memebuy23buy

E36 320i Coupen käsijarru

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • siksta
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 675
    • Orimattila

    E36 320i Coupen käsijarru

    Miten tuo käsijarru tuossa toimii?
    Käyttääkö se samoja jarruja, kun jalkajarru vai onko tuossa ikäänkuin levy- ja rumpujarrut samassa eli käsijarrua käytettäessä rumpujarrut kytkeytyy?

    Kun ei tahdo omassa autossa enää käsijarru pitää yhtään ja kiristysvarat alkaa olla lopussa. Vaijerin katkeaminen voi tietysti olla yksi syy. Miten sen voi helpoiten selvittää?

    Entä näyttääkö tuo mittaristossa oleva kulumisvaroitin myös käsijarrupalojen kulumisen?
    F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: E36 320i Coupen käsijarru

    Originally posted by siksta
    Miten tuo käsijarru tuossa toimii?
    Käyttääkö se samoja jarruja, kun jalkajarru vai onko tuossa ikäänkuin levy- ja rumpujarrut samassa eli käsijarrua käytettäessä rumpujarrut kytkeytyy?

    Kun ei tahdo omassa autossa enää käsijarru pitää yhtään ja kiristysvarat alkaa olla lopussa. Vaijerin katkeaminen voi tietysti olla yksi syy. Miten sen voi helpoiten selvittää?

    Entä näyttääkö tuo mittaristossa oleva kulumisvaroitin myös käsijarrupalojen kulumisen?
    Luulisin että e36:ssa on samalainen rakenne kuin vanhemmissakin, eli siellä on erillinen rumpujarru "känkälle". Rakenne on tosi yksinkertainen (lue= osasin itse uusia koko systeemin), helpoiten siihen tutustuu kun ottaa takaa pyörän pois, irrottaa jarrusatulan ja jarrulevyn. Siinä on sitten koko systeemi ihasteltavana. Sillä on myös erillinen säätö jarrukengille. Uudet kengät eivät maksa juuri mitään, joten halpa ja helppo remontti.

    Omassa oli jarrukilvet niin huonossa hapessa (tai siis hyvin hapettuneet) että kun olin muuten uusilla osilla koonnut taakse jarrun, niin ensimmäistä kertaa kahvasta kiskaistaessa lenteli ilmassa jousta ja muuta osaa ihan riittävästi :lol:

    Comment

    • Max
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 994
      • Kotona

      #3
      Käsijarru ei ota kiinni levyjarruun, vaan sille on oma rumpujarru. Mittariston jarrupalojen kulumisenvaroitin ilmoittaa vain noiden levyjen jarrupalojen kulumisen ainaki minun tietääkeni...

      Vaihda ensin palat jos ne on ihan lopussa ja jos ei ole kulunu niin sit vika voisi olla et vaijeri on katki :roll: Tai voihan ne käsijarrun kengät olla jumissa jos ei ole paljoa tullu käytettyä käsijarrua.

      Comment

      • siksta
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 675
        • Orimattila

        #4
        no nyt on sitte käsijarrua kiristetty ja kunnolla onkin nimittäin ei tarvi kahvaa vetää kun pari naksausta. mut ei hankaa silti.

        mut ongelma on edelleen se ettei käsijarru pidä kiristyksestä huolimatta.
        onko siellä kengät loppu vai mikä on vikana?

        sitten huomasin että jos auto pikkasenkin liikkuu ja vetää kässärin päälle ni kahva nousee huomattavasti ylemmäs kun tuon pari pykälää mutta jos auto on paikallaan ni sillon kolmannen naksauksen kuuleminen kysyy jo lihasvoimia.
        F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Vaijerista säädetään vaan vaijeri.
          Eli kengistä säädetään esikireys joka vaikuttaa jarruttaako ne vai ei. Nyt vaijeri löysälle ja kengät niin "auki" siitä säädöstä ettei laahaa ja vaijerista löysät pois. Sit voi tehä vaikka käppärikäännöksiä! :juo
          ...

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Originally posted by siksta
            no nyt on sitte käsijarrua kiristetty ja kunnolla onkin nimittäin ei tarvi kahvaa vetää kun pari naksausta. mut ei hankaa silti.

            mut ongelma on edelleen se ettei käsijarru pidä kiristyksestä huolimatta.
            onko siellä kengät loppu vai mikä on vikana?
            Kengät ovat vähintäänkin kiillottuneet ja kulahtaneet, lisäksi niiden vastinpinta. Tarvitset uusia osia.

            Comment

            • Aazu
              Bimmer Rookie
              • Jun 2007
              • 182

              #7
              Kysytääs täältä vähän viisaammilta.

              Eli kävi tossa eilen niin, että noin kävely vauhdista yhtäkkiä vauhti loppui kuin seinään, ja peräpää painui alas. Ihmettelin mitä tapahtui, ja kokeilin viellä varovasti ajaa eteenpäin, mutta ei auto liikkunut minnekkään. Sitten kokeilin käsijarrua, ja se oli jäykempi kuin ennen (ei noussut siis niin paljon ylöspäin). Tämän jälkeen kokeilin pakkia, ja kappas auto liikkui taaksepäin.
              Pakitin auton parkkiin, ja hetken siinä ihmettelin tapahtunutta. Tämän jälkeen kokeilin ajaa eteenpäin, ja kappas auto lähti liikkeelle, mutta pitää vasemman takarenkaan suunnalta sellaista hankaavaa ääntä, ihan kuin jarrupalat oottaisivat vähän kiinni. Jos käsijarrua vetää yhden pykälän ylöspäin, niin ääni muuttuu vähän vaimeammaksi.

              Kysymys kuuluukin, että mikä meni? Katkesiko jarruvaijeri? Luin foorumilta myös, että palojen välissä on jokin jousi, mikä voi olla lähtenyt pois paikaltaan, ja aiheuttaa kyseisen äänen.

              Comment

              • tmth
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 2194
                • Kangasala

                #8
                Varmaan tullut jarrukilvestä ne tapit läpi, mitkä pitää käsijarrukengät paikallaan. Jarrusatula ja jarrulevy pois, niin näkee mitä on tapahtunut.

                F10 & R55
                ex:
                E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                Comment

                • Aazu
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 182

                  #9
                  Kiitos vastauksesta! Juu tosiaan huomenna olis tarkotus avata ja tutkia.

                  Jos kyseiset tapit ovat tulleet läpi, niin mitä tulee uusittavaksi?

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16577
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Aazu View Post
                    Kiitos vastauksesta! Juu tosiaan huomenna olis tarkotus avata ja tutkia.

                    Jos kyseiset tapit ovat tulleet läpi, niin mitä tulee uusittavaksi?
                    Kaikki mitä on rikki... Ei vaan, jos et halua patenttia tehdä niin jarrukilpi vähintään ja loput selviää kun otat levyn irti. Voipi olla paljonkin uusittavaa.

                    Comment

                    • Aazu
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 182

                      #11
                      Juu pieni searchi valaisi asiaa. Tosiaan tuo jarrukilven vaihto taitaa olla aika paskamainen duuni.

                      Huomasin Roclalla myynnissä korjaussarjoja jarrukilpeen? Kenelläkään kokemusta näiden asentamisesta e36 bemariin?

                      Comment

                      • tmth
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 2194
                        • Kangasala

                        #12
                        Mä ostin joskus yhteen entiseen coupeen, josta nuo tapit olivat tulleet läpi, jonkun muun auton tapit, jotka laitettiin takapuolelta paikalleen. Ne pysyivät hyvin ja juuri sai ne ujutettua takakautta. Jarrukilven vaihto taakse ei varmaan ole mikään miellyttävin homma.

                        F10 & R55
                        ex:
                        E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                        Comment

                        • Aazu
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 182

                          #13
                          Originally posted by tmth View Post
                          Mä ostin joskus yhteen entiseen coupeen, josta nuo tapit olivat tulleet läpi, jonkun muun auton tapit, jotka laitettiin takapuolelta paikalleen. Ne pysyivät hyvin ja juuri sai ne ujutettua takakautta. Jarrukilven vaihto taakse ei varmaan ole mikään miellyttävin homma.
                          Ei mitään muistikuvaa minkä auton tapit olivat? :o Jonku muun BMW:n?

                          Jos on jarrukilpi pettänyt, niin täytyy mennä rompparille tutkimaan vähän.

                          Comment

                          • tmth
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 2194
                            • Kangasala

                            #14
                            Originally posted by Aazu View Post
                            Ei mitään muistikuvaa minkä auton tapit olivat? :o Jonku muun BMW:n?

                            Jos on jarrukilpi pettänyt, niin täytyy mennä rompparille tutkimaan vähän.
                            En edes sen tarkemmin tiedä mistä autosta ovat. Biltemassa vaan katselin ja vertailin niitä osia. Siellähän niitä on hyllytolkulla erilaisia hypisteltävänä.

                            F10 & R55
                            ex:
                            E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                            Comment

                            • Aazu
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 182

                              #15
                              Noniin kirjotetaas tännekkin.

                              Eli vika paikannettu ja korjattu.

                              Tmth arvasit aivain oikein, jarrukilvestä oli tullut läpi toisen jarrukengän tappi. Korjauspatentti pultti&prikka varmasti pitää.

                              Comment

                              Working...
                              X