Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328i MAF rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antteri
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 222
    • Tampere

    E36 328i MAF rikki?

    Noniin mistähän aloittaisin eli tuntuu vikoja nyt riittävän bimmerissä (E36 328iA). Alunperin oli ongelmana, että alavääntö totaalisen kateissa -> vikakoodien luku ja ongelmaksi paljastui viallinen nokan asentoanturi. Anturi vaihdettu ja tilanne parani huomattavasti, mutta edelleen vääntöä kateissa. Anturin vikaa ei ole kuitattu, pitäisikö? Akku on kyllä ollut irti useampaankin otteeseen.

    Oireita:
    - Vääntöä puuttuu alakierroksilta
    - Tyhjäkäynti lämpöisenä vain ~500rpm ja huojuu
    - Putki röpöttää varsinkin kierroksia laskiessa
    - Bensan kulutus korkeahko etenkin taajama-ajossa
    - Tulpat näytti melko vaaleilta
    - MAFin piuhan irroituksella ei mitään vaikutusta käyntiin???
    - Välillä moottorista kuuluu myös lämpöisenä nakutusta
    - Moottorijarrutuksessa kulutus ei aina tipahda nollille

    Tänään testailin kiihtyvyyttä ensin MAFin kanssa ja sitten ilman. MAFin kanssa 0-100km/h ka ~8.4s (valmistaja 7.8s) ja 80-120km/h ~10.2s (valmistaja 7.6s). Ilman MAFia 0-100km/h ~9s ja 80-120km/h 10.2s eli jotakuinkin samat tulokset MAFilla ja ilman.

    MAFiko rikki? Olisiko vielä jotain tapaa jolla varmistaa, että vika varmasti siinä? Voiko viallinen MAF olla syynä myös tuohon alhaiseen/huojuvaan tyhjäkäyntiin vai onko vika siihen jossain muualla? Hyviä ideoita ja neuvoja kaivataan??

  • Arnolds
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3309
    • Kajjjaani

    #2
    Kuittaa nyt ensin se asentoanturin vikakoodi, miksi sitä ei jo tehty???:think
    Sitten sen maffin kanssa koodin luku tai "toimivalla" testaus.
    Tyhjäkäyntimoottori tarkastelun alle, puhdistus, vaihto.:think
    F26 xDrive20d TwinPower

    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

    Comment

    • antteri
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 222
      • Tampere

      #3
      Joo olin jo menossa kuittauttamaan sitä vikakoodia vaihdon jälkeen samaan paikkaan jossa koodit luettiinkin, mutta sieltä sanottiin, että se koodi poistuu itsestään?? Pitääpä käydä ens viikolla vikakoodit tarkistuttamassa ja kuittaamassa tuo anturivika pois jos se siellä vielä kummittelee. Kuinka nopeesti MAF antaa uudestaan vikakoodin kuittauksen jälkeen jos rikki? Siellä varmaan näkyy nyt MAFin vikakoodi jo senkin takia, että ajoin liitin irrallaan. Eli pitäisiko vikakoodin näkyä välittömästi kuittauksen jälkeen jos vikaa on?

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3309
        • Kajjjaani

        #4
        Mielestäni sen vian pitää näkyä heti uudelleen jos siellä vika on.:think

        Viisaammat korjatkoon.
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • antteri
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 222
          • Tampere

          #5
          Vaikuttaako tuo vikakoodi jotenkin toimintaan eli niin kauan kuin vikakoodi on muistissa niin toiminta ei ole täydellistä? Tuon anturin vaihdossa kyllä huomasi heti vaihdon jälkeen suorituskyvyn parantuneen.

          Comment

          • antteri
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 222
            • Tampere

            #6
            Onkos tässä E36 328:ssa ollenkaan tuota tyhjäkäynnin säätömoottoria kun en ainakaan realoemista sellaista löydä? Löytyy vain tuo idle regulating valve http://www.realoem.com/bmw/showparts...81&hg=13&fg=15 numero 6.

            Comment

            • Zeta
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7431
              • Kotona

              #7
              Originally posted by antteri View Post
              MAFin kanssa 0-100km/h ka ~8.4s (valmistaja 7.8s) ja 80-120km/h ~10.2s (valmistaja 7.6s).
              Aika hyvät ajat yli 10v wanhalla autolla, ei tuossa nyt hirveen suurta vikaa voi olla. Varsinkaan tuossa "satasen vedossa"...:think Paljonko muuten autossa on kilometrejä mittarissa?
              -
              Käyttöautona: F20
              Myydään: DELL pöytätietokone **140e**
              Myydään: HP kannettava / tabletti hybridilaite **200e**
              Myydään: HP 14" kannettava tietokone **150e**
              -

              Comment

              • Yltti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 2792
                • Kuopio suamen texas

                #8
                vois olla myös heikossa hapessa oleva lambada anturi...ei oo vielä sökö niin ei anna vikakoodiakaan.
                1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                F10 525d Xdrive comfort sitte
                Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                www.rotator.fi

                Comment

                • antteri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 222
                  • Tampere

                  #9
                  140tkm on mittarissa ja ainakin huoltokirjan + vanhojen katsastuslappujen mukaan vois pitää paikkansakin mutta ei varmaa..

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6925
                    • N/A

                    #10
                    Originally posted by Zeta View Post
                    Aika hyvät ajat yli 10v wanhalla autolla, ei tuossa nyt hirveen suurta vikaa voi olla. Varsinkaan tuossa "satasen vedossa"...:think Paljonko muuten autossa on kilometrejä mittarissa?
                    G-tech näytti entiselle e36 328i coupelle 6.91 sek (paras veto), otettiin useampi. Tasasella ja pieneen vastatuuleen, paino 1340kg punnituksessa.
                    Ei mitään muuta tehty ku tankattu 98 pensaa, 211hv/310.0nm dynosta.

                    Jotta on tossa vielä vähä miusta saavuttamista?

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16296
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by antteri View Post
                      Onkos tässä E36 328:ssa ollenkaan tuota tyhjäkäynnin säätömoottoria kun en ainakaan realoemista sellaista löydä? Löytyy vain tuo idle regulating valve http://www.realoem.com/bmw/showparts...81&hg=13&fg=15 numero 6.
                      Jotkut kutsuvat ko. osaa tyhjäkäynnin säätömoottoriksi...

                      Comment

                      • Zeta
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7431
                        • Kotona

                        #12
                        Originally posted by Antti O View Post
                        G-tech näytti entiselle e36 328i coupelle 6.91 sek (paras veto), otettiin useampi. Tasasella ja pieneen vastatuuleen, paino 1340kg punnituksessa.
                        Ei mitään muuta tehty ku tankattu 98 pensaa, 211hv/310.0nm dynosta.

                        Jotta on tossa vielä vähä miusta saavuttamista?
                        Oliko autosi automaatti? Tuskin, joten onhan se manuaalina muutenkin hieman rivakampi. :think
                        -
                        Käyttöautona: F20
                        Myydään: DELL pöytätietokone **140e**
                        Myydään: HP kannettava / tabletti hybridilaite **200e**
                        Myydään: HP 14" kannettava tietokone **150e**
                        -

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6925
                          • N/A

                          #13
                          Originally posted by Zeta View Post
                          Oliko autosi automaatti? Tuskin, joten onhan se manuaalina muutenkin hieman rivakampi. :think
                          Tuijotin otsikkoa niin lukihärö iski.
                          Voisihan automaatinkin dynottaa niin näkee onko siellä kaikki tallessa?

                          Comment

                          • antteri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 222
                            • Tampere

                            #14
                            Tietääkö kukaan pitäisikö tuon toimia tarvikemaffin kanssa tyyppi 13621703650 (Siemens 5WK9617) kun alkuperäinen on 13621703275 (Siemens 5WK9600)? Tuo tarvike näyttää olevan lanka/vastus mallia kun alkuperäinen on filmi. Hintaeroa noilla on ~180 euroa lankamallin hyväksi. Vähän kyllä epäilyttää..

                            Comment

                            • antteri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2008
                              • 222
                              • Tampere

                              #15
                              Testailin tänään kulutuksia tuo uus lanka MAF paikallaan sekä MAF irroitettuna. Kaasupohjassa kiihdytyksessä kakkosella näytti MAFin kanssa max. 75l/h ja ilman 100l/h. Eli ilmeisesti tuo lanka MAFfikin jotenkin toimii. Onkohan tuo lukema ihan normaali? Verrattuna 740i saatuihin max. 90l/h lukemiin kuulostaisi kyllä liian suurelta... käykö kone siis kuitenkin rikkaalla? Mikähän tähän voisi olla syynä, lambdako? Tyhjäkäyntikulutus oli 1.9l/h.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎