Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 vaihdelaatikko ei mene paikoilleen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW_De_Muesli
    Newbiemmer
    • Nov 2008
    • 16

    e36 vaihdelaatikko ei mene paikoilleen

    Piti ruuvata illalla ja laittaa vaihdelaatikko kiinni. Olen vaihtanut kytkimen ja paineasetelman. Ostin Motonet-kaupasta keskitystyökalun jolla sain kytkimen keskitettyä. Nyt kun kaverin kanssa nostettiin laatikko ylös ja alettiin työntämään sitä eteenpäin, niin kaikki menee hyvin aluksi. Kytkinakselin spoori menee levyn sisään, mutta n. 1 sentti ennen moottoria koko vaihdelaatikko pysähtyy. Ei mene millään eteenpäin. En uskaltanut laittaa pulttia reikään ja vetää sillä, kun korjauskäsikirjassa luki että niin ei saa tehdä.

    Mikähän siellä voisi nyt olla ongelmana? Vai pitääkö vaihdelaatikkoa vaan yrittää työntää vielä kovempaa?

    Ai niin, auto on e36 325i.
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Kuulostaa ettei kytkinakseli osu siihen silmälaakeriin vaan menee vähän ohi, eiku lisää ravistelua ja heilutusta...onhan siellä varmasti kaikki kytkimen hilppeet kunnolla paikallaan.
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • BMW_De_Muesli
      Newbiemmer
      • Nov 2008
      • 16

      #3
      Kiitti nopsasta vastauksesta. Kyllä mun mielestä pitäis kaiken olla kunnolla paikallaan. Eli siellä paketissa tuli uusi kytkinlevy ja paineastelma ja painelaakeri. Laitoin ne samalla tavalla kiinni kun vanhat oli. Tuli sellainen juttu mieleen että ei kai kytkinlevy ole väärin päin? Mutta siinä luki getriebseite ja mun mielestä se on vaihteisto. Levyn getriebseite tekstillä oleva puoli on vaihdelaatikkoon päin.

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        Silmälaakerilla tarkoitin sitä kampiakselinpäässä olevaa laakeria johon se kytkinakseli menee, kun menee, joskus tosi vaikea saada osumaan kohdalleen ja väkisin painamalla sitten rikkoo koko laakerin. Se loota pitää kyllä osua paikoilleen ihan suoraan eikä yhtään vinossa.
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • Mumtsi
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 282
          • Kotka

          #5
          Kokeileppa keskittää kytkin uudestaan, ei riitä että pelkästään työntää keskitystyökalun paikoilleen, se täytyy silmällä vielä passata suoraan keskelle. Kyllä se sinne menee kun keskittää kunnolla.
          - Isi mikä toi on?
          - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

          Comment

          • BMW_De_Muesli
            Newbiemmer
            • Nov 2008
            • 16

            #6
            Okei. Täytyy vielä ottaa kytkin irti ja keskittää uusiksi. Laitoin kytkimen pultteihin liimaa. Täytyykö laittaa uudet kytkinpultit kun otan sen taas irti? Laitoin nyt uudet kun olen kuullut että ne pitää uusia.

            Yritin kyllä silmällä katsoa että kytkin ja se laakerin reikä olisi ihan keskellä. Jos olisi irtonainen kytkinakseli niin sillä voisi katsoa jos keskitys on onnistunut? Onko jossain toisessa autossa samanlainen kytkinakseli jolla voisi kokeilla?

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9878
              • KVLA

              #7
              Kyllä kytkinlevy on keskittynyt,jos moottorin ja laatikon rako on enää 1cm.Reilua ravistusta ja työtöä vaan,niin kytkinakseli muljahtaa silmälaakeriin paikoilleen.

              Olihan kytkin varmasti oikeanlainen ja painelaakeri varmasti paikoillaan?

              Comment

              • BMW_De_Muesli
                Newbiemmer
                • Nov 2008
                • 16

                #8
                Ostin kytkimen varaosaliikkeestä ja se oli ihan saman kokoinen kuin vanha (LUK 228mm). Laitoin painelaakerin sinne haarukkaan samalla tavalla kuin se vanha oli. Kokeilin vielä liikuttaa haarukkaa ja painelaakeri siirtyi eteenpäin ja sitten taakse. Voiko painelaakerin asentaa väärin, kun se mielestäni meni paikalleen vain yhdessä asennossa? Laitoin myös sen haarukan sokan samalla tavalla paikoilleen.

                Mustakin tuntuu (vaikka en ole mikään autoasiantuntija) että levy olisi keskittynyt kunnolla jos kerran kytkinakselin spoori on jo kytkimen sisällä. Jos esim vaihdelaatikon takaa yrittää pyörittää, niin se ei liiku mihinkään (vaihde päällä ja akseli kytkimessä).

                Kuinka paljon voimaa uskaltaa käyttää nyt laatikkoa ravistaessa ja työntäessä? Pelkään aina että rikon jotakin.

                Jos nyt vielä kokeilen ottaa kytkimen irti ja pistää sen kytkinakselin päälle, niin pitääkö minun laittaa uudet kytkimen pultit taas?

                Comment

                • ongelmalapsi
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1063
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Ei sitä kytkintä tarvi purkaa uudestaan. hieman laatikon ravistelua ja ennen kaikkea suorassa se laatikko koneeseen.
                  Pakko mahtua ku kerran on vihitty
                  -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                  -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                  -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                  -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                  -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                  Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                  GMC Topkick C6500 rollback -95
                  Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                  E46 330xiA -02
                  Chrysler neon -99

                  Comment

                  • BMW323
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2007
                    • 994
                    • kempele

                    #10
                    kyllä se sinne menee
                    itellä omassa e30:ssä meni ainakin tunti saaha laatikko paikalle mutta ku tarpeeksi heilutteli ja samalla joku toinen työnsi koneeseen päin niin meni sitten
                    Nissan Stagea NM35 -01
                    2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
                    harrastepohjalta E21 316

                    Comment

                    • Mumtsi
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2008
                      • 282
                      • Kotka

                      #11
                      Jaa, itsellä meni kun työnsi vaan laatikon paikalleen, ei tarvinnut mitään ravisteluja. Kyllähän sen kytkinakselin saa helposti booreille menemään, mutta se viimeinen senttihän nimenoomaan tarkoittaa ettei se akseli osu aivan kohdilleen siihen silmälaakeriin. Kyllä sen varmasti saa sinne heiluttelemalla mutta huomattavasti helpompaa jos se on keskitetty aivan kohdilleen.
                      - Isi mikä toi on?
                      - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                      Comment

                      • BMW_De_Muesli
                        Newbiemmer
                        • Nov 2008
                        • 16

                        #12
                        Eli kannattaisi kokeilla keskittää uusiksi? Miten sitten ne pultit? Kysyin tuossa aikaisemmin jos pitää uusia asetelman pultit sen jälkeen (laitoin siis nyt uudet pultit).

                        Uskaltaisiko kytkinakselin päähän laittaa jotain rasvaa jos se auttaisi? Mitä rasvaa siinä tapauksessa, jotakin Litiumtyyppistä?

                        Ajattelin vielä kokeilla parin kaverin kanssa hieman ravistella laatikkoa. Jos kaksi ravistelee ja yksi työntää. Jos ei sittenkään niin täytyy ottaa ja keskittää se uudestaan.

                        Comment

                        • BMW_De_Muesli
                          Newbiemmer
                          • Nov 2008
                          • 16

                          #13
                          Keskitin kytkimen uusiksi niin nyt se vaihteisto meni ihan suoraan kiinni. Kiitos kaikille fiksuille BMW asiantuntijoille.

                          Voi hitsin hitsi!!!! Rupesin just miettiin että muistinhan mä nyt innostuksissani laittaa kytkinlevyn oikein päin? Tuli sellane kauhee fiilis. Voinko tarkistaa jotenki et se olis ok? Jos vaikka kokeilee painaa kytkintä ja vaihtaa vaihdetta? Ei huvittais taas irrottaa se laatikko.

                          Arvaa vaan ottaako ny kaaliin?
                          Last edited by BMW_De_Muesli; 24-11-2008, 19:45. Reason: Hitsi

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            Eipä taida mennä se paineasetelma paikoilleen jos se levy on väärinpäin, viisaammat vahvistakoon
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • Mumtsi
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2008
                              • 282
                              • Kotka

                              #15
                              Ei sulla ole mitään hätää. Et saa asetelmaa kiristettyä kiinni asti jos sulla olis levy väärin päin. Siihen jäisi muuten yli 1cm rako. Toiset keskittää kytkimen ja toiset käyttää voimaa
                              - Isi mikä toi on?
                              - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎