Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 paisuntasäiliön alatiiviste..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ari1111
    Newbiemmer
    • Nov 2008
    • 11

    E36 paisuntasäiliön alatiiviste..

    Eli huomasin, että paisuntasäiliö oli mennyt tyhjäksi, vuotokohdaksi paikansin alatiivisteen, eli vaihtoon menee, mutta jäi mietityttämään, kun lämmöt on kuitenkin pysyneet normaalina, eikö jäähdytin tyhjene, vaikka paisuntasäiliössä on vuoto ?
    Totesin, että vasta kun ilmausruuvin avaa, täyttyy paisuntasäiliö, mutta muuten ei paisuntasäiliöön normaalilämmöissä tule nestettä....?
    Kertokaahan viisaammat..
    Paisuntasäiliö on siis jäähdyttimen vasemmassa reunassa.
  • TeemuT
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 329
    • Muhos

    #2
    Huomasin samanlaisen ongelman nyt kun oli vuoden eka pakkaset... Katoksessa on läntti laatoilla ja ajotietokone kehottaa tarkistamaan nesteet. vuoto näyttäisi olevan tuossa saumassa ja se kai on aika tyyppivika kaikissa E36:ssa. Vaimon compactin mukana tuli kuitti jossa hinnaksi on saatu 200€ syylärille joten sillä kai sen saa pitämään kun hakee uuden.
    Onko muita vaihtoehtoja uuden ostolle kuin Wetteri täällä Oulun seudulla/missään päin mistä saisi halvemmalla ?
    Saahan siitä kerho alennuksen(BCF) mutta silti oli ollut rahoille muutakin käyttöä
    -TT-
    F30 320d

    Comment

    • TeemuT
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 329
      • Muhos

      #3
      komento takaisin....eikös siihen saa vaihdettua sen tiivisteen erikseen? , jotain juttuja löytyi seach:llä ja hinta ei päät pitäisi huimata(3.63$=varmaan 6€ wetterin kurssin mukaan ).
      -TT-
      F30 320d

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #4
        saa vaihdettua alatiivisteen erikseen, mutta säiliö voi olla syylärissä TOSI tiukassa, itse irroittelin syylärin suosiolla ennen säiliön repimistä.
        vuoto voi olla myös anturin tiivisteessä (säiliön alla), jos sellainen siellä on.
        säiliö siis irtoaa ylöspäin vetämällä/kampeamalla.

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4328
          • Turku

          #5
          Originally posted by Risto113 View Post
          säiliö voi olla syylärissä TOSI tiukassa,
          Miten niin voi olla?
          Se paisarin irroitus vaatii tosiaan hieman kärsivällisyyttä, haulla voi etsiä vinkkejä.

          Paisarikin voi tietysti muuttaa ajan mittaan hieman muotoaan. Paisari, jossa on tiivisteet mukana ylä- ja alareunassa maksaa noin 40€ metro-autosta.

          Comment

          • antteri
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 222
            • Tampere

            #6
            Ei se mitään kärsivällisyyttä vaadii vaan RAAKAA VOIMAA JA APINAN RAIVOA siinä onkin sitten homma saada se pitämään sen jälkeen kun sen on kerran joutunut irrottamaan.. itsellä ei pidä vieläkään vaikka pariin kertaan olen jo irrottanu/kiinnittäny.

            Comment

            • Tomppa12345
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 30
              • Ylivieska

              #7
              Originally posted by antteri View Post
              Ei se mitään kärsivällisyyttä vaadii vaan RAAKAA VOIMAA JA APINAN RAIVOA siinä onkin sitten homma saada se pitämään sen jälkeen kun sen on kerran joutunut irrottamaan.. itsellä ei pidä vieläkään vaikka pariin kertaan olen jo irrottanu/kiinnittäny.

              Vaaai apinan raivoa Itellä kävi e34:ssa jossa ny sattuu olemaan sielä ylhäällä se paisari niin sitä olin ottelemassa pois... Sivuilta muistin ottaa pultit irti mut unohin ottaa alhaalta pultin irti ja rupesin kiroaan et mikä piru sielä on nyt.. Päätin et kokeillaan sitä "apinan raivoa" Perkele sehä halkesi koko säiliö Nooh näpsäkkäänä tupakkimiehenä löytyi coltti taskusta niin sillä sitten sulattelmaan muovia ja takas kasaan..
              525 - 88 (3/4 puhaltimella sierra jättää sen)

              ex:
              325 -92
              525 -92
              535 -90
              525TDS -95
              520i -89
              316(ei hajuakaa mikä kummajainen)<RaiTaHirMu>
              318iS -90

              Comment

              • tossu86
                Newbiemmer
                • Dec 2007
                • 25

                #8
                Originally posted by Tomppa12345 View Post
                Vaaai apinan raivoa Itellä kävi e34:ssa jossa ny sattuu olemaan sielä ylhäällä se paisari niin sitä olin ottelemassa pois... Sivuilta muistin ottaa pultit irti mut unohin ottaa alhaalta pultin irti ja rupesin kiroaan et mikä piru sielä on nyt.. Päätin et kokeillaan sitä "apinan raivoa" Perkele sehä halkesi koko säiliö Nooh näpsäkkäänä tupakkimiehenä löytyi coltti taskusta niin sillä sitten sulattelmaan muovia ja takas kasaan..
                täällähän on melkoisia pelle pelottomia. Tulee ihan mieleen isä ukko joka kehotti korjaan nissanin kansipahvin hylomaarilla :think

                Comment

                • J-Poika
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 835
                  • There's a place in the North, far far away

                  #9
                  oikeesti se kyllä lähtee aika helposti irti ja samalla kannattaa vaihtaa se pienempi O-rengas ylempää

                  Comment

                  • jami
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 749
                    • Suljetulla alueella

                    #10
                    Tekastaanpa joutessa ihan stoori tuosta omasta projektista. Eli kaikki alkoi tästä:




                    Itse purkuvaihe alkoi ilmanputsarikotelon irrotuksella:
                    2kpl 10mm kannalla olevaa mutteria sekä 2 metalli klipsiä.





                    Tässä vaiheessa kannattaa valuttaa paisuntasäiliö tyhjäksi syylärin alaosassa olevasta tyhjennys propusta.

                    Seuraavaksi irrotetaan kuvassa punaisella ympyröidyt torx-kannalla olevat ruuvit (2kpl) sekä muovi klipsi.




                    Irrotin lisätilan toivossa myös maskin päälle tulevan suojamuovin joka on kiinni 8mm kantaisilla ruuveilla (4kpl) sekä päistä muovi klipseillä.



                    Ruuvien sekä klipsin irrotuksen jälkeen paisuntasäiliön päällä oleva muovi irtoaa nostamalla.


                    Päälymuovin irrotuksen jälkeen paisaria voi koittaa nostaa käsin tai varovasti ruuvimeisselillä kammeten. Muoviosien kanssa ei kannata koskaan käyttää "apinan raivoa". Mielummin istahtaa nortille heti kun meinaa tehdä mieli käyttää voimaa .


                    Kuvassa alatiiviste heti säiliön irrotuksen jälkeen:


                    Vanhan tiivisteen poiston jälkeen tiivisteura on syytä puhdistaa huolella. Puhdistus on kätevä tehdä juoksevan veden alla kynsiharjalla harjaten.

                    jatkuu...

                    Comment

                    • jami
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 749
                      • Suljetulla alueella

                      #11
                      Uusi tiiviste puhdistetussa säiliössä:


                      Alatiivisteen vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa myös ylempänä oleva o-rengas vaikkei se vielä vuotaisikaan.


                      Ennen kasauksen aloitusta kannattaa puhdistaa paisarin paikka huolella.




                      Eikait siinä sitten muuta kun kasaus päinvastaisessa järjestyksessä purkuun nähden, huolellinen ilmaus ja taas mennään...



                      (autona oli e36 328i mutta mahtaa olla aikalailla saman tyylinen homma kaikissa e36,ssa)

                      Comment

                      • antteri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2008
                        • 222
                        • Tampere

                        #12
                        Kyllä, näinhän se menee, mutta ei silti vaan pidä. En tiedä onko itsellä tuo paisuntasäiliön paikka syyläristä jotenkin pullistunut vai mikä, että vuotaa vaan. Meinasin vielä koittaa tiivistää sikaflexillä... Irtihän sitä ei enää sen jälkeen saa, mutta tuskinpa sille ihan heti tulee tarvettakaan, jos vaan saa liitoksen pitämään.
                        Last edited by antteri; 22-02-2009, 15:01.

                        Comment

                        • Lakeson
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 649
                          • Jyväskylä

                          #13
                          E39:ssä paisarin o-renkaiden vaihto edessä.
                          Eihän moisen projektin takia tarvitse itse syyläriä tyhjentää?
                          Ei mopolla mahottomia..

                          Comment

                          • GARFFi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 5546
                            • Kankaanpää

                            #14
                            Originally posted by Lakeson View Post
                            E39:ssä paisarin o-renkaiden vaihto edessä.
                            Eihän moisen projektin takia tarvitse itse syyläriä tyhjentää?
                            Eiköhän paisarin tyhjentäminen riitä.
                            MB E220 CDI -10
                            Ex.VW T5.1 -11
                            Ex. Ford Transit Custom -14
                            Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                            Ex. VW Golf+ -06
                            Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                            Ex. Honda CBR900RR -96
                            Ex. E36 325i Coupé -94
                            Ex. LADA 2105 1200S -89
                            Ex. LADA 2107 1300S -87
                            Ex. E36 320i -91

                            Comment

                            • Powderhead
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2008
                              • 184
                              • Helsinki

                              #15
                              Mikä ton letkun nimi / osanumero on, joka tulee paisarin pohjaan ja lähtee keulalta poispäin?

                              En osaa bmwfansista sitä etsiä tai ei vaan osu silmään...
                              BMW e30 318i touring -89 "Abdullah"
                              BMW e36 328ia touring -96 "Kyhny"
                              ex: BMW e30 316 coupé -86 "Köhmyrä"
                              ex: BMW e30 316i coupé -89 "Bulmunen"
                              ex: Honda Accord

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎