Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 rallatus KIIRE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aazu
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 182

    e36 rallatus KIIRE

    Mikä voi olla, kun vaikka paikallaan painaa kaasua, niin kuuluu moottorista "rallatusta"? Selvimmin ääni kuuluu korkeilla kierroksilla, noin 4000 yläpuolella.Uskon tämän kuuluvan venttiileistä. Voisko öljypumppu olla tullut tiensä päähän? Miten tarkistan toimiiko öljypumppu, ja kuinka paljon sellainen yleensä kestää kilometrejä?

    Kiitos.

    Ps. Haku ei toiminut.
  • leijo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 54

    #2
    mikä mylly?

    Comment

    • K.S.
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 649
      • Espoo

      #3
      Kutosissa voi jakoketju rallattaa enemmän ajetuissa vehkeissä, tai sitten vanos. Jos jakoketju rallattaa en ajaisi metriäkään, ennenkuin kiristimet on vaihdettu.

      Comment

      • Aazu
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 182

        #4
        Motti siis M50B25. Vanosta ei ole. Miten saan tarkastettua, onko jakoketju löysä? Entä miten vaikea on tuo kiristimien vaihto? Kiitos.

        Comment

        • Aazu
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 182

          #5
          Autolla ajettu mittarin mukaan 220tkm. Ja auton vuosimallu -91. Prkl kun päätti nyt levitä kun olen 500 km päässä kotoa.

          Edit: Eli äsken kävin kuuntelemassa korvakuulolla. Kyllä se siitä jakohihasta taitaa tulla. Eikös jakohihna ole siinä moottorin päässä metallisen suojan alla? Miten pystyn tarkistamaan onko jakohihna löysä? Ja mahtaako mistään Kuopion suunnalta saada sunnuntaisin noita kiristimiä?

          Auttakaa miestä hädässä.
          Last edited by Aazu; 11-05-2008, 11:43.

          Comment

          • K.S.
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 649
            • Espoo

            #6
            Pääketjun kiristin on tosi helppo vaihtaa, ei tarvi aukoa mitään, jakokopan kyljestä tämä mötikkä irti ja uusi tilalle. Toisioketjun kiristimen vaihto taasen hiukka hankalampaa, ja kuinka ollakkaan yleensä se toisioketjun kiristin löystyy.

            tosta varmaan vähän apua:
            http://www.pelicanparts.com/BMW/tech...aft-Timing.htm

            löysällä oleva toisioketju näyttää tolta

            Eihän nyt kumminkaan ole kyseessä semmonen raksutus, joka taasen tulee luultavasti hydraulinostimista? se on taasen lähestulkoon ominaisuus. Jokin apulaitekkin voi tosin rohista,tai apulaitehihnan rullat. Jakoketju ei noilla kilometreillä pitäisi korkata, mutta laturista tai vesipumpusta voi hyvinkin olla laakerit entiset.
            Last edited by K.S.; 11-05-2008, 12:04.

            Comment

            • Aazu
              Bimmer Rookie
              • Jun 2007
              • 182

              #7
              Kiitos!

              Joo eli ei ole ihan tämä perus nostimien raksutus. Tai itse kyseisellä autolla 20tkm ajaneena huomasin, että eilen ilmennyt ääni on aivan erilainen kuin ennen.

              Miten tuon pääketjun väljyyden saa selville, vai huomaako sen paremmin kiristimestä jos sen ottaa irti?

              Voisi tuon auton tietenkin tohon lähimpään huoltoon ajaa ja kysyä heiltä mielipidettä, mistä ääni tulee. Vai uskaltaako tuolla ajaa yhtään?

              Voiko tuon jakoketjun väljyyden ylipäätään korivilla kuulla? Äsken kun kaveri piti kierroksia noin 1500 rpm, kuuluin jakoketjun kohdalta sellainen hurina tai sellainen. Vaikea selittää. Millaista ääntä tuo normaalisti pitää?
              Last edited by Aazu; 11-05-2008, 12:12.

              Comment

              • K.S.
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 649
                • Espoo

                #8
                Melkeen veikkaan että tulee vesipumpusta, tai apulaitehihnan rullasta, eikä niinkään jakoketjusta. Ymmärtääkseni jakoketjun rallatus alkaa pikkuhiljaa.

                Kaipa sitä rauhallisesti voi siirtää, pitää kierrokset matalina.
                Paha kumminkaan sanoa kuulematta.
                Mitään vastuuta omista puheistani en ota.

                Koittakaa ottaa se apulaitehihna irti, ja kuunnelkaa käyntiä sitten. Se sulkisi monta vaihtoehtoa pois.
                Last edited by K.S.; 11-05-2008, 12:20.

                Comment

                • Aazu
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 182

                  #9
                  Hmm mikäs on apulaitteiden hihna?

                  Jaa siis tarkoitat tuota hihnaa mikä tuossa koneen edessä on ?
                  Last edited by Aazu; 11-05-2008, 13:14.

                  Comment

                  • marko.m
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2007
                    • 333
                    • Keminmaa

                    #10
                    Minulla kuuluu m50b25 koneesta semmonen rohahdus kun nostaa kierroksen 3000-4000rpm ja löysää. tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla kuulu. Vasta kun löysää kierrokset. Ääni ei kuulu konehuonetta kauemmas. en ole tarkemmin kuunnellut mistä kuuluu mutta mahtaa olla se jakoketju joka on vähän löysällä? Olen kuullut että asiasta kannattaa huolestua vasta kun tyhjäkäynnillä kuuluu semmosta sirkutusta.
                    316i e46 -04.
                    Ex. 525i e34 -91

                    Comment

                    • Aazu
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 182

                      #11
                      Originally posted by marko.m View Post
                      Minulla kuuluu m50b25 koneesta semmonen rohahdus kun nostaa kierroksen 3000-4000rpm ja löysää. tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla kuulu. Vasta kun löysää kierrokset. Ääni ei kuulu konehuonetta kauemmas. en ole tarkemmin kuunnellut mistä kuuluu mutta mahtaa olla se jakoketju joka on vähän löysällä? Olen kuullut että asiasta kannattaa huolestua vasta kun tyhjäkäynnillä kuuluu semmosta sirkutusta.
                      TÄYSIN SAMA JUTTU!

                      Eli itsellä ei kanssa kierroksilla kuulu, vaan sitten kun löysää. Tyhjäkäynti ei pidä myöskään mitään ääntä, ja jossai 2000 rpm ei myöskään mitään merkittävää kuulu. Itse kuulen äänen parhaiten kun istun kuskinpaikalla ovet kiinni.

                      Eli jos jakoketjun ääni ei kuulu tyhjäkäynnillä, niin uskaltaako sillä ajaa? Onko turhaa riskeeraamista lähteä ajamaan Kuopiosta Turkuun rauhallista satasen vauhtia?

                      Comment

                      • marko.m
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2007
                        • 333
                        • Keminmaa

                        #12
                        Originally posted by Aazu View Post
                        TÄYSIN SAMA JUTTU!

                        Eli itsellä ei kanssa kierroksilla kuulu, vaan sitten kun löysää. Tyhjäkäynti ei pidä myöskään mitään ääntä, ja jossai 2000 rpm ei myöskään mitään merkittävää kuulu. Itse kuulen äänen parhaiten kun istun kuskinpaikalla ovet kiinni.

                        Eli jos jakoketjun ääni ei kuulu tyhjäkäynnillä, niin uskaltaako sillä ajaa? Onko turhaa riskeeraamista lähteä ajamaan Kuopiosta Turkuun rauhallista satasen vauhtia?
                        Olen minä ainakin ajanut jo yli 20tkm tuon kans eikä ole mennyt miksikään. Kuuluuko ääni voimakkaasti sisälle? Minulla ei kuulu sisälle, ainakaan selvästi. Olen myös nähnyt toisen m50b25 (vanos) missä rohahti täysin samoin. Itselläni on 268tkm ajettu ei vanos.
                        Kyllä minä uskon jos ei ääni kuulu tasaisilla kierroksilla niin uskaltaa ajaa. Oletko kuunnellut konehuoneesta ääntä?
                        Last edited by marko.m; 11-05-2008, 14:57.
                        316i e46 -04.
                        Ex. 525i e34 -91

                        Comment

                        • Aazu
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 182

                          #13
                          Juu eli Turkuun asti päästiin. Hyvin meni matka ilman ylimääräisiä ääniä.

                          Ei kuulu tasakaasulla, vaan silloin kun höllää kaasusta. Sisälle ääni lähinnä kuuluu, sillä jos moottoritilassa kuuntelee niin muut äänet peittävät rahinan aikalailla.

                          Mistäs päin noita kiristimiä kannattaisi lähteä kyselemään? Motonetissä ainakin näyttää saldoksi 0? Metro autosta kiskuri hinnoilla vaan?

                          Edit: Ja kiitos kaikille tuhannesti avusta. Hienoa että foorumi toimii.
                          Last edited by Aazu; 11-05-2008, 21:57.

                          Comment

                          • quisma
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 385
                            • Toijala

                            #14
                            Ite lähtisin veikkaileen apulaitehihnan(laturin remmi) kiristinrullia ja/tai viskon laakeria. Äskettäin purkamassani koneessa oli ylimääräsiä rohinoita ja rahinoita ja nyt tiedän, että äänet tuli varmasti niistä. Huonokuntoiset laakerit tuntee jo kädellä. Kone siis m50b25 ja kilometrejä ilmeisesti 255tkm.
                            e46 325ci cabrio m-sport2

                            Ex: e46 320da touring -04
                            e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
                            e39 528ia -96
                            e34 525i -92
                            e30 320i touring -88
                            e36 328i coupe -97
                            e36 325i -91

                            Comment

                            • Aazu
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 182

                              #15
                              Eli ottaa sen suurimman remmin irti mikä menee moottorin päässä? Tämän jälkeen kokeilee käsillä heiluttaa ja pyörittää kaikkia laakereita jonka läpi remmi menee? Ja ellei väljää tunnu niin sen jälkeen kokeilee viellä startata auton ja antaa kaasua ja kuunnella kuuluuko ääni?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎