Announcement

Collapse
No announcement yet.

318iS E36 Seosten säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    318iS E36 Seosten säätö

    Miten tota lamda-anturia pitää modata että se väittää moottorille, että koneella on hieman liian laiha seos?, huomasin tehojen lisääntyvän huomattavasti, kun säätelin ilmanmäärä mittaria, ja nyt ajattelinkin koittaa lisätä syöttöä räpeltämällä lamda-anturia.

    Eli onnistuuko tämä jos laitan vastuksen lamdan piuhan väliin, ja minkä piuhan (siellä on niitä 3kpl.)

    Ps. eikö melkein kaikki nykyautot käy hieman laihalla? ja jos syöttöä hiukan lisää pitäisi tehon kasvaa käsitykseni mukaan.
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think
  • Jope86
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 97
    • Imatra

    #2
    nosta ennemmin vaikka bensan paineita ku ronkit sitä lambdaa... ja veikkaan että ainut ilo tosta on kasvanut polttoaineen kulutus...:think
    _____________________________________________
    E34 M5
    ex: E36 325 Coupe M-Sport
    ex: E34 535 iA
    ex: E30 318i Touring
    ex: E36 320 Taxi (SeKaSiKiÖ M52B25)
    ex: E34 535
    ex: E34 520 mosselmann turbo
    ex: E30 320 Taxi
    ex: E30 316i

    Comment

    • Takalo_kari
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 1359
      • tku

      #3
      Originally posted by Jope86 View Post
      nosta ennemmin vaikka bensan paineita ku ronkit sitä lambdaa... ja veikkaan että ainut ilo tosta on kasvanut polttoaineen kulutus...:think

      siihen tarvittais sitten jo säädettävä B-paineen säädin, ja ne maksaa aika kivasti, ajattelin että ton sais tehtyä "ilmaiseksi" ihan kokeilun vuoksi.
      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
      Kiitos ajastasi? :think

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Onkos tuossa vielä läppätyyppinen ilmamäärämittari? Sitähän voi halutessaan pyöritellä.
        Jos on ihan pakko saada bensanpaineita nostettua niin onnistuu puristamalla varovasti säädintä kasaan. Kannattaa kyllä muistaa että sitä on paljo helpompi puristaa kasaan ku venyttää suoraks
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16413
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by Aksuli89 View Post
          Miten tota lamda-anturia pitää modata että se väittää moottorille, että koneella on hieman liian laiha seos?, huomasin tehojen lisääntyvän huomattavasti, kun säätelin ilmanmäärä mittaria, ja nyt ajattelinkin koittaa lisätä syöttöä räpeltämällä lamda-anturia.

          Eli onnistuuko tämä jos laitan vastuksen lamdan piuhan väliin, ja minkä piuhan (siellä on niitä 3kpl.)

          Ps. eikö melkein kaikki nykyautot käy hieman laihalla? ja jos syöttöä hiukan lisää pitäisi tehon kasvaa käsitykseni mukaan.
          Käänsitkö imm-kiekkoa rikkaammalle vai laihemmalle ja mikä on huomattava tehon lisäys ? Lambda-ohjatussa systeemissä ei taida paljon iloa olla asiasta kun seoksia korjataan jatkuvasti, lisääntyikö tehot n. 4000 rpm. jälk. vai jo alemmilla kierroksilla ? Jos tuntuu että on enemmän potkua voisiko syynä olla että systeemissä oli/on jokin vialla ja nyt toimii lähempänä optimiarvoja ?

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            #6
            Voisinpahan väittää, että tuon tasoisilla tee-se-itse virityksillä et saa muuta kuin tuhoa aikaan... Panostaisit ennemmin lastuun, josta saattaa tuossa moottorissa olla kuulopuheiden perusteella jotain hyötyäkin.

            Ja edittiä: Tuo seossuhteen hienosäätö ilman laajakaistalambdaa on perstuntumalta täysin mahdotonta henkilölle, jolla ei ole aiheesta vuosien kokemusta.
            Last edited by O-Peksi; 25-12-2008, 13:58.
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            • adr-jouni
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 103
              • Near uleåborg

              #7
              Sitten

              kun mäntään tuloo reikä ni ilimeisesti on mennynnä laihalle :think ?

              Comment

              • herja
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1649

                #8
                Jos tuolla IMM säädöllä konpensoidaan imuvuotoa ja sen takia tuli hyvät gainit?
                Retard Member

                Comment

                • quisma
                  BTCF Member
                  • May 2005
                  • 384
                  • Toijala

                  #9
                  Ihan suosiolla voit unohtaa tämmöset "jeesusteippiviritykset". Tässä tuhlaa aikaansa ja rahaansa, kun seuraavassa katsastuksessa ihmettelee, kun ei mene päästöistä läpi. Ja samalla polttoaineenkulutus on ihmeellisesti noussut. Ja tehoista on hävinnyt siivu pois, vaikka persdyno kuinka väittäis muuta. Kyllä tähänkin on tehtaalla säädetty se optimaalinen bensa-/ilmaseos.
                  Jos tekee mieli tehdä tämmösiä räpellyksiä, niin ainahan voi ostaa vaikka Suzuki PV:n talliin ja asentaa siihen vaikka pappatunturin Bingistä säätösuuttimen, siinä oliskin haastetta
                  e46 325ci cabrio m-sport2

                  Ex: e46 320da touring -04
                  e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
                  e39 528ia -96
                  e34 525i -92
                  e30 320i touring -88
                  e36 328i coupe -97
                  e36 325i -91

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10


                    Siitä.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Takalo_kari
                      BTCF Member
                      • Mar 2007
                      • 1359
                      • tku

                      #11
                      Originally posted by O-Peksi View Post
                      Voisinpahan väittää, että tuon tasoisilla tee-se-itse virityksillä et saa muuta kuin tuhoa aikaan... Panostaisit ennemmin lastuun, josta saattaa tuossa moottorissa olla kuulopuheiden perusteella jotain hyötyäkin.

                      Ja edittiä: Tuo seossuhteen hienosäätö ilman laajakaistalambdaa on perstuntumalta täysin mahdotonta henkilölle, jolla ei ole aiheesta vuosien kokemusta.
                      mjoo taidan haudata idean kuitenkin

                      Tosta lastusta pitää vielä sanoa että se maksaa n.500e ja ne halpis lastut käyvät vain niihin autoihin jossa ei ole ajonestolaitetta.
                      Kuulema auto ei lähde käyntiin kun bensapunppu ei pyöri, olin itse tilaamassa tuollaista halpis lastua ja myyjä sanoi näin minulle.

                      Jos asia on toisin niin tilaan lastun heti
                      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                      Kiitos ajastasi? :think

                      Comment

                      • gubbe89
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 315
                        • Mouhijärvi

                        #12
                        Tuosta ilmamäärämittarin pyörittelystä, omassani kaikki meni päin helvettiä, kun aloin sitä pyörittelemään. Kulutusmittari alkoi vaeltaa, eli lambda korjasi seoksia koko ajan. Laitoin sen pitkän tappelun jälkeen vakiolukemille ja korvakuulolla säädin ohivuotoruuvin jotakuinkin hollilleen. Nyt ei enää vaella kulutusmittari kuin 2500rpm kohdalla tasakaasulla ajettaessa. Silloin myös nykimistä on havaittavissa. Olenkin tässä miettinyt, jotta kumpaankohan suuntaan sitä ilmaruuvia pitäisi pyöritellä. Muuten kone käykin tosi nätisti taas.

                        Suosittelen siis vahvasti, että jätätte sen ilmamäärämittarin ruuvaamisen väliin. Enintään vanhemmiten sitä pitää kiristää, eli säätää "laihemmalle", kun jousi kuoleentuu ajan ja kilometrien saatossa. Tällöin varsinkin lambdallisissa sen huomaa nykimisenä ja kulutusmittarin vaeltamisena, kun lambda korjaa seoksia jatkuvasti.

                        Eikä sinne lambdan johdon väliin mitään vastuksia kuulu tunkea. Siitä ei tule kuin harmia. Ensin kannattaa ne kaikki imuvuodot tarkistaa ja ruiskun osien kunto todentaa, ennenkuin lähtee tekemään mitään. Sitten kannattaakin selvittää päästöt, laittaa seosmittarin kiinni ja mennä tämän jälkeen dynoon. Niillä tiedoilla voi oikeasti jotain tehdä, mistä on hyötyä.

                        Joten, unohda suosiolla autotallipatentit ja säästä hetki rahaa esimerkiksi siihen uudelleenohjelmointiin ja muihin kuluihin!
                        nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                        nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                        nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                        ex. E34 525 TDS Touring -93
                        ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                        ex. Yamaha YZF 1000R -02
                        ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                        ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                        ex. E34 535i -88
                        ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                        ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                        Comment

                        • Takalo_kari
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 1359
                          • tku

                          #13
                          Originally posted by gubbe89 View Post
                          Tuosta ilmamäärämittarin pyörittelystä, omassani kaikki meni päin helvettiä, kun aloin sitä pyörittelemään. Kulutusmittari alkoi vaeltaa, eli lambda korjasi seoksia koko ajan. Laitoin sen pitkän tappelun jälkeen vakiolukemille ja korvakuulolla säädin ohivuotoruuvin jotakuinkin hollilleen. Nyt ei enää vaella kulutusmittari kuin 2500rpm kohdalla tasakaasulla ajettaessa. Silloin myös nykimistä on havaittavissa. Olenkin tässä miettinyt, jotta kumpaankohan suuntaan sitä ilmaruuvia pitäisi pyöritellä. Muuten kone käykin tosi nätisti taas.

                          Suosittelen siis vahvasti, että jätätte sen ilmamäärämittarin ruuvaamisen väliin. Enintään vanhemmiten sitä pitää kiristää, eli säätää "laihemmalle", kun jousi kuoleentuu ajan ja kilometrien saatossa. Tällöin varsinkin lambdallisissa sen huomaa nykimisenä ja kulutusmittarin vaeltamisena, kun lambda korjaa seoksia jatkuvasti.

                          Eikä sinne lambdan johdon väliin mitään vastuksia kuulu tunkea. Siitä ei tule kuin harmia. Ensin kannattaa ne kaikki imuvuodot tarkistaa ja ruiskun osien kunto todentaa, ennenkuin lähtee tekemään mitään. Sitten kannattaakin selvittää päästöt, laittaa seosmittarin kiinni ja mennä tämän jälkeen dynoon. Niillä tiedoilla voi oikeasti jotain tehdä, mistä on hyötyä.

                          Joten, unohda suosiolla autotallipatentit ja säästä hetki rahaa esimerkiksi siihen uudelleenohjelmointiin ja muihin kuluihin!
                          Kyllä se säätö auttaa jos tietää mitä tekee, mutta jos autossa on vikaa pitää se ehdottomasti korjata ennenkuin aletaan virittelemään.
                          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                          Kiitos ajastasi? :think

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎