Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36, 2.0i tyhjäkäyntiongelma "kuumana"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kukkalapio
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 48
    • Lahti

    e36, 2.0i tyhjäkäyntiongelma "kuumana"

    Ostin juuri vm -92 e36 koppasen 2.0i bwm:n ja tässä seuraa vähän tarinaa:

    Kylmänä lähtee hyvin käyntiin ja tyhjäkäynti on ok. Normaalin ajon jälkeen esim. liikennevaloissa saattaa tyhjäkäynnillä auto täristää vähän, eli käynee pikkasen liian pienellä?
    Mutta itse ongelma ilmenee, kun autoa on vedätetty pidempään ja reilummin, jonka jälkeen pysähtyy samantien. Tyhjäkäyntiä ei silloin ole käytännössä lainkaan, vaan kierrokset laskevat rajusti ja itsestään pomppaa ylös, jonka jälkeen taas hakkaa alas ja ylös ja alas... Kierrosmittari käy välillä nollassa asti, jonka jälkeen pomppaa ehkä noin 1300:taan ja taas laskee ku lehmän häntä. Sillon kun kierrokset putoaa, niin kaasulla ei tunnu olevan juuri mitään vaikutusta ja silloin kun kierrokset itsestään nousevat, kaasu on erittäin herkkä, pomppaa helposti tarkoituksettomasti yli 2000rpm. Eli jos polkee muutamia mutkia ja suoria ja pysähtyy esim. liikennevaloihin, niin moottori saattaa ruveta temppuilemaan. Tätä ei tapahdu aina, mutta usein sen jälkeen kun on pidempään rällännyt. Ongelmaa ei ilmene yleensä, jos ajaa vaikka 200m tasaisesti rälläyksen jälkeen.
    Silloin kun tyhjäkäynti alkaa heittelee, ni sen saa pois siten että pitää kaasulla kierroksia muutamia sekuntteja jossain 2500rpm kohdalla, jonka jälkeen tyhjäkäynti taas toimii.

    Niin, se vielä että kun tyhjäkäynti heittelee ja laittaa tasaisesti kaasua, niin heittely jatkuu muutaman sekunnin vaikka kierrokset pitäisi noin 2500rpm:ssä.

    Ja sekin vielä unohtu että välillä heittely on melko lyhytaikaista, eli saattaa itestäänkin palautua normaaliksi. Usein se kuitenkin pahenee ja pahenee koko ajan, ellei lyö kaasua. Voihan toki olla että se itsestäänkin tasoittuisi, mutta kyllä se niin lähellä on sammumista monesti ettei liikennevaloissa viitti kattoo vaan että mitä käy


    Tällaiseen ongelmaan siis kaipaisin neuvoa, vaikka voisihan tietysti olla fiksuinta viedä liikkeeseen ja kysyä sieltä, mutta kun sitä helposti ajattelee tätä halvintakin vaihtoehtoa. Ja saattaahan täältä joku avulias löytyä, jolla on itellä ollu samanlainen ongelma ja pystyy heti kertomaan mikä on vialla..
  • Jorkkoo
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 89

    #2
    Bensansuodatin?

    Voisiko kyseessä olla niinkin yksinkertainen vika kuin tukossa oleva bensansuodatin? "Rälläyksessä" kulutus voi olla niin suuri ettei vanhasta suodattimesta virtaa tarpeeksi bensaa läpi. En ole perehtynyt sen kummemmin k.o. automallin ruiskutussysteemiin, mutta en pitäisi tätä ajatusta täysin mahdottamana.

    Voihan olla että kun bensansaanti heikkenee, ruisku yrittää työntää enemmän bensaa että kone pysyisi käynnissä. Tällöin kone "hotkaisee tyhjää" koska bensaa ei olekkaan saatavilla ja yrittää sammua. Kun bensaa taas on saatavilla, ruisku puskee sitä enemmän kuin on tarpeen ja tyhjäkäynti pomppaa äkisti.

    Comment

    • Kukkalapio
      Bimmer Rookie
      • Mar 2008
      • 48
      • Lahti

      #3
      Hmm. Toisaalta jos ajattelee että vika olisi tuo, niin tuntuisi että ongelma ilmenisi joka kerran kun kulutus käy "täysillä" ja pysähtyy siitä tyhjäkäynnille. Mutta kiitos vastauksesta, täytyy pohtia asiaa tuoltakin kannalta ja eihän bensansuodattimen vaihto varmaan pahaa tekis joka tapauksessa..

      Comment

      • Jorkkoo
        Bimmer Rookie
        • Mar 2008
        • 89

        #4
        Aivan, olen samaa mieltä.

        Omassa autossani oli sellainen ongelma että se alkasi yllättäen "röpöttämään" tai pikemminkin tuntui että se kävi neljällä tai viidellä sylinterillä kuuden sijaan. Välillä se sammuili eikä meinannut lähteä käyntiin, ja otti todella laiskasti kierroksia.
        Vaiva toistui silloin tällöin ilman mitään logiikkaa, välillä monta kertaa päivässä ja sitten meni viikkoja kuin tyhjää vain.

        Oireet nyt eivät ole aivan samat kuin sinulla, mutta itselläni bensansuodattimen vaihto auttoi.

        Voisikohan muuten rikkinäinen ilmamassa-anturi aiheuttaa moista?

        Comment

        • ttp325
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 76
          • Kouvola

          #5
          Täälläkin saman suuntasta vikaa koneena tosin M60.
          Mulla vika alkaa heti kun lämmöt noussu sinisen yli.
          Tyhjäkäynti on tasasta mut millin kun kaasua painaa kone humppaa 400-1800rmp ja välillä sammuu.
          1800 jälkeen toimii normaalisti ja hiljakseen kun kaasua laskee vaikka parista tonnista alaspäin niin tulee tasasesti tyhjäkäynnille saakka.
          Ylöspäin homma ei onnistu.
          Huohotinventtiili vaihettu,lambdoja vaihettu,lisäilmaluisti putsattu ja vika ei ole mikskään muuttunu.

          Comment

          • Kukkalapio
            Bimmer Rookie
            • Mar 2008
            • 48
            • Lahti

            #6
            Tyhjäkäynti näköjään alkaa reistailee koko ajan enemmän. Nyt jo kylmänä käynnistettyäni auton kävi vähän aikaa aika epätasaisesti ennen kuin tasottu. Ja sit ku lämmittää auton ni tyhjäkäynti tuppaa ihan normaalilämämpöisenä putoamaan sen verran alas että alkaa tärisee ja rämisee auton sisällä. Neuvoja kaivattais, mistä lähteä etsimään vikaa.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎