Kuinka moni on vaihtanut? Haulla en löytänyt mitään. Toisella puolella hammastangos/ohjausvaihtees väjlyyttä ja samoin ratissa. "Uusi" osa 1000e..Oisko kenelläkään myydä käytettyä EHJÄÄ tilalle. Pitääkö auto purkaa tuon ympäriltä pois et saa uuden tilalle. Auto on vm-95 320 ja ilmeisesti kaikis e36 sama ohjausvaihde??
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 ohjausvaihteen/hammastangon vaihto
Collapse
X
-
Originally posted by kovaluu1 View PostKuinka moni on vaihtanut? Haulla en löytänyt mitään. Toisella puolella hammastangos/ohjausvaihtees väjlyyttä ja samoin ratissa. "Uusi" osa 1000e..Oisko kenelläkään myydä käytettyä EHJÄÄ tilalle. Pitääkö auto purkaa tuon ympäriltä pois et saa uuden tilalle. Auto on vm-95 320 ja ilmeisesti kaikis e36 sama ohjausvaihde??
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis jos välys on toispuoleinen niin älä nyt herran tähden lähde vaihtelemaan ehjää ohjausvaihdetta mihinkään, vaan vaihda siihen pelkkä raidetanko sisäpäineen.... motonetista a`24€.
Comment
-
-
Asia tarkistettu: kun kääntää ohjausakselista pyörien ollessa suorassa hammastangos on välystä, mutta jos renkaat on vähänkin käännettynä niin välystä ei ole.Raidetangos, alapallonivelis tai missään muuallakaan etupääs ei o välystä. Saa tarjota ehjiä hammastankoja jos jollakin löytyy..Vielä lisäten et tuolla aiemmin olen kirjoittanut et toinen puoli liikkuu mutta ei liiku kumpikaan puoli.
Comment
-
-
Hammastankoasia kiinnostaisi täälläkin auto on 316 9/92
Hammmastangon vasemmmasssa päässä poikittaisvälys
Kuminläpi tunnustellessa tuntuisi raidetangon sisäpään välykseltä.
Kumin kun avaa ja heiluttelee pyörästä näkyy hammmastangossa poikittaisvälys
ja kuuluu napsahdus.
Autosalvan asentaja sanoi että tällaisesta välyksestä ei voisi hylätä
katsastuksessa.Hammastanko on ehjä niinkauan kun öljyt pysyvät sisällä.
Ja niinhän siinä sitten kävikin, kahtena vuotena on auto katsastettu tällaisena
viimesyksynä jotenkin oudontuntuiseksi katsastaja kuitenkin sanoi.
Välyskohdassa on metallipinnat vastakkain, mitään nailonholkkia ei näy
niinpitkälle kun sinne tangonsisälle päädystä näkee.
Joskushan ne öljytkin sieltä tietysti ulos tulevat.
Onko näihin saatavissa tiiviste ja korjaussarjaa ja jos niin mihin vuosimalleihin.
Olisiko välyksen poistoon säätömahdollisuutta ja jos niin missä vuosimalleissa
E 30 hammastangosta on ohjeita ja kuvia foorumilla
E 36 hammastangosta ei ohjeita oikein löydy.
Merkkiliike tarjoaa ratkaisuksi uutta osaa,korjaussarjaa ei sieltä ole saatavissa.
Comment
-
-
Lainataan vanhaa topiccia. Oon vaihtamassa hammastankoa E36:een. Vaihdan alle käytetyn hammastangon ja käytän siinä kiinni olevia raidetankoja. On pikkasen hankala mitata, onko hammastanko täsmälleen keskiasemassaan. Haittaako, jos lopuksi vain irrotan ratin ja keskitän sen renkaiden mukaan? Eli onko sillä väliä, jos ohjausakseli ja ohjausnivel sattuvat tulemaan vähän eri asentoon, kuin missä ne olivat alunperin?
EDIT: Kattelin Realoemista ohjausakselin kuvia ja sehän ei ole mitään muuta kuin suora akseli ja muutama ristikkonivel, joten mitä väliä sillä voisi olla, jos sen asento vähän muuttuu.Last edited by Skarpa; 06-06-2010, 13:28.
Comment
-
-
Originally posted by Skarpa View PostLainataan vanhaa topiccia. Oon vaihtamassa hammastankoa E36:een. Vaihdan alle käytetyn hammastangon ja käytän siinä kiinni olevia raidetankoja. On pikkasen hankala mitata, onko hammastanko täsmälleen keskiasemassaan. Haittaako, jos lopuksi vain irrotan ratin ja keskitän sen renkaiden mukaan? Eli onko sillä väliä, jos ohjausakseli ja ohjausnivel sattuvat tulemaan vähän eri asentoon, kuin missä ne olivat alunperin?
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostTuolla konstilla voi käydä niin että pyörät kääntyy toiseen suuntaan enemmän, pyörittele tankoa irrallaan niin keskiasento löytyy kyllä. Onko sen ratille lähtevän akselinpätkän ympärillä musta muovisuojus ? Siinä on nuoli ja ohjausvaihteessa samal. Ne kohdakkain niin on keskellä ellei joku ole sitä suojusta liikutellut, ei itsekseen pyöri kovinkaan helposti/yhtään. Jaa niin onkos e36:ssa tuo homma kuten e30 :think
Comment
-
-
Nostellaas vanha.
Minkälainen homma tämä on? Omassa tihkaisee oikealta puolelta nestettä pihalle ja uusi, käytetty, hammastanko on odotellut jo ainakin 2kk hallilla.
Näinkö:
1. Ratti keskelle ja rattilukkoon
2. Auto/keula ylös
3. Raidetangot sisäpäistä auki
4. Ohjaustehostimen säiliö ja letkut irti
5. Rattiakselin nivel auki
6. Hammastanko irti (kaksi pulttia)
7. Hilppeiden siirto uuteen hammastankoon
8. Uuden hammastangon kiinnitys autoon
9. Keskitys?
10. Ohjausakselin nivel kiinni
11. Ohjaustehostimen säiliö ja letkut kiinni
12. Raidetangot kiinni
13. Nesteet sisään ja ilmaus
14. Suuntaus
Tuo keskitys mietityttää miten tuon saa keskelle. Muistaakseni siinä on jotkin kolot siinä hammastangon booreissa. Hammastanko 15km päässä niin ei oikein voi tarkistaa. Mutta joo, vinkit kelpaa :thinkLast edited by MikkoJII; 16-01-2020, 17:15.
Comment
-
-
Vaihdoin tuossa hetki sitten ja kutakuinkin noin se meni. Ainut että otin vain raidetangot uloimmista päistä irti ja otin koko pakettina alas. Oli mukava ruuvipenkissä vaihtaa uuteen tilalle. Ratti lukossa oli ja ennen takaisin laittoa mittailin hammastangon keskikohtaan. Liekö sitten onnea, mutta ratti pysyi suorassa.E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.
Comment
-
Comment