Originally posted by tonmppa
View Post
e36 ja takapyörän laakerin vaihto
Collapse
X
-
-
laakeri vaihdettu
Itse tossa vaihdettiin oman e36 325 takapyörän laakeri. Homma meinas kaatua jo siihen 30mm vetoakselin pään pultin avaamiseen. Oli todella ruostunut ja ei olisi ilman hitsipillillä lämmittämistä auennut. Vanha laakerihan oli ihan muussina sisällä, ja oli aika vaikea saada pois sieltä. vanhan laakerin ulkokehään hitsattiin pultti josta sitä pääsi vetämään. Sitten taas lämpöä ja vetoa ja väkivaltaa niin irtosihan se lopulta. Ei silti ole mikään ihan helppo homma, varmaan viitisen tuntia sitä pyöriteltiin yhteensä.
Uusi laakerihan on myös tiukka kun......joten aika hankalaa senkin asentaminen oli ilman prässiä, kun sitä ei saa hakata ettei hajota uutta laakeria.
Auton melutaso laski melkoisesti laakerin vaihdon jälkeen.e39 520i
ex: e36 325i
Suzuki Bandit
Toyota Soarer twin turbo
Comment
-
-
Yhenlaine tapa ois seuraava:
Napamutteri auki, jarrusatula irti ja roikkumaan esim jousesta jekkulangalla. Jarrulevy irti. Vetoakselin pultit auki peränlaipasta, pari pitkää jatkoa, mutterimopo on pop. Lyö vasaralla hylsy kunnolla torksi pultin kantaan ettei sorvaa. Sitten kallistuksen vakaaja irti korista, pyöräytä sitä alemmas. Sitten pakoputken takapätkä kokonaan alas, tai sitten löysää kannakkeista keskeltä ja väännä sitä alas. Helpompi jos ottaa takapätkän kokonaan pois tieltä. Sitten vetoakseli pois. Liukuvasaralla esim. napa irti. Sokka pois. Sitten ois hyvä olla esim. bilteman pyöränlaakerin vaihtosarja(toimiva, eikä oo älyttömän hintanen, olikohan 89€). Sieltä sopivat lätkä ja kuppi ja mopolla kiskoen vanha laakeri pois, voi antaa vasaralla vähän alkuvaihtua, jos tuntuu että on tiukassa. Sitten laakeripesän puhdistus kunnolla, ettei jää hiekkaa tms väliin ja uusi laakeri huulille. Kannattaa ehkä kolistella vasaralla ulkokehälle laakeri alulle, että lähtee suoraan varmasti menemään. Ja pitää samalla toisella kädellä laakerin sisäkehästä kiinni, ettei se leviä.
Sitten vaan vanhalla laakerilla painaen uusi laakeri paikalleen. Vasaralla kannattaa tässäkin välissä aina välissä kopsutella. Kun laakeri on varmasti pohjassa, sokka paikalleen. Ja sitten napa takaisin. Sopiva lätkä joka vastaa vain laakerin SISÄKEHÄÄN kun napaa painaa paikalleen.
Ja vanha laakerinkooli lähtee navasta, esim sipasemalla siihen laikalla viilto ja lyömälle se lekalla ja tampilla sitten halki. Jos ei ole semmosta laakerikoolin irrotustyökalua saatavilla.
Tällä menetelmällä ainakin säästää koko navan irrotusjumpan/katkenneet pultit puslissa yms.Honda accord 2.4 -08
Suzuki gsx-r 1000 -03
Comment
-
Comment