Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ajovalojen johdotus/releytys E36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ville-325
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 213

    Ajovalojen johdotus/releytys E36

    Mulla on ollu tuossa E36:sessa vähän kosketushäikkää ajovalojen kans. Syynä on huonoon kuntoon rispaantuneet johdot ja niiden liittimet. Millaset uudet johdot noille kannattas ostaa? Käykö ihan varaosaliikkeessä metritavarana myytävä johto vai pitäskö olla jotaki erikoiskaapelia? Ja millanen homma tuo noin niinku muuten on? Tartteeko johtoja tinailla kiinni vai onko niissä valmiit liittimet?
  • mika68
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1966
    • ......

    #2
    Originally posted by Ville-325
    Mulla on ollu tuossa E36:sessa vähän kosketushäikkää ajovalojen kans. Syynä on huonoon kuntoon rispaantuneet johdot ja niiden liittimet. Millaset uudet johdot noille kannattas ostaa? Käykö ihan varaosaliikkeessä metritavarana myytävä johto vai pitäskö olla jotaki erikoiskaapelia? Ja millanen homma tuo noin niinku muuten on? Tartteeko johtoja tinailla kiinni vai onko niissä valmiit liittimet?
    Mites ne niin huonoon kuntoon on päässeet?
    Tuskin kannattaa lähteä mitään johtosarjoja ostamaan? Niissä tietysti tulee liittimet mukana.
    Halvempi vaihtoehto on hakea kaapelia irtotavarana. Kunhan ostaa riittävän paksua. (Vähintään samanpaksuista kuin alkuperäiset). Ohuella piuhalla hukkuu valoteho entisestään!

    Comment

    • Ville-325
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 213

      #3
      Originally posted by mika68
      Mites ne niin huonoon kuntoon on päässeet?
      Juu ne tosiaan on niin pahasti rispaantuneet että säikeet hapsottavat miten sattuu niissä. En tiiä miten on niin huonoksi menny.

      Comment

      • Epäuskollinen autoilija
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 365
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Ville-325
        Juu ne tosiaan on niin pahasti rispaantuneet että säikeet hapsottavat miten sattuu niissä. En tiiä miten on niin huonoksi menny.
        Nyrkkisääntönä noita piuhoja uusiessa vois pitää vaikka, että "mitä paksumpaa sen parempi". Eli en usko, että liian paksu kaapeli tuottaa ongelmia. Olen joskus huomannu, että auton alkuperäis johdot on jopa alimitoitettu. Eli joissakin autoissa ajovalojen tehoa saa parannettua jo vaihtamalla orkkis kaapelit paksumpiin.
        Maserati 4200 Coupe GT
        Ford focus 1.6i
        ex:
        BMW 320d E90 -05
        Porsche boxster 986 2.5 -98
        VW Golf 1.6 -90
        BMW 850i -91
        Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
        BMW 316i E36 -91
        Nissan Sunny 1.3 -87
        Ford Scorpio 2.0i

        Comment

        • minurmi
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 222
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Ville-325
          Mulla on ollu tuossa E36:sessa vähän kosketushäikkää ajovalojen kans. Syynä on huonoon kuntoon rispaantuneet johdot ja niiden liittimet. Millaset uudet johdot noille kannattas ostaa? Käykö ihan varaosaliikkeessä metritavarana myytävä johto vai pitäskö olla jotaki erikoiskaapelia? Ja millanen homma tuo noin niinku muuten on? Tartteeko johtoja tinailla kiinni vai onko niissä valmiit liittimet?
          Vois ajatella että noin 1,5 mm2 piuha olis ainakin riittävän paksua. Tietysti sellasta että on tarpeeks karvoja, eli on sopivan taipuisaa. Mahdollisesti johdon väri kannattaa ottaa huomioon, eli laittaa esim. maajohdon mustalla/ruskealla ja plussan vaikka punasella. Taitaa orkkisjohdot olla kaksivärisiä joten alkuperäisvärityksen voinee unohtaa.

          Mahdolliset liitokset kannattaa tehdä ainakin hyvillä liittimillä ja lisäksi juotos on paikallaan. Kutistesukkaakin kannattaa käyttää jos tarvetta on.

          Siinä ainakin jotain vinkkejä...
          ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
          ex. E46 330 Ci M-Sport -03
          ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
          ex. E36 316i -92

          Comment

          • Ville-325
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 213

            #6
            Kiitoksia vinkeistä, käydäänpä tarveaineet ostamassa. Kerron sitten tuloksista myöhemmin..

            Mites muuten nuo liittimet, meinaan jos laitan paksummat kaapelit ja uudet liittimet ni nehän ei enää sitten passaa niihin valojen liittimiin..vai pitäskö ne tinata niihin kiinni?
            Last edited by Ville-325; 30-01-2006, 17:34.

            Comment

            • DiabloHC
              Newbiemmer
              • Jun 2007
              • 9
              • Kalajoki

              #7
              Ajovalojen johdotus/releytys E36

              Näin iltojen pimetessä olis ihan mukava saada lisää valotehoa noihin ajovaloihin ja ennenkaikkea halvalla. Eli onko kukaan tehnyt E36 malliin tuota ajovalojen johdotusta/releytysta? Miten se käytännössä tapahtuu? Kuinka paljon johtoa tarvii ja kuin monta relettä? Mikä olisi sopiva johdon pinta-ala? Miten sen liittimen kanssa toimitaan joka menee siihen umpioon?

              Xenoneita en viitsi laittaa kun ei tällä opiskelijabudjetilla ole varaa.
              Biltema näköjään myy tuollaista sarjaa ~20€ hintaan, mutta onko se mistään kotoisin?

              Toivottavasti joku osaa auttaa asiassa ettei tarvi ihan umpimähkään mennä johtoja vetelemään
              BMW E36 318i -96

              Comment

              • 928 GTS
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1559
                • Helsinki

                #8
                Itse tein samalla kun vaihdoin uudet viriviri umpiot. On kyllä hyvin polttimoiden lisäksi paras viri mitä muutamalla kympillä voi aikaan saada. Valot on entisten todella huonojen umpioiden jälkeen aivan kun toiselta planeetalta. Mittasin lampun kannalle tulevan jännitteen ennen ja jälkeen virityksen. Ero oli lähelle voltti ja sen tosiaan huomaa valotehossa. Ajoin myös vähän aikaa niin, että vain toinen uusi umpio oli suorilla johdoilla ja toinen käytti vielä tehtaan johtoja. Jokainen joka näki nämä puoliksi uusiksi kytketyt valot pystyi kirkkaassa päivänvalossa heti sanomaan kumpi puoli on kunnollisella johdotuksella.

                Olen nähnyt jonkun Bilteman sarjan ja sekin on jo selkeä parannus tehtaan johdotuksiin nähden. Jos kuitenkin on mitään ymmärrystä sähköjen kytkemisestä niin kannattaa tehdä itse. Hinta on suunnilleen sama ja saa vielä paremman lopputuloksen. Omaan laitoin 4 neliön johdot erillisen sulakerasian ja releiden kautta jokaiselle lampulle erikseen ja myös niistä maihin. Jokaisella lampulle on siis kokonaan oma kytkentästä jotka saa syötön konehuoneen plus pisteestä. Auton omiin johtoihin tuli kiinni jostain löytyneet liittimet. Ne voi varmasti korvata myös abikoilla eikä tulos siitä heikkene kunhan kytkennät suojaa kuralta ja loskalta.

                Oma mielipide on, että kyseisen kaltainen viritys pitäisi olla pakollinen katsastusvaruste. Niin suuri turvallisuuden parannus sillä saadaan aikaan. Jatkossa vastaava viritys tulee aivan varmasti joka ikiseen autoon jonka omistan ellei tehtaat muuta radikaalisti säästösyistä tehtyjä heikkoja johdotuksia.
                -92 928 GTS
                -98 550 Maranello

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎