Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 spacerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    E36 spacerit

    Moe,

    Tartteis saada ennen perjantaita 2 tai 4 kpl 10 mm keskittäviä spacereita ja pidemmät pultit. Kenelläkään tietoa mistä niitä saisi tampereella suoraan hyllystä tai edes jotain nettipaikkaa mikä ehtisi toimittaa ne ennen viikonloppua?

    Tarkoitus on lisätä pari aluslevyä ja vaihtaa pidemmät pultit etuiskaritolpan ja pyörän navan väliin niin että saisi hiukan lisää negatiivista camberia. Ongelmaksi vaan tulee se että renkaan yläsisäreuna saattaa alkaa ottamaan kiinni tolppaan extreme asetuksilla ja siksi rengasta pitäisi saada vähän ulommas...

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16445
    • Asikkala

    #2
    Viilaa tolpan yläkiinnitysreiät soikeaksi, ei tarvi spacereita. Eikö autoracingissa ole hyllyssä vai onko ryöstöhinta, veikkaan jälkimmäistä... Mulla on 2 kpl keskittäviä 10 mm. aluspacereita, muist. h&r.

    Comment

    • Jochen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1229
      • Valkeakoski & Trondheim

      #3
      Joo yläreiän viilaus ajaa about saman asian. Nyt on hakusessa max joku 3-4 astetta
      negatiivista camberia ja se melkeinpä vaatii ne spacerit, riippuu tietty vanteesta ja renkaasta ja tolpasta.

      Ei oo ollut mikään paikka auki sen jälkeen kun hiffasin tuon tarpeen, huomenna varmaan soittokierros jos ei muu auta. Ellet sitten tee kauppaa noista spacereistasi?

      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16445
        • Asikkala

        #4
        Privassa kyselin tuota camberitavoitetta, joku muukin varmaan tuon tiedon perässä, melko paljon meinaat laittaa.. Onko tarpeen noin paljon ja heikentääkö jo jarrutuspitoa ?

        Comment

        • Jochen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1229
          • Valkeakoski & Trondheim

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Privassa kyselin tuota camberitavoitetta, joku muukin varmaan tuon tiedon perässä, melko paljon meinaat laittaa.. Onko tarpeen noin paljon ja heikentääkö jo jarrutuspitoa ?
          Autossa on vakioalusta ja se kallistelee kaarteissa jonkin verran, renkaat on aika korkeaprofiiliset tavalliset katurenkaat jotka tuntuu taittuvan pahasti alle järkevillä rengaspaineilla.

          Aika näyttää miten paljon sitä camberiä loppujen lopuksi tarttee, pitää nyt kuitenkin varautua siihen että paljon

          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16445
            • Asikkala

            #6
            Mikähän rengaskoko sulla on ?

            Comment

            • Jochen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1229
              • Valkeakoski & Trondheim

              #7
              Renkulat on ihan vakiot 225/50-16 Kumho Ecsta SPT:t (KU31). Nyt viimeksi radalla oli lämpiminä paineina joku 2,5 baria edessä ja eturenkaan reunoista päätellen taipui aika pahasti alle. Paineita voisi tietysti nostaa mutta uskoisin että paras lääke on lisätä jonkinverran neg camberia.

              15 mm spacerit tilattu eteen ja taakse (ja 45 mm pitkät pultit) kun 10 mm levyisiä ei näin nopeasti löytynyt. Saa nähdä ehtiikö nuokaan maanantaille... 15 mm edessä on ehkä liian paljon mutta eiköhän siellä riitä tila kun renkaan yläreuna siirtyy sisäänpäin isomman neg camberin takia.

              Pidemmät pultit ja aluslevyt sain noudettua tänään sinne tolpan ja keskiön väliin. Pitää viikonloppuna katsoa jos ehtisi vähän askarrella niiden parissa.

              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

              Comment

              • Jochen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1229
                • Valkeakoski & Trondheim

                #8
                Nonii, tietoa jakoon jos jollakin olisi vaikka käyttöä...

                Omien mittausten ja laskelmien mukaan tolpan ja keskiön (vai mikä se nyt on?) väliin laitetut aluslevyt antaa seuraavat camber lukemat:

                4 mm aluslevy = -2.9
                2 x 4 mm aluslevy = -4.6

                Valkkasin noista yllättäen tuon -2.9 vaihtoehdon... Vakiona ei tullut camberia mitattua mutta alusta on vakio = korkea ja camberit oli lähellä tehtaan arvoja. Ehkä joku -1.5 ... -2 tuli siis lisää. En vaihtanut pidempiä pultteja kun tuntui alkuperäisetkin riittävän 4 mm aluslevyn kanssa.

                Lisäksi lämäsin alle 15 mm spacerit eteen ja taakse, ei mitään ongelmaa OEM kokoisten ja normi ET:llä varustettujen 16" vanteiden kanssa kun alla on 225/50-16 renkaat. Spacerien vaatimat pidemmät 45 mm pultit hiukan raapii edessä johonkin peltiseen jarrulevyn suojaan joten lyhensin niitä millin tai pari.

                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎