Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 tyhjäkäynti ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BME316
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 446

    E36 tyhjäkäynti ongelma

    En löytänyt haulla vastaavaa.

    E36 325i M50B25 vanos. Eikös tyhjäkäynti pitäisi olla speksien mukaan 660-740? Ohessa video tyhjäkäynnistä. Ja sitten ongelmaan. Eli tyhjäkäynnillä kone hieman "hummaa" eli heiluttaa vähän autoa ja kun puhalluslaitteet ja muutkin äänenlähteet ovat pois päältä niin sisälle kuuluu konehuoneesta hiljainen pulputuksen kuuloinen ääni. Kierroksia kun nostaa 100rpm niin ääni häviää jo täysin. Ääni ei vain kuulu kameran mikrofonilla. Eikä ääntä pysty paikallistamaan konehuoneesta, kun ei siellä enää kuulu koneen äänen alta.

    Kylmällä koneella kun sammuttaa auton niin konehuoneesta kuuluu jostain koneen kohdilta alhaalta sekunnin pituinen suhahdus "tshhh". Onko aivan normaali ääni? Kuuluu selvästi kabiinin puolelle myös. Laitan tuosta vielä videon kun kone vaan jäähtyy tarpeeksi.


    (älä pelästy korkeaa ääntä, kameran mikrofoni ottaa häiriötä jostain)
  • MooMoo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 169
    • Forssa

    #2
    Imuvuodot ja rikkinäinen lambda näissä e36 aika yleisiä vikoja ollu tyhjäkäynnin suotamiseen. Mutta toisalta tuo oli kyllä vähän erilaisempaa soutamista mitä saattaa edellisten takia tulla. Vikakoodit kannattas lukea autosta..

    Tuollanen suhahdus kuuluu mullakin sammuttaessa joskus, tiedä sitten onko normaalia

    Comment

    • Energizer
      Bimmer Rookie
      • Oct 2004
      • 51

      #3
      En nyt videota jaksanut ladata, mutta aikoinaan kun omasta samasta pelistä oli lambda menny ni tosiaankin kierrokset seilas joku sieltä normaalista 650rpm:stä yli 1000 rpm:ään.

      Sammuttaessa ei mitään sihahduksia kyllä pitäisi kuulua.

      Comment

      • BME316
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 446

        #4
        Originally posted by Energizer View Post
        En nyt videota jaksanut ladata, mutta aikoinaan kun omasta samasta pelistä oli lambda menny ni tosiaankin kierrokset seilas joku sieltä normaalista 650rpm:stä yli 1000 rpm:ään.

        Sammuttaessa ei mitään sihahduksia kyllä pitäisi kuulua.
        Kierrokset eivät seilaa yhtään, jos jaksat videon katsoa. Kone kylläkin kuulostaa käyvän epätasaisesti ja auto myös hieman hötkyy tyhjäkäynnillä. Tuota sihahdusta ei kuulu lämpöisellä koneella.

        Comment

        • MooMoo
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 169
          • Forssa

          #5
          juu sitä meiltä itekkin oon et kierrokset seilais enemmän jos ois lambda. Voiskoos sytytyksessä olla jotai vikaa, että kävis välillä 5, vai huomaiskohan sen sit paljon selvemmin..

          Comment

          • BME316
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 446

            #6
            Ei tuo kyllä vaikuta siltä että 5:llä kävis välillä, pikemminkin vähän pätkäsee jonka takia heilahdus tuntuu.

            Comment

            • MooMoo
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 169
              • Forssa

              #7
              Nii tai pätkimistä vähä ninku meinasinki

              Comment

              • Bemu500
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 2992
                • INvaLA

                #8
                Puolia veikkaisin. Itellä teki just tolleen ku oli puola/puolia sökönä. Eli ikäänkuin vaimeasti tupsauttelee välillä tyhjäkäynnillä? Kuulee selvästi kun menee pakoputken luo kuunteleen et se "tupsii" samalla ku kone heilahtaa.
                -Official member of BTCF-Sauna team-


                e91 325i -06

                Comment

                • BME316
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2007
                  • 446

                  #9
                  Originally posted by Bemu500 View Post
                  Puolia veikkaisin. Itellä teki just tolleen ku oli puola/puolia sökönä. Eli ikäänkuin vaimeasti tupsauttelee välillä tyhjäkäynnillä? Kuulee selvästi kun menee pakoputken luo kuunteleen et se "tupsii" samalla ku kone heilahtaa.
                  Kuulostaa juuri kuvailemaltasi vialta. Eli pakoputkesta kuulee parhaiten tuon tupsimisen. Tekikö sulla vain tyhjäkäynnillä tuota tupsimista? Nimittäin kun kierroksia nostaa parilla sadalla niin ei enää tupsi. Mistä tietää mikä puola on mennyt, vai ostanko yhden ja kokeilen jokaisen läpi? (varmaan halvin vaihtoehto, ei niinkään nopein vaihtoehto)

                  Edit: Liittyyköhän toi pieni kulutusmittarin lukema jotenkin tähän? Kun näyttää tasaisella 5. vaihteella 80km/h ajettaessa 4l/100km, kaupungissaki mittari menee isommilla (2-3) vaihteilla alle 10l/100km lukemia.
                  Last edited by BME316; 24-01-2008, 06:48.

                  Comment

                  • humala
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 739
                    • Kemi

                    #10
                    Ei muuta kuin tarkastamaan. Lambdaa miettisin ekana, vie auto bosch serviceen tai mittaa itse jännitteet pitäis vaihdella 0-1V väliä. Samalla mittauta päästöt!!

                    Puolat, tulpat? tarkasta onko öljyä tulpan rei'issä silloin vuotaa venatiivisteen renkaat sinne öljyä ja hyvin mahdollista että iskee läpi.

                    Paikallista öljyvuodot itsellä ainakin vaikutti HC-arvoihin kun kampiakselin stefa vuosi öljyä ja veti ilmaa sieltä koneeseen.

                    Imuvuodot on helppo paikallistaa brake cleanerilla tai vastaavalla tökötillä. kun suhautat ja kierrokset nousee autossa niin vuoto on paikallistettu.

                    t: tomppa
                    E70 X5 3.0d -07
                    E39 530da touring -99
                    ex: E36 325i sedan -93

                    Comment

                    • K.H.M
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 159
                      • Kuopio-Iisalmi

                      #11
                      Onko sytytystulpat vaihettu millon?? Ite ku vaihtelin täs taannoin niin BMW:n kauppaamat NGK:n tulpat sai itelläni tollaisen vian aikaan... Ostin sitten Bosch:n tulpat ja vika poistui. Joten kokeileppa ensin vaihtaa noi tulpat ennenku vaihtelet kalliita puolia ja käypäset tulpan tohon on--> Bosch Super F7LDCR muita ei toinna laittaa paitsi sit platina tulpat jos haluu.
                      BMW 328Ci Alpinweiß III

                      Comment

                      • BME316
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 446

                        #12
                        Tulpat on vaihdettu 500km sitten, NGK tulpat. Miksei voisi laittaa, kun bemari itsekin suosittelee noita sekä boscheja? Tulpanrei'issä tosiaankin oli öljyä kun tulppia vaihdoin, viimeisen pytyn reiässä oli jo varmaan muutaman millin kerros ja toisenkin pytyn reiässä oli vähän öljyä. Ilmeisesti venttiilikopan tiiviste vuotaa, vai onko niiden kodalla omat renkaat? Tottakai putsasin öljyt pois mitä sain. Sytytyspuolien vaihdosta ei ole mitään havaintoa, olivat bmw alkuperäisosia ja autolla on ajettu 180tkm mittarin mukaan (saksantuontia 2006). Ulkoisia öljyvuotoja ei näy koneessa. Päästöt voisi käydä mittauttamassa. Mistä tuon lambdan arvon voi mitata, itse onnistuu kyllä tuo homma tehdä.

                        Comment

                        • humala
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 739
                          • Kemi

                          #13
                          Originally posted by BME316 View Post
                          ...Tulpanrei'issä tosiaankin oli öljyä kun tulppia vaihdoin, viimeisen pytyn reiässä oli jo varmaan muutaman millin kerros ja toisenkin pytyn reiässä oli vähän öljyä. Ilmeisesti venttiilikopan tiiviste vuotaa, vai onko niiden kodalla omat renkaat? Tottakai putsasin öljyt pois mitä sain. ............ Päästöt voisi käydä mittauttamassa. Mistä tuon lambdan arvon voi mitata, itse onnistuu kyllä tuo homma tehdä.

                          ohjeet varmasti löytyvät searchilla täältä foorumilta itse en tiedä miten se mitataan. Tulpanreikien kohdalla on omat renkaat! ja kun ostat uuden tiivisteen niin muista huomioida että ne renkaat tulevat matkaan.. Eli koko tiivistesatsi kannattaa vaihtaa! Jos siellä on ollut pahasti öljyä ja kipunaa on iskenyt läpi niin tässä on vaarana että joko puola menny paskaksi tai sit pahimmassa tapauksessa se läpilyönti on rikkonut ruiskuboxin...
                          E70 X5 3.0d -07
                          E39 530da touring -99
                          ex: E36 325i sedan -93

                          Comment

                          • K.H.M
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 159
                            • Kuopio-Iisalmi

                            #14
                            Niinhan sitä luulisi että noiden NGK tulppien pitäs käydä mut on ollu monilla muillakin samaa ongelmaa kuin mulla noiden kanssa ja viat on loppunu yleensä noiden boschin tulppien vaihdolla.

                            Tuo öljy tulpanympärillä tulee juuri noista venttiilikopan tiivisteistä jotka on aikojen saatossa huonontuneet ja on kanssa hyvin yleinen vika M50 ja M52 moottoreissa joten kannattaa noi tiivisteet vaihtaa koska ei ole kovin iso hamma noi uusia. Tuokin öljy jos sitä on tarpeeksi tulpan ympärillä saa aikaan tuon pätkimisen mutta epäilen kuitenkin vain noiden tulppien syyksi tota kun ei ton enempää tuota pätkimistä tapahdu.

                            Oliko ennen tulppien vaihtoa tuota ongelmaa ja oliko entiset tulpat NGK:t vai bosch:t

                            EDIT:Humala kerkeskin jo tohon vastailla!!!
                            BMW 328Ci Alpinweiß III

                            Comment

                            • BME316
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 446

                              #15
                              Kyllä tuo oli ennen tulppienkin vaihtoa, mutta en ajatellut että johtuisi tulpista kun muuten tuntuu toimivan hyvin, niin laitoin samat tulpat kuin ennenkin. Venttiilikopan tiivisteen voisi uusia muutenkin, vaikkei ongelma johtuiskaan siitä öljystä. Ei varmaan kannata mitään tarviketiivisteitä hankkia, ovat kuitenkin vuoden päästä samassa kunnossa. En usko kuitenkaan että boksi olisi mennyt "rikki".

                              Käytiin päästöt mittauttamassa, tälläistä näytti.
                              tyhjäkäynti:
                              % vol CO 0.007
                              % vol CO2 15.16
                              % vol O2 0.41
                              ppm vol HC 11
                              Lambda 1.018

                              2100rpm:
                              % vol CO 0.006
                              % vol CO2 15.16
                              % vol O2 0.27
                              ppm vol HC 4
                              Lambda 1.012

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎