Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden kantavuusindeksi ja e36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 787
    • Suomi

    Renkaiden kantavuusindeksi ja e36

    riittääkö kantavuusindeksi 84 (ja RF-merkintä) e36:sen etuakselille?
    pitäisi saada 215/35r18 kumit eteen, mutta näyttää ainakin rengasonlinessa lähes kaikki olevan ko. kantavuusindeksillä, eli 500kg per rengas?

    ja kyllä, renkaan halkaisija/vierintäkehä on paremminkin micraan sopiva, mutta näiden allelaittoon on syynsä.
    Last edited by Martti; 22-07-2008, 12:35.
  • tumppi$
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 457
    • Päijät-Häme

    #2
    Originally posted by Martti View Post
    riittääkö kantavuusindeksi 84 (ja RF-merkintä) e36:sen etuakselille?
    pitäisi saada 215/35r18 kumit eteen, mutta näyttää ainakin rengasonlinessa lähes kaikki olevan ko. kantavuusindeksillä, eli 500kg per rengas?

    ja kyllä, renkaan halkaisija/vierintäkehä on paremminkin micraan sopiva, mutta näiden allelaittoon on syynsä.

    Aivan... Ja siitäpä juuri johtuu että tuon kokoluokan renkaissa on onneton maksimikuormaindeksi... Eli ovat pienille ja kevyille autoille tehdyt renkaat...

    Itse en laittaisi noin heppoisia... Rungot kun saattavat pettää joistakin renkaista vaikka indeksi olisi mikä tahansa... Joten turha tuplata tai triplata riskiä...

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16413
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Martti View Post

      ja kyllä, renkaan halkaisija/vierintäkehä on paremminkin micraan sopiva, mutta näiden allelaittoon on syynsä.
      Joka on ... ?

      Comment

      • Martti
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 787
        • Suomi

        #4
        noniin, palataanpa takaisin asiaan...

        tämä renkaiden kantavuusindeksihän on ilmeisesti myös katsastuksessa yksi tarkkailtava kohde? määrittääkö inssi renkaiden painoluokan rekisteriotteesta löytyvän kohdan "tieliikenteessä sallittu suurin akselimassa" mukaan vai jollakin muulla perusteella?

        cäbissä em. arvot näyttivät olevan etuakselille 870kg ja taakse jotain +1000kg, liekö näillä mitään merkitystä asian kannalta?

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          #5
          Originally posted by Martti View Post
          noniin, palataanpa takaisin asiaan...

          tämä renkaiden kantavuusindeksihän on ilmeisesti myös katsastuksessa yksi tarkkailtava kohde? määrittääkö inssi renkaiden painoluokan rekisteriotteesta löytyvän kohdan "tieliikenteessä sallittu suurin akselimassa" mukaan vai jollakin muulla perusteella?

          cäbissä em. arvot näyttivät olevan etuakselille 870kg ja taakse jotain +1000kg, liekö näillä mitään merkitystä asian kannalta?
          mulla no ollut alla 215/40-17 kumit 84 indeksillä ja ne on aivan uskomattoman vetelät puolentoista tonnisen auton alla, en todellakaan suosittele edes kokeilemaan.

          edit: 215/40-18 kumeja saa jo 89 indeksillä ja se olis varmaan muutenkin järkevämpi?
          Last edited by bemu2000; 22-07-2008, 00:21.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • Martti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 787
            • Suomi

            #6
            Originally posted by bemu2000 View Post
            mulla no ollut alla 215/40-17 kumit 84 indeksillä ja ne on aivan uskomattoman vetelät puolentoista tonnisen auton alla, en todellakaan suosittele edes kokeilemaan.

            edit: 215/40-18 kumeja saa jo 89 indeksillä ja se olis varmaan muutenkin järkevämpi?
            minkä merkkiset sulla oli nämä kyseiset renkaat? mulla näytti tuossa takana pyörineen 85 indeksillä (515kg) olevat 215/40r18 kumit 9" vanteella, enkä ole kyllä niitä erityisen veltoiksi todennut..
            tuo 215/40-17 on kyllä sen verran yleinen koko e36:sen alla, varsinkin jos on madallettu reilummasti ja leveät vanteet, että uskoisin monellakin olleen/olevan 84-85 kantavuusluokan renkaita käytössä. se kun ei näytä mikään poikkeus tuossa kokoluokassa olevan..


            niin.. taas tullaan siihen, mikä on järkevää ja mikä ei..muistaakseni tästä on väännetty joskus aiemminkin.
            tuota 215/40r18:sta en pysty alle laittamaan, jos haluan alemmas mennä..siksi matalempi rengas (rinnakkaiskoko tuolle paljon käytetylle 215/40r17:lle).

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16413
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Martti View Post

              tuota 215/40r18:sta en pysty alle laittamaan, jos haluan alemmas mennä..siksi matalempi rengas (rinnakkaiskoko tuolle paljon käytetylle 215/40r17:lle).
              Eli vanteet väärällä et:llä ja ottaa lokarin kaareen kiinni ??

              Comment

              • tumppi$
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2007
                • 457
                • Päijät-Häme

                #8
                Originally posted by Martti View Post
                minkä merkkiset sulla oli nämä kyseiset renkaat? mulla näytti tuossa takana pyörineen 85 indeksillä (515kg) olevat 215/40r18 kumit 9" vanteella, enkä ole kyllä niitä erityisen veltoiksi todennut..
                tuo 215/40-17 on kyllä sen verran yleinen koko e36:sen alla, varsinkin jos on madallettu reilummasti ja leveät vanteet, että uskoisin monellakin olleen/olevan 84-85 kantavuusluokan renkaita käytössä. se kun ei näytä mikään poikkeus tuossa kokoluokassa olevan..


                niin.. taas tullaan siihen, mikä on järkevää ja mikä ei..muistaakseni tästä on väännetty joskus aiemminkin.
                tuota 215/40r18:sta en pysty alle laittamaan, jos haluan alemmas mennä..siksi matalempi rengas (rinnakkaiskoko tuolle paljon käytetylle 215/40r17:lle).

                Niin... Katsastuksessahan voi tuolla yhtälöllä sitten tiukille mennä... Mutta kaipa itse tiedät.

                Comment

                • Martti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 787
                  • Suomi

                  #9
                  niin, autohan on katsastettu siinä alla olevilla renkailla ja vanteilla ilman sanomista..mutta sehän ei tietysti mitään todista kun puhutaan suomalaisesta katsastusjärjestelmästä.

                  tässä taitaa kuitenkin pointti kohdistua taas vaihteeksi johonkin muuhun, kuin itse alkuperäiseen tai siitä seuranneisiin lisäkysymyksiin, mutta selvennetään nyt kuitenkin. eli kyllä, vanteet ovat väärällä et:llä ja renkaan vierintäkehä on jo valmiiksi liian pieni. auto on liian matala ja takavanteella on "laittoman" kapea rengas. eturenkaat hierovat käännettäessa kaariin ja takarenkaat hipsivät täydellä kuormalla ajettaessa. tästä huolimatta aikomuksena on madaltaa keulaa, mikä on mahdollista ainoastaan laittamalla pienemmällä halkaisijalla oleva rengas.

                  täytynee vielä selvitellä asiaa ennen kuin kyseisellä kantavuusluokalla olevia renkaita hankkii.. mutta se on kuitenkin varmaa, 84-kantavuusluokan renkaita e36:n alla suomessakin pyörii..
                  Last edited by Martti; 22-07-2008, 12:34.

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #10
                    Originally posted by Martti View Post
                    niin, autohan on katsastettu siinä alla olevilla renkailla ja vanteilla ilman sanomista..mutta sehän ei tietysti mitään todista kun puhutaan suomalaisesta katsastusjärjestelmästä.

                    tässä taitaa kuitenkin pointti kohdistua taas vaihteeksi johonkin muuhun, kuin itse alkuperäiseen tai siitä seuranneisiin lisäkysymyksiin, mutta selvennetään nyt kuitenkin. eli kyllä, vanteet ovat väärällä et:llä ja renkaan vierintäkehä on jo valmiiksi liian pieni. auto on liian matala ja takavanteella on "laittoman" kapea rengas. eturenkaat hierovat käännettäessa kaariin ja takarenkaat hipsivät täydellä kuormalla ajettaessa. tästä huolimatta aikomuksena on madaltaa keulaa, mikä on mahdollista ainoastaan laittamalla pienemmällä halkaisijalla oleva rengas.

                    täytynee vielä selvitellä asiaa ennen kuin kyseisellä kantavuusluokalla olevia renkaita hankkii.. mutta se on kuitenkin varmaa, 84-kantavuusluokan renkaita e36:n alla suomessakin pyörii..
                    mitä sulla on sitten epäselvää, jos auto on kaikinpuolin laiton ja tiedät kaikki jo itse ja olet ne renkaat jo laittamassa? haetko jotain hyväksyntää täältä, hä?
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Martti
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 787
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      mitä sulla on sitten epäselvää, jos auto on kaikinpuolin laiton ja tiedät kaikki jo itse ja olet ne renkaat jo laittamassa? haetko jotain hyväksyntää täältä, hä?
                      älä itke iines.

                      jos luet tuon viimeisen lauseen niin saatat huomata, että en suinpäin ole renkaita hankkimassa ja siksi täältä (ja muualta) kyselin.

                      mutta, asiaan tuli selvyys ja homma jatkuu. siitä ei tosin pysty kiittämään tähän viestiketjuun vastanneita..

                      joku ystävällinen voinee poistaa koko ketjun niin loppuu tämä turha paskanjauhaminen.

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        #12
                        Originally posted by Martti View Post
                        älä itke iines.

                        jos luet tuon viimeisen lauseen niin saatat huomata, että en suinpäin ole renkaita hankkimassa ja siksi täältä (ja muualta) kyselin.

                        mutta, asiaan tuli selvyys ja homma jatkuu. siitä ei tosin pysty kiittämään tähän viestiketjuun vastanneita..

                        joku ystävällinen voinee poistaa koko ketjun niin loppuu tämä turha paskanjauhaminen.
                        mutta tiedät selkeästi, että 84 luokan rengas ei siihen autoon kuulu ja kantavuus ei virallisesti riitä ja itse näet että kantavampia ei ole tarjolla tuota kokoa, niin aika outoa tämä sun kysely...

                        kerro nyt mihin tuli selvyys ja mikä se selvyys on, jos täälle ei sitä kukaan sulle selventänyt? varmaan muitakin kiinnostaa...

                        niin ja mikä ihmeen paskan jauhaminen? faktoja täällä on sulle vaan kerrottu.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • rasanttu
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2007
                          • 530
                          • Tuusula

                          #13
                          Ihme vittuilua tällä foorumilla. Mutta joo rengasliikkeessäkin sanoivat ettei kannata laittaa vajaan painoindeksin renkaita.

                          - Katsastuksessa hylky
                          - Runko pettää
                          - Onnettomuustilanteessa vakuutusyhtiö kieltäytyy korvaamasta

                          Tuli vaan tuossa mieleen, onko siitä mitään haittaakaan jos ottaa "paremmalla" indeksillä olevat kuin tarve vaatii? Runkohan on kovempi, joten heikkeneekö renkaan muut ominaisuudet vastaavasti.
                          Freude am Fahren

                          Comment

                          • Tuiske
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1441
                            • Lempäälä

                            #14
                            Itsellä alla nyt Nankangin NS-2:set 225/35/18 koossa ja ovat RF (Reiforced) versiot 87 kantavuus luvulla ja ovat ihan tarpeeksi jämäkän tuntuset. Autona siis vielä sedania ja coupea painavampi e36 cabi.
                            Corvette C4 LT4 TURBO
                            Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                            Comment

                            • Martti
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 787
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by rasanttu View Post
                              Ihme vittuilua tällä foorumilla. Mutta joo rengasliikkeessäkin sanoivat ettei kannata laittaa vajaan painoindeksin renkaita.

                              - Katsastuksessa hylky
                              - Runko pettää
                              - Onnettomuustilanteessa vakuutusyhtiö kieltäytyy korvaamasta

                              Tuli vaan tuossa mieleen, onko siitä mitään haittaakaan jos ottaa "paremmalla" indeksillä olevat kuin tarve vaatii? Runkohan on kovempi, joten heikkeneekö renkaan muut ominaisuudet vastaavasti.
                              näinhän se menee, ja siksipä asiaa kartoitin, ennenkuin kumeja aloin tilaamaan.

                              tokihan suuremmasta kantavuusindeksistä ei ole haittaa, mutta ongelmana on se, että tässä kokoluokassa 84:ää suuremmalla indeksillä olevia kumeja ei yksinkertaisesti ole saatavilla (ainakaan rengasonlinessä ja muutamassa rengasliikkeessä, mitä olen kierrellyt).

                              mitä tulee tuohon renkaan kantavuusindeksin valintaan tiettyyn ajoneuvoon, niin sen määritys tapahtuu rekisteriotteessa mainittujen suurimpien sallittujen akselimassojen mukaan. Eli esimerkkinä e36 328i cäbi, jossa akselimassat luokkaa 750kg/1100kg, tällöin tuo 84 kantavuusluokan rengas(pari) riittää tuolle 750kg:lle. tämä siis kahden eri katsastusaseman inssin suusta, myös parin rengasliikkeen kanta oli sama.

                              siihen en ota kantaa, onko rengas vetelä, mikäli kantavuusindeksi on pienempi. todennäköisesti, mutta varmaan normaaliajossa vähän pehmeämpikin kumi menee...

                              edit: toki saa korjata, mikäli olen saanut väärää tietoa!
                              Last edited by Martti; 23-07-2008, 15:05.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎