e36 ja takapyörän laakerin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #16
    Originally posted by tonmppa View Post
    osaapa olla mielenkiintonen homma tämä laakerin vaihto. ite aloin sitä tekemään, ja tosi työläältä vaikuttaa. joka ikinen pultti on niin umpi ruosteessa että joko ne menee poikki tai sitten niitä ei saa auki, ja ne pitää vain "tuhota" jotenki siihen paikkaan.
    btw , oli tarkotuksena samalla vaihtaa alatukivarsien sisemmät puslat ni niitä kait ei saa vaihdettua jos perä on paikoillaan ? tai ainakaan omastani en saanu sitä pulttia pois kokonaan ku ei mahu tulemaan :think
    Joutuu laskemaan/nostamaan perää vähän, ei tarvi ottaa kokonaan pois.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • tonmppa
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2009
      • 276
      • nurmijärvi

      #17
      Originally posted by JJT View Post
      Joutuu laskemaan/nostamaan perää vähän, ei tarvi ottaa kokonaan pois.

      Comment

      • Bimmer_Henu
        Newbiemmer
        • May 2010
        • 22
        • Helsinki

        #18
        laakeri vaihdettu

        Itse tossa vaihdettiin oman e36 325 takapyörän laakeri. Homma meinas kaatua jo siihen 30mm vetoakselin pään pultin avaamiseen. Oli todella ruostunut ja ei olisi ilman hitsipillillä lämmittämistä auennut. Vanha laakerihan oli ihan muussina sisällä, ja oli aika vaikea saada pois sieltä. vanhan laakerin ulkokehään hitsattiin pultti josta sitä pääsi vetämään. Sitten taas lämpöä ja vetoa ja väkivaltaa niin irtosihan se lopulta. Ei silti ole mikään ihan helppo homma, varmaan viitisen tuntia sitä pyöriteltiin yhteensä.

        Uusi laakerihan on myös tiukka kun......joten aika hankalaa senkin asentaminen oli ilman prässiä, kun sitä ei saa hakata ettei hajota uutta laakeria.

        Auton melutaso laski melkoisesti laakerin vaihdon jälkeen.
        e39 520i
        ex: e36 325i

        Suzuki Bandit
        Toyota Soarer twin turbo

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16553
          • Asikkala

          #19
          Originally posted by Bimmer_Henu View Post
          pultin avaamiseen
          Se on mutteri...

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #20
            Originally posted by Bimmer_Henu View Post
            Uusi laakerihan on myös tiukka kun......joten aika hankalaa senkin asentaminen oli ilman prässiä, kun sitä ei saa hakata ettei hajota uutta laakeria.
            Et kokeillut Kylmä/kuuma yhdistelmällä ?
            Aprilia RSV4

            Comment

            • Nuke
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 1266
              • Janakkala

              #21
              ei mitään..........
              Last edited by Nuke; 10-09-2011, 17:59.
              E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

              Comment

              • Jylyppy
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2010
                • 487
                • kuusamo

                #22
                Yhenlaine tapa ois seuraava:

                Napamutteri auki, jarrusatula irti ja roikkumaan esim jousesta jekkulangalla. Jarrulevy irti. Vetoakselin pultit auki peränlaipasta, pari pitkää jatkoa, mutterimopo on pop. Lyö vasaralla hylsy kunnolla torksi pultin kantaan ettei sorvaa. Sitten kallistuksen vakaaja irti korista, pyöräytä sitä alemmas. Sitten pakoputken takapätkä kokonaan alas, tai sitten löysää kannakkeista keskeltä ja väännä sitä alas. Helpompi jos ottaa takapätkän kokonaan pois tieltä. Sitten vetoakseli pois. Liukuvasaralla esim. napa irti. Sokka pois. Sitten ois hyvä olla esim. bilteman pyöränlaakerin vaihtosarja(toimiva, eikä oo älyttömän hintanen, olikohan 89€). Sieltä sopivat lätkä ja kuppi ja mopolla kiskoen vanha laakeri pois, voi antaa vasaralla vähän alkuvaihtua, jos tuntuu että on tiukassa. Sitten laakeripesän puhdistus kunnolla, ettei jää hiekkaa tms väliin ja uusi laakeri huulille. Kannattaa ehkä kolistella vasaralla ulkokehälle laakeri alulle, että lähtee suoraan varmasti menemään. Ja pitää samalla toisella kädellä laakerin sisäkehästä kiinni, ettei se leviä.

                Sitten vaan vanhalla laakerilla painaen uusi laakeri paikalleen. Vasaralla kannattaa tässäkin välissä aina välissä kopsutella. Kun laakeri on varmasti pohjassa, sokka paikalleen. Ja sitten napa takaisin. Sopiva lätkä joka vastaa vain laakerin SISÄKEHÄÄN kun napaa painaa paikalleen.

                Ja vanha laakerinkooli lähtee navasta, esim sipasemalla siihen laikalla viilto ja lyömälle se lekalla ja tampilla sitten halki. Jos ei ole semmosta laakerikoolin irrotustyökalua saatavilla.

                Tällä menetelmällä ainakin säästää koko navan irrotusjumpan/katkenneet pultit puslissa yms.
                Honda accord 2.4 -08
                Suzuki gsx-r 1000 -03

                Comment

                Working...
                X