Announcement

Collapse
No announcement yet.

mikä hajottaa puhaltimen etuvastuksia?E36..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metanolman83
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 249
    • itä suomi

    mikä hajottaa puhaltimen etuvastuksia?E36..

    eli minulta on mennyt jo vuoden sisään 3kpl puhaltimen etuvastuksia. missä vikaa? auto on e36 325 -94 puoliautomaatti ilmatoinnilla eli ei ole se "siili" tyyppinen vastus vaan semmoinen pötkylä.. heh hyvin kuvailtu..eihän nuo tietysti maksa kun 45e kappale mutta ärsyttää se silti.

    ennenkun joku sanoo että itse korjaus ei maksa kun muutaman euron jos vaihtaa sen lämpö vastuksen voin sanoa että kokeiltu on 2 kertaa ja toisella kertaa kesti 2 viikkoa toisella 20min..

    pitäskö vetää joku rautalanka siihen vai mikä avuksi..sitten seuraavaksi saakin varmaan soitella vakuutusmiehelle että auto paloi..
  • Panu.K
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 824
    • Salo

    #2
    Originally posted by metanolman83 View Post
    eli minulta on mennyt jo vuoden sisään 3kpl puhaltimen etuvastuksia. missä vikaa? auto on e36 325 -94 puoliautomaatti ilmatoinnilla eli ei ole se "siili" tyyppinen vastus vaan semmoinen pötkylä.. heh hyvin kuvailtu..eihän nuo tietysti maksa kun 45e kappale mutta ärsyttää se silti.

    ennenkun joku sanoo että itse korjaus ei maksa kun muutaman euron jos vaihtaa sen lämpö vastuksen voin sanoa että kokeiltu on 2 kertaa ja toisella kertaa kesti 2 viikkoa toisella 20min..

    pitäskö vetää joku rautalanka siihen vai mikä avuksi..sitten seuraavaksi saakin varmaan soitella vakuutusmiehelle että auto paloi..
    No ei se rautalanka ainakaan auta asiaa. Jos laitat rautalangan vastuksen tilalle taitaa puhallus koko ajan pyöriä täysillä.Sen enempää e36 tuntematta vastukset yleensä hajoittaa liika kuumeneminen tai se että vastukseen kohdistuu liian suuri teho. kannattaa varmaan tutkia minkälaista jännitettä vatuksille tulee.
    Kulkuvälineet:
    Etsintä käynnissä
    ex BMW:t
    e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
    ex muun merkkiset:
    Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

    Comment

    • mikko_77
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 52

      #3
      puhaltimen moottori kuormittaa vastuksia eli moottori vois olla pikkusen jumissa
      ja vie näin enemmän virtaa

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6935
        • N/A

        #4
        Kannattaa tarkastaa myös ettei liittimessä ole hapettumaa, omassa ainaskin oli koko liitin puoliksi sulanut kun liittimen pinnit olivat niin pahasti hapettuneet ja kontakti oli ollut huono. Tämä siis entisessä E36.

        Comment

        • micza69
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 86
          • Juupajoki

          #5
          vaihda raitisilma suodatin jos ei muu auta.. se oli itselläni vikana...
          e34 525 tdsA kartanomalli
          ex: e36 320ia coupe

          Comment

          • metanolman83
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 249
            • itä suomi

            #6
            Originally posted by micza69 View Post
            vaihda raitisilma suodatin jos ei muu auta.. se oli itselläni vikana...
            voisko tuo muka olla syynä? tarkennatko vähän miten tuo vaikuttaa vastukseen?ei saa tarpeeksi jäähdyttävää ilmaa vai mitä?

            Comment

            • reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

              #7
              Originally posted by metanolman83 View Post
              voisko tuo muka olla syynä? tarkennatko vähän miten tuo vaikuttaa vastukseen?ei saa tarpeeksi jäähdyttävää ilmaa vai mitä?
              No moottori hörppää enemmän virtaa kun on imuvastus kasvanut. Vähän sama kun ajaisit alamäkeen tai ylämäkeen, niin kumpi vie vähemmän bensaa. vai onko eroa nopeuden pysyessä samana?
              ...

              Comment

              • micza69
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 86
                • Juupajoki

                #8
                se etuvastus siis kuumenee enemmän kun moottori joutuu kovemmin tekemään töitä että ilma menee suodattimesta läpi... siitä johtuu myös se että se lämpö sulake kärähtää etuvastuksesta ja puhallin toimii enään vaan 4 asennolla...
                e34 525 tdsA kartanomalli
                ex: e36 320ia coupe

                Comment

                • metanolman83
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 249
                  • itä suomi

                  #9
                  joo kuullostaa ihan järkevältä. ei vaan tuohon aikaan "aamusta" oikein järki juossut..pitää nyt vielä kokeilla huvikseen korjata tuota vaihtamalla se lämpövastus. sen jälkeen siis kunhan ensin vaihdan tuon raitisilma suodattimen..viimeksi vaihdoin sen n. vuosi sitten..eli varmaan jo olisi aika.

                  Comment

                  • micza69
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 86
                    • Juupajoki

                    #10
                    Hyvä se oisi kerran vuoteen vaihtaa... ite korjasin tohon omaan autoon sen etuvastuksen vähän yli 2 vuotta sitten jonka jälkeen myin auton pois ja nyt ostettiin se takasin eikä ole kuulemma tarvinnu vaihtaa että hyvin se toimii ite tehtynäkin...
                    e34 525 tdsA kartanomalli
                    ex: e36 320ia coupe

                    Comment

                    • 360degrees
                      Newbiemmer
                      • Aug 2011
                      • 27
                      • Oulu / Pielavesi

                      #11
                      Miten noita puhaltimen etuvastuksia voi itse korjata? Näytti ainakin se omassa jäärataprokkiksessa oleva etuvastus aika kiinteältä ratkaisulta siinä olevia jäähdytysputkiloita lukuunottamatta. Autossa on automaatti-ilmastointi (kompurat yms purettu pois) eli siihen ei ilmeisesti käy etuvastus kuin vastaavasta automaatti-ilmastoidusta olevasta laitteesta ja tarjontaa käytettynä on vähän jos ollenkaan. Uutena osa on turhan kallis.

                      Jos joku kirjoittaisi step-by-step ohjeet etuvastuksen korjaamisen olisin kiitollinen!

                      Kolvi pysyy kädessä. Myös vaihtoehtoisia ratkaisuja saa antaa.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎