Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328i jäähdytinnesteet katoavat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ripattila
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 389
    • Wonderland

    e36 328i jäähdytinnesteet katoavat?

    Noniin, auto tuotiin saksasta loppukesästä.
    Autossa silloin olleet nesteet pysyivät sisällä hyvin. Vaihdettiin syksyllä kunnon pakkaset kestävät tilalle. Nyt kuitenki check control ilmoittaa jäähdytysnesteen olevan vähissä.

    Mikä sitä syö? mistä vuotaa, mistä alan etsii vikaa. Kone huone on kuiva, ainoastaaan pohjapanssarin päällä, syylärin alla on märkää. Vuotaneeko sieltä vai lienevätkö niitä vaihdossa sinne valuneita edellisiä.

    Autossa lienee myös alkuperäinen vesipumppu, auton kun käynnistää kuuluu jostakin koneen etuosasta tasaista "nakutusta" lieneekö vesipumppu sanomassa itteään irti?

    Niin ja paljonko tollanen vesipumppuremontti jossain normipajalla maksaa?
    E39 523iA Touring
    E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    #2
    Oletko ihan oikeasti itsekin omin silmin tarkistanut, että neste on vähissä/ kadonnut paisarista?

    Syylärin muovipäädyt vuotaa / liitokset...

    ps. eihän Check Controlli varoittele Wasser Wasserista, eli pissapjan mehun vähyydestä?
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96

    Comment

    • C_zar
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 93

      #3
      Jos heti vaihdon jälkee alko katoaan niin oisko vaihdettaessa joku paikka jäänyt löysäksi jos jotai klemmareita on irroteltu? Tai sittenhän voi olla että ne paisarin tiivisteet ei tykkää pakkasesta ja kylmemmillä ilmoilla vuotaa.

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Tai sitten se perinteinen anturin liitos sielä paisarin pohjassa...
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • Vehkis
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 1441
          • Turku

          #5
          Onko ilmattu kunnolla?
          Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
          ex E39 535iA -97
          sekä x määrä riisikippoja


          Kesäautona toimii vw kupla -65

          Comment

          • Ripattila
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 389
            • Wonderland

            #6
            Ilmauksesta en tiedä, peräkylän korjaamolla kävi..

            Kühlwasser prüfeniä se ilmottelloopi
            ja omin silmin on katottu, että vähissä on. Kun vasta oli täynnä, nut on 1/3 osa jos sitäkään. Mistä mä sitä vikaa alkaisin, aluks etsimään?

            Miten on nakutus/räpytys äänen kanssa? Liekkö vesipumppu viimosillaan?

            Ps. Nää pakkaskaudet on niin otollista aikaa kaikelle kivalle vialle. Kun ei oo paikkaa missä ite alkaa laittaa, eikä juuri aikaakaan. :/
            ...Ja nää pakkaset on kyllä perseestä muutenki.

            Niin ja sitten, paisarinruuvia oon kokeillu, kuiva on eikä pyöri mihkää.. Se sininen ruuvi.. Sit letkut tuntus kans kuivilta. Oisko sieltä syylärin kulmista sitten?
            E39 523iA Touring
            E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

            Comment

            • saulih
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 208
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Rios View Post
              Ilmauksesta en tiedä, peräkylän korjaamolla kävi..
              ...
              Melko varmasti ovat jättäneet ilmaamatta kunnolla. Hemin ohjeilla eteenpäin: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=67888

              Comment

              • Ripattila
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2007
                • 389
                • Wonderland

                #8
                no sekait se sitten on edessä. Hemillä tosin hyvät ohjeet hommaan on, jotta käden ojennus sinnepäin.

                Onko sinne sama, että mitä nestettä sitten laittaa? kun esim uudemmissa malleissa noita ei vissiin saa sotkee.. Lienee tossa sama, mitä laittaa? :think
                E39 523iA Touring
                E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

                Comment

                • D-sub328i
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 32

                  #9
                  kannattaa katsoa minkä väristä ainetta sinne on laitettu, mikäli nesteet on vaihdettu. Jos väristä ei saa mitään selvää on syytä vaihtaa nesteet kokonaan. Tällöin laittaisin itse punaista jäähdytinnestettä. Kuulemma pidempi kestoikä siniseen ja vihreään nähden. Näitä ei missään nimessä kannata sekoittaa kuitenkaan keskenään sillä ne reagoi keskenään ja saostuvat. Lisäksi alumiinilohkolle ei muistaakseni suositella sitä vihreätä nestettä. Sisältää syövyttäviä ainesosia.

                  Comment

                  • Kilpuri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 831
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Rios View Post
                    no sekait se sitten on edessä. Hemillä tosin hyvät ohjeet hommaan on, jotta käden ojennus sinnepäin.

                    Onko sinne sama, että mitä nestettä sitten laittaa? kun esim uudemmissa malleissa noita ei vissiin saa sotkee.. Lienee tossa sama, mitä laittaa? :think
                    Mun mutu on, että alumiinilohkoon ei saisi laittaa kuin punaista.
                    Now: 525xd -09
                    Ex: 330d -07
                    Ex: 328i -96

                    Comment

                    • skuukeli
                      Bimmer Rookie
                      • May 2007
                      • 68
                      • valkeakoski

                      #11
                      ja punasessa on tarkkaa että laittaa 50 50, jos nestettä on enemmän kuin vettä niin (60% nestettä) neste hylkii vettä ja tulee vesikuplia ja ne kiehuu jolloin voi hajottaa paikkoja
                      E39 525iA -00
                      vikakoodin lukua valkeakoski-tampere, INPA BMW:lle ja OBD2 lukija erimerkkisille 0400991039

                      Comment

                      • Ripattila
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2007
                        • 389
                        • Wonderland

                        #12
                        No voihan jee.. Sinistä siellä kai oli..Saksasta tullessa ja sinistä sinne vissii nytki meni... Pitäsköhän iskee koko setti uusiksi..:think

                        jos punasta laittas ja ilmais sen hemin ohjeiden mukaan?
                        E39 523iA Touring
                        E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

                        Comment

                        • Kilpuri
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 831
                          • Tampere

                          #13
                          Ei varmaan haitanne.

                          Näistä jäähdytysnesteistä oli joskus isokin topic, mutta en sitä pikaisesti löytänyt. Pointti on kuitenkin se, että sininen ja vihreä on "samaa glykolia", ja niitä voi sekoittaa. Punainen on taasen eri radikaalilla varustettua Glykolia, joten sitä vain yksistään.

                          Ja punaista vain Al-lohkoon.
                          Now: 525xd -09
                          Ex: 330d -07
                          Ex: 328i -96

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            #14
                            Omaan ex E34 540ia:han merkkihuolto suositteli vihreää. Alumiinimoottori tuokin kai on?
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • Ripattila
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 389
                              • Wonderland

                              #15
                              Tänää kateltii konehuonetta, ei näkyny vuotojakaan.. liekö sitten edellisessä nesteiden vaihdossa jäänyt ilmaamatta. Enskerran vaihdan ja ilmaan itte
                              E39 523iA Touring
                              E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎