Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 uutta voimansiirtoa e46 320D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Waffeli
    BTCF Member
    • Nov 2021
    • 31
    • Seinäjoki

    E36 uutta voimansiirtoa e46 320D

    Tässä ollut mietteillä voimansiirron päivitys Pikkulohko M50 jatkeeksi ja sattuisi olemaan tiedossa halpa 320D joten tietenkin kiinnostaisi tietää miten vaikeaksi homma pursuaisi.
    Tehtaan tädin getrakin synkrot vetelee viimeisiä ja samalla sitten saisi tehtyä kerralla "hyvän" tulevaisuuden koneen vaihtoa/ ahtamista ajatellen

    En löytänyt itse laatikosta (S5D-280Z) ja sen yhteensopivuudesta eri koneisiin juurikaan mitään tietoa, muutakuin että suhteellisen kestävä?
    Perähän noissa on ilmeisesti 188k, onko sen asentamisessa minkälaisia haasteita 168k perän tilalle
    Mitenkäs vetareiden kanssa? luin jostain että voitaisiin käyttää 2 vasemman puolen vetoakselia sillä ovat lyhyempiä kuin oikean puolen.
    Kardaanikin tietysti kysymys merkki vielä.

    Tuntuu että olisi "ns" edullinen vaihtoehto mutta ihmetyttää ettei asiasta ole enempää puhetta missään.
    Myös muita ehdotuksia otetaan vastaan
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11033
    • Oulu

    #2
    Mikään noista osista ei oo bolt-on, vaan vaatii hitsaamista/rälläköintiä. Diisselin loota on eri kulmassa, mitä bensa. Loota kyllä menee siihen m50:n perään, mutta se on väärässä kulmassa. Eri sun pitää modata vaihteensiirtomekanismi semmoiseksi, että se toimii vinossa olevan vaihteiston kanssa. Sama homma laatikon takakannakkeen kanssa. Lisäksi e46 perä ei passaa suoraan e36:een, että sen sovittaminen vaatii enemmän tai vähän rälläkkää ja hitsikonetta. Kumpikin todennäköisesti vaatii alumiinin hitsauskykyä. Kardaani pitäis mennä suoraan E36:een jos saat ton perän ja lootan paikalleen.

    Kaiken tuonhan voi kyllä tehdä, mutta samalla vaivalla sinne menis esim. gs6-37dz 6-pykäläinen lootakin, mitkä on kans puoli-ilmaisia, että ei hirveästi järkeä tuossa 280z lootan asennuksessa.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Jarger
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 3501
      • Finnland

      #3
      Skippaa suosiolla Eihän nuo toimivat Getragit maksa juuri mitään ja jos ZF:n haluat sinne niin ainakin 5-pykäläisen kanssa saat kuitenkin tehdä remppaa hiukan kepin toiminnan suhteen (mutu yhden ostetun kokemuksella)
      Realoem on hyvä sivusto vertailla noita.
      Oletan siis että tuo Getrag on sama suunnilleen kuin E39:n pikkumalleista löytyy. Ainakin täällä moinen on rullannut 523i:n keulalla yli 360tkm ihan ongelmitta. Auto 9/96 tehty ja jos olisi kuukauden vanhempi, sielläkin olisi ollut tehtaalta jo S5D 320Z vakiona.. no, aina ei voi voittaa. Vakiotehoillahan Getrag on ainakin huoleton ja ei ole mitään holkki/puslajumppaa kepin toiminnan suhteen ja kevyempikin. Mutta tuo 5-pykäläisen tuntuma on kyllä ZF:ssä parempi kuin Getragissa.
      Negatiiviset kauppakokemukset:
      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

      Comment

      • dolboyasher
        Bimmer Rookie
        • Mar 2012
        • 60
        • Helsinki

        #4
        Hei, minullakin on kysymys. Autossa oli M50B20, ja olen tehnyt swapin M52B25TU

        . Laatikko ja vauhtipyörä ovat vanhasta koneesta, mutta nyt totesin, että laatikko on liian lyhyt. Haluan pidemmän. Nyt 5 vaihteella 120 km/h on noin 3000 rpm(5 Suoraa vaihe tos laatikossa s5d250g getrag 220 . Mikä siihen menisi bolt-on?​​
        Last edited by dolboyasher; 08-07-2024, 21:24.

        Comment

        • Freak
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2507
          • .

          #5
          Samat kierrokset siellä on 120km/h nopeudessa kuin ennenkin, m50b20 koneella. Isommalla moottorilla vanhat välitykset tuntuvat toki lyhkäisiltä ja helpoin keino on vaihtaa sinne pidempi perävälitys vanhan 3.45:1 tilalle. Sulla on siellä todennäköisesti typ168 perä, koska sellainen on 320i malleissa vakiona. Harmillisesti tähän pikkuperään ei ole pidempiä välityksiä kovin helpolla tarjolla. 3.38 löytyy joistain uudemmista nelipyttyisistä, joka menee suoraan ja siitä vähän harvempia sitten e30 tyyppisestä perästä. 318tds-malleista löytyy sitten 2.79 tai 2.65 välitys, joka menee kyllä suoraan paikoilleen. Näiden väliin ei löydy välitystä kuin isommasta typ188 perästä ja siihen sun pitää vaihtaa myös vetoakselit. Esim. 325i:n vakiovälitys on 3.15:1 ja se olisi aika sopiva kyseiselle moottori-vaihteisto -yhdistelmälle.

          Laatikon vaihtamalla homma hoituu kanssa, mutta siinäkin oma jumppansa. Halvalla ja helpolla ei pääse mitenkään. Dieselin laatikot ovat halpoja, mutta niiden kanssa touhuamisesta voit lukea ylempää. 6-vaihteisessa on kuitenkin sopiva välitys sun nykyiselle (oletetulle) perälle. Halpa bensalaatikko 6-vaihteisena on uudempien mallien GS6-17BG, mutta siinä on eri boorit kytkinakselissa eli vähintään levyn joudut uusimaan. Pahimmassa tapauksessa joudut uusimaan myös vauhtipyörän, jos kytkinakseli on niin lyhyt, ettei se yllä silmälaakerille.

          Jumppaa on siis tiedossa joka tapauksessa. Yllä olevat on heitetty nopsaan pelkästä ulkomuistista ja saattaa sisältää virheitä, mutta toivottavasti joku vähemmän huonomuistinen korjaa tilanteen.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • dolboyasher
            Bimmer Rookie
            • Mar 2012
            • 60
            • Helsinki

            #6
            Ok ymmärsin ,kiitos paljon .
            Selkeä ja hyvä vastaus

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎