Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M40B16->M43B16 Sopiiko suoraan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CAN U C IT?
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 149
    • Kempele

    E36 M40B16->M43B16 Sopiiko suoraan?

    Kertokaapa viisaammat sopiiko tuohon E36 316 -92:een moottori suoraan vastaavasta -94:sta?
    Eli kone tuossa -92:ssa on M40B16 remmikone joka on hajalla ja hommasin tilalle -94:sen compactin M43B16 ketjukoneen.
    Tarvisin (varmaa) tietoa lähinnä M43B16 koneen sopivuudesta M40B16 koneen laatikkoon! Kokeilemalla tietysti pian näkee, mutta jotta välttyis turhalta työltä...
    Kiitokset jo etukäteen
  • CAN U C IT?
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 149
    • Kempele

    #2
    Eikö kukaaan tiedä varmuudella sopiiko m43 kone m40:n laatikkoon?
    Vahva epäilys on että sopii, mutta faktaa kaivataan :!:

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Kaivele tuolta tietoa, ETK:n nettiversio. Vertaile itse osia (mm. vaihteisto tietoja), tuosta ETK:sta saa paljonkin irti.

      Jos kukaan jäsenistä ei ole vastaavaa konversiota tehnyt, voi olla vaikeaa saada "varmaa" tietoa. Mutta toivottavasti joku kuitenkin osaa auttaa enemmän.

      Timo

      Comment

      • CAN U C IT?
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 149
        • Kempele

        #4
        Jep. m40 nostettiin eilen pois tuosta E36:sta ja olis tänään tarkoitus pujottaa keulalle tuo tallissa odottava m43. Pistän illalla tietoa miten kävi. :wink:

        Comment

        • CAN U C IT?
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 149
          • Kempele

          #5
          Kone on paikallaan ja savut otettu. Ohjaustehostimen nestesäiliön joutuu siirtään lähemmäs keulaa, mutta muita mainittavia muutoksia ei tarvittu :wink:

          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #6
            Hieno homma
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • Nakke
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 523

              #7
              Eli tuo sama mylly menee E30 keulille, jossa on M40 motti??
              BMW E30 325i Touring -90(telakalla), BMW E30 320i -89, Kawasaki ZZR600 -93
              Ilo ilman E30 on teeskentelyä.

              EX: BMW E30 316i 2d -89, RIP. Ford escort 1,6 kent -77

              Comment

              • reddewil
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 3015
                • West Coast

                #8
                Originally posted by CAN U C IT?
                Kone on paikallaan ja savut otettu. Ohjaustehostimen nestesäiliön joutuu siirtään lähemmäs keulaa, mutta muita mainittavia muutoksia ei tarvittu :wink:
                Sähän voisit tehdä siitä jonkun pikku stoorin, niin pääsis muutki ihmettelee! offtopic, mut paljoko piti kärsiä siitä padasta? Harkitsitko M42:sta 16v, ois tullu voimaaki?
                ...

                Comment

                • BNM
                  Bimmer Rookie
                  • May 2003
                  • 70

                  #9
                  Mitä kaikkea tarvitsi vaihtaa/tehdä ?

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #10
                    Kone tuohon veljen pirssiin tuli kokonaisena pakettina 94 vuoden compactista. (oli kytkin, sähköt, laturi, startti, visko, ilmamäärä mittari, ohjaustehostimen pumppu...) ~500e pompsi kun ohjaustehostimelle piti ostaa moniura siivapyörä (se puuttui pompsista) ja koneen kylkeen lohkolämppärin vastus.

                    Eka konepelti & vanhan koneen ympäriltä koneen nostamista haittaavat romut pois. Sitten moottorin sähköt irti autosta ja ne vaikka koneen päälle makoileen.

                    Pakoputki irti pakosarjasta, kardaani irti laatikon päästä ja laatikon häntä irti.

                    Vaihdelaatikko kannattaa jättää koneeseen kiinni, mutta laatikon päästä vivusto irti. (alumiinitanko laatikon päältä yhdellä pyöräytettävällä tapilla kiinni, metallitangosta sokka päästä pois ja vipu irti) Kytkin sylinteri irti laatikosta.

                    Kaikki pultit, rikat, mutterit ynnä muut hilippeet KANNATTAA kerätä johonkin rasiaan/rasioihin, EI auton päälle. (toiveissa vielä löytää niitä kasatessa)

                    Sitten ei muutaku hyvin liina kiinni koneenympäri ja nostamaan pompsia pois. (kannattaa tarkistaa vielä kerran että kaikki johdot, letkut (myös ohjaustehostimen) & kaasuvaijeri on irti ja että liina ei hajota mitään kiristettäessä.)

                    Kone on helppo ujuttaa pois laatikon kanssa, kannattaa kuitenkin noston huumassa pitää silmällä ettei hajota mitään.

                    Seuraavaksi vanhasta koneesta laatikko uuteen koneeseen. (tarvitaan torxeja, olikohan 14 ja 10 koot, muuten urakasta selviää "tavallisilla" työkaluilla)

                    Compactin kone oli tuontiautosta joten siinä ei ollut lohkolämppäriä, sellaine täytyikin nyt asentaa. Oikea moottorin korvakko irti ja meisseliä & vasaraa apunakäyttäen blommin pyöräytys ja pihdeillä pois. Sitten tamppia ja vasaraa apuna käyttäen uusi defan vastus paikalleen. Moottorin korvakko takas kiinni (compactissa oli samat korvakot joten ei tarvinu vaihtaa).

                    Nyt kun kasassa on taas vastaava paketti kuin pois otettiin puuttuu enää että se pistettäisiin paikalleen. Eli ei muutakuin kone hollilleen ja kummasteleen (sovitellessa katso että kardaani menee heti kohilleen niin sitä ei tarvitse purkaa pois).

                    Tässä vaiheessa kasata kaikki suinkin voitava, ei vielä muuta kasaamista estäviä osia kuitenkaan.

                    Ilmamäärämittari pitää laittaa compactista, näin myös sille menevä "imuputki" (koneen imusarja kovastikkin erilainen -> vanhat ei passais ilman sovittelua).

                    Muutettavia / tehtäviä asioita ei ole montaa. Sytytysmoduulille pitää tehdä itse kiinnikkeet, pakkivalon anturin liitin pitää muuttaa, diagnostiikka pistokkeelle pitää tehdä kiinnike ja ohjaustehostimen säiliönpaikkaa pitää muuttaa ja tehdä kiinnike.

                    Suurin piirtein noin homma tapahtuu. Tunteja kuitenkin saa varata muutaman kipaleen operaatiota varten.

                    Comment

                    • CAN U C IT?
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 149
                      • Kempele

                      #11
                      Siinäpä se myllyn vaihto tulikin pääpiirteittäin kerrottua :lol:


                      Originally posted by Nakke
                      Eli tuo sama mylly menee E30 keulille, jossa on M40 motti??
                      Varmana tietona voin sanoa vain että e30:n laatikkoon kyseinen kiuas sopii. Searchilla kun kattelin niin joku tiesi sanoa et öljypohjaa joutuu työstään/ vaihtaan. E36:ssa kone tulee etuakseliin nähden teammas kuin e30:ssä... Ilmeisesti e34:sta on myös tehty m43:lla ja huhun :lol: mukaan e34:n öljypohja kävis sit taas e30:iin... että näin :P

                      Comment

                      • CAN U C IT?
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 149
                        • Kempele

                        #12
                        Sähän voisit tehdä siitä jonkun pikku stoorin, niin pääsis muutki ihmettelee! offtopic, mut paljoko piti kärsiä siitä padasta? Harkitsitko M42:sta 16v, ois tullu voimaaki?[/quote]


                        kone pompsi oli 400e +ohj.teh. siivapyörä 20e+ vesiletkun lähtö 20e(puuttuivat paketista) =440e suht. varman tiedon mukaan ajettu 184tkm. :lol:
                        Tuo kone tuli valittua puhtaasti kustannussyistä ja muutosten/työn minimoimiseksi :wink: m40:stä olis joutunu köyhtyyn about saman rahan ja mul on aianaki sellanen käsitys et tuo m43:n olis melkopaljon parempi :roll:

                        Comment

                        • CAN U C IT?
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 149
                          • Kempele

                          #13
                          Originally posted by Tuoppo
                          Oliko sähköjen kanssa mitään yhteen sopivuus ongelmaa? Menikö kaikki moottorin johdotukset uusista? Varmaankin tuli myös uuden koneen mukana uusi "motronic boksi"? Kävikö pakosarja suoraan uuteen koneeseen?
                          M43 moottorin johtosarja sopi suoraan auton johtosarjaan. Pakosarjat on samanlaiset. Koko operaatio on plug & play jos käytössä on myös m43 koneen ohjaustehostin hilut. Omaan laitoin vanhat ohjaustehostin systeemit niin nestesäiliön joutu siirtään edemmäs ja lauhdutinputkea muokkaamaan.

                          Comment

                          • snooby
                            Newbiemmer
                            • Aug 2016
                            • 4
                            • turku

                            #14
                            Mistä sytytysmoduulin johdot tulee kun m40b16 ei oo moduulia , saisko kuvaa.
                            Oon harkinnu itse m40b16 vaihtoa m43b16 koneeseen.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16401
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by snooby View Post
                              Mistä sytytysmoduulin johdot tulee kun m40b16 ei oo moduulia , saisko kuvaa.
                              Oon harkinnu itse m40b16 vaihtoa m43b16 koneeseen.
                              Vaihda auto.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎