Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 bensapumpun vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemu500
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 2992
    • INvaLA

    E36 bensapumpun vaihto

    Elikkäs ajattelin tekasta tällasen ohjeen tossa kun tuli itelle tuo pumpun vaihto ajankohtaiseksi ja en ainakaan heti löytäny suoraa ohjetta kys. hommaan. Ja tuo pumpun vaihtohan on 1-5 vaikeusasteikolla mitattuna(5 on vaikein) 1-, eli vaikka oisitkin syntyny toisen käden peukalo keskellä kämmentä ja toisen käden peukalo suussa niin kyllä pitäis onnistua

    En tiedä kokeeko kaikki tarpeelliseksi mutta itellä oli ainakin vaahtosammutin vieressä koko projektin ajan jos sattuu vahinko

    Eli hommahan lähtee seuraavasta tilanteesta:


    Eli takapenkin istuinosan irroittamisella. Ja se lähtee irti kun nykäsee napakasti nykäisemällä penkin etuosan alapuolelta.


    Seuraavaksi paljastuu tällainen näkymä:


    E36:ssa on samanlainen luukku sekä vänkärin että kuskin puolella ja bensapumppu sijaitsee vänkärin puolella. Eli siitä tuo kumiläpyskä auki ja sen alla on peltinen levy joka on kiinni neljällä ristipää ruuvilla. Eli ne ruuvit pois ja luukku auki.



    Seuraavaksi paljastuu tällainen näkymä:(tässä kuvassa on jo uusi pumppu paikallaan ja sähköjohdot vielä irti )


    Ja ihan ensimmäiseksi tulee ottaa imuri(vähintään) ja mielellään vielä vähä paineilmaa kaveriksi ja puhdistat jokaisen kolon ja notkelman pumpun päältä ja sivuilta. Sen jälkeen sähköliittimet ja bensaletkut irti. Ja seuraavaksi otat ison talttapäisen ruuvimeisselin ja vasaran ja varovasti koputtelet pumpun ympärillä olevan kehän irti(tavalliset kierteet eli aukeaa vastapäivään pyörimällä).

    Sen jälkeen tilanne näyttää kutakuinkin tältä:



    Seuraavaksi nostat vain pumpun pois paikoiltaan(lähtee kun kevyesti nitkuttaa samalla nostaen).

    Sitten tulisi näyttää tältä:


    Ja kasaaminen tapahuu päinvastaisessa järjestyksessä. Ja yksi helpottava vinkki et se pumpun tiiviste kannattaa laittaa tankkin reikään kiinni ja työntää pumppu siihen eikä niin päin että tiiviste pumppuun kiinni jne.


    JA HUOM: Itse en saanut heikoista välineistä johtuen tuota pumpun ympärystä putsattua ihan viimesen päälle(ei kuitenkaan mennyt murustakaan tankkii) joten se kyllä kannattaa putsata tosi hyvin ennen kuin menee irrottaan pumpun.
    -Official member of BTCF-Sauna team-


    e91 325i -06
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1559
    • Helsinki

    #2
    Ihan hyvät ohjeet. Sama operaatio menossa itselläkin paitsi ettei musta mutteri aukea näköjään vaikka kuinka löisi. Pitää yrittää keksiä joku sopiva putki josta saa askarreltua työkalun.
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello

    Comment

    • visa e36
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 753
      • Järvenpää

      #3
      Originally posted by 928 GTS View Post
      Ihan hyvät ohjeet. Sama operaatio menossa itselläkin paitsi ettei musta mutteri aukea näköjään vaikka kuinka löisi. Pitää yrittää keksiä joku sopiva putki josta saa askarreltua työkalun.
      Omaani sain joskus paukutella aika perkeleen kovaa isolla kuminuijalla ja isolla talttameisselillä. Jonkun 5min paukuttelin ja sitte se lähti ehjänä vieläpä.

      Hyvät ohjeet vaikkapa suoraan faq-osioon.
      Nykyiset
      -63 Pontiac Catalina convertible
      -05 E53 X5 3.0d

      Comment

      • Blindi
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 524
        • Järvenpää

        #4
        Ennen ruuvarilla naputtelua/muita tehokkaampia keinoja kannattaa tietysti kokeilla josko se kehä lähtisi ihan käsin vääntämällä (itselläni lähti).

        Yks mikä vähän jäi häiritsemään, niin tarkkaan ottaenhan tässä ei vielä tullut ohjeita itse pumpun irrotukseen/vaihtoon Eli kun kehän saa irti ja systeemin sieltä tankin puolelta nitkuttaa ylös, niin käsiinhän jää kehikko jossa on pumppu sekä polttoainemäärän "anturi".

        Tarkalleen en pumpun vaihdon kohtia muista, mutta jollain kumiosillahan se oli kehikossa kiinni, ja pumpusta pitää tietysti irrottaa letkut ja sähköjohdot. Tämänhän näkee jokainen itsekin, mutta on mielestäni mainitsemisen arvoinen asia ohjeissa koska sähköjohdot on kiinni juottamalla eikä liittimillä.

        Näin siis omien kokemuksien perusteella '91 325i:stä.

        Comment

        • pete81
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 2056
          • .........

          #5
          Nyt löytyy juttu myös E36 FAQ:sta, lisää tällaisia

          Comment

          • quakes
            Bimmer Rookie
            • Jun 2008
            • 37
            • Mikkeli

            #6
            Onko tuo toinen letku (paksumpi) tossa pumpussa paluulinja?
            Ostin uuden pumpun runkoineen ja siinä on umpinainen tuo paksumman letkun liitos, eli ei ilmeisesti käykkään??
            Auto on 320i -97

            Comment

            • Bemu500
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2005
              • 2992
              • INvaLA

              #7
              Originally posted by quakes View Post
              Onko tuo toinen letku (paksumpi) tossa pumpussa paluulinja?
              Ostin uuden pumpun runkoineen ja siinä on umpinainen tuo paksumman letkun liitos, eli ei ilmeisesti käykkään??
              Auto on 320i -97
              Jos en ihan väärin muista niin paksummasta menee bensa ja paluu on tuo ohuempi :think
              -Official member of BTCF-Sauna team-


              e91 325i -06

              Comment

              • quakes
                Bimmer Rookie
                • Jun 2008
                • 37
                • Mikkeli

                #8
                Originally posted by Bemu500 View Post
                Jos en ihan väärin muista niin paksummasta menee bensa ja paluu on tuo ohuempi :think
                Kysyin merkkiliikkeestä niin he olivat sitä mieltä tuo paksumpi olisi tarkoitettu webastolle!? Eli tuo ostamani pumppu olisi käypänen vaikka se paksumpi on tukittu, kun autossa ei ole webastoa.
                Ohuesta siis menee bensa koneeseen.Tietäisikö joku mihin näissä sit tulee tuo paluulinja, -täyttöputkeen? -suoraan tankkiin?

                Comment

                • quakes
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2008
                  • 37
                  • Mikkeli

                  #9
                  Originally posted by quakes View Post
                  Kysyin merkkiliikkeestä niin he olivat sitä mieltä tuo paksumpi olisi tarkoitettu webastolle!? Eli tuo ostamani pumppu olisi käypänen vaikka se paksumpi on tukittu, kun autossa ei ole webastoa.
                  Ohuesta siis menee bensa koneeseen.Tietäisikö joku mihin näissä sit tulee tuo paluulinja, -täyttöputkeen? -suoraan tankkiin?
                  Osaisiko joku nyt kertoa faktaa tosta paluulinjasta tuleeko se tohon pumpun kanteen vai johonkin muualle?
                  Pitäis päästä vaihtaa tuo pumppu, vanha laulaa jo kuolon korinaa...

                  Jos tuo on se paluulinja niin ihmettelen kyllä suuresti miksi se on umpinainen? VDO:n pumppu kyseessä, eikös alkuperäinenkin ole VDO?

                  Kiitos!

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16418
                    • Asikkala

                    #10
                    Miten ne menee vanhan pumpun kanssa ?

                    Comment

                    • quakes
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2008
                      • 37
                      • Mikkeli

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Miten ne menee vanhan pumpun kanssa ?
                      Kävin äsken katsomassa tuota vanhaa pumppua, tamä olisi pitänyt tehdä heti, niin olisi säästynyt turhalta ihmettelyltä! Nimittäin vanhaankaan pumppuun ei tule kuin yksi letku, eli paluuputki tulee johonkin muualle ja tuo umpinainen liitos pumpussa on sitä webastoa varten!

                      Eikun asentamaan ennekuin jättää matkalle!!

                      Systeemi muuttuu ilmeisesti jostain vuosimallista eteenpäin. (tämä oli -97)

                      Comment

                      • Lanttu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 1643

                        #12
                        Pari vuotta sitten jouduttiin laittamaan mun 1991-malliseen 320:iin polttoainepumppu, alkuperäisen kanssa samankaltainen uusi VDO. Liitokset olivat samanlaiset kuin vanhassakin eli kaksi letkua tuli kiinni. Toinen täytyy olla paluukierto. Näin siis korimallin alkutaipaleella ainakin.

                        Comment

                        • quakes
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2008
                          • 37
                          • Mikkeli

                          #13
                          Tossa on muutama kuva tosta uudesta pumpusta, eipä tohon toiseen liitokseen oikein saisi edes letkua kiinni.



                          Last edited by quakes; 13-08-2009, 09:15.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎