Minulla täysin alkuperäiskuntoinen E36 cabrio 320i, vuosimalli 1994 tai 1995 (mistäköhän sen saa selville, valmistusajankohta 10/1994 joten kai 1995...). Vähän kilometrejä ja auto seissyt pitkään joten vaihdoin kaikki iskarit. Alla oli alkuperäiset Sachsit. Minulla oli jo ajat sitten ostetut Bilsteinin iskarit eteen, joiden mallit F4-VNE-4419-BC ja toinen puoli -4420-. Iskereita vaihtaessa huomasin että alkuperäisissä Sachseissa on iskarin keskiputkea ulosvetäessä ikäänkuin jousi (vai kaasu...) joka pistää hanttiin tiukasti jos yrittää vetää keskiputken kokonaan ulos. Eli ikäänkuin lisävaimennus kun lähestytään iskarin maksimivenymää. Bilsteineissa ei ollut tuota. Eli Bilsteinin iskarit päästivät jousen paljon pidemmäksi kun tolppia kasasin. Bilsteineilla auto oli kuin traktori ja näytti ainakin aluksi että etupää 10cm liian korkealla. Ostin sitten Sachsit tilalle ja niissä oli tuo sama "lisäjousi" kuin alkuperäisissä. En oikein ymmärrä. Vaihtoehdot kai nämä: 1) Bilsteinin ko malli ei sittenkään oikea vaikka netti niin väittää, tosin tuo mallinumero reilusti vanhentunut, 2) Bilsteineissa kaasu karannut vuosien säilytyksessä, kuivassa ja lämpimässä, ei kyllä luulisi.... 3) Joku muu selitys. Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta tai enemmän ymmärrystä etuiskareihin. Laitan nuo käytännössä käyttämättömät Bilsteinit myyntiin polkuhinnalla, ehkä ne käy johonkin muuhun autoon. Ja madallusjouset tähän autoon myös jää käyttämättä....
EDIT: löysin keskustelun jenkkifoorumilta missä tod näk selitys tähän..... alla linkki. Eli joissain isakreissa on "rebound"-jousi ja joissain ei, auton korkeuden pitäisi pysyä samana kummallakin, ehkä...
EDIT: löysin keskustelun jenkkifoorumilta missä tod näk selitys tähän..... alla linkki. Eli joissain isakreissa on "rebound"-jousi ja joissain ei, auton korkeuden pitäisi pysyä samana kummallakin, ehkä...