Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 etutukivarsien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nut
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1613
    • Vaasa/Kauhajoki

    E36 etutukivarsien vaihto

    Noniin, kun tuli lupailtua niin tehdään nyt tästäkin jotain juttua. Eli ohjelmassa vaihtaa E36 etupäähän tukivarret, puslat, raidetangot ym. hilppeet. Tukivarret hommasin Meylen tekeminä ebaystä, jotain 99 eur pari tais olla. Samaan kauppaan hommasin uudet raidetangot ym. pikkuhilpettä. Originaaleina sitten ne taaemmat puslat. Ja eikun hommiin, pyörän poistamisesta ei taaskaan tullut kuvia otettua, mutta jälleen jos se jo epäilyttää niin älä ryhdy tähän hommaan. Tiedossa oli jo sen verran haastavampian hetkiä että edellisen remontin yhteydessä hyräilty Siniristilippu jouduttiin vaihtamaan hetkittäin Vöyrin marssiin

    Ensimmäisenä siis pyörä pois ja jarrusatula kannatinrautoineen irti, nosta jarrusatula jonkun palkkuun päälle. Lopuksi vielä jarrulevy irti, tämä ei oo pakollista mutta kivempi asuilla kun ei paina niin paljoa pelkkä napa:


    Seuraavaksi napataan koko jousijalka irti, kolmella pultilla yläpäästä:


    Ja kolmella alapäästä, pyssyllä mahtuu kaikkiin kun vähän kääntää rattia


    Lopputulema pitäisi olla tämännäköstä:


    Seuraavaksi irrotetaan raidetangonpää, tässä on helppo asuilla jos otti levyn irti ja vähän taivuttaa jarrukilpeä pois tieltä. Ulosvetäjällä lähtee kevyesti


    Sitten irrotetaan napa alatukivarresta, tämä saattaa sitten olla hieman tiukemmassa. Koska vasaralla paukuttelu on epäeleganttia niin ulosvetäjällä edetään. Tai itse asiassa kahdella, kun ei tuossa isossa meinaa käpälät oikein pysyä muuten aloillaan ja tuo pienempi ei aivan mahtunu. Tuo pikkuvetäjä on siis vaan puristamassa ison käpäliä yhteen, voi korvata puristimella tjsp.



    Vastoin kaikkia taiten sääntöjä väänsin vetäjää pyssyllä ja seurauksena Lapuan mallin pamauksen jälkeen oli:


    Seuraavana hommana sitten onkin taikoa tuo alatukivarsi irti, ja sehän on heleppoa kun heinänteko. Alkaapäälle siis 22 mm mutteri irti tuolta 'mukavasta' paikkaa. Hylsyllä ei mitään jakoa mahtua tuonne edes jatkojen kanssa joten nappasin auki ihan lenkkiavaimella, ei ollu edes hirveän tiukassa. Ahdas väli tosin pyöritellä, pari perkelettäkin tais lipsahtaa


    Sitten vielä ruuvataan kallistuksenvakaajan yhdystanko irti. Otin alapultin tässä välissä ja itse vakaajasta tuonnempana.


    Ja jatketaan seuraavassa viestissä...
    Last edited by nut; 12-08-2008, 19:59.
    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
  • nut
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1613
    • Vaasa/Kauhajoki

    #2
    Noniin, sitten sen pahamaineisen keskipallon kimppuun. Aluksi etsi sopiva n. 14 mm pultti, lattaraudan pala tms. Tämä lykätään apurungon ja pallonivelen ulkoreunan väliin niin että pysyy siellä ittellään


    Tämän jälkeen otetaan iso moskavasara tahi leka ja lyödään LUJAA kuvan osoittamaan paikkaan.


    Lopputuloksena joko pultti pomppaa pois välistä tai seuraava tilanne. Molemmilla puolilla lähti yhdellä iskulla kun lyö lujaa ja riittävän suurella vasaralla. Syvä iskumme on, viha voittamaton ja niin edelleen


    Lopuksi vielä peräpään laakeri irti korista, 2 x 17 mm pultit:


    Irtonaisesta tukivarresta kannattaa ottaa huomioon takapään puslan oikea asento:


    Ja nyt se tiukka mutteri pois vakaajan yhdystangosta kun tilaa riittää


    Samalla puretaan pois raidetangotkin mikäli joku haluaa moiset vaihtaa, suojakumin alla näyttää tältä:


    Seuraavaksi valmistetaan BMW-erikoistyökalu ohentamalla laikalla 32 mm kiintoavainta:


    Seuraavaksi pihdeillä väännetään lukkopelti auki ja sitten ohennetulla avaimella raidetanko irti. Huomaa että lukkopelti sisältää jossain tapauksissa kääntökulman rajoittimen, arvatkaas ostinko vahingossa ne tavalliset pellit...


    Ja sitten takasin puslien pariin. Vanha takapusla on todennäkösesti aika tiukassa joten ensin poralla tähän malliin:


    Ja taas uutta viestiä...
    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

    Comment

    • nut
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1613
      • Vaasa/Kauhajoki

      #3
      Sitten rautasahalla kuvan mukaset viillon, melkein läpi asti. Oon aina sahaillu ihan käsisahalla niin ei lipsahda niin helposti kun sähkö/paineilmavehkeellä.


      Sitten vaan lyöntituurnalla ja vasaralla kuoret pihalle:


      Uuden puslan painamisesta ei tullut otettua kuvia, mutta onnistuu ihan ruuvipenkissä. Tarkistaa vain että lähtee suoraan menemään niin no problem. Huomaa myös puslan ja ulkokehän kohdistusmerkkien täsmäävyys. Seuraavassa vaiheessa sitten käsissä pitäisi olla tämmönen palapeli:


      Edellisen kuvan kaffetkupista otetaan tiskiaineen ja veden sekotusta jolla voidellaan pusla ja varren pää. Sen jälkeen vaan painetaan tuo pusla varren päähän. Itse laitoin painamalla alkuun oikeaan asentoon ja sen jälkeen isolla kumivasaralla pari mojovaa iskua lopuksi sopivaa putkenpalaa (=24 mm hylsy) apuna käyttäen on pusla paikoillaan.


      Teetätin paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä uudet letkut tehostajaan. Oli vielä perkeles säiliö tehostajasta halki, uusi tilauksessa. Jos ei enää lorottelis ATFää allensa... Huomaa kuinka originelli pumpun imuputki on hinkannu jäljen vaihdelaatikon öljyputkiin, taitanu olla tällä kertaa linjaston asentajalla jo Repari mielessä


      Kun tuo reikä sitten saadaan tilkittyä säiliöllä päästään kasaamaan


      Kasaaminenhan menee sitten taas tunnetusti päinvaistaisessa järjestyksessä
      Last edited by nut; 12-08-2008, 20:14. Reason: Typoja...
      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

      Comment

      • Japs
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 193
        • Turku

        #4
        Mistäs olet noi alatukivarren takahelat hommannut ?
        Motonetin vastaavat kestivät tasan vuoden =(
        -Turku Connection-

        Comment

        • Kele
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 100
          • Espoo

          #5
          Taitaapi Alpinassa olla vähän toista tekoa, jota ei Motonetista löydy..
          e90 318i 4d -06
          e36 320 4d -91 Diamantschwarz
          Ex. 2x e30 316

          Comment

          • Freak
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2534
            • .

            #6
            Originally posted by Kele View Post
            Taitaapi Alpinassa olla vähän toista tekoa, jota ei Motonetista löydy..
            Originally posted by Japs View Post
            Mistäs olet noi alatukivarren takahelat hommannut ?
            Motonetin vastaavat kestivät tasan vuoden =(
            M3/Motorsport suspension -mallien pusla. BMW-varaosatiskiltä niitä saa rahaa vastaan. Varaosanumero löytyy linkin takaa.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14340
              • Oulu

              #7
              Pyöräyttää sen vanhan mutterin tuohon pallonivelen päähän "huulille" ni helpommin onnistuu noiden ulosvetäjien kanssa.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • goldenm
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 544

                #8
                Irroitushaarukka on myös kova sana..
                Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                Comment

                • Kouris
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 683

                  #9
                  Originally posted by Japs View Post
                  Mistäs olet noi alatukivarren takahelat hommannut ?
                  Motonetin vastaavat kestivät tasan vuoden =(
                  Powerflex. Paremmat, suht saman hintaiset ja reilusti helpommat asentaa. Kahta mallia, caster säädöllä tai ilman.

                  Comment

                  • j328
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 310
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Japs View Post
                    Mistäs olet noi alatukivarren takahelat hommannut ?
                    Motonetin vastaavat kestivät tasan vuoden =(
                    Motonetistä saa noita normaali heloja joissa on reikä keskellä, mutta epäkesko helat jotka kuvissa näkyvät ovat M3 tavaraa...

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎