Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 tärinä osien vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bman
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 222
    • Mikkeli

    E36 tärinä osien vaihdon jälkeen

    Niin elikkästä, kyseinen auto siis E36 325 -93, vasemman puolen ulompi alapallonivel oli todella väljä, vaihdoin uuden tilalle. Samalla vaihdoin uudet koiranluut eteen, myös tukivarsien takimmaiset puslat vaihdoin uusiin, M3 mallisiin keskellä olevalla reijällä, ovat normaaleja jäykemmät mutta eivät silti umpikumiset. Myös oikeanpuolen raidetangon sisäpää oli väljä ja vaihdoin koko tangon uuteen. Alunperin auto jonkun verran tempoli urista minne sattuu ja vetelikin.

    Noh osat vaihdettu ja kappas nyt rupesi tärisyttämään rattia yli satasen vauhdeissa, tärinää, tavallaan jumputusmaista, jonka taajuus vain kasvaa kun nopeus nousee, todella epämiellyttävää. Ennestään ei tärisyttänyt. Renkaat juuri tasapainotettu. Vanteissa keskitysrenkaat. Rengastuksena toimii Nankang NS2 225/45-17" ja suuntauksetkin tehty, etupäänkin osalta camberit säädetty niin että renkaat lähes pystyssä ja casterit myös kohdallaan. Mutta vielä vaan saa kammeta ratista vastaan urissa ja tosiaan tuo tärinä.

    Missähän mahtaa olla vika? Vinkkejä kehään... Kun kaikki paikat on käyty jo 100x läpi eikä missään ole väljää. Voiko johtua pelkästään nuista M3 mallisista puslista? Tuskinpa se oikea M3 tärisee nuilla puslilla...
  • Laakeri
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 983
    • Rovaniemi

    #2
    Omassa on M3 ylätukilaakerit, fk:n korkeussäädettävät tolpat, powerflex vakaajan puslat ja epäkeskomalliset tukivarren puslat (ei jousta sitäkään mitä m3) ja mulla kyllä täristää rattia kanssa, tosin pelkään johtuvan kieroista vanteista. Kulmat säädetty, ainoa mikä ei mee toleransseihin on caster, johtuen muutetuista osista (caster vastaa m3:sen arvoa) Tosin tärinät loppuu kokonaan 200vauhdissa jolloin ei kyllä mihinkään venkoilekkaan. Pikkusen tuntuu välistä haukkaavan jossain lain sallimissa vauhdeissa, ja tosiaan täristää sillon.

    Niin ja alla 9x16 et15 vanteet päällä 215/40R16 kitkat
    E34 S38B38
    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
    2gen RAM 5.9 cummins

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8257
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      itsellä kävi seiskan kanssa ihan samalla tavalla kun vaihdoin alatukivarsien puslat uretaanisiin.. ei oo vielä selvitetty mitään mutta epäilys on että etupyörissä olis pystyheittoa/epätasapainoa mutta kuitenkin niin vähän että tärinä olis hukkunut vanhaan väljään ja hajonneeseen puslaan. tärinä ilmenee nopeuksilla >120km/h
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • bman
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 222
        • Mikkeli

        #4
        No joo..päätinpä tuossa vielä paneutua lisää tuohon ongelmaan...auton keula ilmaan ja renkaita pyöritellen näkee jo silmin että niissä on pystyheittoa, pitkällä työntömitalla mitattatuna molempien vanteiden sisälaidoissa on heittoa..toisessa about 1-1,5mm luokkaa. Tiedä sitten onko itse kumeissa mitään vikaa. Eli nyt entistä jämäkemmät puslat eivät annakkaan anteeksi tuota heittoa ja ilmenee tärinänä rattiin.

        Kokeilin myös yhtiä vanhoja 195/65-15" renkaita ja lähes kaikki tärinä hävisi, mutta ei 100%, eli vika näemmä vanteissa/renkaissa.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16418
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by Laakeri View Post
          Omassa on M3 ylätukilaakerit, fk:n korkeussäädettävät tolpat, powerflex vakaajan puslat ja epäkeskomalliset tukivarren puslat (ei jousta sitäkään mitä m3) ja mulla kyllä täristää rattia kanssa, tosin pelkään johtuvan kieroista vanteista. Kulmat säädetty, ainoa mikä ei mee toleransseihin on caster, johtuen muutetuista osista (caster vastaa m3:sen arvoa) Tosin tärinät loppuu kokonaan 200vauhdissa jolloin ei kyllä mihinkään venkoilekkaan. Pikkusen tuntuu välistä haukkaavan jossain lain sallimissa vauhdeissa, ja tosiaan täristää sillon.

          Niin ja alla 9x16 et15 vanteet päällä 215/40R16 kitkat
          Onko tämä rengaskoko e36:ssa ?

          Comment

          • bman
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 222
            • Mikkeli

            #6
            Vieläpä tuli kokeiltua nuita 225/45-17" niin että takarenkaat eteen ja etuset taakse, ei juurikaan minkäänlaista apua, mutta eipä ne eturenkaat pistäny takapäätä värisemään niin että tuntisi sen persiissään. Auton ollessa ilmassa näkee kyllä että renkaissa on pystyheittoa, nankurakankura gummit tais pettää sittenkin... :/

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎