Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ohjausvaihteen/hammastangon vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kovaluu1
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 299
    • seinäjoki

    E36 ohjausvaihteen/hammastangon vaihto

    Kuinka moni on vaihtanut? Haulla en löytänyt mitään. Toisella puolella hammastangos/ohjausvaihtees väjlyyttä ja samoin ratissa. "Uusi" osa 1000e..Oisko kenelläkään myydä käytettyä EHJÄÄ tilalle. Pitääkö auto purkaa tuon ympäriltä pois et saa uuden tilalle. Auto on vm-95 320 ja ilmeisesti kaikis e36 sama ohjausvaihde??
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by kovaluu1 View Post
    Kuinka moni on vaihtanut? Haulla en löytänyt mitään. Toisella puolella hammastangos/ohjausvaihtees väjlyyttä ja samoin ratissa. "Uusi" osa 1000e..Oisko kenelläkään myydä käytettyä EHJÄÄ tilalle. Pitääkö auto purkaa tuon ympäriltä pois et saa uuden tilalle. Auto on vm-95 320 ja ilmeisesti kaikis e36 sama ohjausvaihde??
    Siis jos välys on toispuoleinen niin älä nyt herran tähden lähde vaihtelemaan ehjää ohjausvaihdetta mihinkään, vaan vaihda siihen pelkkä raidetanko sisäpäineen.... motonetista a`24€.

    Comment

    • Kouris
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 699

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      Siis jos välys on toispuoleinen niin älä nyt herran tähden lähde vaihtelemaan ehjää ohjausvaihdetta mihinkään, vaan vaihda siihen pelkkä raidetanko sisäpäineen.... motonetista a`24€.
      Ehdottomasti tutki ensin nuo hemin mainitsemat raidetangot. Ne sisemmät nivelet ovat siellä kumin sisällä. Hammastangon vaihto ei ole vaikea homma. Ainut asia joka voi aiheuttaa ongelmia on juurikin sen sisemmän raidetangon nivelen ja hammastangon välinen kierre joka kokemuksen perusteella voi olla aivan saatanan tiukassa.

      Comment

      • kovaluu1
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 299
        • seinäjoki

        #4
        Aloin kans itse miettiin et jos välys on vain toisella puolella oisko vika kuitenkaan hammastangos. pitää käydä auton alla vielä ennen ku ostaa mitään turhaa

        Comment

        • kovaluu1
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 299
          • seinäjoki

          #5
          Asia tarkistettu: kun kääntää ohjausakselista pyörien ollessa suorassa hammastangos on välystä, mutta jos renkaat on vähänkin käännettynä niin välystä ei ole.Raidetangos, alapallonivelis tai missään muuallakaan etupääs ei o välystä. Saa tarjota ehjiä hammastankoja jos jollakin löytyy..Vielä lisäten et tuolla aiemmin olen kirjoittanut et toinen puoli liikkuu mutta ei liiku kumpikaan puoli.

          Comment

          • savannabeige
            Newbiemmer
            • Jan 2007
            • 9
            • Hamina

            #6
            Hammastankoasia kiinnostaisi täälläkin auto on 316 9/92
            Hammmastangon vasemmmasssa päässä poikittaisvälys
            Kuminläpi tunnustellessa tuntuisi raidetangon sisäpään välykseltä.
            Kumin kun avaa ja heiluttelee pyörästä näkyy hammmastangossa poikittaisvälys
            ja kuuluu napsahdus.
            Autosalvan asentaja sanoi että tällaisesta välyksestä ei voisi hylätä
            katsastuksessa.Hammastanko on ehjä niinkauan kun öljyt pysyvät sisällä.
            Ja niinhän siinä sitten kävikin, kahtena vuotena on auto katsastettu tällaisena
            viimesyksynä jotenkin oudontuntuiseksi katsastaja kuitenkin sanoi.
            Välyskohdassa on metallipinnat vastakkain, mitään nailonholkkia ei näy
            niinpitkälle kun sinne tangonsisälle päädystä näkee.
            Joskushan ne öljytkin sieltä tietysti ulos tulevat.
            Onko näihin saatavissa tiiviste ja korjaussarjaa ja jos niin mihin vuosimalleihin.
            Olisiko välyksen poistoon säätömahdollisuutta ja jos niin missä vuosimalleissa
            E 30 hammastangosta on ohjeita ja kuvia foorumilla
            E 36 hammastangosta ei ohjeita oikein löydy.
            Merkkiliike tarjoaa ratkaisuksi uutta osaa,korjaussarjaa ei sieltä ole saatavissa.

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3406
              • Kotka

              #7
              Lainataan vanhaa topiccia. Oon vaihtamassa hammastankoa E36:een. Vaihdan alle käytetyn hammastangon ja käytän siinä kiinni olevia raidetankoja. On pikkasen hankala mitata, onko hammastanko täsmälleen keskiasemassaan. Haittaako, jos lopuksi vain irrotan ratin ja keskitän sen renkaiden mukaan? Eli onko sillä väliä, jos ohjausakseli ja ohjausnivel sattuvat tulemaan vähän eri asentoon, kuin missä ne olivat alunperin?

              EDIT: Kattelin Realoemista ohjausakselin kuvia ja sehän ei ole mitään muuta kuin suora akseli ja muutama ristikkonivel, joten mitä väliä sillä voisi olla, jos sen asento vähän muuttuu.
              Last edited by Skarpa; 06-06-2010, 13:28.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16442
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by Skarpa View Post
                Lainataan vanhaa topiccia. Oon vaihtamassa hammastankoa E36:een. Vaihdan alle käytetyn hammastangon ja käytän siinä kiinni olevia raidetankoja. On pikkasen hankala mitata, onko hammastanko täsmälleen keskiasemassaan. Haittaako, jos lopuksi vain irrotan ratin ja keskitän sen renkaiden mukaan? Eli onko sillä väliä, jos ohjausakseli ja ohjausnivel sattuvat tulemaan vähän eri asentoon, kuin missä ne olivat alunperin?
                Tuolla konstilla voi käydä niin että pyörät kääntyy toiseen suuntaan enemmän, pyörittele tankoa irrallaan niin keskiasento löytyy kyllä. Onko sen ratille lähtevän akselinpätkän ympärillä musta muovisuojus ? Siinä on nuoli ja ohjausvaihteessa samal. Ne kohdakkain niin on keskellä ellei joku ole sitä suojusta liikutellut, ei itsekseen pyöri kovinkaan helposti/yhtään. Jaa niin onkos e36:ssa tuo homma kuten e30 :think

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3406
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Tuolla konstilla voi käydä niin että pyörät kääntyy toiseen suuntaan enemmän, pyörittele tankoa irrallaan niin keskiasento löytyy kyllä. Onko sen ratille lähtevän akselinpätkän ympärillä musta muovisuojus ? Siinä on nuoli ja ohjausvaihteessa samal. Ne kohdakkain niin on keskellä ellei joku ole sitä suojusta liikutellut, ei itsekseen pyöri kovinkaan helposti/yhtään. Jaa niin onkos e36:ssa tuo homma kuten e30 :think
                  Ei kai pyörien kääntymisen pitäisi ongelmaa tuottaa, hammastankohan se on, joka pyörien kääntymistä rajoittaa ja hammastanko raidetankoineen on ollut toimivassa autossa kiinni, joten raidetankojen säädöt eivät voi olla pahasti pielessä. Mutta pitää koittaa löytää se hammastangon keskikohta. Homman pitäisi olla melko samanlainen E30:ssa ja E36:ssa, koska hammastangotkin käyvät ristiin.
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • MikkoJII
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 1807
                    • Lapua

                    #10
                    Nostellaas vanha.

                    Minkälainen homma tämä on? Omassa tihkaisee oikealta puolelta nestettä pihalle ja uusi, käytetty, hammastanko on odotellut jo ainakin 2kk hallilla.

                    Näinkö:
                    1. Ratti keskelle ja rattilukkoon
                    2. Auto/keula ylös
                    3. Raidetangot sisäpäistä auki
                    4. Ohjaustehostimen säiliö ja letkut irti
                    5. Rattiakselin nivel auki
                    6. Hammastanko irti (kaksi pulttia)
                    7. Hilppeiden siirto uuteen hammastankoon
                    8. Uuden hammastangon kiinnitys autoon
                    9. Keskitys?
                    10. Ohjausakselin nivel kiinni
                    11. Ohjaustehostimen säiliö ja letkut kiinni
                    12. Raidetangot kiinni
                    13. Nesteet sisään ja ilmaus
                    14. Suuntaus

                    Tuo keskitys mietityttää miten tuon saa keskelle. Muistaakseni siinä on jotkin kolot siinä hammastangon booreissa. Hammastanko 15km päässä niin ei oikein voi tarkistaa. Mutta joo, vinkit kelpaa :think
                    Last edited by MikkoJII; 16-01-2020, 17:15.
                    E32 750i 11/89

                    Comment

                    • Maili
                      BTCF Member
                      • Aug 2011
                      • 446
                      • E-pohjanmaa

                      #11
                      Vaihdoin tuossa hetki sitten ja kutakuinkin noin se meni. Ainut että otin vain raidetangot uloimmista päistä irti ja otin koko pakettina alas. Oli mukava ruuvipenkissä vaihtaa uuteen tilalle. Ratti lukossa oli ja ennen takaisin laittoa mittailin hammastangon keskikohtaan. Liekö sitten onnea, mutta ratti pysyi suorassa.
                      E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                      Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎