Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rata-autoksi E36 m3 3.0 vai 3.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1637

    Rata-autoksi E36 m3 3.0 vai 3.2

    Puuhastelen tässä suunnitteluasteella seuraavaa rata-autoa, joka korvaisi nyt käytössä olevan E30 318is:n. IS oli erinomainen valinta ensimmäiseksi ratakäyttöön tarkoitetuksi aloitusautoksi. Kestävä (ei yhtään ongelmaa tekniikkapuolella) ja tasapainoinen ajettava radalla. 153hp pikkumuutoksilla varmistaa sen, että pysyy isompienkin perässä Suomen syheröradoilla. Toisaalta kun tehoa ei ole liikaa, joutuu painottamaan ajolinjoja nopeutta ylläpitääkseen ja siinähän sitä oppii.

    Nyt on kaksi kautta takana ja tarkoituksena on suunnitella seuraavaa vaihtoehtoa rata-autoksi.

    E36 3.0 tai 3.2 ovat siis vaihtoehdot (tässä vaiheessa).

    Miten on, kumman valitsisitte aihioksi? Kommentteja on 3.0 puolesta tullut mm. seuraavilla perusteilla:

    - Tehoissa ei jää juurikaan jälkeen isommasta, koska harva 3.2 antaa luvatun 321hp (paremminkin 300-315hp)
    - Jarrut lienee samanlaiset kuin 3.2 versiossa eli ei eroa isompaan?
    - Vaihteisto on 5 vaihteinen (halvempi korjata kuin 6 vaihteinen?)
    - Single vanos eli vähemmän murhetta kuin isommassa

    3.2:n paremmat puolet:

    - parempi vääntö ja teho jos kone kunnossa


    Alustaltaan lienevät samanlaisia?

    Viriosien saatavuus lienee vähintäänkin hyvä.

    (käyttäjä)kommentteja?
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1637

    #2
    Ei yhtään kommenttia?

    Comment

    • EPDM
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2005
      • 4621
      • Lahti.

      #3
      aihe on jo vatkattu ylinkyllin. teepäs haku ( vaikka se ei ole erityisin hyvä tässä foorumissa)

      mutta johtopäätöksesi ovat oikeat
      Viviendo en Lahiti
      BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
      Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
      Vw Corrado vr6

      Comment

      • Soiled
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3217
        • Mystinen Kuopio

        #4
        Eikös tuossa 3,2l mallissa ole isompi perä? Jos sillä mitään merkitystä asiaan on
        Tuuo 3.0l on kerrottu olevan kestävämpi kuin 3.2l Alakerta noista kai pamahtaa ensin, mutta luulisi molempien kestävän yhtä hyvin, kun laakeroi motit uusiksi ym. Jos ei ole paljoa hintaeroa (+1000e) koneiden välillä niin kallistuisin tuohn 3.2l malliin :think Varaosat tietyiltä kanteilta kalliimmat, mutta mutta
        Mystinen.Fi @ FB
        IG @tarmohanninen
        http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
        Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
        Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
        Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

        Comment

        • asvirkku
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 514
          • Bern

          #5
          Halvin 3.0 maksaa Nettiautossa 9 900€, halvin 3.2 on 16 500€.
          Jos miettii mitä palikkaa hintaerolla saa alustaan niin 3.0 menee ohi radalla heittämällä.
          Öljynkiertoa ovat vissiin 3.0:ssa valitelleen heikoksi kun tulee sivuttaiskiihtyvyyttä, siihenkin oli joku fiksi olemassa.
          Ei mun mielestä paljoa miettimistä tuossa.
          Toim. huom. mulla on käyttöauto, ei rata-auto tuo oma...

          T AV,
          kesäauto M3 3.2
          talviauto Jeep XJ 4.0i
          e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

          Comment

          • MarttiKK
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 1637

            #6
            Haku ei vaan toimi tänään, tulee vaan tyhjä sivu, noh se siitä.

            Jostain kuulin, että 3.2:n perä olisi harvinaisempi eli 3.0:aan kävisi myös muut E36:n perät?

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16400
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by MarttiKK View Post
              Haku ei vaan toimi tänään, tulee vaan tyhjä sivu, noh se siitä.

              Jostain kuulin, että 3.2:n perä olisi harvinaisempi eli 3.0:aan kävisi myös muut E36:n perät?
              3.2 perä type 210 ja 3.0 perä type 188, harvinaisuuteen en ota kantaa.

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1637

                #8
                OK eli kyllähän noita keskikokoisia (188) periä tuntuu olevan enemmän jaossa käytettynä kuin isoja periä. Tämä siis perustui nopeaan Ebay-tutkimukseen

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by MarttiKK View Post
                  OK eli kyllähän noita keskikokoisia (188) periä tuntuu olevan enemmän jaossa käytettynä kuin isoja periä. Tämä siis perustui nopeaan Ebay-tutkimukseen
                  Vanhemman 3-litraisen 5-pykäläinen laatikko löytyy muuten myös 328:sta, eli näitäkin varmasti paremmin tarjolla kuin 6-pykäläisiä mikäli remppaan joutuu...
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Gonzalez View Post
                    Vanhemman 3-litraisen 5-pykäläinen laatikko löytyy muuten myös 328:sta, eli näitäkin varmasti paremmin tarjolla kuin 6-pykäläisiä mikäli remppaan joutuu...
                    5-pykäläiseen saa aivan eri tavalla osia sisuksiin kun 6-pykäläiseen johon ei saa paljon mitään vaan on ostettava kokonainen vaihteisto.

                    Eikö muuten 3.2:ssa ole aivan erilaiset jarrut tai ainakin levyt?
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • Jochen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1229
                      • Valkeakoski & Trondheim

                      #11
                      Eikös tälläinen keskustelu ollut pari kuukautta sitten? Söörtsi ei vaan toimi niin ei voi todeta (modet töihin )

                      Meinaatko tehdä sille autolle jotain vai pitää ihan vakiona ja ajella paljonkin tiellä? Jos se on melko puhdas rata-auto niin sitten kai kannattaisi ostaa halvemmasta päästä joku 3.0 koska joudut puukottamaan sitä kuitenkin rankasti ja rahat säästyy vaikka alustaan tai keventämiseen.

                      3.2:ssa on varmaan paremmin alavääntöä mutta toisaalta, kuinka paljon moottori viettää ajastaan radalla jossain alle 3000 kierroksen?

                      3.2:n 6-vaihteinen laatikko ei taida juurikaan tuoda mitään lisää sillä kuudes vaihde on muistaakseni ylivaihde lähinnä polttoaineen säästämiseen matka-ajossa, muut välitykset taitaa olla identtisiä 5-vaihteisen kanssa. Lisäksi 3.2:n vaihdelaatikko ja perä painaa yhteensä noin 20 kg enemmän kuin 3.0:n ilman että niistä saa juuri mitään hyötyä isomman painon vastineeksi

                      Tehoero vakiona (ja viritettynäkin) taitaa olla aika marginaalinen enkä ole kuullut että kestävyydessä olisi valtavia eroja.

                      Osta 3.0 GT niin saat heti karvan enemmän tehoa ja pari modausta mitkä tuo iloa rata-ajoon kuten strut bar, alumiiniset ovet (ei kaikissa autoissa) ja parempi öljypumppusysteemi sekä tietenkin toimiva aerodynamiikkapaketti.

                      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1637

                        #12
                        Aluksi varmaan ihan rekisteriin ja pikku hiljaa tekisi muutoksia kunnes tulee muutto traileriin.

                        3.0 vaikuttaa selvästi kosher-vaihtoehdolta, johtuen osien paremmasta saatavuudesta ristiin muiden E36 mallin kanssa.

                        Täällä oli juttua lasikuituisesta imukotelosta ja Alpha-N:llä saadusta teholisäyksestä, joka oli jopa dynottu. 329hp on varsin kohtuullinen määrä tuosta 3.0:sta 700 euron investoinnilla.

                        Alusta olisi kuitenkin ensimmäinen upgraden kohde. Säädettävä, mutta mikä. Sitä on aikaa ihmetellä. Noh, kuten todettu tämä on vasta ideoinnin asteella.

                        Jochen: juu, söörtsi ei toimi ja jos viittaat siihen aiempaan m3 postaukseeni, niin siinä kysyttiin uudistuksista vuosien varrella. GT:stä joutuu mielestäni maksamaan spesiaalilisää ihan liikaa.

                        Comment

                        • asvirkku
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 514
                          • Bern

                          #13
                          Originally posted by MarttiKK View Post

                          Alusta olisi kuitenkin ensimmäinen upgraden kohde. Säädettävä, mutta mikä. Sitä on aikaa ihmetellä. Noh, kuten todettu tämä on vasta ideoinnin asteella.
                          - Mulla on Doublesixx, mielestäni sairaan hyvä, eri juttu miten helpolla saa, ja mihin hintaan. Google+ soitto saksaan?
                          - "Pojat" on kai teettänyt omiaan kilpureihin "Kittelällä" http://www.rallysystems.com/

                          Mutta mutta, foorumin linjan mukaiseksi vaan KW FK WTF pingpong alle ja nakkarille!

                          T AV
                          e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                          Comment

                          • sailor
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2003
                            • 369
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Jos autosta tulee (ennemmin tai myöhemmin) rekisteröimätön ratapeli, niin tuskin siitä kannattaa autoveroja maksaa? Haet Ruotsista E36 325:sen 3000 eurolla ja ahdat sen. Kaikilla mausteillakin hinta jää alle autoverottoman M3:sen hinnan. M3:ssa ei nyt taida olla vakavaan rataharrastukseen muuta sopivaa (vakiona) kuin sopivasti tehoa ja kohtuulliset jarrut?

                            Kysytääs vielä: Paljonko säädettävällä alustasarjalla tai säädettävällä iskarin yläpäällä saa camberkulmia muutettua, eli onko unennäköä että ratapäivälle saisi "lennossa" kulmia säädettyä edes sinnepäin? Sai nimittäin renkaan ulkoreunat vähän siipeensä Motoparkissa ja alustasarja myöskin hakusessa joka tapauksessa M3 3.2:seen. Puskemisesta nyt en edes mainitse

                            Jani

                            P.S Olen melko taipuvainen uskomaan että extremesarjaan (http://www.xtremerace.fi/) rakennetulla bmw:llä saattaisi olla vielä jotain arvoa myös käytettynä.

                            katso:



                            Tekniikkasäännöt: http://www.unelmistatotta.net/upload...saannot(1).pdf
                            Last edited by sailor; 09-09-2008, 20:56.

                            Comment

                            • MarttiKK
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1637

                              #15
                              Turpovehkeiden kanssa saa olla jatkuvasti kädet paskassa, se on nähty ratapäivillä moneen kertaan (onhan niitä toimiviakin, ainakin hetken aikaa..)

                              Muut vaihtoehdot on jo harkinnassa suljettu pois (325:n tehot ei vakiona innosta).

                              Asiallisesti tehdyllä ratapelillä on aina arvonsa ja eipä sitä myyntiin olla tekemässä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎