Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 Flektin poisto modi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTMD
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 834
    • Helsinki

    e36 Flektin poisto modi



    Mitä mieltä olette tuosta? :think

    Eli kyseessä siis Flektin poisto, lämpökytkimen ja termarin vaihto matalempaan arvoon e36 92 - '96 325/328/M3 koneissa.

    Itsellä oli tuossa ennen vesipumpun vaihtoa semmonen homma että flekti huojui lähes sentin heitolla suuntaan jos toiseen joten kävi kohtalaisen lähellä syylaria.

    Modi poistais kuormaa ja ehkäisis sitten vaurioita syylärille jos vaikka flekti vikaantuisi jostain kumman syystä uudelleen.

    Tietysti moottorin jäähdytys on se mitä ei kannata ihan kevein kengin sorkkia ja siksi ajattelin että pari asiantuntijan kommenttia ei olisi pahasta.
    Moottorin lämpöjen nousu kesällä kaupunkiajossa vois olla se mikä aiheuttais ongelmia ehkäpä?
    Last edited by JTMD; 12-02-2008, 21:57.
    -10 e93 325i
    -04 e46 320i
    -92 e31 850i 6speed
    -92 e30 325 cab
    -93 e36 M3
    -91 e36 325
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #2
    Siis käsitinkö oikein, että tuossa ei jää mitään flektiä jäljelle? Jos näin on, en kyllä uskaltais mennä tekemään... Sähköflekti taas viskon tilalla olis varmasti asiallinen modi, eikä olis viskon mukanaan tuomia "haittoja" enää.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • JTMD
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 834
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by O-Peksi View Post
      Siis käsitinkö oikein, että tuossa ei jää mitään flektiä jäljelle? Jos näin on, en kyllä uskaltais mennä tekemään... Sähköflekti taas viskon tilalla olis varmasti asiallinen modi, eikä olis viskon mukanaan tuomia "haittoja" enää.
      No näin se menee... herätti skeptisyyttä täälläkin mutta tekstissä puhutaan että ei pitäis suurempia ongelmia olla paitsi esim. Floridan aluella missä on *tin kuuma

      Tämä temppu on yksinkertainen toteuttaa ja ei vie aikaa.
      -10 e93 325i
      -04 e46 320i
      -92 e31 850i 6speed
      -92 e30 325 cab
      -93 e36 M3
      -91 e36 325

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7338
        • Oulu

        #4
        Juuri samaa hommaa mietin tuossa pari päivää sitten kuin lueskelin BMW:n omasta PDF-dokkarista että Z4/E85:ssä ei ole M54-koneessa ollenkaan viskoflektiä. Tossa dokkarissa oli listattu jäähdytysjärjestelmän erot E46-korin M54-koneeseen, eikä noita eroja ollut montaa.

        Tuli heti mieleen, että miksi kukaan ei ole tehnyt vaikka kaupallista modauspakettia jolla pääsis E39/E46 korisissa M52/M52TU/M54-moottorisissa eroon viskoflektistä, koska se oletettavasti lisää vesipumpun laakerin kuormitusta ja aivan varmasti myös syö turhaa tehoa (varsinkin Suomessa kylmällä säällä). Sähköflektihän E39:ssä jo on, joten kai sen ohjausta voisi muuttaa tai sitten vaikka lisätä varmuuden vuoksi toinen sähköflekti jo ei homma muuten onnistu.

        Saatais kierrosherkempi kone, pienempi kulutus, todellinen (tosin pieni) tehonlisä, ja kestävämpi vesipumppu.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Juubi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 999

          #5
          Ehjä visko on sen verran hyvin toimiva kampe, ettei sitä kannata sähköflektillä korvata. Ehjä viskohan muistuttaa toiminnaltaan hyvin pitkälti sähköflektiä, paitsi että se pyörii hiljalleen myös silloin kun visko ei ole lukittuna. Konetta esim paikallaan lämmitettäessä viskon toiminta kuulostaa samalta kuin sähköflektin, puree kiinni lähes yhtä nopeasti kuin sähköflekti käynnistyy ja irroittaa lähes yhtä nopeasti kun sähköflekti sammuu.

          Lisäsin omaan e36:seen sähköflektin ilmastointiasennuksen myötä ja talvea vasten jätin viskon kokonaan pois keulalta, jotta lyhyessä työmatka-ajossa moottori lämpiäisi hieman nopeammin. Keväällä kelien lämmetessä tuo visko nakataan kuitenkin heti takaisin paikalleen. Pelkän viskon poistosta on niin laiha ilo että en lähtisi sitä omana projektina tekemään.
          Last edited by Juubi; 13-02-2008, 07:17. Reason: typoilua

          Comment

          • JTMD
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 834
            • Helsinki

            #6
            Niin siis tietysti tässä kun mulla on ilmastointi ja niin tuossa modissa vaihdetaan sähköflektin lämpökytkin 80c/88c:n vakion 91c/104c (tjsp?) sijaan eli eihän se nyt ihan ilman flektiä kuitenkaan ole.

            Oikeastaan tuota voisi melkeimpä testata kun auton saa talviunilta.
            Näytti sen hihnavetosen hässäkän huojunta meinaan niin karmivalta silloin että tekisi kyllä kovasti mieli heivata koko laitos mäkeen.

            Edit:
            Miten tämä voisi vaikuttaa talviajoon? Lämpenee nopeasti, mutta olisiko jo sitten pakkasilla "liian viileä"?
            Tuskin autoni tulevaisuudessa enää talvia seisoo kun joskus auto vaihtaa omistajaa...
            Last edited by JTMD; 12-02-2008, 22:37.
            -10 e93 325i
            -04 e46 320i
            -92 e31 850i 6speed
            -92 e30 325 cab
            -93 e36 M3
            -91 e36 325

            Comment

            • zewiz
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 62
              • vantaa

              #7
              Lainataas vähän tätä topiikkiia ja kysytään, että pitäisikö kaikissa e36 korisissa vekottimissa olla visko?

              Itsellä 318is m44 koneella ja automaatti ilmastoinnilla eikä jäljistä päätellen ikinä ole viskoa ollutkaan, vaan sähköflekti konehuoneen puolella.. Ja ihan alkuperäiseltä näyttää, ei minkään näkösiä patentteja löydy ja piuhatkin tulee alkuperäisen näkösiä johtosarjoja pitkin. M42 koneisissa käsittäkseni on ainakin visko?

              Vai onko kyse siitä kun tuo on "japan version"?

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by JTMD View Post
                Niin siis tietysti tässä kun mulla on ilmastointi ja niin tuossa modissa vaihdetaan sähköflektin lämpökytkin 80c/88c:n vakion 91c/104c (tjsp?) sijaan eli eihän se nyt ihan ilman flektiä kuitenkaan ole.
                Oiskohan osanumeroa tuollaiselle 80/88C lämpökytkimelle?

                Comment

                • Jukipuki
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 380
                  • Kontiolahti, Lehmo

                  #9
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Oiskohan osanumeroa tuollaiselle 80/88C lämpökytkimelle?
                  http://www.understeer.com/fanclutchmod.shtml ->
                  "-61 31 8 361 787 (up to 9/95) / 61 31 8 376 440 (9/95 and up) 80/88c Fan Switch"

                  Vai onko ilman ilmastointia oma mötikkänsä ja ilmastoidulle oma?
                  Last edited by Jukipuki; 01-03-2009, 19:36.
                  Ajossa:
                  G20 330E
                  Ex:
                  E30, E36, E46, E90, F20x3, F34, G21x2, IX3x2

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by Jukipuki View Post
                    http://www.understeer.com/fanclutchmod.shtml ->
                    "-61 31 8 361 787 (up to 9/95) / 61 31 8 376 440 (9/95 and up) 80/88c Fan Switch"

                    Vai onko ilman ilmastointia oma mötikkänsä ja ilmastoidulle oma?
                    Onkohan noissa liittimissä eroja? Pitäisi saada e39:siin sopiva.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4582
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Onkohan noissa liittimissä eroja? Pitäisi saada e39:siin sopiva.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Kiitos.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎