Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328i vie bensaa liikaa kylmänä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antteri
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 222
    • Tampere

    E36 328i vie bensaa liikaa kylmänä?

    E36 328iA tuntuu vievän vähän turhan paljon soppaa kylmällä koneella.. esim. työmatkalla ~3.5km näyttää keskikulutusta ~20l/100km ja ulkolämpötilahan on viime aikoina ollut 5-10C. Normaalilämmöissä tuntuu toimivan suhtkoht. ok mitä nyt tehoja vähän puuttuu alakierroksilta. Pelkässä matka-ajossa voi mennä jopa 7.5l/100km.

    Mikähän voisi olla syynä tuohon korkeaan kylmäkulutukseen? Joku lämpötila-anturi? Lambdan lämmitysvastus? Tänään mittasin myös kuinka nopeasti kone lämpiää (ulkona +5C) niin mittari pois siniseltä ~3.5min, ja normaalilämmöissä ~8min. Onko nämä ihan normaalit?

  • ongelmalapsi
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1063
    • Hämeenlinna

    #2
    Onhan se selväkin että kuluttaa kylmänä... ite en E39 535i:n kulutus mittaria saanu koskaan alle 20L/100km kylmänä. jos oli alle 10 astetta ulkona.

    Ja lämpimänähän sitä autoa ajetaan.
    -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
    -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
    -Voimaa.com Ohjelmoinnit
    -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
    -Ilmastointi huolto alkaen 69€
    Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
    GMC Topkick C6500 rollback -95
    Ford F-350 4X4 Wrecker -97
    E46 330xiA -02
    Chrysler neon -99

    Comment

    • antteri
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 222
      • Tampere

      #3
      Nojoo tietenkin vie enemmän kylmällä koneella, mutta tuo 20l/100km kuulostaa kyllä todella suurelta. Vaikeapa sitä on lämpimällä koneella ajaa ennenkuin on ajanut kylmän koneen lämpöiseksi.. tulee vaan melkoinen keskikulutus tankilliselle kun oma ajo on pääasiassa lyhyttä ajoa töihin ja kauppaan. Heittääkäähän nyt muutkin kommentteja paljonko teillä kuluttaa lyhyellä matkalla?

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10064
        • KVLA

        #4
        Mielestäni tuo kulutuslukema on suuri.Itselläni ei ole ko. autoa koskaan ollut,joten vertailu 1:1 on vaikeaa.Edellinen autoni E36 M3 3.0 ei kuitenkaan koskaan kuluttanut noin paljoa,vaikka ajot oli pääasiassa lyhyttä nurkkapyöritystä ympäri vuoden.

        Onko nuo varmasti todellisia lukemia?Eli oletko tarkastanut kulutuslukemia "perinteisellä menetelmällä",vai luotatko että kulutusmittarisi on 100% oikeassa.

        Comment

        • antteri
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 222
          • Tampere

          #5
          Kyllä ne ihan todellisia on, olen tarkastanut laskemallakin ja olen myös "kalibroinut" tuon ajotietokoneen kulutuslukeman. Niin ja lisään vielä sen, että kulutusmittari tekee n. 1-2 litran nopeaa heiluntaa kiihdyttäessä ja pientä heiluntaa myöskin tasakaasulla.
          Last edited by antteri; 11-09-2008, 10:44.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10064
            • KVLA

            #6
            Sitten aloittaisin vikakoodien etsinnällä.Voisi päästä vähemmällä /halvemmalla osien vaihdolla.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by antteri View Post
              Kyllä ne ihan todellisia on, olen tarkastanut laskemallakin ja olen myös "kalibroinut" tuon ajotietokoneen kulutuslukeman. Niin ja lisään vielä sen, että kulutusmittari tekee n. 1-2 litran nopeaa heiluntaa kiihdyttäessä ja pientä heiluntaa myöskin tasakaasulla.
              Tuo viittaa lambda anturiin. Vikakoodien luvulla kannattaa aloittaa tosiaan.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Gonzalez
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 2632
                • Seinäjoki

                #8
                Ei ole normaalia tuollainen kulutus. Tuo kulutusmittarin heijaaminen nostattaa muistoja mieleen aikanaan noiden koneiden kanssa hajonneista lambda-antureista... Mutta tällöin luulisi että kulutus olisi myös lämpöisenä suurempi ja humbaamista esiintyisi myös käynnissä eikä vain kulutusmittarissa...

                Oma veikkaus lähtee moottorin lämpöanturin suuntaan. 1-pytyn kohdalla imusarjan alla toinen kahdesta, toinen on mittariston lämpömittarille ja toinen ecu:lle, oliskohan anturien muovit ollu sininen ja musta joista musta oli eculle...
                Kannattanee kokeilla ensin putsata tuo liitin kontaktispray:n kanssa, putsaa molemmat samalla vaivalla jos et saa faktaa kumpi on kumpi
                530d GT F07 2010
                325i E30 Cabriolet 1987

                Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                Comment

                • antteri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 222
                  • Tampere

                  #9
                  Pystyykös tuon lämpöanturin toimivuutta mittaamaan yleismittarilla?

                  Comment

                  • Soiled
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3216
                    • Mystinen Kuopio

                    #10
                    Oman 328 cäbin sai tänäänkin +4C lämpötilassa menemään alle 10l kulutuksella kylmällä koneella ajettaessa joten aika runsas on tuo 20l kulutus:think
                    Mystinen.Fi @ FB
                    IG @tarmohanninen
                    http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                    Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                    Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                    Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                    Comment

                    • MikkoK
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2007
                      • 748
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by antteri View Post
                      E36 328iA tuntuu vievän vähän turhan paljon soppaa kylmällä koneella.. esim. työmatkalla ~3.5km näyttää keskikulutusta ~20l/100km ja ulkolämpötilahan on viime aikoina ollut 5-10C. Normaalilämmöissä tuntuu toimivan suhtkoht. ok mitä nyt tehoja vähän puuttuu alakierroksilta. Pelkässä matka-ajossa voi mennä jopa 7.5l/100km.

                      Mikähän voisi olla syynä tuohon korkeaan kylmäkulutukseen? Joku lämpötila-anturi? Lambdan lämmitysvastus? Tänään mittasin myös kuinka nopeasti kone lämpiää (ulkona +5C) niin mittari pois siniseltä ~3.5min, ja normaalilämmöissä ~8min. Onko nämä ihan normaalit?
                      Omalla 328iA:lla ajelin viimetalvena alle 4km työmatkaa ja todellinen kulutus oli 14,5 luokkaa parhaillaan (pahimmillaan?). Auto on kyllä ihan kunnossa ja huollettu, tiellä menee lähes 6 litraan satkulla.

                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Mielestäni tuo kulutuslukema on suuri.Itselläni ei ole ko. autoa koskaan ollut,joten vertailu 1:1 on vaikeaa.Edellinen autoni E36 M3 3.0 ei kuitenkaan koskaan kuluttanut noin paljoa,vaikka ajot oli pääasiassa lyhyttä nurkkapyöritystä ympäri vuoden.

                      Onko nuo varmasti todellisia lukemia?Eli oletko tarkastanut kulutuslukemia "perinteisellä menetelmällä",vai luotatko että kulutusmittarisi on 100% oikeassa.
                      Tuo sun exä ei kuitenkaa mahtanu olla automaatti. Tomaatin kulutus on pyörityksessä järkiään suurempi kuin manuaalilla... Ko. laatikon ansiosta (takia?) kierrokset on kaupunkiajossa paljo korkiammalla kuin manuaalissa. Matka-ajossa tosin oma menee satasta jo alle 2000 kierroksen. Vastaava auto manuaalilaatikolla kulkeepi samaa vauhtia kierrosten ollessa vähintään 2500.

                      Enivei, nää on taas näitä juttuja että kaikki menee mitä sinne pistää ja kaasujalasta se on hyvin pitkälti kulutus kiinni...

                      Comment

                      • antteri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2008
                        • 222
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Kimita00 View Post

                        Enivei, nää on taas näitä juttuja että kaikki menee mitä sinne pistää ja kaasujalasta se on hyvin pitkälti kulutus kiinni...
                        Kaikki menee mitä pistää, mutta kysymys on siitä, että millä matkalla se menee. Jos auto kuluttaa enemmän kun sen pitäisi niin silloin siinä on joku vika ja viat voivat taas johtaa suurempiin vikoihin joten ne on syytä korjata.. eikä tuo bensa kyllä muutenkaan niin halpaa ole, että siitä yhtään ylimääräistä viitsisi maksaa. Eikä kaasujalan asennolla ole nyt tekemistä tämän kanssa.

                        Comment

                        • jouskari318is
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 215
                          • Tampere

                          #13
                          lambda?

                          Originally posted by antteri View Post
                          Kyllä ne ihan todellisia on, olen tarkastanut laskemallakin ja olen myös "kalibroinut" tuon ajotietokoneen kulutuslukeman. Niin ja lisään vielä sen, että kulutusmittari tekee n. 1-2 litran nopeaa heiluntaa kiihdyttäessä ja pientä heiluntaa myöskin tasakaasulla.
                          Jos tämä siis tapahtuu vielä lämpimänäkin niin mulla vian syy oli lambda anturi. Eli tasakaasulla se ei pysynyt paikoillaan vaan värähteli suuntaan jos toiseen. Mittarin pitäisi tasakaasulla pysyä paikallaan.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10064
                            • KVLA

                            #14
                            Originally posted by Kimita00 View Post
                            Tuo sun exä ei kuitenkaa mahtanu olla automaatti. Tomaatin kulutus on pyörityksessä järkiään suurempi kuin manuaalilla... Ko. laatikon ansiosta (takia?) kierrokset on kaupunkiajossa paljo korkiammalla kuin manuaalissa. Matka-ajossa tosin oma menee satasta jo alle 2000 kierroksen. Vastaava auto manuaalilaatikolla kulkeepi samaa vauhtia kierrosten ollessa vähintään 2500.
                            Eipä noita ämmiä automaatilla tosiaan ole valmistettu.Siksi kirjoitinkin,ettei voi vertailla 1:1.Kauhistelin vaan noita lukemia.Ja verrokiksi voisin laittaa vielä,ettei nykyinen E39 540iA hörppää noin paljoa,kuin topiikin aloittajan auto.

                            Comment

                            • antteri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2008
                              • 222
                              • Tampere

                              #15
                              Edelleenkin painiskelen korkean bensankulutuksen kanssa ja vikaa etsiessä tulee kaikkea mahdollista koitettua... kertokaas miten m52b28 koneen tulisi käyttäytyä kun tyhjäkäynnillä poistaa öljyntäyttökorkin? Itse huomasin, että tyhjäkäynti nousee hieman (normaalisti 500-600rpm), mutta samalla käy epätasaisemmin.. onko normaalia?

                              Entä pitäisikö käden tulla öljyiseksi kun pitää sitä tyhjäkäynnillä öljyntäyttöaukon päällä? Itsellä ei tule ja korkkikin on ihan kuiva :S onhan siinä kyllä se imunokan suojamuovi osittain edessä. Tämä nyt ei varmaankaan liity bensankulutukseen, mutta kuulostaisi, että myös koneen naputus pahenee kokoajan niin epäilyttää, että onkohan siellä venttiilikopassa lainkaan voitelua..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎