Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325 tds A touring -97 Nykiminen korjattu. 12.3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • QnQQ
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 106
    • Kokkola

    #16
    Viel sellane kysymys et mistä saan tiedot et miten toi pitäs lukujen mukaan toimia? Onko siel joku resistanssi joka muuttuu ilman virtauksen mukaan? Aattelin et onko se palikka nii tähellinen? Jos sen anturin jättäs irti ja sais muutettua sinne poksiin sen "anturi irti-käytä puolitehoa" -> "anturi irti-käytä koko tehoa"
    Voisko tämä olla teoriassakaan mahdollista?
    ex
    E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      #17
      Originally posted by QnQQ View Post
      Viel sellane kysymys et mistä saan tiedot et miten toi pitäs lukujen mukaan toimia? Onko siel joku resistanssi joka muuttuu ilman virtauksen mukaan? Aattelin et onko se palikka nii tähellinen? Jos sen anturin jättäs irti ja sais muutettua sinne poksiin sen "anturi irti-käytä puolitehoa" -> "anturi irti-käytä koko tehoa"
      Voisko tämä olla teoriassakaan mahdollista?

      niinno, olisko sinne laitettu sitä anturia jos sillä ei olisi toiminnan/tehojen kannalta mitään hyötyä
      M550d

      Comment

      • QnQQ
        Bimmer Rookie
        • Feb 2008
        • 106
        • Kokkola

        #18
        Lähinnä sitä tarkotin et saisko tota IMM korvattua jollakin tavalla?
        Eli kun mittari on kunnolla rikki tai anturin piuha irti niin se käsittääkseni antaa ohjauspoksille tiedon (poksi tunnistaa ettei virtaviestit kulje) et kone saattaa olla rikki eikä siten anna käyttää koneen kaikkia tehoja..
        Tämän tiedon mikä menee poksille tai on poksissa mikä se sitten ikinä onkaa sais korvattua tai vaihettua tuon "käytä alennettua tehoa kun anturi ei toimi"
        Tietääkseni nuo ovat STAGE1 tai STAGE2... joilla se rajoittaa koneen tehoja.

        Tuli vaan mieleen ettei -96 asti ole edes kyseistä mittaria...

        Asiaan mitenkään liittyen löyty yks mielenkiintoinen asia: http://www.realoem.com/bmw/showparts...32&hg=13&fg=15

        Jos kattoo tossa sitä ohutta putkea.. se on huohotin putki ja minkähän ihimeen takia se menee yläpuolelle suodatinta ja jatkaa suodattimen alapuolelta turbon ilmanottoon?!?
        Eikö tuo huohotin putki olisi viisainta vetää suoraan maaha?
        suodatin varmaa menee huonoo kuntoo ton paskasen iliman takia ja lisäks se on lämmintä ilimaa joka menee turbolle...
        Last edited by QnQQ; 16-02-2008, 20:48.
        ex
        E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085

        Comment

        • RiteCo
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 97
          • Harjamäki

          #19
          Periaatteessa IMM:n voi poistaa, mutta se vaatii DDE:n softan puukottamista. Tuo ei kyllä kotikonstein onnistu.

          IMM antama vastusarvo muuttuu kierrosluvun mukaan, jolloin sitä ei voi korvata kiinteällä vastuksella. DDE vertaa mitattua arvoa softassa olevaan käyrään ja tuon mukaan ohjaa pakokaasun takaisin kierrätystä. Jos DDE havaitsee, että kone pitäisi savuttaa, lyö DDE vikatilan päälle.

          Huomaa että DDE:n perustaa ohjauksen sille tulevaan anturitietoon. Jos anturi antaa virheellisen tuloksen, suojaa DDE moottoria ja paiskaa vikatilalla, oli vika todellinen tai ei. Virheelinen tieto voi tulla herkästi esim. lämpötila-antureista. Jos veden tai öljyn lämpötila-anturin johto lyö maihin puhkikuluneesta eristeestä, tulkitsee DDE moottorin olevan uhattuna ja jälleen paiskaa vikatilalla. Ainakin E39:ssä on lämpötila-anturi on kaksoisanturi, jolloin lämpötilamittarille on oma piiri ja moottorin ohjaukselle oma piiri. Tämä vaikeuttaa vian havaisemista.

          Omassa autossani mittasin jokaisen moottorin ohjauksen sähköpiirin etsiessäni mahdollista maavuotoa. Anturit mittasin erikseen ja DDE liittimestä käsin. IMM antoi yleismittarilla AutoDatan mukaisia vastusarvoja sekä irrallaan että moottorin käydessä, mutta korjaamolla Bosch mittalaitteessa Live-data näytti, että IMM arvojen olevan täysin metsässä. Tätä varten tarvittiin myös asiantunteva arvojen tulkitsija, erittäin kokenut mekanikko.

          Omassa autossasi voit kokeilla osia vaihtamalla, todennäköisesti vika on IMM:ssä. Varmin tapa on viedä auto asiantuntevalle korjaamolle, jossa on moottorin saa mittalaitteisiin kiinni ja näkee mitä arvoja DDE todella saa. Tämän jälkeen vaihdetaan osia.
          -x-x-x-x-x-x-x-x-

          MFG RiteCo


          W211 and 944

          ex E21, ex E30, ex E39

          Comment

          • QnQQ
            Bimmer Rookie
            • Feb 2008
            • 106
            • Kokkola

            #20
            nonih.. autodata pistetty tilauksee LATUKSEE tilauksee LATAUKSEE jos sieltä jotahi löytys..
            Pistin pari kuvaaki..
            ex
            E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085

            Comment

            • QnQQ
              Bimmer Rookie
              • Feb 2008
              • 106
              • Kokkola

              #21
              olisko jollaki tietoa minkä hintane ois toi ahtopaineen säätöventtiili tuohon koneesee?
              ex
              E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085

              Comment

              • RiteCo
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 97
                • Harjamäki

                #22
                Taidan saivarrella, mutta ahtopaineen säätöventtiiliä tuosta koneesta ei ainakaan alunperin löydy.

                Villi arvaus on:think, että tarkoitat ahtopaine anturia, joka tunnistaa imusarjassa olevaa painetta. Letkun päässä imusarjasta ja kolminapainen johto liittimellä. Sen hinta on tiskiltä noin satasen. Uudemman 3.0 d moottorin anturi on samoilla arvoilla tosin letkuliitännän joituu hieman virittelemään. Tuollainen on minulla tallin hyllyssä.
                -x-x-x-x-x-x-x-x-

                MFG RiteCo


                W211 and 944

                ex E21, ex E30, ex E39

                Comment

                • Shadow-line
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 245
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Onko anturi rikki vai muuten vain kyselet? Mulla löytyy yksi ylimääräinen anturi(ehjä), kun pahuuttaan aikojen alussa "kokeilin" nykimis-yms.vaivoja pois. Tilanne ei muuttunu miksikään..:( Hintaa marmoritiskiltä en muista, mutta varmaan tuon satkun pitkaan.
                  Meinaan, että tuskin vika em. osassa??????

                  Comment

                  • QnQQ
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2008
                    • 106
                    • Kokkola

                    #24
                    no emmä tosta osasta nii varma oo mikä se on mut tossa kuvassa osa 14

                    en nyt tiedä onko se rikki ja mitä tekee mut ainaki siihen menevä letku oli täynnä jotai skeidaa.. kai se sitte pelaa vaikka sinne menis harakoitaki..
                    ja se on pyöräytetty näköjää eripäinki et toi kolminapane liitin on yläpuolella.
                    Last edited by QnQQ; 29-02-2008, 00:31.
                    ex
                    E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085

                    Comment

                    • Shadow-line
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 245
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by QnQQ View Post
                      no emmä tosta osasta nii varma oo mikä se on mut tossa kuvassa osa 14

                      en nyt tiedä onko se rikki ja mitä tekee mut ainaki siihen menevä letku oli täynnä jotai skeidaa.. kai se sitte pelaa vaikka sinne menis harakoitaki..
                      ja se on pyöräytetty näköjää eripäinki et toi kolminapane liitin on yläpuolella.
                      Se osa ohjaa EGR-venttiiliä, joka taas imusarjassa kiinni, ts. eri osa kuin ahtopaineen tunnistin anturi.

                      Comment

                      • jani1632
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 2243
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #26
                        Originally posted by dieselpower87 View Post
                        nelossuuttimelle menevä johto on joku polttoaineenmittausanturi tms.
                        Tunnistaa ruiskutuksen alkuhetken......
                        Tallin täytteet:
                        E70 3.0d -09
                        E34 540ia -94
                        E39 520d -00
                        E39 528i M-sport -00
                        E60 520i -04
                        E30 -86
                        E61 520da -09

                        Comment

                        • QnQQ
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2008
                          • 106
                          • Kokkola

                          #27
                          Noniin eli vika löytyi...
                          Vaihdoin uuden "käytetyn" ilmamassa-mittarin ja kone alko vörkkii iha täysin!
                          Ensin kokeilin puhistaa entistä jos jollaki litkuilla/myrkyillä mut et ei mitää vaikutusta. Silmämääräisesti mittarin sisällä on ohut/kapea lanka joka oli vanhassa menny jo valkoiseksi ja uudessa se oli viel uuden/mustan värinen.
                          ex
                          E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎