Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328 Tärisee/ravistaa. Ratkaistu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaheli
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 176
    • Satakunta

    e36 328 Tärisee/ravistaa. Ratkaistu?

    Auto: -95 328iM, ajettu n. 220tkm, lukoton perä

    Nyt ois seuraavanlainen ongelma ilmestynyt kyseiseen autoon:

    Tyhjäkäynnillä auto käy ja kukkuu nätisti, ei mitään ongelmaa mutta heti kun paikallaan ja vaihde vapaalla antaa koneelle hiukan kaasua, niin koko auto rupee ravistamaan/tärisemään ja tuntuisi olevan suhteessa kierroslukuun, mitä kovempaa kierrättää sitä "nopeempana" kyseinen ravistaminen/tärinä tuntuu. Kaasusta kun höllää ja kierrokset tippuu, saattaa satunnaisesti ns. ampua/röpöttää.

    Liikkeessä ongelma sitten taas on seuraavanlainen: niin kauan kun kierrokset pysyy 2000 tai alle, ei mitään ongelmaa, auto tuntuu täysin normaalilta. Heti kun kierrokset nousee n. 2200 tai yli niin alkaa tuntumaan persuksissa pientä tärinää ja alkaa kuuluumaan "jyrisevä ääni", mutta heti kun kytkimen polkasee lattiaan niin oireet loppuvat. EI TEE TÄTÄ AINA, jostain syystä kyseinen ongelma ei aina ilmene tai ei ole ainakaan huomattavissa, toisin kuin taas paikallaan ollessa oleva ongelma, mikä tuntuisi tapahtuvan aina.

    Moottoria en syylliseksi usko, perustelut: Käy ja kuulostaa normaalilta, ei ravista tai täristä normaalia enempää (ainakaan mielestäni) kun antaa kaasua. Tehot tuntuu olevan persdynon mukaan kaikki tallella ja kulutus on normaali. Tulpat vaihdettu ja puolat tarkastettu, ei ongelmia havaittu.

    Diagnoosi?: Kaksoismassavauhtipyörä on tullut tiensä päähän? Mitä foorumilta koittanu searchilla ettiä ja lukenu juttuja niin itse veikkaisin kyseistä osaa syylliseksi. Jos se menee vaihtoon niin kannattaako tilalle lyödä ihan orkkis vauhtipyörä vai tulisiko se vaihtaa kiinteäksi? mielipiteitä kaivataan.

    Voiko autolla ajaa ns. päivittäisiä pakollisia ajoja jos se vauhtipyörä on tosiaan mennyt, ja onko ajamisesta jotain haittaa autolla, vai onko kyseessä vain ns. mukavuustekijä?

    Vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan (ehkä myös tarjouksia vauhtipyörästä )

    Edit: Unohtuipa mainita toinenkin "vika", mikä voisi olla liittynyt tähän: Pistettäessä ykköstä silmään tai kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle niin kuuluu aika usein vaimea "tumahdus", jostain auton alta / takaa, mahtaako olla jotenkin liittynyt tähän tärinään vai jokin muu syy?
    Last edited by Kaheli; 30-03-2008, 22:02.

    -95 328iM //M-Sport Bostongrün Metallic
  • goldenm
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 544

    #2
    Kun sammuttaa moottorin niin kuuluuko kolahdus? Myös vialliset moottorin tukikumit saattavat oireilla tärinänä..
    Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

    Comment

    • Kaheli
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 176
      • Satakunta

      #3
      Originally posted by goldenm View Post
      Kun sammuttaa moottorin niin kuuluuko kolahdus? Myös vialliset moottorin tukikumit saattavat oireilla tärinänä..
      En ole ainakaan havainnut mitään kolauksia moottoria sammuttaessa, ja kyllä on korva tarkkana kuunneltu tota laitetta nyt ku on vikatila päällänsä

      -95 328iM //M-Sport Bostongrün Metallic

      Comment

      • M.J.P
        Bimmer Rookie
        • Jan 2007
        • 82

        #4
        Tuohon "tumahdus" ääneen vaihdetta vaihtaessa löytyy juttua tuolta:

        Comment

        • uti
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 195

          #5
          Ravistus

          Loppuuko tai muuttuuko ravistus kytkintä painaessa paikallaan käyttäessä. Voi olla ihan silmälaakerivika.

          Comment

          • Kaheli
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 176
            • Satakunta

            #6
            Originally posted by uti View Post
            Loppuuko tai muuttuuko ravistus kytkintä painaessa paikallaan käyttäessä. Voi olla ihan silmälaakerivika.
            Ei muutu. Kytkimen painaminen paikallaan käytettäessä ei vaikuta mitenkään. Ja liikkeessäkin vain siinä mielessä että kun painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset laskee alle 2000 rpm.

            -95 328iM //M-Sport Bostongrün Metallic

            Comment

            • goldenm
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 544

              #7
              Tämä vika kuulostaa mielenkiintoiselta.. Itse en silti usko vauhtipyörävikaan. Se pitää yleensä hajotessaan kaikenmaailman kolkotuksia..
              Tuo röpötys / putkeen ampuminen vaikuttaisi taas sytytyspuolen vialta. Tämä pitäisi nähdä livenä, niin osaisi ehkä sanoa enemmän..

              Ja varmuuden välttämiseksi vikakoodien luku.. Pistä Kaheli privaa jos tunnet kaipaavasi vikakoodien katselmusta..
              Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

              Comment

              • Kaheli
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 176
                • Satakunta

                #8
                Originally posted by goldenm View Post
                Tämä vika kuulostaa mielenkiintoiselta.. Itse en silti usko vauhtipyörävikaan. Se pitää yleensä hajotessaan kaikenmaailman kolkotuksia..
                Tuo röpötys / putkeen ampuminen vaikuttaisi taas sytytyspuolen vialta. Tämä pitäisi nähdä livenä, niin osaisi ehkä sanoa enemmän..

                Ja varmuuden välttämiseksi vikakoodien luku.. Pistä Kaheli privaa jos tunnet kaipaavasi vikakoodien katselmusta..
                Se sinänsä jännää on juu, että mitään ylimääräsiä "kolkotuksia" ei kuulu. Ja tuota röpötystä/putkeen ampumista se ei tee muuta kuin paikallaan ollessa ja kun nopeasti polkasee kaasua niin että kierrokset nousee äkisti ja laskee taas heti.

                Ja auto on menossa vikakoodien lukuun heti tiistaina jos vaan Auto-Kalliomaan huoltohepulla on aikaa tehä se, ei pyydä paljoa, 10€

                goldenm: tervetuloa vaan katsomaan autoa livenä jos poriin eksyt

                -95 328iM //M-Sport Bostongrün Metallic

                Comment

                • goldenm
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 544

                  #9
                  Auto-Kalliomaan huoltohepulla
                  Koiviston Hannu ymmärtää Bemujen päälle
                  jos poriin eksyt
                  Täällä sitä harhaillaan
                  Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                  Comment

                  • Kaheli
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2007
                    • 176
                    • Satakunta

                    #10
                    Originally posted by goldenm View Post
                    Koiviston Hannu ymmärtää Bemujen päälle

                    Täällä sitä harhaillaan
                    Niin oon kans kuullu, ja hinnatki kohdallaan ku käyny kyseleen

                    Ja tervetuloa vaikka heti katsomaan, kyllä mää kahvit keitän

                    -95 328iM //M-Sport Bostongrün Metallic

                    Comment

                    • Gonzalez
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 2632
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Kaksoismassa kun on paskana niin ei se aina pidä minkäänlaisia kolkotuksia, itsellä oli täysin hiljainen vaikka olikin syypää vapinaan.

                      Vauhtipyörässä on kaksi lohkoa jotka pääsevät liikkumaan toisiinsa nähden:
                      -Jos jouset ovat paskana, tällöin lohkot pääsevät liikkumaan vapaasti ja ilmeisesti näissä tapauksissa kuuluu tuo kolahdus sammutettaessa kun "limput" hakkaavat vapaasti toisiinsa moottorin sammuessa.
                      -Toinen vaihtoehto on tämä joka oli itselläni kyseessä, eli limput olivat jumiutuneet toisiinsa eivätkä liikkuneet lainkaan (jouset solmussa ja lukinneet lohkot toisiinsa??). Pari milliä sain heilahtamaan kun käsivoimin väänsin lohkoja lattiaa vasten ja siihen loppui yhden miehen voimat. Tervettä vauhtipyörää pystyy vielä käsivoimin liikuttamaan ääripäästä toiseen, ja liikeradan ääripäähän tultaessa ei saa kuullua kilahdusta tai tulla äkillistä pysähdystä, vaan kaiken on tapahduttava "pehmeästi".

                      Oma arvaus on että tässä tapauksessa nuo röpötykset ja vapinat eivät liity toisiinsa. Ja tämän vapinan selvityksen kanssa kannattanee lähteä liikkeelle halvimmasta päästä, eli moottorin tukikumeista jotka vaihtaa helposti eivätkä maksa juuri mitään ja toivoa, että vika on niissä.
                      530d GT F07 2010
                      325i E30 Cabriolet 1987

                      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                      Comment

                      • Kaheli
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2007
                        • 176
                        • Satakunta

                        #12
                        Ongelmaa on tullut nyt ihmeteltyä useamman sällin voimin, ja eipä tässä vielä olla hullua hurskaampia

                        Katotaan jos auton saisi huomenna vikakoodien lukuun ja jos se vaikka kertoisi jotain uutta...Toivossa on hyvä elää ja Uskossa hyvä kuolla, sano lapamato

                        -95 328iM //M-Sport Bostongrün Metallic

                        Comment

                        • goldenm
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 544

                          #13
                          ngelmaa on tullut nyt ihmeteltyä useamman sällin voimin, ja eipä tässä vielä olla hullua hurskaampia
                          Jep, ihmeteltyä tuli.. Selailin tuossa myös vanhoja tärinä topicceja ja niissä tuli samoja aiheita vastaan mistä oli juttua..
                          Ehkä se vikakoodien luku kertoo jotain..
                          Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                          Comment

                          • Kaheli
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2007
                            • 176
                            • Satakunta

                            #14
                            Eipä kertonu vikakoodien luku mitään, eli ei löytynyt vikakoodeja.
                            Tukikumin jos tänään vielä tarkistais, ennenko suostuu uskomaan että vauhtipyörä se paskana on

                            -95 328iM //M-Sport Bostongrün Metallic

                            Comment

                            • Kaheli
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2007
                              • 176
                              • Satakunta

                              #15
                              Tukikumit tuli tarkistettua ja niistä ei löytynyt mitään sanomista, joten eipä ollut vika niissäkään.

                              Mutta jotain muuta tuli löydettyä, nimittäin visko missä "klappia". Tästä sitten tottakai rupesimme spekuloimaan että jospa tuo visko mikä pääsee liikkumaan oisi kuluttanut vesipumpun laakerit vituralleen, ja vesipumppu aiheuttaisi värinää koneeseen minkä visko sitten tottakai moninkertaistaisi..

                              Noh, täytyy tutkia lisää ennenkuin alkaa hutkimaan... :think

                              -95 328iM //M-Sport Bostongrün Metallic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎