Eli kävin tässä taannoin katsomassa 91 vuoden 325 BMW:tä ja edellisestä auton ostostani viisastuneena päätin käyttää sitä ennen mahdollista ostoa katsastusaseman vaihtotarkastuksessa.
Auto oli suht hyvässä kunnossa eli koiranluussa ja alatukivarren helassa vaan väljää ja jarrunesteen kiehumispiste oli 190c eli siinä vaihtorajalla ilmeisesti.
No sitten vielä lisäksi se enemmän huolestuttavampi asia oli noi päästömittaukset. Eli auto on katsastettu noin 1kk sitten ja nyt sillä ei ole ajeltu hirveesti sen jälkeen (ainoastaan noin 100km) ja ilmeisesti nyt muutamaan viikkoon ei enää ollenkaan.
Päästömittaus näytti tältä:
Joutokäynnillä:
CO-pitoisuus(%): 0,15, sallittu 0,50
HC-pitoisuus(ppm): 168, sallittu 100
CO2-pitoisuus(%) 15,30
O2-pitoisuus(%) 0
Yli 2000 kierrosta minuutissa:
CO-pitoisuus(%): 0,73, sallittu 0,30
HC-pitoisuus(ppm): 73, sallittu 100
Lambda-arvo: 0.98, sallittu 0,97-1,03
CO2-pitoisuus(%) 14,80
O2-pitoisuus(%) 0
Eli tyhjäkäynnillä HC-pitoisuus ylittyi runsaasti. Katsastusmies sanoi et joku 20 olis hyvä lukema.
Sit toiseksi yli 2000 kierrosta minuutissa ollessa CO-pitoisuus ylittyi myös runsaasti. Välillä mittari meni noin 0,400 mutta sitten yhtäkkiä oltiinkin jo 1,0 lukemissa.
Katsastusmies piti varmaan 5 minuuttia kierroksia yli 2000rpm mutta päästöt oli edelleen korkealla.
Viatonta autohan ei helposti löydy mutta miten vakavia nää päästöongelmat voi olla ja mistä ne mahtaa johtua?
Muuten kosla olisi kuitenkin juuri itselle sopiva ja muutenkin hyvässä kunnossa, myös hinta on sopiva ja vielä jäisi vähän rahaa mahdollisiin remontteihinkin.
Onko vikavaihtoehdot lambda, katalysaattori ja/tai pelkästään se että auto on seissyt joitakin viikkoja itsekseen? Muuta mikä voisi aiheuttaa tällaista?
Kiitos vastauksista!
Auto oli suht hyvässä kunnossa eli koiranluussa ja alatukivarren helassa vaan väljää ja jarrunesteen kiehumispiste oli 190c eli siinä vaihtorajalla ilmeisesti.
No sitten vielä lisäksi se enemmän huolestuttavampi asia oli noi päästömittaukset. Eli auto on katsastettu noin 1kk sitten ja nyt sillä ei ole ajeltu hirveesti sen jälkeen (ainoastaan noin 100km) ja ilmeisesti nyt muutamaan viikkoon ei enää ollenkaan.
Päästömittaus näytti tältä:
Joutokäynnillä:
CO-pitoisuus(%): 0,15, sallittu 0,50
HC-pitoisuus(ppm): 168, sallittu 100
CO2-pitoisuus(%) 15,30
O2-pitoisuus(%) 0
Yli 2000 kierrosta minuutissa:
CO-pitoisuus(%): 0,73, sallittu 0,30
HC-pitoisuus(ppm): 73, sallittu 100
Lambda-arvo: 0.98, sallittu 0,97-1,03
CO2-pitoisuus(%) 14,80
O2-pitoisuus(%) 0
Eli tyhjäkäynnillä HC-pitoisuus ylittyi runsaasti. Katsastusmies sanoi et joku 20 olis hyvä lukema.
Sit toiseksi yli 2000 kierrosta minuutissa ollessa CO-pitoisuus ylittyi myös runsaasti. Välillä mittari meni noin 0,400 mutta sitten yhtäkkiä oltiinkin jo 1,0 lukemissa.
Katsastusmies piti varmaan 5 minuuttia kierroksia yli 2000rpm mutta päästöt oli edelleen korkealla.
Viatonta autohan ei helposti löydy mutta miten vakavia nää päästöongelmat voi olla ja mistä ne mahtaa johtua?
Muuten kosla olisi kuitenkin juuri itselle sopiva ja muutenkin hyvässä kunnossa, myös hinta on sopiva ja vielä jäisi vähän rahaa mahdollisiin remontteihinkin.
Onko vikavaihtoehdot lambda, katalysaattori ja/tai pelkästään se että auto on seissyt joitakin viikkoja itsekseen? Muuta mikä voisi aiheuttaa tällaista?
Kiitos vastauksista!