Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 jarruttaa itsekseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • luukku28
    Newbiemmer
    • Apr 2008
    • 9
    • Etelä-Karjala

    e36 jarruttaa itsekseen

    Talven tulon huomaa nyt jo autostakin kun bemari keksii kaikennäköistä jännää..

    Eli ongelma alkoi ihan yhtäkkiä tänään kun olin lähdössä liikenteeseen:
    Auto jarruttaa. Bemari on automaatti ja huomaa selvästi jo siitä kun nostaa jarrupolkimen niin auto ei liikahdakkaan - vasta kun antaa kaasua niin lähtee liikkeelle. Toiseksi: jokainen jarrulevy kuumenee melko nopeasti.
    Auto on 325nen e36 coupe 91 ja ABSit löytyy. Ainakaan auto ei ilmota mitään vikaa (esim absin puolelta) täytynee vielä huomenna lukasta vikakoodit. Jarrunestettäkin on. Aiemmin ei ole oireillut mitenkään.

    Huomenna (tai siis tänään lauantaina) olis tarkotus lähteä ihmettelemään tallille. Olisko kellään mitään ideaa mistä vika voisi löytyä?
    ___________________________________________
    BMW 328i Touring -95
  • Eetyzk
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 98

    #2
    -----

    -----
    Last edited by Eetyzk; 19-02-2019, 19:24.

    Comment

    • jarzap
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 319
      • Sodankylä/Pyhäsalmi

      #3
      Pääsylinteriä veikkailen minäkin. Mitenkäs jos jarrunesteen seassa kosteutta/vettä niin jos alkaa jäätää niin oisko oireet tollaset:think
      "Paska analyysi!"

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by Eetyzk View Post
        Vähä ihme ku kaikki jarruttaa? :S Oisko jumis se pää sylinteri siel jarrupolkimen takana? Ku itel oli kesäl ongelmaa et yks jarru oli jumis edes ja se lämpes mut siin oli jarrusylinteri jumis ja sen ku kerran sai runtattua pohjaan putkitongeilla niin johan alko toimii.
        Jos jokainen jarrumäntä ei ole jumissa/laahaa niin itsekin veikkaisin vian löytyvän käyttölaitteiden puolelta, siis jokin tekee jarrupaineen joka nurkkaan. Yhtä ilmausruuvia voisi käyttää auki ja todeta tuleeko sitä kaaressa ulos=> jatkuva paine on.
        Kuinka kauan on jarrunesteiden vaihdosta?
        2 vuotta on suositeltu vaihtoväli, kolmea vuodessa vesipitoisuus on useimmiten noussut liian suureksi. Vaihto ei ole paha homma jos investoi 10€ välineisiin.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9942
          • KVLA

          #5
          Originally posted by jarzap View Post
          Pääsylinteriä veikkailen minäkin. Mitenkäs jos jarrunesteen seassa kosteutta/vettä niin jos alkaa jäätää niin oisko oireet tollaset:think
          Vahvasti epäilen,että vika löytynee kuitenkin jostain muualta,kuin pääsylinteristä.Jostain pyörän/pyörien sylintereistä,satuloiden liukusysteemeistä tai vaikka seisontajarrusta.Nesteet toki kannattaa vaihtaa,jos ne vaikuttaa vanhoilta.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Vahvasti epäilen,että vika löytynee kuitenkin jostain muualta,kuin pääsylinteristä.Jostain pyörän/pyörien sylintereistä,satuloiden liukusysteemeistä tai vaikka seisontajarrusta.Nesteet toki kannattaa vaihtaa,jos ne vaikuttaa vanhoilta.
            Ymmärsin tuosta viankuvauksesta että jokainen pyörä jarruttaa, olisiko jokaisen pyörän jarru jumissa/laahaisi? Siinä olisi 4 vikaa. Ennemmin veikkaisin että 4 pyörän jarruttamiseen löytyy yksi syy. Toki niinkuin aina vianmääritystä ei pitäisi foorumin välityksellä yrittääkään, vain neuvoa sen tekemisessä.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • luukku28
              Newbiemmer
              • Apr 2008
              • 9
              • Etelä-Karjala

              #7
              Jep, jokainen pyörä jarruttaa - jokainen levy lämpenee.
              Mitä tossa kerettiin pohdiskella niin meillä kävi mielessä just kanssa pääsylinteri / mahdollinen kosteus jarrunesteen seassa. Itse en usko että nyt ihan yhtäkkiä alkais 4 satulaa jumittamaan.

              Kiitoksia näistä vinkeistä, kohta tallille ja onhan tässä koko yö aikaa ihmetellä... Katsotaan jos vaikka olisin taas vähän viisaampi kun sieltä palaan.
              ___________________________________________
              BMW 328i Touring -95

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9942
                • KVLA

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                Ymmärsin tuosta viankuvauksesta että jokainen pyörä jarruttaa, olisiko jokaisen pyörän jarru jumissa/laahaisi? Siinä olisi 4 vikaa. Ennemmin veikkaisin että 4 pyörän jarruttamiseen löytyy yksi syy. Toki niinkuin aina vianmääritystä ei pitäisi foorumin välityksellä yrittääkään, vain neuvoa sen tekemisessä.
                Tuo on kyllä totta.Lukaisin vasta nyt ensimmäisen postauksen kunnolla/huolella (=kaikki pyörät jne).

                Comment

                • kk84
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 63
                  • Outokumpu

                  #9
                  siinä samall kun otatte olutta niin herkistelkää jokainen jarrusyliteri/mäntä...ois ainaki ensiapua:think
                  Nyt: Mazda 626 '90/Opel vectra '98
                  Projekti 316 m40 '89
                  EX:
                  e30 316 '86
                  e30 320i '84
                  e36 323i '95
                  e30 316 '88
                  Peugeot 406 tdi '97
                  Volvo v40 '96
                  Toyota Corolla x3
                  Nissan Sunny
                  Ford Sierra '86
                  Opel Kadet '86

                  Comment

                  • soldia
                    Banned
                    • Feb 2006
                    • 725
                    • Planet X

                    #10
                    Originally posted by luukku28 View Post
                    Talven tulon huomaa nyt jo autostakin kun bemari keksii kaikennäköistä jännää..

                    Eli ongelma alkoi ihan yhtäkkiä tänään kun olin lähdössä liikenteeseen:
                    Auto jarruttaa. Bemari on automaatti ja huomaa selvästi jo siitä kun nostaa jarrupolkimen niin auto ei liikahdakkaan - vasta kun antaa kaasua niin lähtee liikkeelle. Toiseksi: jokainen jarrulevy kuumenee melko nopeasti.
                    Auto on 325nen e36 coupe 91 ja ABSit löytyy. Ainakaan auto ei ilmota mitään vikaa (esim absin puolelta) täytynee vielä huomenna lukasta vikakoodit. Jarrunestettäkin on. Aiemmin ei ole oireillut mitenkään.

                    Huomenna (tai siis tänään lauantaina) olis tarkotus lähteä ihmettelemään tallille. Olisko kellään mitään ideaa mistä vika voisi löytyä?
                    Jarrunesteet vetiset ja jäässä. Kuskille kaljaa ja autolle nestettä.

                    Comment

                    • luukku28
                      Newbiemmer
                      • Apr 2008
                      • 9
                      • Etelä-Karjala

                      #11
                      Nonnih nyt käytiin projektia aloittelemassa tallissa ja ihmeiden aika jatkuu...
                      Eli annettiin parisen tuntia lämpösessä tallissa olla ja meinattiin alkaa tyhjentämään jarrujärjestelmää nesteistä, mutta ongelmaksi nyt muodostui se ettei saatu nesteitä pihalle, eli nyt vaikuttaisi että jarrut on juntannu pohjaan. Auton pystyi kyllä ajamaan tuonne tallille ja silloin jarrut toimivat vielä aikaisemmalla tavalla eli jumittivat vähän ja jarrut kuitenkin muutenkin pelasivat. Jätettiin auto kuitenki lämpimään huomiseen asti ja aletaan vähä enemmän purkamaan sitä jos ei yön aikana ole sitte muutosta tapahtunut.
                      Eli mahdollisesti tuo jarrusylinteri jumissa nyt sitten ihan kunnolla kun ei kerta nesteet tule kummaltakaan puolelta takaa ulos pumppaamalla... Poljinkin tuntuis nyt siltä että olis melko pohjassa???
                      Toivotaan että se nyt olis kuitenkin vaan jässä
                      ___________________________________________
                      BMW 328i Touring -95

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎