Announcement

Collapse
No announcement yet.

325 e36:sen pyörän laakeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    325 e36:sen pyörän laakeri

    Vasen takalaakeri pitää melko julmaa ääntä ja pyörä heiluu tönittäessä. Taitaa vedellä laakeri viimeisiään (pultit tarkistin). Huoltoihin oli melkoinen jono ja leima alkaa huveta.

    Onko kokemuksia miten laakerin saa irti. Ilmeisesti kaikissa liikkeissä ei ole jonkinlaista erikoistyökalua, jolla laakerin saa pois ilman tukivarren irroittamista. Miten iso savotta tukivarren irroittaminen on?

    Sitten toinen asia. Kävin muutamista liikkeistä katsomassa Alfamerin korjausopasta, mutta eipä löytynyt oikeita vuosia. Muissa threadeissa on linkkejä Haynesin pdf-muotoisille sivustoille. Onko näihin olemassa osoitteita, että voisi itsekin selailla vai jaellaanko niitä ihmisille armonpaloina? :lol:

    Kiitos auttajille etukäteen. Vm -91
  • pete81
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 2056
    • .........

    #2
    joskus olen vaihtanu laakerin ja aikaa meni, ei irronnu ihan helposti, lämmittämällä ja sopiva holkki ja vasaraa niin lähtee! se on muutamalla pultilla kiinni ja tietenkin vetoakseli, jarrut ym... ja melkempä sen jälkeen kulmien säätö!

    Comment

    • toniwe
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 316
      • Lahti

      #3
      Tänään purin siihen vaiheeseen oman E36 325:n että pitäs ottaa vetari irti. On muuten aivan älyttömän kireessä. Lämmittelin jo aikani ja naputtelin mutta ei lähtenyt. Huomenna täytyy jatkaa hommaa.

      Onko tuohon mitään muuta konstia kun lämmitys + naputtelu tai sitten ulosvetäjä.

      Vetari on muuten sitten kiinni semmoisilla vähän erikoisemmilla torx pulteilla johon ei avainta ihan normi työkalusatsista löydy.

      Comment

      • -santtu-
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 260
        • Uurainen

        #4
        vetarin ulkopää on +250nm kireellä,eli siinä on se vittumaisin savotta! helpoin ehkä ottaa olkavarsi irti ja vetari laipasta irti(6kpl torx,muttereita) ja marssia sen kans jonnee mis pojilla on prässi ja kunnon pultti kone!vahan laakerin saa toki lyömällä poijes mut uutta en menis lyömään koska se on tupla laakeri ja on tullu muutama hajotettua niitä kun ei malttanu lähtee prässäilee! olkavarsi on helppo irrottaa,lokasuojan eestä 3pulttia,2kpl,tukvarsia,iskari ja kasijarrun purku.eli n.0.5-1h homma! työkaluja tarttee yhden 6kulma avaimen,pihdit,17mm ja 2kpl 19mm lenkkejä ja vetariin 12 tai 14mm torx hylsyn
        niin ja kulmia varten voit piirtää tussilla kehät siihen levyyn niiden kolmen pultin ympärille ja otat camber levyn numerot muistiin,niin saatat säästyä kulmien säädöltä,joka on kuitenkin fiksua teettää
        Last edited by -santtu-; 08-09-2005, 19:18.

        Comment

        • Samu_93
          BTCF Member
          • Jun 2012
          • 155
          • Espoo

          #5
          Nostellaas vanhaa ketjua..

          Takapyörän laakereiden vaihto menossa täälläkin. Hantin puolen laakerin vaihtoon meni n. 4 tuntia koko tukivarsi irroittamalla ja prässillä vanha laakeri pois ja uusi sisään. Ongelmia alkoi tulla kuitenkin kuskin puolen laakerin kanssa. Vetaria ei saa painettua sisään niin millään, hantin puolelta meni pienellä kuparivasaran kopautuksella ja sormella työntämällä.

          Millä porukka on irroittanut noita jumiutuneita vetareita? Kokeiltu nyt hakata 2kg moskalla (kuparivasara välissä tietysti jotta vetarin pää ei hajoa), lämmitetty, hakattu lisää, lämmitetty, koitettu ulosvetäjällä niin kireälle kun pulttipyssy jaksaa kääntää jne jne.. Millä vitulla tuon nyt oikein saa irti? Liikkeessä veloittavat pelkästä työstä suolaiset 150€, siihen hintaan mieluummin vaikka pistän vetarin paskaksi ja ostan uuden, kunhan saan itse tehdä homman

          Jotain vinkkiä siis tuohon mahdottomalta tuntuvaan vetarin irroitukseen..
          e36 328 Cabriolet -95
          e36 318iS Coupe -92
          e36 325 Coupe -92

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16445
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by Samu_93 View Post
            Nostellaas vanhaa ketjua..

            Takapyörän laakereiden vaihto menossa täälläkin. Hantin puolen laakerin vaihtoon meni n. 4 tuntia koko tukivarsi irroittamalla ja prässillä vanha laakeri pois ja uusi sisään. Ongelmia alkoi tulla kuitenkin kuskin puolen laakerin kanssa. Vetaria ei saa painettua sisään niin millään, hantin puolelta meni pienellä kuparivasaran kopautuksella ja sormella työntämällä.

            Millä porukka on irroittanut noita jumiutuneita vetareita? Kokeiltu nyt hakata 2kg moskalla (kuparivasara välissä tietysti jotta vetarin pää ei hajoa), lämmitetty, hakattu lisää, lämmitetty, koitettu ulosvetäjällä niin kireälle kun pulttipyssy jaksaa kääntää jne jne.. Millä vitulla tuon nyt oikein saa irti? Liikkeessä veloittavat pelkästä työstä suolaiset 150€, siihen hintaan mieluummin vaikka pistän vetarin paskaksi ja ostan uuden, kunhan saan itse tehdä homman

            Jotain vinkkiä siis tuohon mahdottomalta tuntuvaan vetarin irroitukseen..
            Napa/tukivarsi/vetari yhdistelmä prässiin.

            Comment

            • Laakeri
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 983
              • Rovaniemi

              #7
              Ulosvetäjä eka tiukalle ja sitten ulosvetäjän akselia hakkaa isolla lekalla.

              Eikai sitä kannata turhaan koko vartta irrotella, tilaa ebaystä tässä videossa käytetyn työkalusarjan. Hintaa tuli kuluineen joku 65e.

              http://www.youtube.com/watch?v=D4PK1jXhppE

              edit. täältä löytyy:
              http://www.ebay.co.uk/itm/280962564395
              Tuossa tulee vielä matkassa nuo pultit joilla voi työntää navan ulos.
              Last edited by Laakeri; 21-11-2012, 17:17.
              E34 S38B38
              E36 S50B30us hx52 ->M50B32
              2gen RAM 5.9 cummins

              Comment

              • Samu_93
                BTCF Member
                • Jun 2012
                • 155
                • Espoo

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Napa/tukivarsi/vetari yhdistelmä prässiin.
                Tämä kävi mielessä seuraavaksi. Pitänee johonkin koneistamoon viedä.

                Originally posted by Laakeri View Post
                Ulosvetäjä eka tiukalle ja sitten ulosvetäjän akselia hakkaa isolla lekalla.

                Eikai sitä kannata turhaan koko vartta irrotella, tilaa ebaystä tässä videossa käytetyn työkalusarjan. Hintaa tuli kuluineen joku 65e.



                edit. täältä löytyy:

                Tuossa tulee vielä matkassa nuo pultit joilla voi työntää navan ulos.
                Ulosvetäjä ollut niin tiukalla kuin sen pulttipyssyllä sai. Lisäksi annettu lämpöä ja sitten lekaa ulosvetäjän akseliin, ei liikkunut..
                e36 328 Cabriolet -95
                e36 318iS Coupe -92
                e36 325 Coupe -92

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎