Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 320-->325/328 tekniikanvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • serjau1
    Newbiemmer
    • Nov 2003
    • 9
    • Vantaa

    E36 320-->325/328 tekniikanvaihto

    Omistan 320i tour -96 ja kaipaisin tietoa 325/328 tekniikan sopivuudesta. Jonkinverran tuota searchia käytin, muttei varsinaista tietoa löytynyt.
    Sopiiko 328 pata 320:sen lootaan, onko 328/325:ssa eri välitykset tms?
    Sopiiko 325 kone 320:sen lootaan?
    Perävälitystä voisi muuttaa vastaamaan 328:n välitystä, meneekö 328:n murikka 320:n kardaaniin/vetareihin?
    Vastaako 320:n jarrut 325/328:n jarruja?
    Iskarit/jouset?
    Kestääkö 320:n kytkin/laatikko?
    Mitenkäs elektroniikka, ajonestot, luiston esto?
    Onko -96 320:ssä pelkkä ASC vai ASC + T?
    Toinen vaihtoehto (kalliimpi, vaikkei niin väliksi...) tietysti turbo/remmi -ahtaminen moottorin muutostöineen päivineen, VTT:n päätömittauksilla.
    Kokemuksia, vinkkejä, tarjotkaa tavaraa.. 3,15 lukkoperää, 328M50 konetta yms.. puhtia pitäis saada, auto hyvä, tekniikka/kori kunnossa, ei viittisi vaihtaa koko autoa...
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #2
    No jos auton vaihtaminen on viitseliäisyydestä kiinni, niin millä lihaksella nuo vaikeammat tehonlisäysoperaatiot on ajateltu tehdä?

    Comment

    • serjau1
      Newbiemmer
      • Nov 2003
      • 9
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by pmv
      No jos auton vaihtaminen on viitseliäisyydestä kiinni, niin millä lihaksella nuo vaikeammat tehonlisäysoperaatiot on ajateltu tehdä?
      en "viitsi" (lue halua) vaihtaa toimivaa, hyvätekniikkaista, hyväkorista autoa tuntemattomaan, tosin voimakkaampaan vastaavaan.
      Kyllä niitä "lihaksia" löytyy, kunhan saisi perustietoa.
      Ainiin, olikos -96 320 koneissa tai muissa 3-- muuttuvapituuksista imusarjaa??
      Kiitokset etukäteen

      Comment

      • Muumi
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1702
        • Rovaniemi

        #4
        On tää kummaa.
        Tälläkin viikolla on joka päivä joku kysynyt tätä samaa asiaa.
        Suosittelen käyttämään hakua.

        E24 635csi

        Comment

        • serjau1
          Newbiemmer
          • Nov 2003
          • 9
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by Muumi
          On tää kummaa.
          Tälläkin viikolla on joka päivä joku kysynyt tätä samaa asiaa.
          Suosittelen käyttämään hakua.

          Tällä viikolla, eikä muillakaan lähiviikolla ole ollut tarpeeksi mun tapaukseen liittyvää tietoa. Selailin viestejä aika helvetikseen...Jos ei tietoa ole tai ei osaa tarjota linkkivinkkiä, miksi vaivautua edes kirjoittelemaan avutonta vastausta...
          Anyway... auto on E36 320 M50B20, onko vaihdelaatikko jossain E36 325:ssa sama, perä näyttäisi olevan hieman tuhdimpi laakeroinneiltaan, kardaani saattaa olla 19mm lyhempi 320:ssa, vetarit ovat paksummat 325? näitä tietoja urkin sieltä olikosenyt ETK:n webbihausta, valmistusvuodet saattavat kuitenkin aiheuttaa ylläreitä.
          Antakaahan, hyvät ihmiset edes jotain tietoa, kun intoa vielä riittää asiallisen kärryn asialliseen laittamiseen...

          Comment

          • Bullitt
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 2786
            • Turku

            #6
            Originally posted by serjau1
            Originally posted by pmv
            No jos auton vaihtaminen on viitseliäisyydestä kiinni, niin millä lihaksella nuo vaikeammat tehonlisäysoperaatiot on ajateltu tehdä?
            en "viitsi" (lue halua) vaihtaa , hyväkorista autoa tuntemattomaan, tosin voimakkaampaan vastaavaan.
            Kyllä niitä "lihaksia" löytyy, kunhan saisi perustietoa.
            Ainiin, olikos -96 320 koneissa tai muissa 3-- muuttuvapituuksista imusarjaa??
            Kiitokset etukäteen
            No miten sä sitten luulet tuntevasi sen tekniikan, minkä ehkä joskus aiot tuohon autoosi asentaa? Ehkä autosi ei enää sen ropeltamisen jälkeen olekkaan "toimivaa, hyvätekniikkaista"...

            Kun autosi kerran on niin hyvä, niin ihan järjetöntähän sitä on ruveta uudestaan rakentamaan.

            Jos taas kaipaat tehoa, mutta et halua luopua tuosta moposta, niin osta sille kaveriksi joku tehomalli, ja tuneta sitä vielä lisää.

            Jos kuitenkin lähdet etsimään sitä 2,8-litraista konetta, niin se on M52B28. M50 koneet on joko 2,0 tai 2,5-litraisia.

            Muuttuvapituuksisia imusarjoja noissa moottoreissa ei ole.


            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Niin ja muistetaan lähteä siitä että selvitetään elektroniikan/ajoneston sopivuus uuteen tekniikkaan. Käytännössä on niin että mikäli vaihto tehdään eri moottorityyppiin, alkaa "projekti" liikkua mahdottoman/ehdottomasti kannattamattoman rajamailla. Tämän ikäisessä autossa voi homma yleensäkkään vielä juuri ja juuri onnistua, mutta uudemmissa se on jo käytännässä mahdota. Omasta mielestäni "projektissa" ei ole järjen häivääkään.

              Comment

              • serjau1
                Newbiemmer
                • Nov 2003
                • 9
                • Vantaa

                #8
                okei, kiitosta infosta... on vaan semmonen juttu, että paljonkohan tuosta -96 320 touringista saa myytäessä, kilsoja vaivaiset 136000km, varusteita ei ole käytännössä ollenkaan (varashäly, perseenlämm ja koukku, bägit molemmin puolin) vaikka alusta on madall. ja uudehkoa, vaikka jarrut ovat uudet, pellit tietysti ehjät, eipä tuosta taida silti paljoakaan saada. Käyttöarvoa riittää taas ihan eri mitalla, joten eikö luulisi yhden läpikäydyn M50B25 koneen olevan kohtuu investointi (+ehkä kard/perä/vetarit joutuu vaihtamaan)? saahan sen vanhan mopopannun joko myytyä (ehkä) tai varalle. Uudempi auto menettää niin vitusti arvoa, tämänkin auton rahallinen arvonmenetys on pientä tekn. investointiin...vai onko..luulisi...
                montakohan euroa tuommonen M50B25 käytetty purkukone tms mahtaa kustantaa kai noita jostain trokataan??
                Eikö tällaista tekniikanvaihtoa ole sitten juuri tehty?

                Comment

                • Anselmo H
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 936
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by serjau1
                  okei, kiitosta infosta... on vaan semmonen juttu, että paljonkohan tuosta -96 320 touringista saa myytäessä, kilsoja vaivaiset 136000km, varusteita ei ole käytännössä ollenkaan (varashäly, perseenlämm ja koukku, bägit molemmin puolin) vaikka alusta on madall. ja uudehkoa, vaikka jarrut ovat uudet, pellit tietysti ehjät, eipä tuosta taida silti paljoakaan saada. Käyttöarvoa riittää taas ihan eri mitalla, joten eikö luulisi yhden läpikäydyn M50B25 koneen olevan kohtuu investointi (+ehkä kard/perä/vetarit joutuu vaihtamaan)? saahan sen vanhan mopopannun joko myytyä (ehkä) tai varalle. Uudempi auto menettää niin vitusti arvoa, tämänkin auton rahallinen arvonmenetys on pientä tekn. investointiin...vai onko..luulisi...
                  montakohan euroa tuommonen M50B25 käytetty purkukone tms mahtaa kustantaa kai noita jostain trokataan??
                  Eikö tällaista tekniikanvaihtoa ole sitten juuri tehty?
                  Eiköhän tuo realistinen hintataso selviä muualtakin kuin täältä; nettiauto, kepö, autoliikkeet...

                  Varmana voin luvata että autosi arvo sukeltaa ryhävalaan lailla kun teet siihen tekniikanvaihdon. Eikä siitä jäljelle jäävästä tekniikkasilpusta kuitenkaan pääse eroon sutjakasti, ainakaan käypään hintaan.

                  Onko nyt todellakin niin, että tuon myynti sellaisenaan ja toivotun auton hankinta ihan tehtaan tekemänä ei vain kertakaikkiaan käy?? Ainakaan rahasta tuo ei voi olla kiinni, sillä tv-puuhastelu vie ainakin samanlaisen kasan valuuttaa kuin koko auton vaihto +riesa, +arvolasku.

                  Samaa mieltä Bullitin kanssa: Jos on pakko saada rakentaa, niin toinen (vanhempi) auto kaveriksi ja sen kanssa sitten opettelemaan.
                  F11 523iA Touring
                  E93 325i cabrio
                  Triumph Daytona 955i

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Jos moottorityyppi/vuosimalli/sylinterilukumäärä pysyy samana, voi projekti onnistuakkin niin teknisesti kuin ehkä rahallisestikkin. Kaikissa muissa tapauksissa törmätään niin suuriin muutoskokonaisuuksiin että homma ei käytännössä onnistu. Tätä ei nyt vaan millään tajuta näiden ns.nykykoneiden kyseessä ollessa. Näitä ei enään vaihdella vain puolanjohtoa pidentämällä ja pakoputken lähtöä modifioimalla, vaan muutos vaatii mm.koko auton sähköjärjestelmän muuttamista. Samalla vaihtuu 25-35% alustan osista koska kaikki muuttuu heti moottoritilavuuden/tyypin muuttuessa. Itse pidän näiden tekniikkavaihtojen mielekkäänä "nyrkkisääntörajana"vm.-90 ja vanhemmat. Tämän jälkeen otettiin käyttöön alustanumerokohtaiset sähköt, ajonestot, teho/vääntömomentti alustakokonaisuudet jne. Eli kun moottorin teho/ja tai kuutiotilavuus muuttuu muutaman prosentin muuttuu kaikki toiminnallinen autossa. Vain raakakorit on enään yhteneväisiä. Siinä tapauksessa että moottorin fyysinen ulkomuoto/asu pysyy kuutiotilavuuden kasvusta huolimatta identtisenä, on tekniikkavaihto mahdollinen ja joissain tapauksissa ehkä jopa taloudellisesti mielekäs(esim.e39/520-523-528). Takniikkavaihdolla ei saa nykyään kuitenkaan missään tapauksessa sijoittamiaan euroja pois, mutta jos auton käyttöarvo omistajalleen nousee sen verran että vaihtoa isompaan ei tarvitse tehdä/maksaa erotusta, voi homma olla edes jossain määrin perusteltavissa.

                    Comment

                    • serjau1
                      Newbiemmer
                      • Nov 2003
                      • 9
                      • Vantaa

                      #11
                      okei, tässäpä tuli käypää tietoa, kiitokset asiallisille vastauksille ja vastaajille. katsotaanpa sitten mitä kärrylle tehdään.
                      Niin ja eihän tätä keskustelua tarvitse tähän jättää....

                      Comment

                      • Henry
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 744
                        • Kannus

                        #12
                        E36 en tiedä,mutta ku tein tekniikanvaihdon E34 520/535:seksi jouduin vaihtamaan KOKO JOHTOSARJAN, että sain kaikki vempeleet toimimaan.
                        Mercedes-Benz cls 350
                        530DA E60
                        Ex:
                        Audi A6 2.7 biturbo quattro
                        523IA E39
                        520 E34 2Kpl
                        535 E34

                        Comment

                        • serjau1
                          Newbiemmer
                          • Nov 2003
                          • 9
                          • Vantaa

                          #13
                          Hieman ohi aiheen (tai sitten ei). ETK:n webbiversiossa http://rust.mine.nu/bmw/ saan -96 E36:n touringin moottoriksi M52. Eikös 320/325 pitänyt olla M50? liekö hakusivustolla virhe? Hain varaosalistauksen valmistenumeron perusteella. Sedanin voi kuitenkin valita M50 tai M52. Mitenkä olisi??

                          Comment

                          • pmv
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 2032
                            • tornio

                            #14
                            Näemmä hokasit itsekkin, mitä tuossa aikaisemminkin ihmettelin. E36 touringeissa on kaikissa tuo alumiinilohkoinen M52, sehän tuli vasta 1995 markkinoille. M50:ä on ollut 91-94 käytössä. E36 korista 325i touringia ei ole koskaan ollutkaan, joten melkoinen sekasikiö tuosta tulisi.

                            Käytännössä vaihtoehdot ovat siis M52B25(323i) tai M52B28, jotka ovat varmasti romarilta löydettäessä selvästi M50:isiä hinnakkaampia.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎