Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 helmojen ruostekorjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hankmo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 174
    • Kaakko

    E36 helmojen ruostekorjaus

    Molemmilta puolilta tuli helmoista sanomista katsastuksessa ja tarkemmin katsellen oikealla etummainen tunkin kohta repsottaa suht pahastikin.

    Nyt kiinnostaisikin tietää, miten noita kannattaisi lähteä korjaamaan? Mitään näyttelypintaa ei tarvitse saada, mutta jos jotenkin siistiksi saisi. Mitä nyt vaihtoehtoja on tullut mietittyä, niin seuraavat on tullut mieleen:

    1) Uudet peltiset helmat (varmaan vaikea tehdä/saada siistiksi?)
    2) Ruosteiden paikkaus, kittaus, hionta jne. (Eih..)
    3) Ruosteiden karkea paikkaus ja maalaus & muoviset / lasikuituiset helmat päälle.

    Minkä näkisitte järkevimmäksi vaihtoehdoksi? En löytänyt aiheesta topicia, mutta jos joku on tällaista projektia tehnyt niin kokemukset kiinnostaa!
  • goldenm
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 544

    #2
    Uutta peltiä kehiin ja siihen asialliset suojaukset päälle..
    Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

    Comment

    • Tatsga
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 436
      • Vantaa

      #3
      Itse tuli touringista korjattua läjään lytätyt nostopaikat(kaikki 4) seuraavasti:

      -Rälläkällä paskaks menneet pellit ehjään peltiin asti irti.
      -Suorasta n.1mm pellistä teki suurin piirtein helman profiilinmuotoisen( 3-5cm yli reiän kokoinen). Peltiä sen verta, että tuli pari senttiä reikien yläpuolelle ja sit alhaalta niin, että sai taitettua helmapokkauksen ympäri.
      -Hitsauksen aloitin pokkauksen ja helman rajasta, niin et parin sentin välein pistettä pitäen uutta peltiä helmaa vasten vaikka ruuvarilla painaen(apuri). Vedin ylös asti kiinni ja sen jälkeen pokkauksen ympäri hitsasin pellin alaosan. Lukko- ja papukaijapihdit sekä pajavasara(pikkanen pallopää) ovat ihan käteviä työkaluja.
      -Sitku o paikallaan muuten hyvin, niin pienentää hitsivälin n.5-10mm.
      -Rälläkän hiomapaprulaikalla hitsipisteistä harjat pois tai niin sileäksi ku itse jaksaa hinkata(ei tarvitse ihan silee olla, koska massa peittää hyvin muodon).
      -Ruostepohjamaalia 2-3 kerrosta päälle. Muista töpötellä saumoihin hyvin ja moneen kertaan maalia, niin että sauma menee maalista tukkoon niin ei ruostu uudestaan.
      -Anna maalin kuivua vaikka viikon verran. Sen jälkeen pese helmat liuottimella ja harjalla, sitten laita vaikka Tectyylin mustaa kiveniskusprayta. Voin taata, että tulee siisti =)

      Nostopaikoista vielä sen verran, että jos on vaan ne "kolot" paikallaan ja ehjinä, niin kannattaa yrittää suoristaa ne ja hitsata pelti kiinni siihen niin, että reikä jää. Itse tein näin, niin pitäis orggistunkin sopia siihen vaikkakaan en orggistunkkia omista...
      E30 "318is 8v" touring

      E30 325cid 5.3 LS-V8

      Comment

      • JD
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1194
        • Espoo

        #4
        Originally posted by hankmo View Post
        Nyt kiinnostaisikin tietää, miten noita kannattaisi lähteä korjaamaan?
        E36 helmassa on niin vahvasti muotoilua, että nopeimmin saa hyvää tulosta hitsaamalla tilalle valmiiksi oikean muotoista peltiä, esimerkiksi kolariautosta leikkaa ehjän helman osan.
        Tai ostaa uuden korjauspellin esim.:

        Motonet:
        KYNNYSKOTELOT/SIVUHELMAT BMW 300-SARJA E36 91--98
        300s E36
        Sivuhelmapelti 4-ovinen vasen 00-60011 89.90 e
        Sivuhelmapelti 4-ovinen oikea 00-60012 89.90 e

        Vasta sitten jos työ epäonnistuu kannattaa E36:n harvinaisen hieno original helma peittää korisarjalla.

        PS. Minulta saa ehjät mustat lasikuituhelmat todella halvalla, tarjoa max 20e ;-)
        En tarkistanut mutta jossakin kuvassa saattaa vilahtaa:
        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

        Comment

        • Juubi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 999

          #5
          Originally posted by Tatsga View Post
          -Suorasta n.1mm pellistä teki suurin piirtein helman profiilinmuotoisen( 3-5cm yli reiän kokoinen). Peltiä sen verta, että tuli pari senttiä reikien yläpuolelle ja sit alhaalta niin, että sai taitettua helmapokkauksen ympäri.
          ...
          -Hitsauksen aloitin pokkauksen ja helman rajasta, niin et parin sentin välein pistettä pitäen uutta peltiä helmaa vasten vaikka ruuvarilla painaen(apuri).
          Jos nyt oikein ymmärsin niin hitsailit vanhan pellin päälle nuo reunat? Tuota virhettä ei sitten kannata mennä tekemään ellei välttämättä halua tehdä samaa remonttia vuodesta toiseen.

          Pellit pitää hitsata kohdakkain, jolloin ei jää hitsauksen polttamia suojaamattomia taskuja kotelon sisään. Hitsi "sauma" pitää saada mahdollisimman yhtenäiseksi, niin ettei reikiä jää. Lopuksi sauma vielä tinataan yli, jotta viimeisetkin hitsihuokoset saadaan tukkoon.

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #6
            Itse hain coupeen nokkakolaroidusta M3:sta helmat. Jalosella leikkasivat irti koteloineen päivineen ja itse sitten askartelin sen pintapellin irti siitä. Paineilmarautasahalla saa aika mukavasti leikeltyä irti. Helman hitsaaminen pohjapuoleltahan on todella helppoa e36:ssa kun siellä ei oo mitään kantteja.

            Comment

            • hankmo
              Bimmer Rookie
              • Jul 2005
              • 174
              • Kaakko

              #7
              Kiitokset neuvoista! Taidanpa siis käydä ostamassa uudet pellit ja alkaa askarrella kun kesäloma alkaa. Tuo maalauspuoli sitten on sellanen juttu mikä vähän aiheuttaa epäröintiä.. Varmaan siitä saa spräyllä ihan kohtuullisen näköisen.

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #8
                Vedät röpömassan alle ja sprayllä maali päälle. Hae kuitenki maalikaupasta kunnon maalia, eikä mitään motoneti korjauspulloja.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎