kanssa ja sekin korjaantui liittimien putsauksella.
              540ia m-sport touring -98
              Ex bmw: e30 320 m-tech1 cabriolet, e36 328 m-sport touring, e36 325ia sedan

              Comment

              • mosselman
                Bimmer Rookie
                • Aug 2002
                • 110
                • Vantaa, Finland

                #8
                Onko ne beemerin omatekosia laatikoita vai jonkun muun?
                kuulostaa ihan lupaavalta...niin ja kait ne öljyt kumminkin kannattaa vaihtaa jossain välissä vaikka niitä "ei tarvi koskaan" vaihtaa...kait ne jotenkin huuhdellaan niinkuin muissakin merkeissä eli lauhduttimelta liitintä/letkuu/putkee auki ja autokäymään, sen mukaan lisää mitä sieltä tulee ulos ja sama parikertaa uudelleen...
                Turbo hmm...

                Comment

                • Jarkko S
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 595
                  • Käärmelahti/Maaninka

                  #9
                  Bemarin käyttämät automaatit ovat pääsääntöisesti ZF:n tuotteita ja joissain malleissa GM:n laatikoita.

                  Ja kyllä ne öljyt kannattaa vaihtaa sopivin väliajoin, ei ne todellakaan ole ikuisia vaikka mainospuheet niin väittävätkin
                  E60 530d M-Sport
                  E53 X5 3.0d Sport
                  E53 X5 3.0d Sport Paku
                  E93 330d
                  E61 535d M-Sport
                  E61 520d
                  E46 320i

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    Automaattilaatikoiden yleisestä kestävyydestä ei osaa sanoa juuta eikä jaata ennenkuin suurempi otos ko. tyyppiä on saavuttanut yli 200 tkm mittariin.

                    Mutta yleinen tuntuma on että nämä uudentyypin ZF:t ovat paljon kestävämpiä kuin se surullisen kuuluisa ZF4HP. Niiden osalta nootteja (tehtaan korjaus, retrofit, huolto ja käsittelyohjeet) alkoi liikkua jo n. 2 vuoden kuluttua tyypin käyttöönotosta. Ja niitä tippui aina vain lisää ja lisää. Niitä paukkui niin BMW:ssä, Volvoissa, Saabeissa, Peugeoteissa, Range Rovereissa, Lincolneissa jne. Oli merkki mitä hyvänsä, aina sama vika.

                    ZF6:n osalta ei ole kohistu vielä ollenkaan, eli hyvältä näyttää siinä suhteessa. Opiksi ovat ottaneet, eivät ole "sutta" maailmalle tälläkertaa päästäneet.

                    Toki niitäkin on rikkoontunut, mutta kyseessä lienee enemmänkin yksittäistapaukset kuin ZF4HP:n kaltaiset "joukkokuolemat".

                    t: Timo

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Tuota, tuota...eiköhän bemarilla kuten oikeastaan kaikilla muillakin ole osattu tehdä automaatti joka kestää vähintään sen minkä saman ikäiset manuaalitkin. Kannattaa myös huomata että manuaaliin liittyy yksi kulutusosa, eli kytkin. Joitain poikkeuksia on kuten tuo ZF4:nen joka ei ole ihan luotettavimman automaatin maineessa, mutta eivätpä välttämättä ole samanikäiset manualitkaan. Mitä enemmän näihin nykylaatikoihin on liitetty ohjauselektroniikkaa, sitä vähemmän niissä on murheita koko auton käyttöiän aikana. Uudempia ZF:iä on niitäkin suomessa "lauennut" muutamia, mutta ei taatusti enempää kuin manualiaskeja. Tästäkin maasta löytyy jo yli 300tkm ajettuja "taksi" e39:jä joissa on steptronicit, joille ei ole tehty edes tuota öljynvaihtoa. Sekin kannattaa pitää mielessä että oikeastaan vain Suomessa, Venäjällä ja joissain entisissä itäblokin maissa on manualienemmistö e39:ssä. USA:ssa, Canadassa(joissa manuaali on kummajainen) tai jopa Saksassa on automaatti se "ainoa oikea" ja ehdottomasti se luotettavin vaihtoehto e39:iin.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Juuri kuten Hemi kirjoittikin: ZF4-aikakauden manuaaleja on rikkoutunut varmaan yhtä paljon kuin automaattejakin. Vaimon -91 IX:n laatikko (sisuskaluiltaan ZF4HP22) purettiin varmuuden vuoksi keväällä (ajettu 153 tkm) ja kaikki osat olivat moitteettomia, turbiinissa vaihdettiin keskiosa, koska booreissa oli pientä kulumaa ja tietysti purkamisen jälkeen jouduttiin vaihtamaan tiivistesarjakin.

                        Jos E39:iin HALUAA vaihtaa öljyt, niin kannattaa pitää huoli puhtaudesta ja oikeista työmenetelmistä, yleensä käytössä "puhdistuneeseen" laatikkoon saadaan öljynvaihdon yhteydessä hieman lisää likaa sekä vanha lika liikkeelle, jolloin laatikon ikä lyhenee. Alkuperäisen suodattimen lisäksi järjestelmä kerää likaa esim. öljynjäähdyttimeen ja muihin hitaan virtauksen osiin.

                        Öljyn täyttömäärä ei ole kymmentä litraa, mutta kokonaismäärä on. Turbiiniin jää väkisinkin öljynvaihdossa monta itraa öljyä, jota ei voi valuttaa ulos. Voihan sen huuhdellakin, kuten joku tuossa mainitsi, mutta itse en näkisi sitä tarpeellisena.
                        ---

                        Comment

                        • xprt
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 38
                          • Oulu

                          #13
                          Automaatti saattaa olla Baijerin MoottoriWerstaan tuotteisiin se luontevampi vaihtoehto, sillä ainakin testaamani -99 523:n manuaaliaski ja kytkin toimivat niin jäyhästi että kaupunkiajo oli "tuskaa".

                          http://www.e38.org :sta löytyy mielipiteitä ja infoa laatikkoöljyn vaihdosta. Ovat sitä mieltä, että öljyt kannattaa vaihtaa.

                          Laiskoille suorat linkit:

                          ZF 5HP30 öljyn + suodattimen vaihto: http://www.e38.org/zf-5hp30-service.html

                          Uudempaan ZF 5HP24:n sama homma: http://home.comcast.net/~vicent/trannye38.html

                          5HP24 löytyy myös Audi A8:sta: http://www.audipages.com/Tech_Articl...servicing.html

                          ZF-laatikoissa yleisen (ainoan hyväksytyn?) öljyn tyyppi on Esso ATF LT 71141 mutta sitä voi olla tee-se-itse-miehen/naisen hankalampi saada. Täkäläinen BMW-liike myy ainetta 25€/litra. Muitten valmistajien koodeilla samaa ainetta voi löytyä halvemmalla, http://www.jie.com/oilref.htm listaa mm. Audin ja Peugeotin koodit. VAGin öljyä ovat saaneet jopa 12 dollarin pintaan per litra, ks. http://bimmer.roadfly.org/bmw/forums/e38/4222914-1.html.

                          Oman 728iA:n loota on toiminut ihan hyvin mutta vaihdatin silti öljyt. En uskaltanut teettää työtä missään yleishuollossa vaan käytin merkkiliikkeessä, hintaa huollolle tuli 201 euroa. Saivat vaihdettua 4.5 litraa. Suodatin maksoi 30 euroa. Huoltomies totesi että kannatti vaihtaa sillä öljy oli alkanut jo tummumaan. Koko laatikon öljytilavuus momentinmuunnin mukaan lukien on 13.1 litraa eli nyt sinne kai siis jäi vielä 8.6 litraa vanhaa öljyä..

                          Päivitystä:

                          Autollani oli ajettu siis 150tkm kun vaihdatin öljyn, joka siis tuossa vaiheessa näytti "kuluneelta".

                          Kun 728:ssa on ZF 5HP18 eli A5S310Z niin sen öljytilavuus onkin 8.9 litraa eli vanhaa öljyä on siis vaihdon jälkeen jäänyt "vain" 4.4 litraa. Taulukko automaateista/öljyistä:

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎