1994 Alpina B3 3.0 sedan & manuaali : yhtä & toista

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paavo62
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 104

1994 Alpina B3 3.0 sedan & manuaali : yhtä & toista

Tervehdys!

Onpas melkoisen pitkä siitä, kun viimeksi olen tänne mitään kirjoittanut, mutta nyt kerralla tuli sitten vähän
    enemmänkin asiaa. Tein nimittäin sillain tyhmästi, että tulin ostaneeksi 1994 - mallisen Alpina B3 3.0 manuaalin,
    joka on elämänsä alussa lähtenyt BMW:n tehtaalta 325i:nä. Sitten se on Buchloessa muuttunut Alpina B3:ksi, ja
    31 vuoden reissun jälkeen auto päätyi minulle, ja sai samalla kavereikseen 320iS:n, 635 CsiA:n ja pari muuta
    kanssamatkustajaa.

Olen nyt pari päivää selannut internettiä vasemmalta oikealle ja vähän oikealta vasemmalle, ja päälle päätteeksi
    olen seurustellut jopa parin tekoälynkin kanssa.

Mutta mikään ei voita oikeita harrastajia ja oikeaa "kädet_savessa" - osaamista, joten siksi arvelin kysyä neuvoja
    täältä.

Minä olen wanha, tyhmä ja kädetön, joten mielelläni otan vastaan kaikenlaisia ohjeita, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä.
    Ja varmaan minä kestän senkin, jos joku sanoo, että "käytä torvi search - toimintoa...."

Ja sitten asiaan!!

Ovipahvit lienevät yksi ikuisuusongelma näissä E36:ssa - niinpä myös tuossa Alpinassa. Kuskin oven pahvi on irti
    ovipellistä takareunastaan, ja näyttää siltä, että kiinnitysnastat ovat kiinni ovessa eivätkä oviverhoilussa.
    Sama koskee myös kuskin puolen takaovea.

Ehjiä ovipahveja ei liene missään - ei ainakaan järkevällä hinnalla, joten miten te olette näitä korjanneet?
    Miten kiinnittää kiinnitysnastat takaisin oviverhoiluun niin, että ne pysyvät, vai onko ainoa keino liimata oviverhoilu
    oveen esim. butyylimassalla. Silloin se ehkä pysyisi, mutta tarvittaessa oviverhoilun saisi kumminkin vielä irtikin??
    Osaako joku verhoilija jossain korjata näitä?

Seuraava murhe näissä mahtavat olla B-pilarit (etuoven takaosa ja takaoven etuosa), joiden musta suoja kupruilee
    jokaisessa ovessa enemmän tai vähemmän. Internet kyllä kertoi miten noita korjataan ja maalataan, mutta minkälaisia
    ratkaisuja te olette näihin kehittäneet?
    Käsi syvälle taskuun ja maalarille on tietysti aina toimiva vaihtoehto, mutta näinä aikoina auton saa ostaa pois
    maalaamosta, jos sitä hommaa ei vakuutusyhtiö maksa...???

Koko takaikkunan ympärillä (ulkopuolella siis...) pitäisi kai kiertää tiivistenauha/tiivistelista, mutta jostakin syystä tästä
    puuttuu palat molemmista yläkulmista (en ymmärrä miksi....) Tuosta tiivistettä lienee vielä saatavilla (en ole vielä ehtinyt
    sitä tonkia...), mutta onko tämä joku yleinen E36 - juttu, vai onko tässä nyt kysymys vain tästä autosta.

Oven ulkokahvojen ympäriltä ovat tiivisteet rapistuneet, mutta ainakin jotakin niksiä oli YT:ssä tarjolla, ja ilmeisesti
    myös tiivisteitä on yhä saatavilla.
    Tämä on varmaan semmoinen homma, joka kannattaa hoitaa ovi kerrallaan noiden ovipahvien ja B (ja C)- pilarien korjauksen yhteydessä?
    Olisiko tähän jotakin vinkkiä, linkkiä tai käytännön viisautta?

Pisteosia.... tai pisteosa. Tämä voisi ehkä olla parempi "ostetaan" osastolla, mutta kaipa modet sen sallivat tännekin?
    Takapenkkien taakse tavaratilaan tuleva verhoilu puuttuu. Kontti on harmaa, mutta mustakin kyllä kävisi.
    Takapenkit eivät ole taittuvat, mutta suksiluukku löytyy, mutta kun tällä ei talvella ajeta, niin sillä ei todellakaan ole
    mitään merkitystä.

Varmaan muutakin, mutta aloitetaan nyt näillä. Kuten yllä totesin, niin KAIKKI neuvot ovat tervetulleita!!

Kiitos & anteeksi jo etukäteen!!

-Mika-
    Seinäjoki
    Attached Files
    Last edited by paavo62; 28-05-2025, 21:39.
  • CookieMonsta
    BTCF Member
    • Jun 2013
    • 61
    • Lahti/ Helsinki

Ovi verhouksiin löytyy maailmalta useammastakin paikasta esim. 3D printattuja kokonaisia korjausosia ja on tullut myös vastaan metallisia "vahvike" osia, jotka käsittääkseni voi käyttää semmoisenaan taikka laittaa ympärille jotain 2komponentti muoviliimaa. Itsellä on sen verran hyvässä kunnossa ollut, että edellisen kerran kuin ollut irti niin 3M muoviliiman kanssa, kun korjaili pelkästään niin on nyt ainakin viisi vuotta saanut olla kajoamatta uudelleen. Rendition tekee 3D printanttuja korjausosia, Mod-ing myös 3printattua osaa euroopasta. Sitä ylälistan korjaus osaa myy ainakin oldtimer-ersatzteile24.de

B-pilarin muoveista ei omakohtaisia kokemuksia mutta olen nähnyt ainakin semmoisia, missä tuo pinta alkaa lähes sulamaan ja muuttuu semmoiseksi tahmeaksi. Jos sinulla on sama ongelma, niin voisi toimia sama tapakuin uudempien mallien soft touch pintojen kanssa. Isopropanolylilä voisi sitä tahmeaa pintaa saada pois ja jos siitä saa kaiken kaavittua pois niin sen jälkeen voi pintaa uusia parhaaksi näkemällään tavalla. Duplicolor ja Foliatec tekevät ainakin laadukkaita kuluttajalle saatavissa olevia sisustan spray maaleja mutta kyllä tuossa varmaan toimisi, jonkin muovipohjuste ja perus Mastonin musta. Toinen vaihtoehto voisi olla myös teksuuri pintaisella teipillä vetää yli muttta siinä on toki sen verran muotoa, että ensi kertalaiselle ei helpoin välttämättä. Kannattaa myös selvittää paljonko maksaisivat uutena, jos saatavilla.

Takalasin tiivisteen kulmapalat ovat jossain määrin perushomma, tosin monesti ne saattaa jäädä repsottamaa. Ongelma taitaa perustua siihen, että muu kumitiiviste käpristyy ja kutistuu eri tahtiin kuin kulmissa oleva materiaali. Coupessa tiiviste on ainakin kaksi osainen ja voi hyvällä tuurilla ja maltilla olla vaihdettavissa ilman lasin irroitusta. Edellyttää myös sitä, ettei lasi ole ollut irti ja sitä ei ole asennettu uudelleen liiman kanssa silleen, että se vanha tiiviste on liimassa kiinni.

Tiivisteitä oven kahvojen ympärille tarvike osana tilailtua esimerksi Ebaystä. Ovi kerrallaan voi vaihtaa ja löytyy Youtubesta ohjevideoita noiden vaihtoon ja ei ole mikää hankala homma, jos vaan löytyy sopiva työkalu siihen kahvan kehyksen irroitukseen.

-Tommi
    E36 328i Coupe CalypsoRot
    G30 530e Mediterranean Blue

Comment

• Jarger
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 4194
      • Finnland

Tervehdys. Kysyminen kannattaa aina, vastaukset on antajan häpiä, jos tulee epäkurantti.
      Kuva ei toimi. Itse käytän tuota https://imgbb.com/ sivustoa ja sitten sieltä linkkaan tänne valmiilla linkillä, esikatselussa voi myös tarkistaa miltä se näyttää.
      Muistaakseni aikoinaan ensimmäinen tuttavuus E36 coupen kanssa jo tutustutti tuohon ovipahviongelmaan, ettei ne täysin istuneet. Omassa sedanissa oli ihan nätisti kiinni, sekin oli E36. Vuosi oli 2006, mutta vaihtokauppoja en tehnyt, joten korjaukselta säästyin.
      Negatiiviset kauppakokemukset:
      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

Comment

• paavo62
        Bimmer Rookie
        • Mar 2004
        • 104

Tervehdys!!

Ja iso kiitos molemmille kommentoijille @CookieMonsta ja @Jarger .
        Kaikista vinkeistä, linkeistä ja neuvoista on apua!!

Kävin muutama päivä sitten tsekkaamassa foorumin, ja olin jo ihan varma, että näitä E36:a ei kukaan enää harrasta, kun
        ei ollut yhtäkään kommenttia, mutta onneksi olin väärässä.

Tuo oma postaukseni täytti eilen kuukauden, joten tässä välissä olen ehtinyt selata internetin useammankin kerran läpi,
        jonka lisäksi olen seurustellut tekoälyn kanssa, mutta niin vain olin missannut sekä Mod-ing.comin että Oldtimer-ersatzteile24.den.
        Hienoa ja kiitos vinkeistä!

Tuohon Renditioncustomiin törmäsin, kun hain korjausohjeita / vinkkejä noihin ovipahveihin, mutta kun ne eivät kaiken muun
        touhun takia ole olleet vielä irti, niin en perehtynyt asiaan sen tarkemmin, kunhan laitoin sivuston vain kirjanmerkkeihin.
        Mutta hyvä tietää, että ilmeisesti näiltä ovat muutkin tilanneet tavaraa. Nuo korjauspalat vaikuttivat fiksulta ratkaisulta.

Ilmaisin itseäni huonosti tuon B-pilarin osalta, sillä tarkoitin niitä ulkopuolisia mustia osia oven karmissa (etuoven takaosa ja
        takaoven etuosa) Sen verran olen RealOEM:ää tutkinut, että ne ilmeisesti lähtevät irti, kun rullaa ikkunat alas, vääntää kumitiivisteen
        sivuun, jonka takaa pitäisi paljastua pari ruuvia. Oliko sitten vielä niin, että alaosassa on ruuvi, joten ne p********n ovipahvit pitää
        kummin irrottaa. Eivät ne mustat suojat vielä kovin huonot ole, mutta kun tässä nyt on hommiin ryhdytty, niin hoidan nekin jollakin ajalla.
        Tähän otan toki vinkkejä edelleen vastaan tämän asian osalta.

Sen verran selvisi, että takalasin ympäri kiertävää mustaa kumi/muovilistaa on edelleen saatavana, sillä se on yhtenäinen lista, erillisiä
        kulmapaloja ei ole, vaikka niiden puuttuessa siltä näyttääkin. Kävin jo tutun tuulilasiasentajan jutuissa, ja sovittiin, että käyn vielä
        uudestaan ja tutkitaan tilannetta tarkemmin. Mahdollisuuksien rajoissa on, että vanhan listan saa irti ja uuden paikalleen ilman, että
        koko takalasi tuhoutuu. Pitäkää peukkuja!!

Ovenkahvan tiivisteitä on tosiaan saatavilla, ja asennusohjeita löytyi useitakin Youtubesta, joten ei kun sormet näppäimille ja tilaamaan.
        Tämä homma ei näyttänyt kovin pahalta.

Joo - oli tosiaan tarkoitus laittaa kuva tuohon viestiin, mutta se ei nyt vain jostakin syystä onnistunut. Foorumi on vähän muuttunut siitä,
        kun olen aktiivisemmin tätä käyttänyt, joten syynä lienee osaamattomuus. Kiitos neuvosta - minäpä yritän vielä uudestaan kuvapalvelun avulla.

Puuhalista on paisunut pitkäksi kuin nälkävuosi, osa on tarpeellista korjausta/huoltoa ja osa hiplaamista - niin kuin näiden kanssa aina.

Kiitos vielä kommentoijille & reipasta kesää muillekin autoilijoille!

-Mika-

Comment

• CookieMonsta
          BTCF Member
          • Jun 2013
          • 61
          • Lahti/ Helsinki

Helpolla näitten kanssa ei niin sanotusti niskan päälle pääse korjailujen kanssa mutta aktiivisesti, kun jaksaa harrastaa niin ainakin kohtuu siistissä kunnos pysyy ja Alpinaa varsinkin kannattaa hoivata

Karmilistojen korroosio olikin siis ilmeisesti vaiva ja ne onkin vähän haastavammat, jos hyvät haluaa. Listat vaatisi melkeipä kevyen lasikuula/hiekkapuhalluksen, jotta siitä korroosiosta pääsee oikeasti eroon. Sen jälkeen, joko maalaus parhaaksi näkemällään tavalla (ammattilainen tuskin älyttömiä ottaa) tai vaikka vaan epoxit päälle sprayllä ja teippaus tekstuuri mustalla teipillä. Helpointa toki laittaa kättä taskuun ja tiedustella saatavuutta uutena tai etsiä hyvät käytetyt.

-Tommi
          E36 328i Coupe CalypsoRot
          G30 530e Mediterranean Blue

Comment

Working...
          X