Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 perän nosto jousten alle laitettavilla kumeilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukkat
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 309
    • Veteli

    e36 perän nosto jousten alle laitettavilla kumeilla

    Osaako kukaan sanoa, mistä saisi noita kumeja takajousen alle?

    Vähän mielestäni omassa autossa perä laahaa turhan alhaalla tuon H&R:n Cupkitin kanssa, semmonen ~10mm nosto ei olisi pahitteeksi. Katselin realoemista, että bemarilla on tuohon -97 328i:hin 5mm ja 7.5mm paksuisia kumeja, en tiedä, kummat tuossa on, mutta oli miten oli, tuo pari milliä ei vielä ihmeitä tee. Jos vaikka löytyisi 15mm tai 20mm paksuista kamaa, niin se voisi jo vaikuttaa.

    Miten muuten noiden kanssa, tuleeko jotain ongelmia esmes jousten paikallaan pysyvyyden kanssa?

    -Jukka
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 728

    #2
    Noin paksuja kumeja ei voi laittaa jousen alle. Ne jousen paikallaan pitävät natsat ovat niin matalat että jousi ei enää pysy paikallaan. Omassa e36 :ssa näyttää myös perä olevan hiukan alhaalla, sama sarja. En ole kyllä mitannut. Voi olla ettei se todellisuudessa ole niin alhaalla kuin miltä näyttää koska takakaari on alempana kuin etu.

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #3
      Mulla omassa H&R:n 60/30 jouset Bilsteineillä eli miltei vastaava setti, ja pähkäilin saman ongelman kanssa.
      Toinen juttu joka oli noissa jousissa erittäin huono vakioihin verrattuna oli että yksin/kaksin ne olivat kyllä erittäin hyvät ajella, mutta kantavuutta niissä ei ollut juuri nimeksikään. Eli kun kontin löi täyteen kamaa ja vaikka yhden ihmisen taakse niin perä painui todella alas ja ajo-ominaisuudet oli aivan hanurista, veteli urissa jne.

      Mielestäni ainoa viisas ratkaisu mikäli kantavuudellekkin on tarvetta on M-tech takajouset tai sitten M3 takajouset jotka itselleni laitoin ja tuli aivan loistava yhdistelmä. Saa myös "kuormata" koko pirssin täyteen väkeä/kamaa ajo-ominaisuuksien huonontumatta. Nyt on saman verran kaaren ja renkaan välissä tilaa niin edessä kuin takana.
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • Make H.
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1278
        • Kokkola

        #4
        Osta biltemasta niitä jousien väliin tulevia kumeja, helppo asentaa ja auttaa juurikin kuvailemaasi ongelmaan. Itellä e30 325 -88, eli tässäkin takakaari vähän matalammalla kuin pre-faceliftissä ja takana kw:n -60mm jouset. Eellinen omistaja oli laittanut 3kpl per puoli ja nyt kun oli enää jäljellä 2kpl per puoli niin sopivalla korkeudella eli joku 1cm rakoa kaaren ja renkaan välissä, nyt kun toisella puolella jäljellä enää 1kpl niin huomaa kyllä eron, sen puolen rengas uppoa a ehkä noin 1cm kaareen.

        Ei silti ota renkaat kiinni mihinkään vaikka löisi takakontin ja takapenkit täyteen, koska sopivat spacerit rankaissa, mutta tuohon näköasiaan auttaa ainakin ettei laahaa perä.

        Comment

        • jukkat
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 309
          • Veteli

          #5
          jees. täytyy tuota vielä miettiä, mulla on siis 40/15mm madaltava sarja ja pieni yllätys oli, että perä jää siltikin noin alas. Toinen vaihtoehto vois olla, että hommaisi cupkitin 60mm madaltavat jouset eteen, niin tulis tasapainoon.

          Ei kauheasti innosta sekoittaa esim m-tech tai m3 jousia, kun ei tiedä, mitä ne käytökselle tekee, rataa tulee ajettua paljon ja nyt auton käytös on aika neutraalia.

          Kantavuuden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa, sekä 195/65 15" talvirengastus, että kesä 225/45 17" mahtuvat pyörimään hyvin. Lähinnä tuo auton "ryhti" hieman tympii.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #6
            Originally posted by jukkat View Post
            jees. täytyy tuota vielä miettiä, mulla on siis 40/15mm madaltava sarja ja pieni yllätys oli, että perä jää siltikin noin alas. Toinen vaihtoehto vois olla, että hommaisi cupkitin 60mm madaltavat jouset eteen, niin tulis tasapainoon.

            Ei kauheasti innosta sekoittaa esim m-tech tai m3 jousia, kun ei tiedä, mitä ne käytökselle tekee, rataa tulee ajettua paljon ja nyt auton käytös on aika neutraalia.

            Kantavuuden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa, sekä 195/65 15" talvirengastus, että kesä 225/45 17" mahtuvat pyörimään hyvin. Lähinnä tuo auton "ryhti" hieman tympii.
            laita madaltavat jousilautaset eteen... niillä saat sen 15mm keulaa alaspäin, eikä mukavuus kärsi niinkun matalammilla jousilla.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • DTR
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 387
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by Make H. View Post
              Osta biltemasta niitä jousien väliin tulevia kumeja, helppo asentaa ja auttaa juurikin kuvailemaasi ongelmaan.
              Tämä on hyvä vinkki. Noilla kumeilla ajo-ominaisuudet paranevat huippuunsa, varsinkin radalla
              Mini Cooper S JCW -06
              Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
              Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
              Ex. E39 528i ///M -00
              Ex. E34 535i -91

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎